Getik koude motor 2.0 16V

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Getik koude motor 2.0 16V

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258312
    Laurens66
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2013

      Hallo allemaal,

      Mijn pa (79 jaar) rijdt al jaren Calibra 2.0 16V. Laatste jaren is ie er niet meer zo zuinig op. De motor tikt wat bij koude motor.(stationair)
      Zogauw de olie warmer (dunner) wordt, loopt ie mooi. Waar kan dat vandaan komen? Heeft 16V variabele nokkenastiming? Hydr. klepstoters heeft ie toch niet?

      Motorflush laten uitvoeren?

      alvast bedankt voor reaktie

      Groet Laurens

      #18150245
      kiyamizio
        Lid sinds:
        5 February 2010

        Variable timing heeft hij niet. Maar wel degelijk hydro stoters die kunnen tikken en dit ook waarschijnlijk doen. En motor flush is nooit een slecht idee om uitvoeren en een goede semi syntheet olie erin gooien.

        Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

        #18150246
        Laurens66
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 June 2013

          Okee,bedankt, maar dan heb ik toch nog een vraagje waar dat blokje (met elektrische aansluiting) voor is aan rechter kant kleppendeksel, in het verlengde van de uitlaatnokkenas?

          groet Laurens

          #18150247
          otdh
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 March 2010

            Tikken is makkelijk verholpen
            Scheut ATF bij de motorolie bij warme motor ( of n flush )
            15min op 2000rpm houden

            Olie aftappen, filter vervangen

            En dan een goede 5w40 VOLsynstheet erin en n nieuw filtertje erop
            Dan is t weer n naaimachientje

            Die sensor is n nokkenassensor ( controle van de krukassensor )

            #18150248
            sjoerdie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 September 2005

              C20xe heeft geen nokkenassensor,

              Wat jij ziet is denk ik van de ontsteking, ivm ds. Ontsteking die ik dan denk dat erop zit

              #18150249
              otdh
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 March 2010

                Een xe heeft wel degelijk een nokkenassensor
                Bij n m2.5 word t alleen een hall sensor genoemd

                En bij n m2.8 is t gewoon n nokkenassensor

                K heb denk ik meer van die d

                #18150250
                otdh
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 March 2010

                  Een xe heeft wel degelijk een nokkenassensor
                  Bij n m2.5 word t alleen een hall sensor genoemd

                  En bij n m2.8 is t gewoon n nokkenassensor

                  Werk pas 8 jaar fulltime met die motoren in de race, maar ook als daily
                  Ken ze dus wel aardig uit mn hoofd

                  #18150251
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ik rij er erg veel korte ritten mee, dus ben ben een tijdje geleden overgestapt op Kroon oil Helar 0W40 en dat heeft bij de mijne het tikken (enkel even een enkel tikje bij koude start! Warm is hij stil als wat…) voor een zeer groot deel verminderd. Daar naast loopt het vrijwel gelijk zo smooth als een warme motor. Hiervoor reed ik altijd 5W40 van Kroon en dat is zeker ook prima olie hoor, maar er is zeker niks op tegen om te kiezen voor een nog dunnere koude viscositeit. Bedenk je dat deze olien op temperatuur identiek zijn qua viscositeit, en koud altijd nog dikker dan warm, dus als mensen nu gaan beweren dat deze olie te dun is moeten ze nog even een beetje inlezen op de materie.

                    Flushen raad ik af, hoewel het best kan helpen is het onmogelijk om de flush er helemaal weer uit te krijgen tot de er op volgende oliewiessel. Hoe beter het flushmiddel, hoe meer de restjes de nieuwe eerstvolgende olie qua eigenschappen zullen aantasten. Een flush heeft namelijk een groot oplossend vermogen en dit betekent dat het de smering ook voor een heel groot deel om zeep helpt. Nou kan je er voor kiezen om te flushen, dan een goedkope spoelolie (action 10W40 of zo) en dan een duurdere olie er in te gooien.

                    Nog even aanvullend op bovenstaande, de olie die je kiest voor je motor is voor het grootste deel een keuze van de gebruiker, niet de motor. De motor bepaald wel wat er minimaal en maximaal in kan, maar alles daar tussen wordt door het gebruik gedomineerd.

                    De oliepomp kost het met een dunnere olie veel minder moeite om het snel door de hele motor te pompen, dus er is sneller sprake van smering in de HELE motor. Dit bespaart ook brandstof, want de dunnere olie pompt makkelijker rond. Ook levert dit daadwerkelijk pk’s op, want zeker bij een hoog toerental kost het exponentieel meer energie voor de pomp om de olie rond te pompen. (net als luchtweerstand) Dikkere olie is enkel noodzakelijk als je de motor extreem heet rijdt, en dus de thermostaat naar je oliekoeler vrijwel non stop open staat en de olie echt moeite heeft om shearing tegen te gaan. Verder is dikkere olie in alle opzichten aleen maar nadelig.

                    De C20XE heeft zoals al gezegd hydrostoters en is qua constructie eigenlijk nog steeds een heel ‘moderne’ motor die ook wel degelijk baat heeft bij een moderne smering. Nou kan ik niet in je budget kijken, koop een olie die bij je gebruik optimaal past die je nog betaalbaar vindt en van een gerespecteerd merk. (geen Shell, maar Kroon of Castrol oid.) En vervang het ieder voorjaar (minstens) en dan zeg ik zoals OTDH ook zegt een 5W40 is een prima allround olie, 0W40 als je meestal vrij relaxed rijdt en over het algemeen korte ritten. Met 0W30 moet je wel al gaan oppassen met deze motoren, dit kan wel, maar ze rijden toch door de hoge compressie vrij ‘heet’ en dan kan de smering wel eens te kort schieten als je een keer een sprintje trekt.

                    http://www.bobistheoilguy.com/putting-the-simple-back-into-viscosity/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                    http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                    (en lees ook als je zin hebt 102, 103 enz….)

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.