Geen remlichten meer / melding: Remlicht zekering

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Geen remlichten meer / melding: Remlicht zekering

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554844
    PietertjeB
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2019

      Hallo,

      Van het ene op het andere moment doen de remlichten van mijn Zafira A bj.2001 het niet meer en verscheen er de melding: Remlicht zekering op het scherm van de boordcomputer.
      Iemand enig idee waardoor dit komt / hoe dit te verhelpen ?
      Zekeringen in het dashboard zijn alle goed. Met multimeter gecheckt, want overzicht in het boekje
      Zekering kast boekje zafira 2001
      met de zekeringen box in de auto :wacko:

      Zekeringbox

      Zal wel niet goed Googlen, maar kan zo 1,2,3 geen bijbehorend overzicht met nummers en functie vinden.

      Gr. Pieter

      #18554846
      PietertjeB
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 August 2019

        Kom er net achter dat de bediening van de elektrische voor- en achterramen ook niet meer werkt, gelukkig kon ik de ramen middels het vasthouden van sleutel tijdens het op slot doen van de auto nog wel sluiten.

        De bekabeling van alle drie de remlichten heb ik los gehaald, meet op geen van de aders spanning.
        Remlichtschakelaar moet nog checken. De kap bij het pedaal al verwijderd, maar zie zo 1,2,3 geen schakelaar.
        Morgen bij daglicht maar eens beter kijken.

        #18554900
        Division
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 July 2018

          Remlichtschakelaar zit voor boven aan het pedaal. Ook de dikke zwarte verwarmingsbuis daar moet je eruit halen. (Daar boven zit de schakelaar. Je moet echt ondersteboven liggen om het te kunnen zien.

           

          Bij het starten krijg je op display altijd remlicht controle, zo gauw je op de rem trapt moet deze melding verdwijnen. Zo niet dan is de kans zeer groot dat de schakelaar defect is ;)

          #18554903
          PietertjeB
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 August 2019

            Dank je. :good:
            Gevonden, ik kan hem net zien.
            Nu nog even uitvinden hoe de verwarmingsbuis te verwijderen.
            De zwarte knop aan de linkerkant van de buis heb ik al verwijderd, maar ben er nog niet achter hoe de rechterkant (midden console zijde) los te krijgen.
            Hoop de het de schakelaar is, maar gezien dat dat de knoppen van de elektrische ramen het ook geen van alle doen ben ik bang dat er iets anders defect is.
            Zodra ik bij de schakelaar kan weet ik of deze werkt en daar wel of geen spanning te meten is, mocht de schakelaar niet defect zijn dan hoop ik met een gezekerde voedingsdraad een tijdelijke bypass te kunnen maken om zo met werkende remlichten naar een garage te rijden om daar de boordcomputer te laten uitlezen.

            #18554904
            PietertjeB
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 August 2019

              NB. De standaard melding: Remlicht controle verschijnt niet bij het starten, er staat meteen de melding Remlicht zekering:

              Melding_remlicht_zekering

              #18554934
              Division
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 July 2018

                Ook bij contact alleen als goed is, als je de linkerkant van die buis los hebt, kan je (middenconsole kant) eruit trekken. Dit gaat wel stroef.

                #18554953
                PietertjeB
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 August 2019

                  Verwijderen van de verwarmingsbuis gaat idd stroef, soms ben je te voorzichtig.
                  Op de draden van de remlichtschakelaar is geen spanning te meten, heb de schakelaar zelf doorgemeten en deze is niet defect.
                  Heb een gezekerde voedingsdraad op de schakelaar aangesloten en heb nu in ieder geval weer werkende remlichten.
                  Wordt vervolgd zodra ik de boordcomputer heb laten uitlezen, hopelijk valt de schade mee.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.