Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Geschiedenis van de verkeersdrempel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2011 om 14:06 #17233035
Op het internet kwam ik een leuk stukje tegen over de geschiedenis van de verkeersdrempel,
en dat wilde ik jullie niet onthouden.:wtf
Wie de geschiedenis van de verkeersdrempel erop na slaat, komt tot de onthutsende conclusie dat prins Claus de grondlegger is geweest van de eerste verkeersdrempel. In de jaren zeventig bleek de man zich wezenloos te ergeren aan Bernard die altijd met astronomische snelheden de oprit van paleis Soestdijk op reed. Aldus werd op paleis Soestdijk de eerste drempel gelegd.
Hierna is de drempel als een soort griep uitgezaaid over Nederland. Wie heeft dit bewerkstelligd en waarom? Wie heeft bepaald dat een 30km zone “veilig” is met drempels en met wat voor soort norm is dat vastgesteld? Heeft men lokale snelheden gemeten en hoe realistisch is zo’n momentopname dan t.o.v. de werkelijkheid? En als het werkelijk overtuigend “veiliger” zou zijn, waarom houden de mensen zich daar dan niet aan? En om welk percentage mensen praten we hier dan eigenlijk? En hoeveel doden scheelt een drempel per jaar? Waarom is een drempel aanleggen zo duur?
Het blijkt vrij lastig antwoord te krijgen op dit soort vragen en dat alleen al geeft toch ernstig te denken in deze “open” democratie. Vast staat in ieder geval wel dat we van tijd tot tijd getrakteerd worden met de onbetwistbare onbedoelde neveneffecten van alle snelheidsbeperkende maatregelen. Volgens de Bovag lopen per jaar 300.000 auto’s (ja u leest het goed) aanzienlijke schade op door verkeersdrempels (die we trouwens tegenwoordig gewoon kunnen claimen bij de wegbeheerder, zoals de gemeente) . Drempels zijn ook sterk milieuvervuilend, doordat auto’s steeds moeten remmen en optrekken.Weet u het rapport nog van de 80 km zones? Dit tientallen miljoenen verslindende fiasco bleek averechts te werken. En sterker nog, als de overheid dit nu weet, waarom handhaven zij deze zones dan? Zou dit weer eens niet met geld te maken kunnen hebben? Ja, weet u die procureur-generaal nog die vol trots op zijn borst klopte dat hij van het CJIB een “winstgevende onderneming” had gemaakt? Nog even wachten en dan kunnen we straks allemaal aandelen kopen in flitspalen.
Terug naar de wettelijke hoogte van de drempels. Moet je inderdaad met dezelfde snelheid over een drempel kunnen als de maximaal toegestane snelheid? Degene die deze norm heeft bedacht had dan zeker een Hummer ! Of hebben ze daar soms een tankcommandant voor ingehuurd? Of sterker nog, had ie soms een grote bouwonderneming met veel opdrachten van de overheid?
Zelfs de hoogte van de drempels in een wijk blijken nog aanzienlijk te kunnen verschillen. Wat dacht u van 11 cm? Je mag toch verwachten dat men accuraat zou werken gezien de astronomische bedragen die voor een drempel gevraagd worden. Maar nee, men doet maar wat. Er is toch niemand die zijn mond open doet, want dat heeft toch geen zin.
Ik zou daarom tot slot de verkeersdrempel een andere betekenis willen geven. Deze symboliseert namelijk de “drempel” waar wij allen als burger tegen aan lopen als wij hulp of antwoorden willen van de gevestigde orde. Want die doen vaak alleen maar wat als het eerst in hun straatje – euh hun drempel – past…………..19 februari 2011 om 16:38 #17820410[rquote=1872689&tid=143029&author=Hans van Dijk]Op het internet kwam ik een leuk stukje tegen over de geschiedenis van de verkeersdrempel,
en dat wilde ik jullie niet onthouden.:wtf
Wie de geschiedenis van de verkeersdrempel erop na slaat, komt tot de onthutsende conclusie dat prins Claus de grondlegger is geweest van de eerste verkeersdrempel. In de jaren zeventig bleek de man zich wezenloos te ergeren aan Bernard die altijd met astronomische snelheden de oprit van paleis Soestdijk op reed. Aldus werd op paleis Soestdijk de eerste drempel gelegd.
Hierna is de drempel als een soort griep uitgezaaid over Nederland. Wie heeft dit bewerkstelligd en waarom? Wie heeft bepaald dat een 30km zone “veilig” is met drempels en met wat voor soort norm is dat vastgesteld? Heeft men lokale snelheden gemeten en hoe realistisch is zo’n momentopname dan t.o.v. de werkelijkheid? En als het werkelijk overtuigend “veiliger” zou zijn, waarom houden de mensen zich daar dan niet aan? En om welk percentage mensen praten we hier dan eigenlijk? En hoeveel doden scheelt een drempel per jaar? Waarom is een drempel aanleggen zo duur?
