Vandaag met het wat gladdere weer viel me iets op. In mijn auto zit wel esp (werkt ook) maar er zit geen traction control op. Ik dacht altijd dat als je esp hebt dat je ook altijd traction control hebt.
Het gaat om een astra h uit 2005 met een z19dtj motor.
denk dat je dan ook wel TC hebt hoor. Dit wordt niet apart weergegeven op het display maar valt onder die van de ESP.
En TC laat ook wel iets wilslip toe. Mijn astra G tenminste wel, om zo wel weg te komen op glad wegdek.
als je een keer op een spiegel gladde weg staat , of een parkeerplaats, geef dan eens vol gas, waarschijnlijk zal hij niet gelijk in de toerenbegrenzer vliegen maar houd hij tussendoor een klein beetje in.
Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting van de bestuurder aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: ABS en ASR. Het antiblokkeersysteem ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor de wagen nog bestuurbaar blijft, de antidoorslipregeling ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen blijven doordraaien tijdens het wegrijden of versnellen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.
Het lampje ging ook niet branden toen de wielen doorslipte. kwa dat betreft ben ik vooral VW gewend, die slippen veel sneller door. Nog maar eens proberen :)
Auteur
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.