Gaan we weer

Forumindex Forums Modellen Tigra Gaan we weer

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Jodadesh

Hey Tijgerliefhebbers,

Onze Tig maakt sinds kort een hoop toeren :o (ja weet t is al eerder besproken in andere topics :mad:, maar nog niet echt opgelost, althans men laat niet weten of het nu is opgelost met de tips die er zijn gegeven :swear) dus vandaar.

Hij draait rond de 1500-2000 toeren en als je het gas aantikt schiet ie naar 6000…..

In eerste instantie bleek zo’n slangenklem van de inlaat los te zitten dus deze maar alle twee meteen vervangen voor originele klemmen.
      (Die moet je inknijpen over de slang schuiven en dan zetten ze uit, komt nooit meer vanzelf los ;))

Dit ging goed voor een dag maar de volgende dag begon het weer.

Het volgende is al aan de Tig vervangen/gereinigd:
      -EGR gereingd/afgedopt
      -Gasklepgereinigd
      -Stappenmotor gereinigd
      -Nieuwe tempsensor (zo’n dun staafje én eentje met een echte stekkeraansluiting)
      -Alle stekkers gereinigd/opgeschuurd
      -Overal nieuwe pakkingen e.d.
      -Nieuwe accu (heeft betere start power voor de winter)
      -Nieuwe km teller kabel

Er is nog wel na het vervangen en reinigen van al het bovenstaande injectiereiniger in de tank gedaan, maar lijkt me toch niet dat dat er mee te maken kan hebben?:hmmz

Heb van het weekend weer alles los gehad om pakkingen te controleren (meteen maar weer vervangen), slangen te controleren (niet eentje lek of gescheurd dat ik kon zien).

Las nog wel iets over de stappenmotor, maar moet dan niet het MM lampje gaan branden?

Bij de laatste uitlees sessie (26 sept) heb ik expliciet gevraagd om de stappenmotor op werking te controleren i.v.m. het uitvallen van de TIg bij afremmen, maar die deed het goed. (bleek gewoon me km teller kabel te zijn die stuk was)

Dus heren………uw wijze woorden worden weer zeer gewaardeerd :wors

BlackVec
      Deelnemer

origineel gepost door Jodadesh

Eerst uit laten lezen bij de dealer en kijken wat daaruit komt;)
        Kost meestal niks dus waarom moeilijk doen he :P

Jodadesh

origineel gepost door TigraFreakMenno

origineel gepost door Jodadesh

Eerst uit laten lezen bij de dealer en kijken wat daaruit komt;)
          Kost meestal niks dus waarom moeilijk doen he :P

Helaas, dat uit laten lezen kost bij onze dealer toch echt elke keer € 25,00 meer dan niks :(

En moet er geen MM lampje branden om hem uit te lezen, zodat er in elk geval een foutcode instaat?:hmmz

Het MM -lampje brandt namelijk niet…….. of maakt dat niets uit en kun je hem toch laten uitlezen en komt er dan toch een foutmelding te voorschijn?

Powercorsa

De dealer heeft de mogelijkheid om de waarders live uit je motor uit te lezen.
            Hierdoor kan hij zien welke waarde afwijkend is waardoor de motor hoog toerig gaat lopen. ;)

Om een storingscode uit te lezen hoef je niet perse naar de dealer te gaan, dit kan je doen door de wel bekende paperclip methode. En inderdaad deze is alleen uit te lezen zodra het mm lampje brand of gebrand heeft, aangezien de code dan opgeslagen is.

Jodadesh

Oke bedankt Powercorsa, weer wat geleerd, meende inderdaad dat alleen uitgelezen kon worden als het lampje brandt, maar dat er overige uitleesmogelijkheden zijn had ik niet bij stilgestaan…….
              Go see the dealer dus………..:)

Kun je me trouwens wat meer vertellen over die paperclip methode?:hmmz

Heb al aardig wat topics voorbij zien komen waarin er over gesproken wordt maar nergens hoe je het moet doen.

Het enigste topic waarin de uitleg expliciet genoemd wordt geeft een error als je op de link voor uitleg klikt.
              zie hieronder
              http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=81323&page=1#pid1099970

ik hoor graag…..;)

Powercorsa

Was even zoeken, aangezien het forum volgens mij weer wat opgeschoond is.
                Wist dat het ergens in het vec gedeelte moest staan maar toch gevonden (bijna onderaan op de pagina).

