Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Fuseekogel draagarm vervangen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2013 om 14:46 #17259219
Het ene is nog niet opgelost en het volgende dient zich weer aan.
Heb een klusdagje van mijn Astra G gemaakt om alle kleinigheden te verhelpen en in kaart te brengen.
Inmiddels heb ik de veren achter vervangen, en wat rottigheid laten herstellen en staan de schokdempers voor en achter voor volgende week op de planning, maar tijdens het schoonmaken van de remtamg aan de rechtervoorzijde kwam ik erachter dat mijn fuseekogel die aan de draagarm zit, ruim is.
Kan ook wel kloppen want sinds een paar weken heb ik met name op klinkerwegen een klapperend geluid maar ik dacht dat dit te wijten was aan de schokdempers die niet meer optimaal zijn.
Ik heb inmiddels bij Winparts in Winneweer ( is hier vlakbij ) een nieuwe fuseekogel besteld maar wat is de beste manier om de oude van de draagarm los te maken?
De koppen van de klinknagels voorzichtig af slijpen met een afbraamschijfje bv of uitboren?
Ik ben niet bang om te sleutelen en om iets te proberen maar een beetje advies is nooit weg.13 juli 2013 om 15:07 #18159552Is het niet makkelijker om de complete draagarm te vernieuwen.
Weet je in elk geval zeker dat de bevestiging van de fuseekogel/draagarm goed is.
Het zal je maar gebeuren dat deze bevestiging losschiet tijdens het rijden.Succes met sleutelen
Jacob.
13 juli 2013 om 15:24 #18159553ik boor ze eerst door met een 3mm boortje, daarna 6mm boortje en dan 8mm boortje, dan met een beitel de onderste kopjes eraf tikken en de rest met ddo doorslag naar boven eruit tikken
13 juli 2013 om 15:37 #18159554Je had het beste even beide draagarmrubbers kunnen controleren voordat je ‘m ging bestellen. Als een van deze, of allebei slecht zijn, dan is een draagarm compleet goedkoper :)
Is maar goed dat je er nu achter komt, en niet wanneer de kogel al uit z’n kom kan komen. Kosten zijn dan niet meer te overzien als je aardig op snelheid bent.
13 juli 2013 om 16:32 #18159555@Nick-GSI wrote:
ik boor ze eerst door met een 3mm boortje, daarna 6mm boortje en dan 8mm boortje, dan met een beitel de onderste kopjes eraf tikken en de rest met ddo doorslag naar boven eruit tikken
Dit
Zo doe ik het ook altijd , en je hoeft echt bang te zijn dat de bouten losgaan
13 juli 2013 om 16:45 #18159556Gelukkig heb ik beide kanten gecontroleerd omdat ik toch met de remmen bezig was.
Dit advies kan ik wat mee. Ik zal er volgende week eens een avondje voor inplannen.14 juli 2013 om 11:33 #18159557Gebruik de bijgeleverde boutjes, want dat zijn extra harde (hardheid 10.6 tegen 8.0 geloof ik). Doe er geen “gewone”in.
Aandraaien met juiste koppel, en niet “op gevoel”. De moertjes zijn van zachter materiaal, en die draai je zo dol.
De volgende keer ga ik bouten van een maat dikker gebruiken, (en weer extra hard natuurlijk!!!). De gaten in de arm zijn daar groot genoeg voor. Waarom de kleine standaard boutjes gebruiken als het steviger kan ;)
14 juli 2013 om 11:38 #18159558Het verwijderen heb ik als volgt gedaan:
Eerst boren met ongeveer 3mm. Daarna met 7mm. Dan een stevige spijker in het gat zetten en een flinke hengst er op. Het 1mm randje dat nog resteert sla je zo door.
Met deze methode eindig je met een maagdelijk, en onbeschadigd gat in de arm. Het resterende gat is namelijk nooit met een boor in aanraking geweest.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.