Gebruik versnellingen Zafira CDTI

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Gebruik versnellingen Zafira CDTI

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222220
    twistam
      Lid sinds:
      18 June 2007

      Mijn ouders hebben nu een week een Opel Zafira B 1.9 CDTI 88KW.
      Een heerlijke auto om in te rijden, alleen valt mij wel iets op omtrent de versnellingen.
      Eigenlijk heb je altijd de neiging om een versnelling lager te rijden als mogelijk is, dus:
      80 in ‘4’ ipv. ‘5’,
      120 in ‘5’ ipv. ‘6’.

      Dit omdat je dan net even wat meer toeren maakt, zeg ~2200/2300, wanneer je een hogere versnelling kiest maakt hij ongeveer 1900/2000 toeren. En dan komt er toch een behoorlijke brom het interieur in.

      Mijn vraag is, hoe ervaren de andere CDTI rijders dit?
      mvg,
      Martijn

      #17685384
      TJINNE
        Lid sinds:
        7 December 2005

        Ik heb de 150pk automaat , en heb nu 92540km zolang je geen 130 rijd draait hij niet mooi zoals je zegt, maar dan ben je wel in overtreding, als ik naar de ardennen rij heen en terug = 500km dan rij ik 110 km/h met CC in zen 5de en heb volgens de BC een gemiddelde van 5.6l/100km over het ganse traject , iets wat volgens mij helemaal niet slecht is toch :P een motor die te veel moet zwoegen is nooit goed hé , veel suc6 nog met jullie Zaf het is een heel goeie wagen en komfortabel , oh by the way ik ben net terug van Oostenrijk waar ik in Duitsland wel in 6de heb gereden aan snelheden van 140 – 160 waar er geen baustellen waren ;) met 4 personen met bagage had ik bij thuiskomst een gemiddelde van 6.3 L /100km over 2980 km . :wors

        #17685385
        twistam
          Lid sinds:
          18 June 2007

          Dat is een zeer net verbruik icm. de automaat!
          Maar met wat experimenteren weet ik wel dat bij 100 km/u in ‘6’ de motor al echt niet meer hoeft te zwoegen. Vanaf ~90 trekt hij in ‘6’ nog vrij goed. Maar het geluid is niet fijn.
          Zo ook 80 in ‘5’ met ~1700 toeren kan prima, trekkracht zat. Helaas wel een vervelende brom. Onze oude Astra F 1.6 8V kon je bij 50 (1500rpm) al in het vijfde verzet gooien, zonder dat deze begon tegen te stribbelen.

          #17685386
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            origineel gepost door twistam
            Dat is een zeer net verbruik icm. de automaat!
            Maar met wat experimenteren weet ik wel dat bij 100 km/u in ‘6’ de motor al echt niet meer hoeft te zwoegen. Vanaf ~90 trekt hij in ‘6’ nog vrij goed. Maar het geluid is niet fijn.
            Zo ook 80 in ‘5’ met ~1700 toeren kan prima, trekkracht zat. Helaas wel een vervelende brom. Onze oude Astra F 1.6 8V kon je bij 50 (1500rpm) al in het vijfde verzet gooien, zonder dat deze begon tegen te stribbelen.

            Die astra had dan ook VEULL kortere versnellingen..

            Deze draaide rond de 3500 a 3800 toeren bij 120km/u

            Willem

            #17685387
            Giso
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 May 2010

              Ik berijd dezelfde Zafira 1.9 CDTI als twistam, maar dan met automaat. Heb hem sinds 3 maart en bij km-stand 5000 heb ik hem laten tunen bij Digitune in Nunspeet/Hulshorst. Verbruik bij 120 km op de autosnelweg ca. 6.3 l/100 km. Draait dan in de 6 ca. 2100 toeren.
              Schakelt soepel en fijner dan vóór het tunen en uiteraard, als je er flink aan “trekt”, dan gaat ‘ie als een speer en loopt vlot net over de 200 km (op de teller)! Maar dan stijgt ook het verbruik. Ben nu op vakantie in Noorwegen en heb een 1200 kg sleurhut er achter. Verbruik na 1.000 km met sleurhut ca. 10 l/100km. Ook met caravan doet deze Zaf met 6-traps automaat het prima naar mijn zin. In Duitsland even “stiekum” doorgetrapt en dat vond ‘ie best fijn.:D

              #17685388
              twistam
                Lid sinds:
                18 June 2007

                origineel gepost door wim-v6

                origineel gepost door twistam
                Dat is een zeer net verbruik icm. de automaat!
                Maar met wat experimenteren weet ik wel dat bij 100 km/u in ‘6’ de motor al echt niet meer hoeft te zwoegen. Vanaf ~90 trekt hij in ‘6’ nog vrij goed. Maar het geluid is niet fijn.
                Zo ook 80 in ‘5’ met ~1700 toeren kan prima, trekkracht zat. Helaas wel een vervelende brom. Onze oude Astra F 1.6 8V kon je bij 50 (1500rpm) al in het vijfde verzet gooien, zonder dat deze begon tegen te stribbelen.

                Die astra had dan ook VEULL kortere versnellingen..