Het blijkt vrij lastig antwoord te krijgen op dit soort vragen en dat alleen al geeft toch ernstig te denken in deze “open” democratie. Vast staat in ieder geval wel dat we van tijd tot tijd getrakteerd worden met de onbetwistbare onbedoelde neveneffecten van alle snelheidsbeperkende maatregelen. Volgens de Bovag lopen per jaar 300.000 auto’s (ja u leest het goed) aanzienlijke schade op door verkeersdrempels (die we trouwens tegenwoordig gewoon kunnen claimen bij de wegbeheerder, zoals de gemeente) . Drempels zijn ook sterk milieuvervuilend, doordat auto’s steeds moeten remmen en optrekken.Weet u het rapport nog van de 80 km zones? Dit tientallen miljoenen verslindende fiasco bleek averechts te werken. En sterker nog, als de overheid dit nu weet, waarom handhaven zij deze zones dan? Zou dit weer eens niet met geld te maken kunnen hebben? Ja, weet u die procureur-generaal nog die vol trots op zijn borst klopte dat hij van het CJIB een “winstgevende onderneming” had gemaakt? Nog even wachten en dan kunnen we straks allemaal aandelen kopen in flitspalen.
Terug naar de wettelijke hoogte van de drempels. Moet je inderdaad met dezelfde snelheid over een drempel kunnen als de maximaal toegestane snelheid? Degene die deze norm heeft bedacht had dan zeker een Hummer ! Of hebben ze daar soms een tankcommandant voor ingehuurd? Of sterker nog, had ie soms een grote bouwonderneming met veel opdrachten van de overheid?
Zelfs de hoogte van de drempels in een wijk blijken nog aanzienlijk te kunnen verschillen. Wat dacht u van 11 cm? Je mag toch verwachten dat men accuraat zou werken gezien de astronomische bedragen die voor een drempel gevraagd worden. Maar nee, men doet maar wat. Er is toch niemand die zijn mond open doet, want dat heeft toch geen zin.
Ik zou daarom tot slot de verkeersdrempel een andere betekenis willen geven. Deze symboliseert namelijk de “drempel” waar wij allen als burger tegen aan lopen als wij hulp of antwoorden willen van de gevestigde orde. Want die doen vaak alleen maar wat als het eerst in hun straatje – euh hun drempel – past…………..
[/rquote]
:thumbup:thumbup:thumbup19 februari 2011 om 16:46 #17820411Ik vind het een mooi verhaal. Weet ik in ieder geval waar ik de kosten mag claimen.
19 februari 2011 om 17:21 #17820412@ Hans: Super hoe een u2u zo snel wordt uitgezocht… kende het verhaal al, maar wist niet welke van de 2 het heeft verzonnen…
Is overigens een keer op tv geweest, dus ergens zal er wel een filmpje van rond zwerven.
Weet niet meer op welke zender of welk programma het was :mad:19 februari 2011 om 18:33 #17820413[rquote=1872804&tid=143029&author=Astra_DLS]Ik vind het een mooi verhaal. Weet ik in ieder geval waar ik de kosten mag claimen. [/rquote]
claus is al overleden hoor :P
19 februari 2011 om 18:53 #17820414[rquote=1872924&tid=143029&author=GlennGSI][rquote=1872804&tid=143029&author=Astra_DLS]Ik vind het een mooi verhaal. Weet ik in ieder geval waar ik de kosten mag claimen. [/rquote]
claus is al overleden hoor :P[/rquote]
Gaat er niet eens van rechtop zitten en houd z’n been stijf.
Wordt er ook niet warm , blijft er wel koud van.19 februari 2011 om 19:21 #17820415AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb dit topic even verplaatst van Astra naar slap geouwehoer, aangezien drempels niet alleen een last zijn voor astra’s maar voor alle opels.:D
19 februari 2011 om 20:09 #17820416ik wil niet klagen hoor, kvind drempels zeker vervelend en noem maar op.
maar over de hoogte cq afmetingen van drempels zijn zeker wel normen aan net zo als rijbaanbreedtes en stralen van bochten parkeervakken etc. alleen het lijkts soms wel of dat niet gekeurd wordt ofzo en als je een klacht mocht hebben waar moet je die dan indienen?19 februari 2011 om 20:26 #17820417[rquote=1872924&tid=143029&author=GlennGSI][rquote=1872804&tid=143029&author=Astra_DLS]Ik vind het een mooi verhaal. Weet ik in ieder geval waar ik de kosten mag claimen. [/rquote]
claus is al overleden hoor :P[/rquote]
Oh, kunnen die drempels ook weer opgeruimd worden…..
