Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › fysiek lege accu hervullen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2012 om 13:38 #17251429
Hoi.
ik heb een motor waar ik al heel lang niet op gereden heb. en nu haal ik net eens het stof er van af en zie dat de accu practisch leeg is.
en dan bedoel ik niet dat hij geen stroom meer heeft maar dat er werkelyk geen vloeistof meer in zit.
is het mogelyk hem gewoon vol te donderen met gedemineraliseerd water en hem weer op te laden? of moet er dan iets anders in? platen zien er wel ok uit nog.
ik heb een best goeie ctek xms 5.0 (of zoiets dergelijks) lader als dat interesant is om erby te weten
bedankt!17 augustus 2012 om 17:16 #18056648:D Niemand?
17 augustus 2012 om 17:25 #18056649Nouja, volgensmij zal je accu een aardig eind dood zijn. Accuwater (of demiwater) verdampt namelijk tijdens het laden. Het feit dat je accu leeg is betekent dat deze dus waarschijnlijk sterke aanslag heeft van sulfaat (niet geleidende elektroden). Ook trekken platen krom als je ontlaadt met te weinig water. De loden platen zijn in startaccu’s vaak dun (meer oppervlakte => meer capaciteit op korte termijn). Reken maar dat het niet meer is dan een bergje chemisch afval!
Je kan altijd nog proberen of je er iets van kan bakken. Gewoon weer demi water erin knallen (kost geen drol), spul starten met startkabels en een goede tijd laten laden (voor zover dat nog kan; ik vermoed sulfatering)… Dan maar kijken hoe die ‘t volhoudt. Winter = 97% kans op problemen als je ‘t mij vraagt!
17 augustus 2012 om 17:29 #18056650De accu’s op mn bijbaan flikkeren we altijd vol met demi water, zijn wel accu’s die ervoor gemaakt zijn om bij te vullen. Nachtje op de lader en weer gaan. Capaciteit word na 6 jaar wel wat slechter.
17 augustus 2012 om 17:32 #18056651@joop1970 wrote:
De accu’s op mn bijbaan flikkeren we altijd vol met demi water, zijn wel accu’s die ervoor gemaakt zijn om bij te vullen. Nachtje op de lader en weer gaan. Capaciteit word na 6 jaar wel wat slechter.
Heftruck o.i.d?
Die hebben veel dikkere loden platen en een üeber capaciteit! Ook die gaan hardstikke stuk als je ze leeg rijdt zonder water… (Geloof me, ik werk af en toe nog in een toko met 2 heftrucks en de mensen daar verzuimen onderhoud aan die dingen. Volgegooid na het opladen: 100%… Na tien seconden 90… Weer tien seconden 80… En op 70 blijven ze een keer hangen en heb je nog capaciteit…
17 augustus 2012 om 18:31 #18056652het deel van de lode platen platen dat niet meer onder stond heeft zijn werking verloren en kan niet trug opgewekt worden met water en een lader dus als er meer dan 35 procent van de lode platen niet meer onder staat kunde ze al weg gooien toch zeker als de batterij maar net zwaar genoeg is dus tip gewoon nieuwe halen
20 augustus 2012 om 06:47 #18056653@ jeroen, zijn accu’s uit elektrokarren voor in de tuinbouw. Capaciteit is inderdaad een lachertje geworden, 100% net na het opladen, vlakdaarna rond de 65-70%. Grap is wel dat je er dan bijna een week weer mee kunt crossen. Helaas kosten die accu’s een vermogen.
20 augustus 2012 om 10:44 #18056654De accu kan je een kickstart geven, door te hervullen met accuzuur. niet tot de strot vol maar net boven de platen met geluk reanimeer je de accu weer. Let erop dat je deze laad met een zeer laag amperage 500mA is voldoende en rustig laten pruttelen. Na een paar dagen kijk je eens hoe die t doet. Multimeter erbij en eventueel belasten. Bij een drop van meer dan 20% accu is hemelen. Direct na het laden al onder de 12 volt 12,5 13 Volt is normaal in rust. De cel begint te gassen ”laden” bij 2,4 Volt en echt ontladen bij 1,9 V per cel.
En van het winter is het een russische roulete doet die t of doet die t niet…
20 augustus 2012 om 12:42 #18056655Hmmm, bij ons ging de accu een keer overkoken met laden, electrische palletkar is 1 grote teringzooi van binnen nu. Toch iets fout gegaan denk ik.
20 augustus 2012 om 12:50 #18056656Dat kan kloppen, waarschijnlijk te veel gevuld.
Bij een ontladen accu trekt het zuur terug in de platen.
Daardoor lijkt het batterijnivo erg laag. vul een tractie batterij nooit bij voor het laden en als het moet dat de platen net en dan ook net onder staan. Het liefst op een doordeweekse dag geen vrijdag of maandag. direct na het laden demi water vullen. De batterij is dan veel warmer en het zuur kan je opruimen met een mengsel van soda en water. Wel er mee in de buitenlucht gaan staan. ivm met vrijkomend gas.En niet vergeten de trog leeg te laten lopen, in een tonnetje.
20 augustus 2012 om 12:56 #18056657:) ik begryp dat het eigenlyk einde verhaal is dus.. kut. :P
kheb hem nog gevuld met gedem. water en aan de lader gehange. maar die test meteen of ie er nog wat mee kan en zegt dan vrolyk: gooi die maar weg.. jammer! maar goed.. ding was ook alweer wat jaren oud en werd te weinig gebruikt. en toen had ik nog niet zo’n stoere lader als nu.
misschien eindelyk eens een motorrijbewijs halen zodat ie niet zo vaak stilstaat ;)25 augustus 2012 om 20:05 #18056658@ Joop 1970: Brandslang over de Accu’s heen, Werkt perfect, doe ik ook bij de heftrucks als er Veel van de bloemkolen op de accu’s zitten.
Polen weer in het vet daarna, en kan je weer een poos vooruit.
Accuwater Controleren we iedere keer (4 a 5x per week dus) na het laden…
Daarbij hebben we ook nog een controle en automatisch vulsysteem erop zitten.. ook die verzuimt regelmatig om juist te werken, bij zowel de Still als Linde heftrucks
Willem
4 september 2012 om 14:03 #18056659 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.