Gerecyclede motorolie

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Gerecyclede motorolie

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    UnivUtrecht

Beste autoliefhebber,

Vanuit de Universiteit van Utrecht zijn wij voor onze studie Milieu-maatschappijwetenschappen onderzoek aan het doen naar de toekomst en de ontwikkeling van gerecyclede motorolie. Het onderzoek heeft betrekking op u aangezien u allen zo’n auto liefhebber bent maar ook op de gelehe auto- en olie industrie en vooral op het milieu.

Een onderdeel van het onderzoek is een kort consumentenonderzoekje naar hoe de consument staat tegenover het gebruik van gerecyclede motorolie. Het onderzoek is vrij basic zodat iedereen er aan kan meedoen en bestaat uit korte informatie en 5 vragen. Het zal 5 minuten van uw tijd in beslag nemen.

Hier de link naar het onderzoekje, als u 5 minuten de tijd wilt nemen om ons te helpen dan wordt dat zeer op prijs gesteld.
      https://www.surveymonkey.com/s/SCRCK9Q

Met vriendelijke groet,
      D. de Geus

“P.S. Als er verder vragen of opmerkingen zijn m.b.t. gerecyclede motorolie dan kunt u die hieronder gewoon plaatsen. Ik zal het forum regelmatig bekijken en misschien kunnen we gedachten hierover uitwisselen.”

jojonopel
      Deelnemer

SHELL verkocht vroeger ( 30 jaar of langer geleden) gerecycleerde motorolie in 5 liter bussen.
        Ik heb het toen een paar maal gebruikt met goed resultaat !
        Je kon wel het verschil “ruiken” tussen “nieuwe” en “gerecycleerde” olie.
        Is niet lang te krijgen geweest !
        Grtz, John

Anoniem

Ingevuld.

Zou niet zomaar dat spul in mn Astra gooien, wel als het getest is en net zo goed als nieuwe olie.

McKaamos
          Deelnemer

Mjah, same here, Ik mik het er ook niet zomaar in.
            Ik wil eerst testresultaten zien, en dat moeten dan hele goede uitgebreide tests zijn.

UnivUtrecht

Allereerst bedankt voor het invullen allemaal!

John heel erg bedankt voor je input over Shell, dit wist ik nog niet. Ik zal er zeker even naar kijken want ik weet zeker dat er nog wat van te leren valt.

Nogmaals bedankt voor jullie input.

Groet,
              Daan

wim-v6
              Deelnemer

Ook ingevuld.

Willem

koenelsenaar
                Deelnemer

Jouw mening erover wim??

wim-v6
                  Deelnemer

Ligt eraan, als het goed is is het goed, kan je het prima gebruiken, ik sta zeker niet slecht tegenover recyclen, dan blijft er meer benzine over voor de V6, maar de olie moet wel GOED zijn, net zo goed of beter als de huidige oliën, ik gooit in bijde auto’s Valvoline olie (5w40 volsyntheet in de combo, en 5w40 Synpower perfomance olie).

Willem

DeMeistah
                    Deelnemer

Ingevuld, sta er zeker open voor, maar ligt veel aan de auto waar het in gaat, mn tigra gooit zon litertje er na 1000km er weer uit dan is het geen probleem, maar bij mn vorige auto (astra gtc diesel) die verloor geen druppel olie op een jaar, daar zou ik dan geen oude gebruikte olie in gooien

McKaamos
                      Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Ligt eraan, als het goed is is het goed, kan je het prima gebruiken, ik sta zeker niet slecht tegenover recyclen, dan blijft er meer benzine over voor de V6, maar de olie moet wel GOED zijn, net zo goed of beter als de huidige oliën, ik gooit in bijde auto’s Valvoline olie (5w40 volsyntheet in de combo, en 5w40 Synpower perfomance olie).

Willem

Door recycling blijft er juist minder benzine over.
                        Olie rafineren is een proces van verwarmen en het scheiden van de “lagen” die daardoor ontstaan.

Als je ruwe olie verwarmt krijg je onderin stook olie, en dan steeds hogerop hoogwaardigere producten zoals motorolie, diesel, benzine en kerosine.
                        Dus, als er minder motor olie gemaakt wordt, wordt er dus ook evenredig minder benzine gemaakt.