                Deze draaide rond de 3500 a 3800 toeren bij 120km/u

                Willem

                Hoho Willem!
                Het was wel een 1.6 8V(!), welke bij 120 in ‘5’ krapaan 3000 toeren draait.
                Maar het gaat me vooral om het gebruik v/d versnellingen bij de CDTI. Voor je gevoel kan je al lang overschakelen, en de motor heeft ook daadwerkelijk trekkracht zat. Maar om een of andere reden loopt hij niet echt lekker tot ong. 2100 toeren. Dan dringt er toch een behoorlijke brom/dreun door in het interieur.

                #17685389
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  excuus zat effe met de astra-G in me hoofd

                  Astra-F draait minder, meestal rond de 3100 toeren bij WERKELIJK 120km.u

                  Willem

                  #17685390
                  twistam
                    Lid sinds:
                    18 June 2007

                    Ik zie dat ik mijn post wel heel beroerd geplaatst heb, volgende keer dat stomme touchpad van de laptop toch maar uit;)..

                    Het vreemde is dat je al lang kunt opschakelen, maar het is gewoon niet prettig.
                    Hebben alle 1.9 CDTI’s dit? Want 80 in ‘5’ zou prima moeten kunnen, maar in ‘4’ rijdt vele malen prettiger!

                    #17685391
                    Spacejam
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 November 2006

                      ik heb zelf een astra met de 1.9 cdti 88kw (eigenlijk dezelfde auto dus). Als ik constant 90 (4,2 op 100) rijd zet ik hem al in zijn 6 en dit zie ik ook terug in een gunstig gebruik. Als ik aan het optrekken ben op bijvoorbeeld de snelweg dan zet ik hem pas bij 110 in de zes omdat het dan net allemaal wat beter aanvoelt.

                      Bij de 90 in de 6 heb ik overigens geen irritante brom ofzo, maar wel als ik vanaf dat punt in zijn 6 weer ga optrekken.

                      80 in de 5 rijd bij mij gewoon helemaal soepel ook met het optrekken eigenlijk. Ik hanteer zelf het volgende bij optrekken:

                      vanaf 35 in 3
                      vanaf 55 in 4
                      vanaf 75 in 5
                      vanaf 100 in 6

                      en dit bij constant rijden:
                      50 in 4
                      65 in 5
                      90 in 6

                      tussen de 5 en 6 zit eigenlijk een groter gat.

                      ik schakel dus eigenlijk vrij vroeg door altijd en het loopt eigenlijk lekker soepel allemaal.

                      #17685392
                      twistam
                        Lid sinds:
                        18 June 2007

                        hmm, vreemd.
                        In de ‘6’ is ook goed te doen ja, maar naar mijn mening vindt ik brom best vervelend.
                        Zou je misschien even voor mij willen proberen om 80 in ‘4’ te rijden een stukje, en dan in ‘5’? Als wij opschakelen naar de ‘5’ zit er toch een beste brom in.
                        Overigens, je hebt wel een 1.9DT (8V)? En geen 1.9DTL (16V) welke ook tijdelijk geleverd is?

                        #17685393
                        Spacejam
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 November 2006

                          ik heb wel de 1.9dtj (16v), maar ik zou er morgen eens extra op letten :).

                          De 16v heeft zijn koppel wel iets eerder beschikbaar (bij 1750 toeren vs 2000 toeren bij de 8v)

                          #17685394
                          twistam
                            Lid sinds:
                            18 June 2007

                            Oke!, ik ben benieuwd!:thumbup

                            #17685395
                            TJINNE
                              Lid sinds:
                              7 December 2005

                              Is het niet enkel de 150 pk die 16 kleppen heeft ????:(

                              #17685396
                              twistam
                                Lid sinds:
                                18 June 2007

                                origineel gepost door TJINNE
                                Is het niet enkel de 150 pk die 16 kleppen heeft ????:(

                                Ik weet niet precies in welke jaren, maar Opel heeft een tijdelijk tekort gehad aan de 1.9 CDTI 8V (dus 100&120PK), toen hebben ze tijdelijk in de Astra geen 1.9DT (8V) geleverd, maar de 1.9DTL (16V) Dit was een teruggeschroefde 150PK’er. Zo is er op het blok ook gewoon een stikker te vinden met ‘Z1.9DTH’.
                                Hierdoor is een deel v/d 120PK Astra’s ook te tunen naar 200PK.

                                #17685397
                                Spacejam
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 November 2006

                                  het is 1.9DTJ ipv 1.9DTL :)

                                  overzichtje:
                                  1.9DTL = 100PK 8V
                                  1.9DT = 120pk 8v
                                  1.9DTJ = 120PK 16V
                                  1.9DTH = 150PK 16V

                                  De laatste 2 zijn identiek aan elkaar op de software na.

                                  Ik had er vandaag op gelet en als ik 80 in zijn 4 rijd dan heb ik echt het idee dat hij veels te hoog in toeren zit om constant te rijden (2200 toeren ongeveer). Bij 80 in 5 zit ik op 1800 toeren en dan voelt gewoon goed en soepel zonder trillen aan. bij 80 in 6 begint hij wel heel lichtjes te trillen.

                                  #17685398
                                  twistam
                                    Lid sinds:
                                    18 June 2007

                                    hmm vreemd. 80 gaat bij ons juist zonder trillen in ‘6’. Maar in ‘5’ heb ik het idee dat ie net niet lekker loopt…:hmmz

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.