geen oliedruk wel vonk en bezine

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) geen oliedruk wel vonk en bezine

• Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Noordpoolgsi
    Deelnemer

Zit met een zeer ”raar ” probleem bij mn crossauto
      Even t volgende :
      Onderblok is van een x20se (77.850 km) boring 95.95
      Zuigers Seh met nieuwe zuigerveren (omr) ook 95.95
      Kop gevlakt 6/10de kleppen geslepen en nieuwe kleprubbers
      Nokkenas van een Seh
      Kabelboom van een kadett gsi SEH met gaskleppositiesensor

Lagerschalen nieuw arp drijfstanbouten ook kopbouten koppakking en alle keringen nieuw
      Alleen de oliepomp niet vervangen maar die zag er zo opt eerste oog niet oud uit . onderblok had ok nog maar 77.850 motor is van 1997 uit een omega b 2.

Dus eigenlijk een beetje een bij elkaar gerommelt blok maar dat is me vaker gelukt alleen deze keer ……

Olie druk lampje blijft branden
      Olie druk is max 1 bar (starten met brandstof relais eraf gas los)
      Olie tot net onder max nieuwe filter vol gemonteert
      Compressie is 4 x 14.5 bar op n huis tuin en keuken ding
      Benzine krijgt die gewoon via brandstofrelais , klikt 2 keer.
      Heb gewoon vonken af bobine dus computer krijgt zn stroom ook gewoon

Maar het blok slaat gewoon niet aan. Soms wel een backfire aan de uitlaatkant.Hydrostoters zijn leeggedrukt !
      Motor staat 100 % optijd krukaspoelie en nokenas poelie wel overgezet van andere blok ronde versie (seh ”87). maar cilinder 1 staan in odp en dan staat t nokje tegenover oliepomp nokje en boven bij de kap staat het ook goed.
      Spietje zit nog in krukas en poelie zit goed vast.

Ben ten einde raad omdat die gewoon domweg niet aanslaat …
      Misss dat die met teweinig olie druk niet aanslaat ?!?!

Mr. Bone
      Deelnemer

Ik hoop voor je dat je BDP bedoelt ipv ODP.
        Als je distributie op tijd staat, staan cil 1 & 4 BOVEN.

Dat die niet wil aanslaan door geen oliedruk, heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
        Wat wel zou kunnen is dat de stoters de kleppen niet bedienen omdat ze leeg zijn en blijven, doordat je geen oliedruk hebt.
        Als dat het geval is, zal die idd niet aanslaan.

Komen de oliekanalen van onderblok en kop wel overheen? Als je start met de oliedop eraf,
        zie je dan ook echt olie bovenin komen?
        En anders misschien toch pomp overleden.

succes

CQPV6
        Deelnemer

je hebt één geluk: mocht je de distributie 180gr verkeerd hebben staan, gaan deze motoren niet stuk… maar lopen doet ie niet nee.. 1 bar oliedruk op de startmotor hoeft niet per direct te weing zijn.. verder wat hier boven staat even in acht nemen. succes :thumb

Noordpoolgsi
          Deelnemer

hmm zal morgen eens de boegies eruit draaien bij cylinder 1 en 2 … Zag net ook al dat de krukaspoelie het nokje wat normaal tegenover de oliepomp staat totaal anders is dan van de ”orginele” poelie. dus morgen even kijken !

Olie kanalen komen overeen moet wel zeggen dat ik de koppaking wel een heulheul klein gaatje voor oliekanaal zag. zal eens de oude pakking bekijken.

Ik laat het eerst ff bezinken zie morgenvroeg wel weer.

wim-v6
            Deelnemer

Als je stoters volledig leeg zouden zijn, zou de compressie niet 14+ bar zijn.

willem

Noordpoolgsi
              Deelnemer

is ook een hobby meter met een officieele af garage zit ik altijd 2 bar lager … dus 12 nog iets.

Auto staat al in de hoek kijk over maand ofzo wel weer ak vakantie heb. !

