Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Geen vonk?! Manta B 20s 1980 OPGELOST
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2011 om 19:51 #17235228
Beste forumleden,
Ik moest een aantal dagen geleden even een boodschapje doen met m’n Manta B 2.0l. Toen ik vervolgens weer wilde wegrijden startte ik de auto waarna de auto +/- 3 seconden liep en daarna ineens uitviel. De motor startte daarna zowel op gas als benzine niet meer.
Ik ben dus eens verder gaan kijken en heb ook even naar de contactpuntjes gekeken. Deze waren eigelijk zo goed als op en heb ik daarom ook gelijk vervangen met de hoop het probleem hier ook mee opgeslost te hebben. Helaas is dit niet het geval.
De bougie’s vonken niet. Kan ik dan met zekerheid zeggen dat het aan de bobine ligt, of zijn er nog andere punten waar ik aan moet denken?
Alvast bedankt!
5 april 2011 om 20:13 #17849613Bobine, verdelerkap kan ook, en even de bougiekabels doormeten.
5 april 2011 om 20:20 #17849614Je hebt de contactpunten op de juiste manier gemonteerd?
Op de rotor-as zitten 4 nokjes. Als de contactpunten van elkaar worden gedrukt door een nokje, dan moet de afstand tussen de contactpunten 0,35 – 0,4mm zijn.
Als het geleidertje van de contactpunten tussen de contactpunten staat, dan zijn de contactpunten “gesloten”.
Je kunt nu de spanning op (over) de bobine meten met contact “aan”. Dit moet ongeveer 10 volt zijn.
Meet je niets, dan kun je een ander massapunt pakken (meet je nu wel iets, dan weet je dat er iets niet klopt in het traject van de contactpunten).
Meet je nog steeds niets, dan kun je even je meetpen van de plus verplaatsen naar de +pool van je accu.Meten is weten……..
Weet wat je meet……….. ;)5 april 2011 om 20:33 #17849615En als de oude contactpunten ingebrandt waren kan je beter ineens een
nieuwe condensator monteren, nog steeds te vinden in de auto-onderdelenzaak.5 april 2011 om 21:01 #17849616zou het ook zoeken in de punten of condensator
6 april 2011 om 09:52 #17849617Nou, ik ben op dit moment bezig het probleem op te lessen, maar kom er niet echt uit.
@Postbus manta: Ik heb de contactpuntjes op de juiste manier gemonteerd met de juiste speling. Nu heb ik net even wat doorgemeten (in de gesloten stand van de contactpuntjes en met contact aan), maar om eerlijk te zijn weet ik niet waar ik nu moet meten.
Hopende snel wat te horen, sta te popelen dit probleem vandaag nog op te lossen:)
Bedankt voor de moeite!
6 april 2011 om 10:33 #17849618Hij draait snel rond, maar slaat niet aan.
Ik zou ook denken aan de condensator, beweeg eens aan de groene draad (is maar 1 draad) of controleer de aansluiting (schuifstekkertje) aan de bobine.6 april 2011 om 11:16 #17849619Bedankt voor de reactie! Nou, ik ben maar gelijk verschillende automaterialenzaken afgegaan en het was nog niet zo makkelijk dezelfde condensator te vinden. Uiteindelijk heeft de Mevo er eentje kunnen bestellen en die is morgenvroeg alweer binnen.
Dus ik ben heel benieuwd of het probleem hiermee is opgelost. Zo niet, dan kunnen we de contactpuntjes en de condensator in ieder geval uitsluiten
6 april 2011 om 19:09 #17849620[rquote=1908156&tid=145862&author=Manta_Matthijs]Nou, ik ben op dit moment bezig het probleem op te lessen, maar kom er niet echt uit.
@Postbus manta: Ik heb de contactpuntjes op de juiste manier gemonteerd met de juiste speling. Nu heb ik net even wat doorgemeten (in de gesloten stand van de contactpuntjes en met contact aan), maar om eerlijk te zijn weet ik niet waar ik nu moet meten.
Hopende snel wat te horen, sta te popelen dit probleem vandaag nog op te lossen:)
Je meet als eerste op de bobine op de twee kleine contacten.
De zwarte meetpen op het contact waar de groene draad op zit (dit is bij gesloten contactpunten een massa. De rode meetpen zet je op het andere kleine contact van de bobine. Deze draad komt vanaf het contactslot.
Bedankt voor de moeite!
[/rquote]
8 april 2011 om 10:11 #17849621Vandaag weer bezig geweest van het zoeken van een oplossing.
Ik heb nu ook de condensator vervangen en het goede nieuws is dat de bougies vonken. Toch start de motor niet. De contactpuntjes hebben een goede afstand van 0.35.
