Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Gebonk !!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2011 om 18:14 #17240653
Sinds kort bonkt mijn auto als ik over een straat met klinkers rijd.
Nu heb ik net het wiel er afgehaald en merkte ik dat op deze stang speling zit.Hoe heet deze stang eingelijk?
Eerst lekker in gespoten met WD40 en toen iets los gedraaid.
Nou merkte ik dat alles mee zakte en wist niet of het goed was dus wilde ik hem weer vast draaien,maar dat lukt dus niet meer.
Het probleem is dat er nu nog meer speling op zit dan eerst.
Wat moet ik er aan doen om alles weer lekker vast te zetten?19 juli 2011 om 18:23 #17910210Dat is je stuur gewricht, die moet je gewoon vervangen. Als je het gehele gewricht eraf hebt gehad moet je de wagen ook weer laten uitlijnen (of je moet het aantal windingen tellen dat de borgmoer vast stond maar dat is niet 100% correct) Laat dit meteen vervangen hier mee blijven rijden kan gevaarlijk zijn!
19 juli 2011 om 18:51 #17910209Is vervangen de enige oplossing?
Kan je hem niet weer gewoon vast draaien?
Wat kost een nieuw stuurgewricht en kan je dit er zelf opzetten?19 juli 2011 om 19:01 #17910211Vervangen is de enige optie daar het kogelgewricht uitgesleten is. Ze zijn niet extreem duur hoor en iedere betere autozaak kan ze leveren.
19 juli 2011 om 19:26 #17910212Is er ook een andere naam voor het stuurgewricht kan op geen enkele onderdelen site (via google) dit artikel vinden.
Misschien heeft iemand het artikel nummer.
Is dit makkelijk zelf te vervangen en hoe?
Zeker eerst de moer los draaien en dan halverwege de stang de rest los draaien?19 juli 2011 om 19:44 #17910213Volgens mij is het zo’n ding.
Maar dan omgedraaid.
Is dit niet gewoon een fusee kogel dan?20 juli 2011 om 08:44 #17910214Inderdaad niet mee doorrijden! Mocht de kogel echt flink afgesleten zijn, heb je kans dat de kogel uit de kom schiet en dan heb je dikke kans dat het fout afloopt voor je wagen.
Kijk gewoon even op http://www.mijngrossier.nl , vul je kenteken in en dan kun je bij ‘onderstel’ kiezen voor ‘stuurdelen & wielophanging’. Dan krijg je een tekeningetje en kun je kijken wat het is.Volgens mij heet het onderdeel wat jij zoekt officieel een stuurkogel. Je fuseekogel ziet er heel anders uit, kijk maar:
20 juli 2011 om 08:55 #17910215Stuurkogel, inderdaad gelijk vervangen anders kan die uit de kom komen..
20 juli 2011 om 11:28 #17910216maar weet je zeker dat het die is die kapot is dan? gebonk kan ook zijn dat je stabilistatie einde er uit ligt (zoals mijne toen ik hem kocht) en dat klapperd bij elk hobbeltje op je draagarm.
ook kan het zijn dat je draagarm rubbers goed versleten zijn, schijnt nogal redelijk vaak voor te komen bij astra.
wat voor model astra heb je trouwens? want dat wat jij op de foto hebt staan heb ik op mijn astra f niet eens zitten20 juli 2011 om 15:28 #17910217Ik heb een opel astra G x16xel
En volgens mij is het echt de stuurkogel want die kan ik gewoon op en neer halen en dat bonkt.
Ook als ik het wiel aan de zijkanten vasthoud en heen en weer haal dan bokt het ook20 juli 2011 om 17:03 #17910218oke dan zal het dat waarschijnlijk wel zijn jah.
23 juli 2011 om 11:55 #17910220Vandaag dan toch de stuurkogel vervangen heb hem wel door moeten slijpen want was niet los te krijgen.
Voor de rest soepel verlopen.Scheelt toch weer wat euro’s stuurkogel aan geschaft voor €28,= en zelf monteren.
Kost bij de garage vast wat eurootjes meer23 juli 2011 om 12:52 #17910221@Peter Reedijk wrote:
Vandaag dan toch de stuurkogel vervangen heb hem wel door moeten slijpen want was niet los te krijgen.
