Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Gas blijft "hangen" tussen het schakelen (Vectra B met Z18XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2013 om 20:19 #17256130
Heren (en dames) goeroes…….
Sinds vorige week na lange tijd afwezig te geweest, weer terug bij Opel.
Dit maal met een Vectra B 1.8 16v Sport. Voorheen altijd Ascona B en Manta B gereden,
maar door gezinsuitbreiding niet meer te betalen :cryMaar tot ik 2 weken geleden de nieuwe aanwinst voor een mooi prijsje kon krijgen.
Stukje gereden, paar vraagtekens bij het “tussengas” maar door de emotie niet teveel aandacht aan besteed.
Tot ik er de afgelopen dagen veelvuldig in ben gaan rijden, en dit mij meer en meer ging opvallen.
Na het opvallen werd het irriteren….. lastig, je kunt niet fatsoenlijk overschakelen, omdat dat toerental zo hoog blijft staan (2500 – 3000 omw/min)Nu zou ik dus graag de vraag bij jullie willen neerleggen of dit klopt?!?!?
Het gaat op een Vectra B 1.8 16V sport, met de Z18XE motor erin.
Handgeschakeld, en ruime ervaring op het asfalt :DWoensdag krijg ik m’n Op-com binnen, maar wil alvast wat info VOOR ik ga huilen.
Ik hoop dat iemand dit “probleem” herkent en misschien de oplossing kent.
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!!!
Thanks Ronald
12 maart 2013 om 20:02 #18115735Is normaal…
willem
12 maart 2013 om 20:16 #18115736Hallo Willem,
Dank voor je antwoord!! Dus ik moet hier mee leren leven zullen we maar zeggen?!?!
Hmmm, jammer…. want door dit “verhoogd” toerental lijkt het in de bak te “kloenken” (hoe omschrijf je een geluid??),
en ik het gevoel krijg niet meer te kunnen schakelen met een benzine auto (reed hiervoor diesel).Had gehoopt (nou ja gehoopt) dat het een storing was, of simpel te verhelpen was met het opnieuw inleren van het gasklephuis.
Nou ja, zal eens zien wat we er van kunnen maken.
Bedankt voor de input!!
13 maart 2013 om 20:19 #18115737Is geen storing, moet je even aan wennen inderdaad, andere manier van koppelen en ontkoppelen aanleren.
Dit is allemaal ivm Mileu uiteraard.
willem
13 maart 2013 om 21:10 #18115738Willem,
Dank je wel!!!
‘K ga m’n best doen, maar dat milieu… :(
We willen met z’n allen toch een lekkere warme zomer??? weg met de emmissie eisen!Wordt wel steeds handiger im het vloeiender schakelen…:) Er is dus hoop.
Groet’n Ronald
13 maart 2013 om 23:16 #18115739is dat mileu gedoe niet te omzeilen???
ben er zelf ook wel flauw van.
al is het dan in een zafira.. het probleem, of euvel is het zelfde.
samen met het hoge toeren in de 5…14 maart 2013 om 19:17 #18115740Wen maar aan het narigheid. Moet wel zeggen, het is bij mijn Zafira iets beter geworden sinds ik de LMM vervangen heb. En gewoon de tijd nemen om te schakelen king:
27 maart 2013 om 20:42 #18115741Ach ja,
Kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn….. :)
1 voordeel; GEEN EGR!!! :worsIn de tussentijd blijf ik met het andere probleem stoeien (LPG issue…)
Is mij op dit moment iets belangrijker dan het overschakelen…..Kreng schakelt uit zichzelf terug op benzine, terwijl ik dat dus NIET wil.
Afgelopen dinsdag bijn 300€ geïnvesteerd in diagnose en een drukgever van het verdeelhuis.
Iets beter geworden, maar nog niet 100%
Gisteren verdamper ingepakt in bubbelfolie; weer wat beter!Morgen koelvloeistofleidingen verleggen, zodat de koelvloeistof vanaf de motor eerst door de verdamper gaat,
daarna naar de kachel en dan weer terug naar de motor. Hopen dat dan het euvel voorbij is.
Oh, ook nog achteras rubbers vervangen, 2 achterbanden, ruitensproeiers voor de koplampen storing zoeken, ruitensproeiers voorruit doorprikken en afstellen,
remleiding van ABS blok naar achter vervangen……Dus, ben morgen nog wel een paar uurtjes zoet :) :(
Hou jullie op de hoogte……
30 augustus 2013 om 11:56 #18115742Komt door de electr. gasklep. Deze reageert niet snel genoeg, erg irritant.
Geef maar is gas in de vrij, hij heeft altijd een bepaalde vertraging.
En ook ‘jammer’ is het toerental op de snelweg inderdaad. Bij 120/130 laat de Z18XE zich lekker horen @ 3800 toeren, wat een herrie!. 6bak zou erg fijn zijn geweest.
Geen fijne snelwegvreters deze motoren/versnellingsbak combinatie.Sommige Z18XE’s hebben wel degelijk een EGR, dit kan je zo bekijken of je het hebt of niet, ecotec kap eraf en kijken op deze plek;
30 augustus 2013 om 18:56 #18115743we hebben hier een Vectra-B Z18XE Caravan Onyx uit 2002 op LPG, en deze draait echter net 3000 toeren bij 120km/u, het kan dus wel!!
zit een F17WR 3,74 op
Willem
31 augustus 2013 om 05:44 #18115744Dat het toerental zo hoog blijft staan is toch niet normaal? Als je koppeling in trapt? Ik denk dat je motor ergens net wat valse lukt trekt en daardoor niet helemaal terug zakt.
