Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › gewaarschuwd mens telt voor 2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 april 2010 om 14:47 #17220014
Kreeg ik binnen mail van een collega.:thumbup
dit is géén kettingbrief, maar een waarschuwing voor telefoonoplichting!!
Onderstaand bericht werd toegestuurd met de vraag om dit door te sturen.
Versie 1:
Er wordt gebeld op een vaste telefoon, waarop een man vraagt: “Met wie spreek ik?” zodat je duidelijk nogmaals je naam zegt. Dan vertelt de man dat je een grote prijs had gewonnen. Maar hij vertelt dat heel snel achter elkaar en laat soms pauzes vallen in dit gesprek. Het is een ingesproken bandje. Je moet de verbinding verbreken.
Het zijn oplichters die als volgt te werk gaan: zij vragen nogmaals naar je naam omdat ze die heel duidelijk uitgesproken willen hebben, daarna stellen ze gerichte vragen waarop jij met ja moet antwoorden en ze laten hiervoor ook de pauzes in het gesprek vallen. Vervolgens vragen ze je naar je adresgegevens en als je die geeft, monteren zij een vals bandje waarop staat dat jij iets hebt gekocht in Zwitserland. Op dat bandje is dan duidelijk te horen dat jij dat bevestigt en al je gegevens geeft en er dus aan vast zit. Bovendien kun je haast niet bewijzen dat het om een oplichting gaat.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Doe er je voordeel mee.
Versie 2:Onderwerp: FW: LET OP Doorsturen op verzoek van de politie (en ook echt doen!!)
Er wordt op de huistelefoon gebeld; Met de melding dat je een prijs gewonnen hebt.
Of je een 9 wil toetsen om door te gaan. Gooi de hoorn er direct op.
Voor iedereen die een mobiele telefoon bezit: momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent aangesloten. Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel. DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING. Deze bende beschikt over apparatuur om via de ingetoetste code het nummer van je SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer. Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten.Maak dit bericht s.v.p. bekend.
Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende:
U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141455xxx te bellen.Dit moet u NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene die u dat berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen.
Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de KPN en Vodafone.
PAS OP: Deze fraude wordt al op grote schaal toegepast !!!Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!
14 april 2010 om 14:51 #17656737:o
Dit had ik nog niet gehoord.14 april 2010 om 14:54 #17656738thx, heb het ff paar x doorgestuurd.
14 april 2010 om 14:55 #17656739Als je voor de eerste methode vast komt te zitten (fraude) dan heb je toch een grote prijs gewonnen:jerry
Het is hier namelijk best uit te houden in de cel als je de beelden af en toe mag geloven:jerry14 april 2010 om 14:55 #17656740Het gaat ook steeds verder :argue
14 april 2010 om 15:08 #17656741Deze doet al enkele jaren de ronde ;) Ik ken iig niemand die dit in het echt heeft meegemaakt.
Ruikt naar de zoveelste hoax imho.Sowieso is de tweede technisch onmogelijk. Een SIM kaart kan niet op afstand uitgelezen worden. Zelfs je telefonie provider kan dat niet.
14 april 2010 om 15:33 #17656742idd al oud. hoax
14 april 2010 om 18:21 #17656743Het gaat tegenwoordig echt veel te ver, zelfs via de post krijg je zooi thuis gestuurd die je niet moet geloven. Met name van die blauwe enveloppen, allemaal hoaxes :fy1 :P
14 april 2010 om 20:04 #17656744Op het werk ook steeds vaker…
buitenlanders, die dan bellen voor een zakelijk iets.
of je ff terug wil bellen naar een bepaald nummer..Toedellllsssss:P Get a job….
14 april 2010 om 20:20 #17656745:thumbdownzo’n smsje heb ik wel eens gehad maar daar reageer ik niet op, als ze een berichtje kunnen sturen kunnen ze ook bellen is mijn motto
14 april 2010 om 21:00 #17656746hebben ze bij mijn nichtje ook geprobeerd.. schandalig vond ik het 8 jaar is ze.. dr eerste mobieltje en dan zoiets die snapt dat niet dus mken ze lekker gebruik van :swear
15 april 2010 om 07:34 #17656747week of wat inderdaad gebeld door zoiets,vroeg ook van ,met wie spreek ik,toen een heel verhaal,toen ik vroeg met wie ik dan wel sprak bleef ie doorratelen,bandje dus!
Was er klaar mee en dus de hoorn erop gefilkkerd,moest er nog voor uit me nest ook op zaterdagochtend,Bah!15 april 2010 om 10:46 #17656748Versie 2:
Onderwerp: FW: LET OP Doorsturen op verzoek van de politie (en ook echt doen!!)
Er wordt op de huistelefoon gebeld; Met de melding dat je een prijs gewonnen hebt.
Of je een 9 wil toetsen om door te gaan. Gooi de hoorn er direct op.Deze heb ik een jaar of 2 geleden al eens aan de lijn gehad. Dat soort dingen wantrouw ik ten top. Je denkt toch zeker niet dat als je nergens voor aangemeld bent een prijs kan winnen??
Doorgaans ben ik goed van vertrouwen. Maar dit soort dingen stink ik niet zo gauw in.
16 april 2010 om 16:39 #17656749origineel gepost door biancaatje
hebben ze bij mijn nichtje ook geprobeerd.. schandalig vond ik het 8 jaar is ze.. dr eerste mobieltje en dan zoiets die snapt dat niet dus mken ze lekker gebruik van :swearweer een reden om je kind van 8 jaar geen mobiel te geven,
had er pas 1 toen ik jaar of 16-17 was gok ik,daar voor ook totaal niet gemist,als er wat was belde ze wel op je huistelefoon enz,ziet nog net geen baby’s in de maxicosi met een handsfree set op.16 april 2010 om 18:43 #17656750:jerry
ik werd net ook gebeld, en had net dit gezien. ik zei met melvin romijn. toen zei die met consumenten dingens te zwitserland te zurich. dus ik zeg okee, waarop hij vraagt wat me naam is. dus ik zeg ik ben niemand dus ik druk hem uit:D
klaar.:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.