Voor de rest soepel verlopen.Scheelt toch weer wat euro’s stuurkogel aan geschaft voor €28,= en zelf monteren.
Kost bij de garage vast wat eurootjes meerMoet je nu ook opnieuw uitlijnen ?
Of heb je daar ook een truc voor ?Rik ;)
23 juli 2011 om 15:26 #17910219hey ik ben net klaar met mijn 2 stuur kogels had er ook speling op en hebt ze net vervangen
haal de oude er af vaan zijn de schoefdraden het zelfde aantal centimeters (meet dit ff na)
als dit klopt draai je hem er op wel 1 tip. zodra je hem bevestigt heb en je draad de bout er op dan draai de kogel mee dit is zeer lastig dit moet je eigelijk met een luchtdruk boor doen, met de hand is het bijna niet te doen het is mij wel gelukt
onderdel kosten ongeveer 20 euro inc btw
23 juli 2011 om 18:59 #17910222@KadAstra-EF wrote:
@Peter Reedijk wrote:
Vandaag dan toch de stuurkogel vervangen heb hem wel door moeten slijpen want was niet los te krijgen.
Kost bij de garage vast wat eurootjes meerMoet je nu ook opnieuw uitlijnen ?
Of heb je daar ook een truc voor ?Rik ;)
Ik heb niet echt een truc.Heb een schuifmaat gepakt en die tussen de moer en de rubber hoes klem gezet en toen vast gedraait.
Vervolgens alles eraf gehaald en daarna het nieuwe spulletje er op.Schuifmaar er weer tussen gezet zodat de afstand weer goed was tussen de moer en het rubber.Ik denk alleen dat het het beste is om het te laten uitlijnen.24 juli 2011 om 09:18 #17910223Oude stuurkogel gedemonteerd en nieuwe stuurkogel gemonteerd
21 augustus 2011 om 22:58 #17910224mijn vrouw heeft het zelfd met Astra H 2004,
als zij op klinker straat rijdt, horen wij de bonk geluid,
is daar iets aan te doen? met water spuiten/geel gebruiken?gr,
Peter22 augustus 2011 om 06:41 #17910225je zal moeten kijken waar de speling zit.
dan pas kun je zien wat er vervangen moet worden.
kan vanalles zijn:
– Stuurkogel
– fuseekogel
– draagarm rubbers
– ophangbussen
– stabilisator kogeltjes en rubbertjes
etc etclocaliseer eerst bij welk wiel het vandaan komt, en dan kun je zoek wat het is.
22 augustus 2011 om 07:05 #17910226Met water spuiten? Wat zou dat moeten oplossen dan?
Tenzij dat gebonk er niet is in de regen, zal water toch nooit iets repareren????Zoek inderdaad eerst bij welk wiel het is en zoek daarna waar de speling zit.
Bij de Vec-C1 van m’n ouders hoor je ook altijd een soort bonk bij koud weer als je over een drempel gaat, is gewoon de stugheid van de rubbers.
22 augustus 2011 om 09:28 #17910227@RISL wrote:
Bij de Vec-C1 van m’n ouders hoor je ook altijd een soort bonk bij koud weer als je over een drempel gaat, is gewoon de stugheid van de rubbers.
Volgens mij heeft iedere Opel dat inderdaad. Heb ik ook bij al mijn corsa’s en astra’s dat gehad…
22 augustus 2011 om 09:43 #1791022822 augustus 2011 om 10:21 #17910229@cyberbot wrote:
@X.otic wrote:
@RISL wrote:
Volgens mij heeft iedere Opel dat inderdaad. Heb ik ook bij al mijn corsa’s en astra’s dat gehad…
denk je dat het bij hoort?
Ik heb het zelf ook gemerkt bij bijna iedere opel die ik gereden heb (en zijn er nogal wat). Dus ja, je mag er vanuit gaan dat dat hoort. Heb wel gehoord van iemand die ze iedere paar maanden inspuit met WD40, maar lijkt me beetje kansloos, één keer regen en het is er af.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.