gaat mijn corsa trager als ik ..

Forumindex Forums Modellen Corsa gaat mijn corsa trager als ik ..

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    wellez
    Deelnemer

gaat mijn corsa b , bj 2000 1.2 16v
      trager zijn als ik er 16 inch onderleg?

IceFreak

Ligt sowieso aan de bandenmaat. Merkte het zelf wel, toen ik van 16 inch terugging naar 15 inch is hij wel ‘iets’ sneller geworden (gemeten met G-Tech)..

McKaamos
        Deelnemer

@wellez wrote:

Dat is afhankelijk van veel meer factoren als alleen de velg diameter.
          Ook je bandenkeuze is daarbij belangrijk, namelijk.

Er vanuit gaande dat je de totale rol-omtrek gelijk houd, zal het geen verschil maken.
          Je koopt dan 16 inch velgen en neemt dan banden die minder hoge wangen hebben.
          Vaak zal de breedte ook groter worden als je een grotere diameter velg koopt. (hoe groter de velg, hoe groter de minimale breedte waar in ze verkocht worden)
          Ondanks dat sommige mensen beweren dat dat nadelig is, klopt die bewering niet geheel.
          Bij gebruik van hetzelfde merk type band is er geen verschil. Dat komt doordat het gewicht van de auto op een grotere oppervlakte rust bij bredere wielen en je dus lagere druk per vierkante centimeter op de vloer hebt staan. Dat heft de extra wrijving van de bredere banden weer op.

Dus in het kort: zolang de rol omtrek gelijk blijft zal het geen nadelige gevolgen hebben voor je auto wat betreft topsnelheid, acceleratie of brandstof verbruik.

Echter, als je totale rolomtrek veranderd, door te platte banden of juist te hoge banden, ondervind je daar wel gevolgen van.

Grotere rol omtrek kost meer kracht, dus zal je motor extra werk moeten verzetten om de auto van z’n plek te krijgen. Daardoor gaat het accelereren minder snel. Zolang je genoeg motorvermogen hebt zal het verschil minimaal zijn, maar met een Corsa B X12XE zal het zeker te merken zijn als je per ongeluk een paar centimeter meer omtrek hebt. Ook je brandstof verbruik zal behoorlijk slechter worden.
          Je theoretische maximale snelheid gaat er wel van omhoog, omdat je toerental * versnellingsbakverhouding * wielomtrek gelijk staat aan maximale snelheid. Leg je meer afstand af per omwenteling, dan zal je tegen de tijd dat je motor in z’n toerenbegrenzer vliegt een hogere snelheid hebben behaald.
          Maja, of je ooit je toerenbegrenzer nog zal halen in de 5de versnelling is maar de vraag, gezien het lage vermogen van de X12XE motor.

Kleinere rol omtrek kost minder kracht om de auto te verplaatsen. Daardoor sprint je als een malle weg bij het stoplicht.
          Tot op zekere hoogte zal dat ook wat efficienter zijn met brandstof omdat de motor niet zo hard hoeft te werken. Neem je echt veel te kleine wielen, dan zal het niet meer efficient zijn omdat je dan constant hoog in toeren moet draaien (en hoog in toeren is in de regel niet erg zuinig)
          Verder zal je maximale snelheid lager zijn. Rijd je op de snelweg, dan kan het best dat je bij b.v. 140kmh al in de toerenbegrenzer hangt, wat erg ongezond is voor de motor.

Als laatste puntje: afwijkende rolomtrek heeft ook invloed op je kilometer teller in de auto.
          Deze telt namelijk een vooraf ingestelde afstand per omwenteling van de aandrijf-as. Kleinere omtrek = hogere snelheid op de teller en lagere werkelijke snelheid (b.v. 50kmh rijden terwijl er 60kmh op de teller staat)
          Grotere omtrek werkt precies andersom, en dat is minder wenselijk omdat je dan mogelijk niet doorhebt dat je eigenlijk veel harder rijdt en daardoor een hoop boetes krijgt.

wellez
          Deelnemer

@McKaamos wrote:

@wellez wrote:

Dat is afhankelijk van veel meer factoren als alleen de velg diameter.
            Ook je bandenkeuze is daarbij belangrijk, namelijk.

Er vanuit gaande dat je de totale rol-omtrek gelijk houd, zal het geen verschil maken.
            Je koopt dan 16 inch velgen en neemt dan banden die minder hoge wangen hebben.
            Vaak zal de breedte ook groter worden als je een grotere diameter velg koopt. (hoe groter de velg, hoe groter de minimale breedte waar in ze verkocht worden)
            Ondanks dat sommige mensen beweren dat dat nadelig is, klopt die bewering niet geheel.
            Bij gebruik van hetzelfde merk type band is er geen verschil. Dat komt doordat het gewicht van de auto op een grotere oppervlakte rust bij bredere wielen en je dus lagere druk per vierkante centimeter op de vloer hebt staan. Dat heft de extra wrijving van de bredere banden weer op.

