Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Geen remlichten meer / melding: Remlicht zekering
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 september 2024om 21:57 door PietertjeB.
-
AuteurBerichten
-
9 september 2024 om 20:51 #18554844
Hallo,
Van het ene op het andere moment doen de remlichten van mijn Zafira A bj.2001 het niet meer en verscheen er de melding: Remlicht zekering op het scherm van de boordcomputer.
Iemand enig idee waardoor dit komt / hoe dit te verhelpen ?
Zekeringen in het dashboard zijn alle goed. Met multimeter gecheckt, want overzicht in het boekje
met de zekeringen box in de autoZal wel niet goed Googlen, maar kan zo 1,2,3 geen bijbehorend overzicht met nummers en functie vinden.
Gr. Pieter
9 september 2024 om 21:17 #18554846Kom er net achter dat de bediening van de elektrische voor- en achterramen ook niet meer werkt, gelukkig kon ik de ramen middels het vasthouden van sleutel tijdens het op slot doen van de auto nog wel sluiten.
De bekabeling van alle drie de remlichten heb ik los gehaald, meet op geen van de aders spanning.
Remlichtschakelaar moet nog checken. De kap bij het pedaal al verwijderd, maar zie zo 1,2,3 geen schakelaar.
Morgen bij daglicht maar eens beter kijken.13 september 2024 om 20:53 #18554900Remlichtschakelaar zit voor boven aan het pedaal. Ook de dikke zwarte verwarmingsbuis daar moet je eruit halen. (Daar boven zit de schakelaar. Je moet echt ondersteboven liggen om het te kunnen zien.
Bij het starten krijg je op display altijd remlicht controle, zo gauw je op de rem trapt moet deze melding verdwijnen. Zo niet dan is de kans zeer groot dat de schakelaar defect is ;)
14 september 2024 om 10:37 #18554903Dank je.
Gevonden, ik kan hem net zien.
Nu nog even uitvinden hoe de verwarmingsbuis te verwijderen.
De zwarte knop aan de linkerkant van de buis heb ik al verwijderd, maar ben er nog niet achter hoe de rechterkant (midden console zijde) los te krijgen.
Hoop de het de schakelaar is, maar gezien dat dat de knoppen van de elektrische ramen het ook geen van alle doen ben ik bang dat er iets anders defect is.
Zodra ik bij de schakelaar kan weet ik of deze werkt en daar wel of geen spanning te meten is, mocht de schakelaar niet defect zijn dan hoop ik met een gezekerde voedingsdraad een tijdelijke bypass te kunnen maken om zo met werkende remlichten naar een garage te rijden om daar de boordcomputer te laten uitlezen.14 september 2024 om 10:52 #18554904NB. De standaard melding: Remlicht controle verschijnt niet bij het starten, er staat meteen de melding Remlicht zekering:
17 september 2024 om 09:43 #18554934Ook bij contact alleen als goed is, als je de linkerkant van die buis los hebt, kan je (middenconsole kant) eruit trekken. Dit gaat wel stroef.
17 september 2024 om 21:57 #18554953Verwijderen van de verwarmingsbuis gaat idd stroef, soms ben je te voorzichtig.
Op de draden van de remlichtschakelaar is geen spanning te meten, heb de schakelaar zelf doorgemeten en deze is niet defect.
Heb een gezekerde voedingsdraad op de schakelaar aangesloten en heb nu in ieder geval weer werkende remlichten.
Wordt vervolgd zodra ik de boordcomputer heb laten uitlezen, hopelijk valt de schade mee. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.