@Postbusmanta: ik heb de draden doorgemeten die je me hebt uitgelegt.Als ik de zwarte pen op de groene draad hou (bij de gesloten contactpuntjes) en de rode pen op de twee (rode en zwarte) dradad hou bij de bobine meet het 5,7Volt. Wanneer ik de stekker met de groene draad van de bobine loshaal en dan de zwarte pen opnieuw bij met gesloten contactpuntjes tegen de groene draad hou en dan met de rode ben de contacten op de bobine meet, meet ik 12,6Volt.
Hoort dit zo te zijn?
8 april 2011 om 19:44 #17849622De zwarte draad is een zogenaamde weerstandsdraad.
Deze komt vanaf je contactslot en als je deze onbelast meet, klopt het dat je 12volt meet.
Aangesloten op de bobine is de draad belast (dan loopt er een hogere stroom) en gaat “de weerstand werken”. Zodoende meet je dus een lagere spanning (hoewel ik 5,7 volt wel erg laag vind).Komt die rode draad vanaf je startmotor?
Op deze draad staat tijdens het ronddraaien van de startmotor 12volt.
Je kunt dit meten door even de groene draad van de bobine af te trekken.
Dan ook de rode even los te halen en in deze stekker je rode meetpen te steken. De zwarte meetpen zet je op de minpool van je accu.
Nu de startmotor rond laten draaien m.b.v. de contactsleutel.Je zult nu ongeveer 10,5 volt meten.
Dit is de zogenaamde “hulp-start”
Achterop het startmotor-relais zitten 2 kleine aansluitingen.
De eerste is de kabel welke vanaf je contactslot komt en zorgt voor het aansturen van je relais.
De tweede staat in verbinding met de contactbrug in het relais. Hier komt 12V (werkelijk 10,5 volt) op te staan wanneer het relais is bekrachtigd. Deze aansluiting loopt naar je bobine en zorgt voor een extra spanning op de ontsteking tijdens het starten.8 april 2011 om 19:49 #17849623Volgende punt:
Heb je de bougiekabels los gehad van de verdelerkap?
Heb je wellicht het ontstekingshuis uit de motor gehad?
Als je de verdelerkap eraf hebt (en de stofkap verwijdert) dan zie je in de rand (waar de verdelerkap op ligt) een klein streepje staan.
Met gemonteerde verdelerkap, zou hier de bougiekabel moeten zitten welke naar de eerste cilnder loopt.De rotor draait (vanaf boven gezien) rechts-om.
je ontstekingsvolgorde is: 1-3-4-2.
Volg dus even de kabels vanaf je verdelerkap naar de bougies.8 april 2011 om 20:24 #17849624Hartstikke bedankt voor de reactie en de goede duidelijke uitleg!
Ik heb verder niet aan de rotor gedraaid of de ontstekingsvolgorde veranderd.
Ik ben bang dat ik er zelf niet meer uit kom. Heb er vandaag opnieuw veel aan gewerkt. Ook heb ik om eventueel brandstofproblemen uit te sluiten remreiniger in de carburateur gespoten onder het starten. Ook hier reageert de motor totaal niet op.
Wat ik eerder dus al vertelde is dat de bougies nu dus wel vonken, maar niet overduidelijk. Ik weet niet of dit een goede vonk is, of juist een ‘zwakke’ vonk.
Kent iemand een goede garage ergens in zuid-brabant die misschien wat meer weet van Opel. Ik ben bereid een stuk te moeten slepen.
Opnieuw alvast bedankt!
8 april 2011 om 22:20 #17849625Ik vertrouw die rode draad niet.
Meten is weten.
Check dat verhaal over die draad gewoon even.
9 april 2011 om 16:21 #17849626@ Postbusmanta: Ik heb gedaan wat je me hebt uitgelegt. Ik meet geen spanning op de rode draad wanneer ik dit doe.
Nu is me wel opgevallen dat de rode van de bobine niet vanuit de startmotor komt, maar dat deze naar het dashboard gedeelte gaat. Hier zit ook nog een zekering tussen.
Ik heb zo’n vermoeden dat die met de LPG installatie te maken heeft.
9 april 2011 om 18:38 #17849627Dan wordt de weerstandsdraad dus extra belast voor een andere functie.
Dit verklaart ook de extra lage spanning welke je meet over de bobine.Eerst zorgen dat de boel goed loopt op benzine.
Kijk waar de rode draad naartoe loopt. Als deze nodig blijkt te zijn, moet je deze aansluiten ergens bij je zekeringkast op een geschakelde voeding.
Probeer eerst eens die rode draad los te halen en de meting weer te doen.
Zorg ook dat de draad waarover ik het had vanaf je startmotor weer in ere hersteld wordt. Dit vergemakkelijkt het aanslaan van de motor tijdens het starten.
12 april 2011 om 15:45 #17849628Nou, het is opgelost. Oorzaak: BOBINE.
Daarnaast waren de bougies niet meer om aan te zien en heb hem gelijk maar een grote beurt gegeven!:)
Iedereen hartelijk dank voor de hulp!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.