Dus in het kort: zolang de rol omtrek gelijk blijft zal het geen nadelige gevolgen hebben voor je auto wat betreft topsnelheid, acceleratie of brandstof verbruik.

Echter, als je totale rolomtrek veranderd, door te platte banden of juist te hoge banden, ondervind je daar wel gevolgen van.

Grotere rol omtrek kost meer kracht, dus zal je motor extra werk moeten verzetten om de auto van z’n plek te krijgen. Daardoor gaat het accelereren minder snel. Zolang je genoeg motorvermogen hebt zal het verschil minimaal zijn, maar met een Corsa B X12XE zal het zeker te merken zijn als je per ongeluk een paar centimeter meer omtrek hebt. Ook je brandstof verbruik zal behoorlijk slechter worden.
            Je theoretische maximale snelheid gaat er wel van omhoog, omdat je toerental * versnellingsbakverhouding * wielomtrek gelijk staat aan maximale snelheid. Leg je meer afstand af per omwenteling, dan zal je tegen de tijd dat je motor in z’n toerenbegrenzer vliegt een hogere snelheid hebben behaald.
            Maja, of je ooit je toerenbegrenzer nog zal halen in de 5de versnelling is maar de vraag, gezien het lage vermogen van de X12XE motor.

Kleinere rol omtrek kost minder kracht om de auto te verplaatsen. Daardoor sprint je als een malle weg bij het stoplicht.
            Tot op zekere hoogte zal dat ook wat efficienter zijn met brandstof omdat de motor niet zo hard hoeft te werken. Neem je echt veel te kleine wielen, dan zal het niet meer efficient zijn omdat je dan constant hoog in toeren moet draaien (en hoog in toeren is in de regel niet erg zuinig)
            Verder zal je maximale snelheid lager zijn. Rijd je op de snelweg, dan kan het best dat je bij b.v. 140kmh al in de toerenbegrenzer hangt, wat erg ongezond is voor de motor.

Als laatste puntje: afwijkende rolomtrek heeft ook invloed op je kilometer teller in de auto.
            Deze telt namelijk een vooraf ingestelde afstand per omwenteling van de aandrijf-as. Kleinere omtrek = hogere snelheid op de teller en lagere werkelijke snelheid (b.v. 50kmh rijden terwijl er 60kmh op de teller staat)
            Grotere omtrek werkt precies andersom, en dat is minder wenselijk omdat je dan mogelijk niet doorhebt dat je eigenlijk veel harder rijdt en daardoor een hoop boetes krijgt.

ok bedankt voor de uitleg wat raad je dan aan op een 15 inch en 16 inch.

ik wil geen getrokken band aleen niet zo een brede wangen is lelijk.

bij deze velg http://www.velgenshop.nl/opel-lichtmetalen-velgen/opel-corsa-b-corsa-b-s93-vanaf-maart-1993/motorinhoud-12-i-16v-48kw-1199ccm/15-inch/butzi-zr01-black-full-polish-15-inch-et-35-breedte-65-steek-4-100/weertype-zomerbanden/merk-hankook/

McKaamos
            Deelnemer

Scroll even naar beneden op die pagina, daar staan de bijpassende banden…

En anders pak je de tiresize calculator van miata.net er even bij: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
              Originele bandenmaat invoeren en dan je gewenste nieuwe maat. Even er mee spelen tot je minder dan 1% afwijking te pakken hebt.

Edit:
              Het valt me trouwens wel op dat je erg vaak vragen stelt. Niet dat daar direct wat mis mee is trouwens, want daar wordt je wijzer van.
              Maar ik heb wel een beetje het gevoel erbij dat je maar gewoon vragen aan het rondsmijten bent om er zelf niet meer bij na te denken.
              Ik wil er niet lullig over doen, maar het valt me gewoon erg op dat je nergens laat blijken er zelf over te hebben nagedacht.

Wat banden betreft is het een kwestie van rol omtrek berekenen. Dat leer je op de middelbare school.
              1 inch = 2.54cm, dus 15*2.54=38.1cm
              bandhoogte is breedte (in mm, b.v. 195) maal hoogtepercentage (b.v. 50), dus 195*0,5=97,5mm
              Band steekt aan bijde kanten uit, dus hoogte maal twee, wat in dit geval dus weer 195mm, of 19,5cm is.
              Totale diameter is dan 38,1+19.5=57.6cm
              Rol omtrek is diameter * pi (3.14) = 180,864cm (hoera voor wiskunde les!)

Doe dezelfde berekening op je originele bandenmaat en dan weet je of het overeenkomt.

Uiteraard kan je dit geintje dus ook prima uithalen met een voorgeprogrammeerde rekenmachine zoals in de link.
              Die link krijg je trouwens als eerste als je simpelweg op z’n engels zoekt naar “banden maat calculator” (oftewel: tire size calculator)

RISL
              Moderator

Ja, ik heb zoiets laatst ook al helemaal aan iemand voorgekauwd, sommige mensen gebruiken blijkbaar nooit de zoekfunctie op het forum (of hun verstand niet ;) ).