31 augustus 2013 om 08:16 #18115745Heren goeroe’s……
In de tussentijd is het LPG probleem al opgelost, en bleek zoals Wim-V6 zei de lambdasonde te zijn geweest (Ander topic van mij).
Maar mijn dikke Vectra rijd nu zoals het hoort (denk ik) en is glansrijk (Nah ja glansrijk……. ) door de APK gewandeld.
Kostte wel wat moeite, maar is nu weer klaar.
Heb in de tussentijd de Lambdasonde vervangen, brandstoftank vervangen (Was doorgeroest), remleiding van voor naar achter, ABS ventielenblok gerepareerd, koplampsproeirelais gerepareerd, alle rubbers van de achteras vervangen, stabilisatorstangrubber voor en achter vervangen, stabilisatorstangen vooras vervangen, koelvloeistofslangen van en naar de verdamper, en het verdeelhuis gereviseerd, ringtank geplaatst ipv de standaard gasbom :) Oh, en 2 bandjes vervangen…..Soms is goedkoop dus duurkoop….. :(
Nah Ja, we zijn in ieder geval lekker bezig geweest……
Dat toerental, dat zal er wel bij horen denk ik, hij ijlt gewoon wat na…… Even wennen, maar is nu best te doen.
Denk alleen als je het niet weet, je de koppeling er binnen no-time doorheen jaagt.Op de snelweg is mijn Vectra juist lekker rustig….. Zoals Wim-V6 aangaf rond de 3000 rpm bij 120 á 130.
Alleen door het gebrek aan koppel moet je niet te rap willen inhalen, wanneer je in z’n 5 zeg 80 á 90 achter iemand rijd.
Dit wordt een levensgevaarlijke actie!!!! OF je moet 2 trappen terug (naar z’n 3 of 4) en ander moet je heel goed kunnen plannen :)
Maar ‘t is ook geen racemonster, dus dat neem je wat mij betreft op de koop toe.Al met al een hele fijne auto hoor, waar hier en daar wel een kleine aanpassing op z’n plaats had geweest.
1 september 2013 om 19:07 #18115746De Z18XE blijft altijd ietsje hangen toeren, om vervolgens gewoon naar stationair te zakken, of gewoon in toeren te zakken bij overschakelen..
Willem
14 maart 2014 om 20:42 #18115747ik heb een automaat. ook met de z1.8xe zeer fijne auto, ik vind hem juist lekker rijden op de snelweg met 120 km .. had eerst een vectra 1.6 xel dacht ik? die was zeker niet stil met 120 130 begon hij te brommen . 9 jaar mee gereden nooit geen problemen was ook een fijne auto was geen race monster … deze i.8 met 125pk is toch veel sneller
14 maart 2014 om 20:56 #18115748@wim-v6 wrote:
De Z18XE blijft altijd ietsje hangen toeren, om vervolgens gewoon naar stationair te zakken, of gewoon in toeren te zakken bij overschakelen..
Willem
Weet niet wat voor Z18XE;s jij hebt gehad, maar dan zijn die allemaal niet goed, hij hoort gewoonweg niet te blijven hangen.
Waar in hemelsnaam haal je dat vandaan dat dat normaal is. Je koppeling slijt er onnodig van hij hoort direct terug te zakken.14 maart 2014 om 21:25 #18115749met een chip op maatkrijg je wat meer vermogen en koppel en kunnen ze de “tussengas” er uit halen.
14 maart 2014 om 21:37 #18115750@Haasje17 wrote:
@wim-v6 wrote:
De Z18XE blijft altijd ietsje hangen toeren, om vervolgens gewoon naar stationair te zakken, of gewoon in toeren te zakken bij overschakelen..
Willem
Weet niet wat voor Z18XE;s jij hebt gehad, maar dan zijn die allemaal niet goed, hij hoort gewoonweg niet te blijven hangen.
Waar in hemelsnaam haal je dat vandaan dat dat normaal is. Je koppeling slijt er onnodig van hij hoort direct terug te zakken.Wel knap dat jij alles weet, heb zelf een Z18XE en heb op m’n werk ook in verschillende Z18XE’s gereden van Astra-G tot Vectra-C en deze hadden het allemaal het zogenoemde ”tussen gas”
14 maart 2014 om 21:52 #18115751Hier staat ook een Z18XE een corsa C gsi en een Zafira A en beiden hebben dat toch echt niet hoor.
Waaaarom zou ineens de Z18XE dat hebben en de overige niet?14 maart 2014 om 21:57 #18115752Dat is niet ineens, de Z16XE heeft het ook, ikzelf moest toen ik mijn Z18XE net had er ook even aan wennen.
Misschien dat jij het anders ervaart.
En de meeste mensen zullen het niet eens echt merken omdat het ook zo went.
15 maart 2014 om 07:18 #18115753@Haasje17 wrote:
Hier staat ook een Z18XE een corsa C gsi en een Zafira A en beiden hebben dat toch echt niet hoor.
Waaaarom zou ineens de Z18XE dat hebben en de overige niet?Eerste lichting z16xe en z18xe hebben een trage gas los reactie, sommige mensen merken daar weinig van, andere hebben er zelfs moeite mee.
Het is niet anders.
Er is in ieder geval weinig loos.
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
15 maart 2014 om 09:30 #18115754Ik heb ergens gelezen dat er van de Z18XE motoren meerdere series bestonden. Misschien dat dat daar mee te maken heeft?
Z18XE van ouders heeft het ook bij vlagen. Nooit op gelet wanneer het precies gebeurd. Het zit ons niet in de weg.16 maart 2014 om 08:47 #18115755@Jongsma63, Post eens wat foto,s van je vectra Sport. :thumb je avatar ziet er al goed. :thumb
Gr een mede sport rijder :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.