Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Gereedschap
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2010 om 15:35 #17226777
Hallo,mischien dat iemand me kan helpen.Ik ben in het bezit van een Corsa C sport Z1.2XE.Nu wil ik mijn remschijven en blokken vernieuwen,hierbij moet ik de remklauw verwijderen.Deze zit vast met 2 bouten,tot mijn verbazing is de kop van de bout geen zeskant maar heeft een stervorm (lijkt me beetje op een Torx of Ribe bout).Weet iemand precies wat dit voor bouten zijn,een gewone dop past er niet op.Graag zou ik willen weten wat voor stuk gereedschap ik hier voor nodig heb.alvast bedankt.
groetjes Huib.
6 oktober 2010 om 15:53 #17738959AnoniemLid sinds:
1 January 1970is inderdaad een torx
die doppen kun je voor een paar euro loskopen bij de praxis
;)6 oktober 2010 om 17:21 #17738960Toppie Louwe 16 klepper,bedankt voor de snelle reactie.Op de gok dat het een torx was heb ik gisteren een setje doppen besteld,zowel inwendige als uitwendige.De grootste uitwendige is E20 (als dat maar groot genoeg is).Een inwendige heb ik ook nodig om de schijf eraf te krijgen,dus dat had ik sowiezo nodig.Ik laat het wel horen hoe dit verder gaat.
groetjes Huib.
14 oktober 2010 om 17:39 #17738961Woohoo morgen gaat het gebeuren,de remschijven en de remblokken vernieuwen.Al het nodige gereedschap in huis.De bout van de remklauw is Torx E18,het volledige verslag zal ik dit weekend plaatsen.
groetjes Huib.
14 oktober 2010 om 18:14 #17738962AnoniemLid sinds:
1 January 1970goed bezig hoor
een goed stukie gereedschap is nooit weg;)16 oktober 2010 om 11:19 #17738963Hier zijn we dan :D het is gelukt (3½ uur).Het grootste probleem waren toch wel de bouten van de remklauwen,deze zaten muur vast.Met veel geduld,kloppen,en kruipolie zijn ze uiteindelijk goed los gekomen.Het euvel zat in de ratel,deze had toch wat teveel speling,hiervoor is een starre haakse sleutel waar de TorxE18 op past beter op zijn plaats,oeffff had ik dat eerder geweten dan is de klus in een uurtje of 2 wel geklaard.Maar ja zo leer je toch weer wat.Wat je nodig hebt op boven op de remonderdelen dat is remcleaner,kopervet,Loctite blauw(om de bouten van de remklauw te borgen),TorxE18,TorxT27 deze is om de schijf van de naaf te krijgen,de remzuiger is gemakkelijk terug te duwen met een grote Baco.Om de boel goed schoon te maken gebruik je een staalborstel.Aangezien ik geen brug voor handen had om de auto op te zetten heb ik een goed krik gebruikt dit werkte prima.Nadat de klus geklaard was ben ik naar de koelkast gelopen en heb er toch maar een gele rakker uitgetrokken en even geproost.Uitkomst van dit project:Nieuwe remmen aan de voorkant en een slordige €600,- uitgespaard.
groetjes Huib.
16 oktober 2010 om 18:31 #17738964origineel gepost door Poonekop
Hier zijn we dan :D het is gelukt (3½ uur).Het grootste probleem waren toch wel de bouten van de remklauwen,deze zaten muur vast.Met veel geduld,kloppen,en kruipolie zijn ze uiteindelijk goed los gekomen.Het euvel zat in de ratel,deze had toch wat teveel speling,hiervoor is een starre haakse sleutel waar de TorxE18 op past beter op zijn plaats,oeffff had ik dat eerder geweten dan is de klus in een uurtje of 2 wel geklaard.Maar ja zo leer je toch weer wat.Wat je nodig hebt op boven op de remonderdelen dat is remcleaner,kopervet,Loctite blauw(om de bouten van de remklauw te borgen),TorxE18,TorxT27 deze is om de schijf van de naaf te krijgen,de remzuiger is gemakkelijk terug te duwen met een grote Baco.Om de boel goed schoon te maken gebruik je een staalborstel.Aangezien ik geen brug voor handen had om de auto op te zetten heb ik een goed krik gebruikt dit werkte prima.Nadat de klus geklaard was ben ik naar de koelkast gelopen en heb er toch maar een gele rakker uitgetrokken en even geproost.Uitkomst van dit project:Nieuwe remmen aan de voorkant en een slordige €600,- uitgespaard.groetjes Huib.