Ma dat die nie aanslaat kan ik met de kop nie bij .

wim-v6
                Deelnemer

12 bar is wat ie zou mogen hebben tussen 12 en 14 bar (S in de motorcode geeft dit aan)

Willem

Mr. Bone
                  Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Als je stoters volledig leeg zouden zijn, zou de compressie niet 14+ bar zijn.

willem

Als de kleppen dicht blijven zitten wel.

Noordpoolgsi
                    Deelnemer

Nou weer even bezig geweest Oliepomp plunjer ff eruit gehaalt schoon gemaakt en weer gemonteert met olie teven olie filter even achterweg gehad en gevult kon nog wat bij in.

Verder : Zuiger 1 staat in bdp dan staat het nokje van het krukastandwiel gelijk met oliepomp.
                      Kan er dus van uit gaan dat een x20se krukas en een 20seh nokkenas hetzelfde zijn.

Zet ik nokkenas op streepje van distributiekap ”optijd” starten en ploft gewoon de inlaat slang waar het luchtfilteraanzit eraf lijkt me niet juist.

Wel vonk een natte bougies !
                      Kan hetzijn dat de gaskleppositie sensor kadoek is toevallig ? of zou die dan niet vonken … ?

Noordpoolgsi
                      Deelnemer

Nou weer even bezig geweest Oliepomp plunjer ff eruit gehaalt schoon gemaakt en weer gemonteert met olie teven olie filter even achterweg gehad en gevult kon nog wat bij in.

Verder : Zuiger 1 staat in bdp dan staat het nokje van het krukastandwiel gelijk met oliepomp.
                        Kan er dus van uit gaan dat een x20se krukas en een 20seh nokkenas hetzelfde zijn.

Zet ik nokkenas op streepje van distributiekap ”optijd” starten en ploft gewoon de inlaat slang waar het luchtfilteraanzit eraf lijkt me niet juist.

Wel vonk een natte bougies !
                        Kan hetzijn dat de gaskleppositie sensor kadoek is toevallig ? of zou die dan niet vonken … ?

Baz

ik denk dat de onsteekvolgorde niet goed probeer het eens om te draaien

Noordpoolgsi
                          Deelnemer

heb een seh kabelboom staat het op de omhulsel van de stekker naar de injectoren kan ze eens proberen nu eerst ff alle sensoren massameter en bobine wisselen kijk of het helpt .

Mr. Bone
                            Deelnemer

@ Baz: Maar dan heeft die nog steeds geen oliedruk. Ik denk dat dat IETS belangrijker is dan het laten aanslaan van de motor.

@ Noordpoolgsi: Ik denk dat Baz meer de onstekingsvolgorde van je bougiekabels bedoelt, en niet die van je injectorstekkers. Heb je al oliedruk?

Noordpoolgsi
                              Deelnemer

olie druk ahum : Niet,eb dop van plunjer eraf gehaalt en die loze dop achterop en op laatst ook maar olie filter en er komt gewoon geen olie als ik de start motor rond laat gaan ….

Ontsteking staat optijd bougiekabels op goeie volgorde bougie;s ma ff nieuw gedaan de goeie org. GM.

Miss dat de krukas van een x20se anders is dan een Seh ???

Baz

Is je aanzuigbuis wel goed dan, dan is het nog raar dat de motor niet loopt wel of geen druk zou toch moeten lopen

wim-v6
                                  Deelnemer

klopt, zou op zijn minst moeten ontbranden…

Mr. Bone: als de kleppen niet (goed) open gaan kan er ook geen of weinig lucht verplaatst worden, en word de compressie beduidend minder.. spreek uit ervaring

Willem

Mr. Bone
                                    Deelnemer

@ wim-v6: daar moet ik je wel gelijk ik geven. Als er geen lucht in kan omdat er een klep dicht zit, valt er idd niet veel te comprimeren.

freek corsa
                                      Deelnemer

Ontsteking:
                                        De ontsteking volgorde kun je aan de hand van de nokkenas bepalen.
                                        Twee nokken naar boven is de verbranding, naar die cilinder moet de rotor dan de vonk brengen.

