Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Geen vermogen/bokken Astra F X16XEL
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2015 om 22:46 #17272676
Na een tijdje vrolijk te hebben gereden met een Astra F wagon met de X16XEL motor begon hij kuren te vertonen. Bij afremmen/terugschakelen naar de 2 amper weer kracht en bokken bij gas geven.
Bij 100 in de 5 accelereren is er echt niet bij, en het begint alleen maar erger te worden. Tot slecht starten aan toe.
Inmiddels van een andere werkende astra (X16XEL) de volgende units overgezet:
De bobine
De bougiekabels
De EGR klep (en meteen goed schoon gemaakt)
Brandstoffilter (oude zat niet verstopt)Hiermee heb ik de gebruikelijke zaken wel gehad.
Kan een vervuild gasklephuis ook verantwoordelijk zijn voor dit soort motorgedrag?
Af en toe bij lage toeren bokt hij als een malle en gaat het motormanagement ook branden om vervolgens na opnieuw starten weer uit te gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
25 september 2015 om 07:18 #18290020Geeft hij ook foutcodes?
25 september 2015 om 08:49 #18290021Kun je die uitlezen met een paperclip methode? Of echt alleen met odb2?
25 september 2015 om 10:53 #18290022Uitlezen:
volgens mij heb jij obd1 en, zit de stekker in de zekeringkast.
https://www.youtube.com/watch?v=tUbQFRCGk5Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
aan het einde van het filmpje zie je de stekkerhttps://www.youtube.com/watch?v=I827Rh7qCYk” onclick=”window.open(this.href);return false;
weet niet of deze ook van een Astra is25 september 2015 om 14:13 #18290023Opcom gebruiken of Tech2.
26 september 2015 om 12:40 #18290024Hoi Peter en de rest van de gearheads,
Inmiddels de door Peter besproken Astra F SW te grazen gehad:
EGR is overigens niet vervangen, dat was een ander onderdeel ;)
– EGR heeft wel wat droge koolaanslag, maar ook niet de wereld
– Gasklephuis is gevuld met een 3mm dikke, vettige koollaag
– Bovenste deel inlaatspruitstuk is ook vervuild met deze vettige koollaagIemand enige ideeën over wat die veroorzaakt kan hebben? Tellerstand is +/- 160.000km
Eerder genoemde symptomen ( inhouden, onregelmatig lopen en totaal gebrek aan trekkracht) bleven ook na het
vervangen van de bobine en kabels.anyone?
Eelco
27 september 2015 om 13:18 #18290025Domme vraag, weinig kaas gegeten van EGR en bijbehorende problemen:
is dit nu de EGR:
onderdeelnummer: 90470420
Dit nummer kom ik op ebay e.d. tegen met omschrijving EGR unitOf deze unit?
Pakkingen m.b.t afdoppen EGR lijken echter weer meer hier opAllebei komen ze van de X16XEL af.
Oh ja en dit is het gasklephuis:
Hier en daar lees ik ook dat er een klein pijpje zou moeten zijn die je uit zou moeten boren?
Dat er sprake is van overmatige vervuiling is een ding wat zeker is…
27 september 2015 om 18:33 #18290026[img]IMG_20150927_WA0002.jpg[/img]
Dit is een EGR
7 oktober 2015 om 10:49 #18290027Kleine update:
Gasklephuis, inlaatspruitstuk en bij behorende slangen schoongemaakt en herplaatst… Geen verbetering
Wel een steker over.. van de nokkenassesensor :), maar dat wist ik op dat moment nietAuto gestart.. weer inhouden, weer onregelmatige loop onderin en smoren als je te snel gas geeft stationair.. Bij afslagen nog
steeds bijna niet op vermogen komen.Nokkenassensor aangesloten.. nog geen verandering.. ergo krukassensor stuk… toch?
Nokkenassensor vervangen door een werkende 2e hands… geen resultaat
Foutmeldingen nogmaals uitlezen per paperclip
Nog steeds meldingen 47, 18 en 9247 is EGR.. Die is afgeblind dus dan kan het probleem niet zijn…
92 is nog steeds de krukassensor.. mogelijk omdat hij dus niet gereset is ivm vervanging onderdeel
18 klopsensor… Zou dit de boosdoener dan kunnen zijn?Probleem is echter dat er op mijn 1.6 16v XEL donorblok een 2 polige stekker/aansluiting zit en op deze een 1-polige
Iemand nog suggesties voordat ik het ding de lokale vaart inschuif?
Eelco
7 oktober 2015 om 18:16 #18290028Nokkenstok sensor is vervangen, klopsensor is een ander type dan van de donor af komt. Donor is een foutmeldingloze F astra X16XEL maar dan uit 1997.
De ’97 klopsensor heeft 2 aansluitingen en is in feite een ring met een touwtje. Die van de ’94 astra is een grote ronde unit met 1 aansluiting.
We trekken de hele kabelboom + sensoren uit de werkende ’97er astra en hangen dat in de 94er.
Oh ja, hoorde van de eigenaar FastraT dat alle draden van de kabelboom wel gewoon goed zijn, dus geen breukjes oid.
Ik persoonlijk denk een gare ECU.
Anyways, mechanisch zijn de X16XEL’s gelijk aan elkaar, dus om eindeloos meten en klooien te voorkomen zetten we de hele handel over en dan zou het goed moeten zijn….
21 oktober 2015 om 17:36 #18290029Update dd 21/10/2015
Uit een lopende 97er Astra zijn onderstaande onderdelen gehaald en in de rode geplaatst
Dit omdat de aansluitingen naar diverse sensoren anders waren.Kabelboom van ECU naar blok vervangen
ECU vervangen
Kabelboom naar de injectoren vervangen
Kabelboom met zekeringskastje bestuurderskant vervangenEn uiteraard doet hij niets……
MM lampje begint gelijk spastisch te branden en geeft direct de foutcode 15 en 102 zonder 12(introsignaal)
Bij inspuiten van remreiniger in de luchtinlaat, loopt hij 3 slagen waarbij het MM-lampje gelijk begint te knipperen en slaat uit
Heb bij de ECU 3 stekkers aangesloten:
-Witte brede
-Rode brede
-Zwart vierkantOver is een kleinere vierkante stekker, maar geen verdere bedrading in die hoek.
Iemand nog ideeen?
23 oktober 2015 om 13:53 #18290030Het knipperen van het MM lampje werd veroorzaakt door…. jaja de startonderbreker
ECU weer omgewisseld voor de oude uit de rode astra zelf.. en Hey Presto… hij start en loopt
Maaaaarrrr…. blijft nog steeds hetzelfde probleem geven..
Inhouden/smoren bij snel gas geven als hij stationair loopt.. Boven de 2000rpm blij de motor redelijk lopen, al lijkt het alsof hij in toeren wat terug neigt te vallen bij constante pedaaldruk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.