En ik krijg ook inderdaad het idee dat deze topicstarter lukraak vragen stelt. ‘Wat voor banden raad je aan’ terwijl ze onderaan de site staan. En laatst ook al over uitlaten, sierstukken en openluchtfilters nogal wat vreemde vragen….

McKaamos heeft het netjes uitgelegd, een grotere rolomtrek kun je een beetje vergelijken met een grotere versnelling, je wagen wordt er dus trager van. Een kleinere rolomtrek kun je dus vergelijken met een kleinere versnelling.

wellez
                Deelnemer

jah mijn excuses kende niets van auto heb ondertussen al veel bijgeleerd dankzij opelforum.
                  en jah als ik het oordeel van sommige garagisten volg dan heb ik een 14 inch velgje en zo kom e? :D daar koop ik geen velgen voor :P

maar alvast bedankt voor tijd en uitleg

RISL
                  Moderator

Je kunt je huidige band- en velgmaat zo af lezen op de wangen van je band.
                    Bijv. 205/55 R16

Staat voor een bandbreedte van 205 mm. De hoogte van de wang is dan 55% van die 205.
                    De R staat voor radiaalband, die hebben alle moderne auto’s en is de opvolger van de diagonaalband.
                    16 staat dan voor je velgdiameter in inches, dus 16 inch in dit geval.

Daarna komt nog een Load Index (dus hoeveel kg op een band mag rusten), speed index (dus de maximale snelheid van de band), indien nodig de looprichting, dat het een tubeless band is, de productiedatum. 0109 staat bijv. voor week 1 van 2009, een slijtage-index en of het winterband is, maar dat zijn dingen die niet direct met je vraag te maken hebben en dus niet relevant zijn.

McKaamos
                    Deelnemer

@wellez wrote:

jah mijn excuses kende niets van auto heb ondertussen al veel bijgeleerd dankzij opelforum.
                      en jah als ik het oordeel van sommige garagisten volg dan heb ik een 14 inch velgje en zo kom e? :D daar koop ik geen velgen voor :P

maar alvast bedankt voor tijd en uitleg

Daar heb je ook gelijk idd. Garagisten moet je ook niet altijd op hun mooie blauwe ogen geloven.

Wat banden en velgen betreft: de combinatie van band en velg is de belangrijke informatie.
                      Het is een kwestie van even uitrekenen welke banden je nodig hebt bij je velg om dezelfde rol-omtrek te behouden.

Ik geloof dat ik nog wel een stukje informatie ben vergeten, namelijk de breedte informatie.
                      Als je een velg koopt, heeft die twee maten. De diameter en de breedte. Dat wordt genoteerd als 6Jx16, bijvoorbeeld.
                      Dat houd in dat de velg een “bed” heeft van 6inch breed. Naast het bed zit een J type flens (richel waar de rand van de band in valt).
                      De flenzen zijn samen ongeveer 1 tot 1,5 inch breed. Dus dat is (6+1,5=7,5)*2.54=19,05
                      Je banden moeten dus in het ideale geval 190mm breed zijn.
                      Wat RISL al uitlegt is dat dus de eerste maat aanduiding van je band. Helaas zijn ze meestal niet in ronde tientallen te krijgen, maar zit je vast aan 185 of 195.
                      Meestal is het raadzaam om de eerste maat groter te nemen. Dan weet je zeker dat ze niet getrokken staan.
                      De eerste maat kleiner is vaak ook geen probleem, die staan vaak ook niet zichtbaar getrokken, maar voor de zekerheid neem je het maatje groter.
                      Ga je kleiner dan die kleine maat, dan gaan je banden getrokken staan. Hoe kleiner, hoe erger getrokken.

Weer even samenvatten: als je de originele bandenmaat weet, en weet hoe groot je nieuwe velgen zijn, kan je met de twee gegeven stukjes informatie uitrekenen welke hoogtemaat je moet hebben.
                      195/??/R16 heb je nu dus al.

Van de originele totale diameter haal je je nieuwe velg diameter af, en deelt dat door twee.
                      Dan reken je uit hoeveel procent dat is van je band-breedte, en je hebt je complete bandenmaat.

Een jvoorbeeld voor een 6Jx16 velg:
                      Je originele maat nemen we aan als 165/70/14 (redelijk normale maat voor een Corsa B)
                      Totale diameter is dan ((165*0,7)*2)/10=47,11. (gedeeld door 10 is om centimeters te krijgen)
                      De breedte van je nieuwe velg is 6J, dus daar moet een 195mm brede velg op, zoals we eerder hebben geconstateerd.
                      (58.66-(16*2,54)) /2= 9,01cm = 90,1mm wang hoogte.

Dan rekenen we het hoogtepercentage van de nieuwe band uit door de gewenste hoogte te delen door 1% van de band breedte.
                      Dus 90.1mm / 1.95mm = 46,2%.
                      Dan neem je de meest dichtbij liggende maat, en dat gaat per 5%, dus dan is het 45.

Et voila! Op 6Jx16 velgen horen 195/45/R16 banden te worden gemonteerd als je originele maat 165/70/R14 was.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.