geen vonk, CPU blijkt kapot, hoe zit dat?

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) geen vonk, CPU blijkt kapot, hoe zit dat?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233979
    Caravan-E
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 June 2008

      Hoi iedereen, ik weet het effe niet meer.

      Ik heb mijn kadett pas laten keuren, nothing on the hand, een paar dagen later wil ik hem ophalen, geen purrie in te krijgen. Hij probeert zelfs niet aan te slaan. Naar huis gesleept en ben gaan zoeken.

      Het blijkt dat ik geen vonk heb. De bobine heeft wel stroom, ik heb de bobine gewisseld, de kabel van bobine naar stroomverdeler, de krukassensor en het brandstofrelais (die bij het koelvloeistofreservoir toch?) Verder heb ik gecheckt of er wel brandstof wordt toegevoerd en de brandstofpomp tijdelijk rechtstreeks geschakeld, zodat ik zeker weet dat de benzine toevoer goed zit.

      Maar dit was allemaal niet het probleem. Wat kan het nog meer zijn? Het houdt een beetje op bij mij.

      #17832834
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        weet het zo 1 2 3 ook niet,
        maar weet wel dat de dikke ronde stekker in de kabelboom
        wel eens voor problemen wou zorgen.

        misschien kun je er wat mee.
        succes

        #17832835
        Caravan-E
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2008

          Bedankt voor het idee. De stekker los gehad, maar ziet er hardstikke schoon uit. Ik heb nog een beetje aan de draadjes gewiebeld ivm slecht contact misschien maar het mocht niet baten.

          Is er iemand met nog meer ideeën?

          #17832836
          testdrive
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 November 2008

            kijk eens even in je verdeelkap of daar alles goed zit.
            en kijk ook even of je bobine een vonk geeft haal je bobinkabel van je verdeelkap af en zet daar even een bougie op dan zie je of hij wel of niet vonkt

            #17832837
            Caravan-E
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 June 2008

              Ik heb de computers gewisseld en daar zat blijkbaar het probleem in, want nu start mijn andere auto niet. Ik ben natuurlijk heel blij dat ik het gevonden heb, maar nu vraag ik me af waarom de computer kapot is gegaan. Komt dat wel vaker spontaan voor? Of maakt ie dan sluiting ofzo, dat mijn volgende computer ook kapot gaat…..

              (iemand nog een computer liggen?? evt met kabelboom)

              #17832838
              rinus747
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 May 2010

                Heb ik wel eens gehad in een omega ja

                Storingen in het ontstekingssysteem komen bij de computer terecht….Daar zitten beveiligingsdiodes…Als die het na verloop van tijd opgeven er van ales gebeuren.

                Dit nu is heel belangrijk: Ga met de werkende computer eens snel met een oscilloscoop kijken of de signalen/storing die je opvangt bij de bougies allemaal gelijk zijn. Het kan zijn dat een bougie kabel of een bougie defect is, waardoor er zeer hoge spanningsopslingeringen zijn. Doe dit zolang de niewe computer nog werkt ;)…..en los de basis oorzaak op.

                Mocht dat de basis oorzaak zijn, en opgelost zijn, dan heb je een goede kans dat na terugplaatsen van de oorspronkelijke computer alles weer goed is. (Ik heb daarna weer jaren lang kunnen doorrijden zonder computerstoring).

                Een handige electronica man kan ook diodes eens checken en wisselen. Of dat met de moderne computers ook nog kan (Meer SMD’s, en circuits op keramiek) weet ik niet, maar ik heb vroeger mensen gekend die daar een aardige zakcent aan bij-verdienden. Ooit was het kapot gaan van beveiligingsdiodes de grootste foutbron!

                Groeten Rinus

                #17832839
                Caravan-E
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 June 2008

                  Aha, dat geeft de burger moed! Maar hij zit nu in mijn andere auto die geen problemen heeft en die start nu ook niet.

                  Ondertussen heb ik zitten kijken naar een andere computer. Er zijn er heel veel met een nummer wat er erg op lijkt. Moet het nummer persé hetzelfde zijn??

                  Ik heb dus 0 261 200 104, maar ik zie er bijvoorbeeld die eindigen op 372, 368, 100 enz, allemaal c20ne’s……

                  #17832840
                  rinus747
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 May 2010

                    Vaak zit de productiedag “versleuteld” in typenummers.

                    Bij versnellingsbakken is alle informatie die voor de “F” staat informatie over dag, maand, jaar, ochtend/middagploeg, fabriekslocatie, en alles daarna (bij mij F17W419) zegt iets over het daadwerkelijke typenummer.

                    Electroniuca mensen zijn gewend het omgekeerd te doen, en productieversie in de laatste digits van het nummer te versleutelen. Of dit bij computers ook zo is weet ik niet, maar het zou goed kunnen.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.