Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Geen druk op koelsysteem?
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 augustus 2021om 16:50 door john J.
-
AuteurBerichten
-
17 augustus 2021 om 18:56 #18431611
Nieuwe distributie riem erom laten leggen. Voor die handeling had ik “normale” druk op koelsysteem. Expansievat siste als ik hem bij warme motor open draaide.
Na de vervanging van de DR heb ik geen gesis meer bij losdraaien van de dop op expansievat.
Ik heb geen lekkages, kachel wordt warm, geen zoete geur in de auto wanneer kachel aangaat, fan slaat aan bij rond 90graden en slaat netjes weer af vlak erna bij draaiende motor, radiator is goed warm (heet) en staat geen (grote) druk op slangen.
Wanneer ik in de grote dikke slang knijp zie ik een beetje koelvloeistof in het expansievat stromen. Koelvloeistof zakt wel erg langzaam terug naar Kalt niveau nadat motor is uitgezet. Meer dan 3uur voordat het niveau weer op Kalt staat.
Is het gemis van gesis een probleem?
Corsa, 1.4 2001 82000km automaat18 augustus 2021 om 11:35 #18431699Ja een koelsysteem moet afgesloten zijn, omdat de koelvloeistof anders kan koken en dan niet meer koelt. Terugzakken in drie uur is normaal, zo lang duurt het voordat de vloeistof is afgekoeld.
Het gemis van sissen, bij het losdraaien van de dop bij warme motor, kan twee dingen betekenen:
- Er is een lek. Als de dop van de expansietank lekt, kan dat zonder dat er vloeistof verdwijnt. Je zou de afdichting van de dop eens kunnen vervangen.
- De vorige keer dat je de dop eraf draaide was met warme motor. Er ontsnapte wat lucht en er zit dus in totaal minder lucht in de expansietank dan normaal. Als de motor daarna afkoelt, komt er onderdruk in het systeem. De volgende keer dat de motor opwarmt, gaat het systeem naar atmosferische druk. Om te op te lossen, kan je de dop bij afgekoelde motor even losdraaien en weer vastdraaien. Er stroomt dan lucht in het expansietankje.
18 augustus 2021 om 13:48 #18431724Thx Koffie.
ik heb een nieuwe dop besteld. Ben benieuwd. Ik ben al lang blij dat er geen vloeistof lekt. Net kleine olielekkage gehad. Kleppendekselrubber was vergaan. Voor die reparatie en vervanging van de riem siste hij nog.ik hou alle vloeistoffen in de gaten en je (jullie) op de hoogte.
grtz
JJ
23 augustus 2021 om 16:50 #18432855Geen oplossing.. iemand tips of ideeën? :help:
Nieuw expansievatdop gekocht via autoparts. Dop vervangen en Stukje gereden (nadat hij dag of 6 heeft stilgestaan). Geen verschil met voornoemde situatie. Geen gesis (of ander geluid) wanneer ik de dop er heel voorzichtig vanaf draai bij een warme motor.
Kachel wordt warm, fan slaat vlak over 90graden aan en stopt bij 90 graden. Slangen (boven en onder) staan niet onder druk, kan er gemakkelijk in knijpen. Dan zie ik vanuit het bovenste slangetje van het vat een beetje roze koelvloeistof in het vat “spuiten”.
vloeistof stijgt wel iets bij een warme motor. Koud staat de vloeistof bij het Kalt randje. Wanneer de motor warm is staat de vloeistof stukje onder de slangen boven het vaatje.
Olie, 5w30, was net nieuw en is nog lichtbruin/geel en vloeistof in vaatje is mooi egaal roze. Ruik geen zoete lucht binnenin, of om/rond de motor
aanvulling;
vanmorgen expansievat dop eraf gehaald en koude motor gestart. Geen luchtbelletjes, behalve die langs de rand waar de koelvloeistof vanuit slangetje bovenin instroomt. Als ik die dichtknijp stoppen de belletjes. Nam worden de belletjes veroorzaakt door de vloeistof die terugstroomt in het vaatje.
Auto warm laten worden, met nog steeds dop eraf. Vloeistof steeg langzaam net als met de dop erop. Fan sloeg dit keer pas net na 90graden aan, en even erna weer uit. Slangen bleven zacht en koelvloeistof werd goed heet. Kachel aangezet op stand 4 en heet. Even gewacht en kachel weer uitgezet. Daarna auto uit en dop er weer op. Geen verschil met gister. Helaas.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.