Gescheurde slang + Zwarte rook

Forumindex Forums Modellen Astra Gescheurde slang + Zwarte rook

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268627
    ArjenDL
      Lid sinds:
      16 October 2014

      Hoi allemaal,

      Mijn Astra 1,7cdti uit 2003 rookt als een malle zwarte rook. Vooral bij het optrekken en accelereren. Dit alleen bij een warme motor.
      Nu zag ik dat er een scheur zit in de S-vormige slang vlak na de EGR. (richting radiateur) Zie foto.

      Zou het kunnen dat de motor valse lucht aanzuigt, en dat daardoor de mengverhouding niet meer klopt? M.a.w. Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor het roken?
      Zou het reinigen van de EGR klep ook kunnen helpen?

      #18257509
      kiyamizio
        Lid sinds:
        5 February 2010

        Arjen,

        wat ik op maak uit jouw verhaal is dat het lijkt, dat er een intercooler slang gescheurd is en daardoor inderdaad
        de meng verhouding weg is (zwarte rook)

        als je gas geef blaast hij de laaddruk dan naar buiten toe?
        zo ja, slang vervangen en probleem opgelost.

        #18257510
        ArjenDL
          Lid sinds:
          16 October 2014

          Hoi kiyamizio,

          Op de foto zie je wat tape zitten. Daar zit de scheur.
          Weet iemand een typenummer van die slang? Dan zal ik die meteen bestellen.

          Grt Arjen.

          #18257511
          ArjenDL
            Lid sinds:
            16 October 2014

            Zojuist de EGR klep schoon gemaakt en de gescheurde slang gedicht met duct tape. (originele slang moet ik nog bestellen).
            Het probleem van het roken lijkt iets minder te zijn, maar nog steeds aanwezig.

            Aankomende week doe ik een oliewissel en vervang ik lucht en oliefilter.
            Welke olie kan ik het beste gebruiken? De motor heeft 211.000 gelopen.

            Heeft iemand nog een idee waardoor dit overmatig roken veroorzaakt kan worden? Ik heb gehoord dat het ook aan een verstuiver kan liggen, maar ik wil eerst alle andere mogelijkheden tackelen,voordat ik de boel laat testen en mij dat weer een boel geld kost.

            Grt Arjen

            #18257512
            sleutel13
              Lid sinds:
              16 March 2014

              Denk dat die slang een boel veroorzaakt

              #18257513
              PaulAstra
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 August 2013

                Eerst de slang vervangen! Roken wordt zeker weten door een luchtlekkage veroorzaakt. Daarna even een flink stuk op de snelweg in de 4e versnelling ‘blazen’ om de overtollige roet die zich opgehoopt heeft er uit te blazen. :D

                Daarna eventueel olie + filter verversen.

                #18257514
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  Deze slang is sowieso de oorzaak. Je raakt al je vuldruk van de turbo kwijt, maar je motor houdt er wel rekening mee dat hij dat krijgt. Dus je motor krijgt ongeblazen lucht, maar spuit diesel in voor geblazen lucht.

                  Teveel diesel = zwarte rook.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.