Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Gasklep en EGR reinigen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 maart 2013 om 11:58 #17256417
Ik wil de gasklep en egr van mijn motor (x16szr) gaan schoonmaken, ik weet alleen niet waar deze zich precies bevinden. Heeft iemand misschien een duidelijke foto of filmpje waarin die kleppen gedemonteerd worden?
Reden hiervoor is dat mijn auto sinds 2 weken aardig wat vermogen kwijt is, ik heb 2 weken met een motor storing rond gereden en dus ook vaak in de noodloop waarvan de garage niet precies wist wat het probleem was (foutcode p0105 aanwezig map sensor spanning laag) volgens hun lag het niet aan de mapsensor maar ik had hem toch maar vervangen voor de zekerheid en tot nu toe istie nog niet meer in storing gegaan, alleen nu zit ik nog steeds zonder vermogen.
Auto is uit ’99 en nooit echt goed onderhouden dus het zou me niks verbazen als er wat verstopt zit of dat er lekkage is ofzo..
3 april 2013 om 15:22 #18118943Ik weet niet of je inmiddels al antwoord hebt, maar hier het volgende:
Gasklephuis zit aan de achterzijde van je motor (schutbord kant), met daar bovenop je luchtinlaat. Deze zit vast met een slangenklem, losdraaien en voila! De EGR zit, als je voor de motorruimte staat, rechts naast je blok. Klein ding met een stekker eraan. Even met de juiste Opel-dopset (Torx) verwijderen, en dan ook meteen even een nieuwe pakking scoren bij de dealer (ca 5 euro). EGR reinigen en er weer op :)
Je foutcode kan een storing zijn met de luchtmassameter. De mijne heeft deze een half jaar geleden defect gehad met dezelfde klachten. Hij was wel vreselijk zuinig, maar lekker rijden vond ik toch belangrijker :thumb
Foutcodes zijn niet altijd nauwkeurig. Mijn foutcodes duidden op brandstofpomp en een lekke klep.
Vraag anders de dealer of ze eentje hebben om uit te wisselen, ik betaalde bij Juurlink in Coevorden 250 euro inclusief uitlezen en werkplaatsloon. Als je zelf een wilt bestellen betaal je ook al snel 180 euro…Succes!
3 april 2013 om 16:14 #18118944Bedankt voor de reactie, de storing is verholpen door me mapsensor te vervangen zoals ik al aangaf.. dat weet ik nu definitief zeker aangezien ik nu na enkele weken geen storing meer heb gehad.. alleen dat vermogen wat ik mis moet ik nog ff uitzoeken dus binnenkort is kijken of ik die gasklep en egr eruit kan peuzelen en schoonmaken..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.