Olie:
                                        Als je een zelfbouw motor hebt, begin dan bij het begin te denken.
                                        Olie aanzuigbuis, komt die tot in de olie?
                                        Zuigt die buis geen valse lucht?
                                        De pomp is wel goed, daar heb ik wel vertrouwen in.
                                        Aan de achterkant kun je zoals je zelf al zei, olie in de motor gieten, dan hoeft de oliepomp niet alle olie eerst op te zuigen.
                                        Als er dan olie in de pomp komt en je hebt geen druk, dan kun je zoals je zelf ook al hebt gedaan de plunjer controleren.
                                        Verder kan ik alleen bendenken dat de olie ergens zonder weerstand weer terug naar het carter kan stromen.

Ik heb zelf al eens ervaren dat de motor niet voldoende oliedruk maakte bij de eerste keer starten, toen vulde de hydro-klepstoters niet ver genoeg. Hierdoor starte de motor niet tot erg slecht.

Dat was na de afstraffing wel over :P ff in begrenser stampen ( maar ik heb geen gereviseerde motor ).
                                        Ik zal het zelf ook niet durven doen bij een fris opgebouwde motor.

Dus dan maar de bougies eruit en starten met luchtdruk op de carterventilatie, dan druk je de olie in de oliepomp. Dan moet hij wel oliedruk hebben.

Zet er anders een oliedruk sensor in waarvan je zeker weet dat die goed werkt.

Mr. Bone
                                        Deelnemer

@ Freek: Wat bedoel je met olie achter in de motor gieten? Je filter vullen ofzo?
                                          En met lucht op je carterventilatie, zet je dan gewoon je luchtspuit in de de dikke slang naar je kleppendeksel?

freek corsa
                                          Deelnemer

@Mr. Bone wrote:

@ Freek: Wat bedoel je met olie achter in de motor gieten? Je filter vullen ofzo?
                                            En met lucht op je carterventilatie, zet je dan gewoon je luchtspuit in de de dikke slang naar je kleppendeksel?

De oliepomp pompt de olie de motor in, als er olie vanuit de motor naar de pomp stroomt, dan kan de pomp beter afsluiten en dus beter pompen.

Er zijn een aantal plugjes op de achterkant van de motor, maar de plug aan de voorkant waar de plunjer achter zit, daar kun je ook olie in de pomp gieten.

Als je dit doet, dan is het niet nodig om luchtdruk op je carter te zetten.

Noordpoolgsi
                                            Deelnemer

olie aaanzuigbuis komt van de andere motor af wie in de kadett zat alleen schoongemaakt gecontroleert op gebreken .
                                              Weer gemonteert met nieuwe o-ring en drupje vet zodat die tijdens montage blijft zitten. op 10 nm aan gehaalt.

dus dat lijkt me wel goed te zitten heb dr halve liter olie bij ingedaan net laat ik ff 2 dagen zo staan dan eens weer proberen.
                                              Olie druk lampje en Vdo-meter 0-5 is aan gesloten … Lampje blijft branden en meter slaat uit tot max 1 bar.

Heb auto voor 2 weken geleden ok al 5 km door het achterland van losser gereden om maar oliedruk tekrijgen geen resultaat.

Zit toch te denken dat de combinatie brukas x20se en nokkenas seh niet samengaat omdat die heulheul af en toe wel backfires heeft, en 1 keer sloeg die bijna aan …

mario1612

als je wat mee olie druk wilt creeren
                                                moet je aan de voorkant van de auto bij de olie pomp di egrote 6kant los draaien
                                                daar zit een veer in met een plunje den mot de er 1 a2 revetjes (ringetjes) achter leggen
                                                dan krijg je ook iets meer olie druk
                                                maar teveel is ook niet goed

Noordpoolgsi
                                                Deelnemer

Mag om mij dicht blok al uit kadett gehaalt en zometeen komt dr een 2.o 8v uit een stok verrotte vectra gt in met maar 297.876 kilometer . :) niet klagen voor 35 euro :P

Lang leve de oud-ijzerboeren

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.