Functie kleine koelwateraansluiting thermostaathuis z20LET ?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Functie kleine koelwateraansluiting thermostaathuis z20LET ?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252086
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Nu ik een nieuwe turbolader monteer (in de RWD Ascona-B), pas ik ook meteen de koelwaterkringloop over de lader aan:

      Eerder:
      -vanaf de kleine 8mm koelwateraansluiting op het thermostaathuis naar de ‘voorkant’ van de turbo
      -vanaf de ‘achterkant’ van de turbo naar expansietankje
      -vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

      Nu/plan:
      -vanaf de onderste radiateurslang (=kouder) via een aftakking in thermoschakelaar-buisstuk naar de ‘achterkant’ van de turbo (zie aansluiting op foto, links naast het typeplaatje van de turbo)
      -vanaf de ‘bovenkant’ van de turbo naar expansietankje
      -vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

      Voordeel zou moeten zijn:
      1. Kouder water naar de turbo
      2. Doet natuurlijke circulatie geen onrecht aan; je begint zo laag mogelijk met koudere vloeistof en wanneer het opgewarmd wordt in de turbo gaat het verder omhoog (aan de bovenkant van de turbo er uit).

      Na deze modificatie houd ik eigenlijk 1 aansluiting over: de kleine koelwateraansluiting op het thermostaathuis

      :hmmz Kan ik deze ongestraft afdoppen?; de cilinderkopontluchting aan de andere kant van het blok (daar waar ook de dynamosteun aan zit) heb ik op de tweede aansluiting van het expansietankje zitten.

      #18064561
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        die slang is voor de ontluchting, en gaat normaal naar je retour op het koelvloeistoftankje

        #18064562
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Opgelost… (denk ik; zelf bedacht ;) )
          Functie = Zodat toch enige circulatie over de turbolader mogelijk is wanneer de thermostaat nog gesloten is. Wanneer de thermostaat de weg helemaal zou blokeren kan er ook geen vloeistof rond gepompt worden over de turbolader, want deze haalt het normaal gesproken bij een Astra-G vanaf de bovenkant radiateur (of direct vanaf dit bewuste pijpje op het thermostaathuis bij mij). Ik haal het nu vanaf de onderste radiateurslang. De kleine koelwateraansluiting heb ik niet meer nodig want ik heb de thermostaat nu verwijderd (met gemonteerde thermostaat zou het nog wel verstandig zijn om de aansluiting wel te gebruiken).

          Kop ontluchten doe ik via de ander kant aan de dynamosteun, waar ook een veel kleiner gaatje in de slangpilaar zit.

          #18064563
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Tip koop een thermostaathuis van de 1ste c18xe”s deze hebben geen pijpje eraan. En passen ook op deze motoren.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.