600,- euro :o:o:o
Tering wat is het uur loon van die garage wel niet??16 oktober 2010 om 20:39 #17738965tja als je er 3 en een half uur mee bezig bent loopt het uurloon wel op maar vast niet zo hoog
16 oktober 2010 om 20:54 #17738966origineel gepost door opelgteetje
tja als je er 3 en een half uur mee bezig bent loopt het uurloon wel op maar vast niet zo hoogVoor een monteur is het maar 3/4 uur werk.
17 oktober 2010 om 09:14 #17738967Vraag het maar is na in de Opelgarage…Alles moet 3x over de kop.De onderdelen zijn al €180,-.Makkelijk rekensommetje.
groetjes Huib.
17 oktober 2010 om 12:31 #17738968origineel gepost door Poonekop
Vraag het maar is na in de Opelgarage…Alles moet 3x over de kop.De onderdelen zijn al €180,-.Makkelijk rekensommetje.groetjes Huib.
o je hebt geen abs dus.
dan is het al helemaal oplichting (sorry)
17 oktober 2010 om 12:43 #17738969origineel gepost door Poonekop
Vraag het maar is na in de Opelgarage…Alles moet 3x over de kop.De onderdelen zijn al €180,-.Makkelijk rekensommetje.groetjes Huib.
en helaas kunnen wij daar niks aan doen. kan je ons wel makkelijk verwijten maar als opel de onderdelen prijs bepaald valt er niks aan te doen he:vertag:vertag of je kan immitatie onderdelen monteren maar dan vervalt de eventuele garantie:o
sorry als ik lomp overkom maar, het is altijd de schuld van de monteurs en de garages:argue
groetjes17 oktober 2010 om 13:07 #17738970origineel gepost door schuitje
origineel gepost door Poonekop
Vraag het maar is na in de Opelgarage…Alles moet 3x over de kop.De onderdelen zijn al €180,-.Makkelijk rekensommetje.groetjes Huib.
en helaas kunnen wij daar niks aan doen. kan je ons wel makkelijk verwijten maar als opel de onderdelen prijs bepaald valt er niks aan te doen he:vertag:vertag of je kan immitatie onderdelen monteren maar dan vervalt de eventuele garantie:o
sorry als ik lomp overkom maar, het is altijd de schuld van de monteurs en de garages:argue
groetjesWeet ik ook wel maar, hallo 600 euro boven de onderdelen prijs.
of die 600 euro klopt niet helemaal of het uur loon is echt hoog.
18 oktober 2010 om 15:53 #17738971Inderdaad een foutje van mijn kant…..:hmmz….€600 minus de €180 aan onderdelen,dat is dus €420……sorry.
Daarbij een flacon met loctite en wat gereedschap,kosten €50.Dat is dus een besparing van €370,-groetjes Huib.
23 oktober 2010 om 14:10 #17738972Dealer 75 euro ex de btw per uur.
Universele garage 55 ex btw per uur.23 oktober 2010 om 15:12 #17738973Buiten het feit dat ik de beschrijving leuk vind hoe een hobbyist zijn
remmen zelf vervangt en op zoek gaat naar gereedschap, is het
verschil in kosten toch kleiner als beschreven.
Bij ons in de garage (universeel) zou het kostenplaatje er als volgt uitzien.1.5 uur x 46.5 euro excl. btw
remblokken bosch : 72.50 ex
remschijf bosch 2x 75.80 ex (geventileerd)totaal 349.68 incl btw
Ik maak geen reclame, ik wil alleen aangeven dat het kostenverschil
nooit 370 euro kan zijn.24 oktober 2010 om 10:40 #17738974AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah zit wel veschil in de ene en andere
garage denk ikwas van de week ook iemand die moste ff 695 oftikken voor n nieuwe dynamo en accu voor in z,n c vectra:o
ik ben blij dat ik het meest zelf kan doen
anders werd auto rijden wel n duur geintje
:o
cker als je der 5 hebt:P26 oktober 2010 om 00:05 #17738975Hallo Mantaroel,Jou kostenplaatje ziet er leuk uit maar vraag het je baas,onderdelen moeten echt 3x over de kop om er zelf als garage houder wat aan over te houden.Zie het kostenplaatje van hiervoor…..
groetjes Huib.
26 oktober 2010 om 08:43 #17738976*gniffel* heerlijk dat jeugdig enthousiasme om tot de nek in het remstof en kopervet te zitten :P:P:P….:jerry
ik ben alleen maar blij als het klaar is :angel:jerryorigineel gepost door Poonekop
Woohoo morgen gaat het gebeuren,de remschijven en de remblokken vernieuwen.Al het nodige gereedschap in huis.De bout van de remklauw is Torx E18,het volledige verslag zal ik dit weekend plaatsen.groetjes Huib.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.