DeMeistah
                        Deelnemer

wow.. word wim hier verteld hoe het in elkaar zit? :wors

eddepet007
                          Deelnemer

ik gooi der altyd nieuwe olie in vaak van kroon oil

ken ze ook wel die ze van aldie halen niets op tegen maar bij mij niet zelfs niet in de oude blokken

McKaamos
                            Deelnemer

@DeMeistah wrote:

wow.. word wim hier verteld hoe het in elkaar zit? :wors

Och, Wim weet ook niet alles. Hij is net als ons allemaal een mens ;)
                              Hij weet wel een heleboel over Opels, en dat is kennis waar we allemaal jalours op mogen zijn :)

Anyway, Ik denk trouwens niet dat minder motorolie productie direct zal leiden tot een benzinetekort ;)
                              Alle brandstoffen komen uit olie. Een vat olie bevat effectief alle soorten brandstof tegelijk. Het is een kwestie van de boel scheiden.
                              Ik denk dat oliemaatschappijen liever met een motorolie overschot blijven zitten dan dat ze de benzine/diesel/kerosine productie verlagen ;)

Dus of we nou wel of niet olie recyclen, het maakt geen ruk uit. De productie van nieuwe gaat toch wel door omdat het slechts een deel van de raffinage is en er wel enorme vraag blijft naar de overige producten.

Erwin1987
                              Deelnemer

ik had hem ook ingevuld!

Erwin

Slurpy

Ingevuld.

slopelrijder

zit net te kijken, is het onderzoek afgelopen…. :hmmz nu nog wachten op de “uitslag”…

De meeste motorolie is natuurlijk wel “zwart” door het gebruik, maar heeft nog niet volledig de smeer werking verloren.
                                    Ik wissel tussendoor bij 15000km het oliefilter, en vul bij wat nodig, bij 30.000 volledig verversen, maar dan is het nog “vet”.
                                    maar of ik gerecyclede zou gebruiken? alleen bij een GOEDE garantie van kwaliteit en schade vergoeding als het toch fout gaat, en dat laatste is nooit te bewijzen dus….ikke niet….. :vertag

gertjuh1968

ik ben er niet zo happig op, want bij de garage’s worden alle afgewerkte olie soorten in één groot vat gegooit.
                                      dus je krijgt de 15w40 10w30 5w10 enz enz allemaal door elkaar heen.
                                      en dat wil ik niet in m,n blokkie.

Gert

McKaamos
                                      Deelnemer

@gertjuh1968 wrote:

ik ben er niet zo happig op, want bij de garage’s worden alle afgewerkte olie soorten in één groot vat gegooit.
                                        dus je krijgt de 15w40 10w30 5w10 enz enz allemaal door elkaar heen.
                                        en dat wil ik niet in m,n blokkie.

Gert

Dat kan echt wel weer gescheiden worden hoor ;)
                                        Gewoon weer opnieuw verwarmen zoals bij het originele rafineerproces, dan scheid het weer in lagen.
                                        Dan nog even eventuele additieven aanvullen, en klaar.

arjontje
                                        Deelnemer

@slopelrijder wrote:

zit net te kijken, is het onderzoek afgelopen…. :hmmz nu nog wachten op de “uitslag”…

De meeste motorolie is natuurlijk wel “zwart” door het gebruik, maar heeft nog niet volledig de smeer werking verloren.
                                          Ik wissel tussendoor bij 15000km het oliefilter, en vul bij wat nodig, bij 30.000 volledig verversen, maar dan is het nog “vet”.
                                          maar of ik gerecyclede zou gebruiken? alleen bij een GOEDE garantie van kwaliteit en schade vergoeding als het toch fout gaat, en dat laatste is nooit te bewijzen dus….ikke niet….. :vertag

Het kan dan nog wel vet zijn bij 30.000 kilometer.
                                          Maar het gevaar is dat bepaalde adaptiven zijn werk al lang niet meer doen.
                                          Hier door kan ook schade ontstaan.

Daarom moet je ook bij een gas auto gewoon elk jaar of zoveel kilometer de olie vervangen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.