Groet, Rik
22 februari 2011 om 12:37 #17820418Ze maken veel van die drempels zo achterlijk hoog, 1 in men straat is ook te hoog altijd schrapend erover ook al ga ik schuin:P
23 februari 2011 om 09:44 #17820419[rquote=1875058&tid=143029&author=Astra F Vaassen]Ze maken veel van die drempels zo achterlijk hoog, 1 in men straat is ook te hoog altijd schrapend erover ook al ga ik schuin:P[/rquote]
dat is ook logisch als je er met 80 over heen knettert :D
23 februari 2011 om 10:28 #17820420Mmm denk dat je met 80 dr nie schrapen overheen gaat maar vliegend….
23 februari 2011 om 14:34 #17820421Leuk hoor die geschiedenis van de drempel, maar ze kunnen er beter voor zorgen dat ze echt ‘geschiedenis’ worden !!
Hier in Almere hebben ze een weg van 4,5km met 25 verkeersdrempels !!! :o Waardeloos !!
23 februari 2011 om 17:29 #17820422ik heb een oplossing:
bij een nieuwe drempel met piepende banden remmen, daarna met een dikke burnout verder tot je weer omlaag moet, dan weer met blokkerende wielen stoppen.
En dan met een gigantische burnout optrekken.Wedden dat de buurt bewoners gaan klagen bij de gemeente :angel
23 februari 2011 om 17:38 #17820423[rquote=1876073&tid=143029&author=freek corsa]ik heb een oplossing:
bij een nieuwe drempel met piepende banden remmen, daarna met een dikke burnout verder tot je weer omlaag moet, dan weer met blokkerende wielen stoppen.
En dan met een gigantische burnout optrekken.Wedden dat de buurt bewoners gaan klagen bij de gemeente :angel[/rquote]
Haha klinkt als de drempels bij mij in de buurt.. een aantal Civicboys die op de ecofactory ( industrieterrein hier ) gaan sprinten/racen/idioot doen :P Die komen eerst door de straat hier.. rustig drempel op.. zijn ze deraf.. Bwoap dikke burnout richting de 2de, dan in de remmen en weer rustig de andere drempel op.. om vervolgens de A50 onderdoor te gaan door het tunneltje en dat gaat uiteraard ook gepaard met een burnout :P B18C6 hoog in de toeren. Geniaal geluid :P
23 februari 2011 om 17:51 #17820424Tja,
Ik snap niet dat al die gemeentes zo met drempels strooien.
In eindhoven kan ik er stap voets niet eens overheen. En dan is m’n omega niet eens verlaagd, maar toch schaaf ik er over in het midden. :fy1
De gemeente hier is fanatiek met wegversmallingen. Ik moet zeggen dat dat erg goed afremt (zolang het een beetje druk is).23 februari 2011 om 18:25 #17820425Ze hebben bij ons in Ypenburg op de ypenburgse waterweg drempels op een 50km/u weg drempels gemaakt die prima te berijden zijn met 70 t/m 140km/u
maar rijdt je 50 zijn ze juist vervelend!!
Willem
23 februari 2011 om 20:17 #17820426tsja drempels.. ik erger me er dood aan maar dat helpt toch niet.
Hier is de gemeente ook behoorlijk laks, vorige jaar hadden ze een sleuf in de weg gegraven om een buis te plaatsen.. Netjes terug dicht gelegd maar wel in een ‘drempel’ van 30cm breed en zeker 10cm hoog. Op een plaats waar normaal de straat dus vlak moet zijn.
Ik denk wel 10keer met de gemeente gebeld dat ik hierdoor mijn straat niet in kon (éénrichtings weg, dus moest rond rijden en achteruit mijn straat in om te parkeren met de corsa.. ).
Slot van het liedje :
Gemeente doet niets.. en ik heb iemand met ene trilplaat geregeld die het es flink aan ging stampen zodat ik er weer overheen kon :P23 februari 2011 om 22:31 #17820427Kan die gozer met die trilplaat hier in de regio ook niet even een paar drempeltjes wegtrillen voor mij.:P
27 februari 2011 om 13:26 #17820428ach ze verzinnen altijd weer wat nieuws bij ons hier hadden ze een kantelweg gemaakt
lache:D
De mensen gingen speciaal over die weg voor het grappige gevoel , en ja ik ben er ook overgegaan en inderdaad heel erg grappig zeker als je een beetje gas geeft de kids liggen in een deuk
Toen er trekkers over moesten met een sproeitank ging het bijna mis de trekker kwam met 2 wielen van de grond daarna die andere kant van de grond hahaha die vent zal wel bang geweest zijn .. kantelen hadden ze toch bijna gelijk gehad :P -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.