Geforceerd regenereren DPF Zafira 1.9Cdti 120pk lukt niet

Forumindex Forums Techniek Ecotec Geforceerd regenereren DPF Zafira 1.9Cdti 120pk lukt niet

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242461
    Bropet
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 April 2011

      Met een OP-COM heb ik de motor uigelezen vanwege het branden van het storingslampje.

      Gevonden storing:
      P1901 – Particulate Filter Pressure Sensor Hose Line Malfunction

      De slangen zijn gecontroleerd, weinig bijzonders aan te vinden.

      Even verder gezocht met de OP-COM:
      DPF 84% vervuild.
      Laatste automatische regeneratie: 541 km geleden.

      Lijkt mij in ieder geval tijd voor een geforceerde regeneratie met de OP-COM. Wellicht is de storing dan ook weg.
      Dit lukt alleen steeds niet. Ik krijg met de OP-COM software (08-2010) de fout: “starting dpf regeneration failed”
      Meerdere modeljaren en modellen geprobeerd, maar krijg steeds dezelfde fout.

      Herkent iemand dit probleem?
      Wat zou ik nog kunnen proberen (behalve naar de OPEL-dealer rijden)?

      Mvg,
      Peter

      #17930286
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Alle kenwaarden aanwezig voor regeneratie???

        Willem

        #17930287
        corsa2.016v
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 August 2006

          ik heb de ballen verstand van deze motoren, maar de storing geeft toch aan dat er gewoon een sensor in die leiding niet (goed) werkt

          #17930288
          Bropet
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 April 2011

            Alle kenwaarden aanwezig voor regeneratie???

            Wat bedoel je precies? Het scherm vult zich in ieder geval met een aantal waarden zoals het hoort. Maar na het kiezen van ‘start regeneration’ krijg ik de foutmelding.
            Het scherm ziet er hetzelfde uit (maar dan engels) als in: http://www.youtube.com/watch?v=XMPEjNqh0Tk

            ik heb de ballen verstand van deze motoren, maar de storing geeft toch aan dat er gewoon een sensor in die leiding niet (goed) werkt

            Ja, maar volgens de vakgarage is de oorzaak niet de sensor zelf, maar men vermoedde vervuiling in het roetfilter. Ik heb een flesje dpf-reiniger meegekregen wat gemengd moet worden op een volle tank diesel. Na 500km zie ik echter nog geen enkele verbetering.

            #17930289
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              als er een storing is in het regenereer circuit (druksensoren controleren hoe vol het roetfilter zit), dan zal hij niet regenereren…

              dit kan echter wel met een tech-II van opel, echter word iedere keer het regenereer proces onderbroken als de storing weer opdoemt, dat houd in start regenereren, storing stopt het regenreren, storing resetten weer opnieuw gaan regenereren, en dat continu herhalen tot de storing weg blijft.

              Willem

              #17930290
              jsgsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2004

                Gevonden storing:
                P1901 – Particulate Filter Pressure Sensor Hose Line Malfunction

                Check de drukslangen die van het roetfilter naar de druksensor (naast de hoofdremcilinder tegen het schutbord).
                Ter hoogte van waar de slangen (onder de auto) tussen het subframe door naar boven lopen (bij de overgang van rubbere slang naar plastic slang) zijn ze bijna altijd kapot. (als je deze foutcode hebt).
                Het is nogal moeilijk te zien.

                #17930291
                Bropet
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 April 2011

                  @jsgsi: Bedankt voor de tip. De slangen waren inderdaad op het aangegeven punt kapot.
                  De slangen zijn hersteld zijn, de drukverschilsensor meet weer goed.
                  Daarna ging het regenereren van de DPF ook weer goed met de op-com.

                  #17930292
                  ZafirB
                    Lid sinds:
                    18 July 2010

                    wat betreft de slang naar druksensor, hebben jullie complete leiding vervangen of alleen het stukje met plastic slang?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.