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=77060&page=1

Jodadesh

origineel gepost door Powercorsa
                  Was even zoeken, aangezien het forum volgens mij weer wat opgeschoond is.
                  Wist dat het ergens in het vec gedeelte moest staan maar toch gevonden (bijna onderaan op de pagina).

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=77060&page=1

Bedankt Powerscorsa die staat onder mijn favorieten ;)

Nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan (wil even gesleept worden, want met koude motor vanaf start al in de 1500 toeren zitten en rijden lijkt me niet zo verstandig, dus jullie horen nog even wat het is/was. ;)

wim-v6
                  Deelnemer

wat’s de differents.

Bij normale start 1300 toeren en dan 1500??

loopt ie naarmate warmer snel op dan??

Willem

Jodadesh

origineel gepost door wim-v6
                      wat’s de differents.

Bij normale start 1300 toeren en dan 1500??

loopt ie naarmate warmer snel op dan??

Willem

Ja dat is ook wel weer zo maar naarmate die warmer wordt loopt ie inderdaad ook verder op ja en geef je dan een tikje gas dan loopt ie heel snel door naar wel 6000toeren dus dat vindt ik kort na een koude start wat te veel van het goede dus vandaar.

Maar goed vandaag naar de dealer gegaan (stukje gereden en stukje gesleept omdat ie door bleef stijgen in toeren en daar werd geconstateerd dat het valse lucht moest zijn.

Zodra er na het starten van de motor remmenreiniger bij de egr en bij de gasklepslang werd gespoten sloeg tie af/smoor de de motor.

Dus dat wordt weer :mad: demonteren van het weekend en even kijken of de gasklepslang er wel goed op zit, zou balen als die nu al stuk is want die heb ik bij de grote reinigingsactie nieuw erop gezet en dat ding kost 32euro voor 10-15 cm slang.
                      En de pakking van de inlaat op het blok controleren/vervangen. Das namelijk de enigste die ik bij de grote schoonmaak niet heb vervangen. Maar goed de eerste tijd deed ie het dan ook prima.

Dus jullie horen nog even of dat het ook was, tenminste als het weer van het weekend het toelaat om in de buitenlucht te klussen. Heb helaas niet de luxe/gemak van een garage of carport.

Had in elk geval wel de tip van de monteur gekregen om twee bouten van de versnellingsbak los te maken zodat je het blok naar voren kan kantelen, blok ertussen zodat ie niet terugschiet en dan heb je mooi wat meer ruimte om overal een beetje knap bij te komen v.w.b. EGR, Inlaat etc.

Nou mannen jullie horen het nog wel of dit het echt was en of die tip van de monteur het werk ook makkelijker maakt. ;)

Jodadesh

Nou vandaag eindelijk weer aan de tig kunnen sleutelen ;)

Bij het loshalen van de inlaat zag ik dat er een bout van de Gasklephouder los zat na wat speurwerk bleek de onderste (die zo lekker te bereiken is) ook losjes te zitten…..:hmmz Waren toch echt aangedraaid.

Heb ze meteen weer vast gezet, man kon ze wel een slag of 4-5 vastdraaien :o

Heb alles weer in elkaar gezet (na een paar keer de boel in en uit elkaar halen wordt je er zeer bedreven in :D) en even lekker rond gereden.

Tot nu toe alles top :)

Nu maar hopen dat dat het ook gewoon was, al blijft het vreemd dat die bouten zijn losgetrild :hmmz

2e-c14nz

Wel vreemd dat ze los zaten. Hoop dat jullie nu wat meer geluk hebben met de tig :)

wim-v6
                          Deelnemer

niet vast genoeg blijkbaar.

Zal haast wel je probleem geweest zijn, als de gasklep los zit, krijgt de motor valse lucht.

Willem

Jodadesh

Inderdaad Willem niet vast genoeg blijkbaar…….

Nou ga ik er in elk geval vanuit dat dit het was aangezien hij nu nog steeds top rijdt ;)

dus kunnen we eindelijk gaan beginnen met het sleutelen om hem optisch te tunen i.p.v. om hem aan de praat te krijgen :D

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.