Forumindex › Forums › Overige › Wassen, Poetsen en Detailing › Full Detailing Vectra B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2012 om 21:14 #17248532AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar ik ben een week lang bezig geweest met het detailen van de Vectra. Dit heb ik gedaan bij ons op het werk in de showroom, samen met mijn broer. Ook z’n Corsa OPC hebben we onder handen genomen. Hier heb ik niet zoveel foto’s van, maarja een Vectra is natuurlijk ook mooier :wink:
Foto’s hoe de auto er eerst uit zag:
Maandag de auto gewassen:
Eerst de auto afgespoelt met een spoelwax om de grootste smerigheid er al af te halen:
Daarna aan de gang met APC om alle rubbers etc te ontvetten
Auto ingespoten met Iron-X, en deed z’n werk uitstekend:
Ramen met Pro Vision Glass Scrub Cream Cleanser gescrubt:
Auto gewassen met Cartec shampoo met scheut apc met 2 emmers methode om de oude waxlagen eraf te halen.
Auto droog gemaakt met de delirium doek, en het resultaat:
Swirls:
De spoelemmer:
Dinsdag klei-en-polijst-dag
Dinsdag naar een andere vestiging gereden omdat ik daar de hele week de auto in de showroom kwijt kon. Aangekomen daar eerst de auto weer even gewassen en weer droog gemaakt met de delirium doek. Ook gelijk de motorruimte met Autoglym Engine Cleaner gedaan:
De poetsspullen:
Auto’s naar binnen:
Achterlichten eruit en kentekenplaten eraf en grill eruit:
Typeplaatjes verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover:
Auto gedaan met klei van Mothers California Gold Clay bar, met Showtime Quick Detailer
Klei na het doen van een halve motorkap (het mocht dus wel een keertje gebeuren haha :-D )
Na het kleien:
Auto afgeplakt met 3M tape:
Woensdag polijst-dag
Polijsten gedaan in volgorde:
– Pro900 Monello Raffini Inizio Forza op de Oranje pad
– Dap500 Monello Raffini Mezzo op de Witte pad
– Dap500 Monello Raffini Finale op de Groene pad
Polijstmiddel verwijderd met C.Pro C.Quartz Eraser:
Daarna de auto gewassen om de olie van het polijsten te verwijderen met NXT en APC.
Chroomwerk gedaan met Poorboys Professional Polish.
Donderdag poets-dag
Motorruimte met Vinyl & Rubber Care:
Met de Dap500 Poorboys Black Hole aangebracht:
Velgen in de Wheelwax gezet
Banden gedaan met Wolfgang Black Diamond Tire Gel
Poorboys EX-P Pure Sealant aangebracht op de lak en zijruiten:
Vrijdag finish-dag
Rubbers en Kunstof met Poorboys Trim Restorer gedaan
Voor- en Achterruit met Pro Vision Rain Clear Repellant Liquid
En als laatste 2x Poorboys Natty’s Paste Wax Blue
…..en toen moest de binnenkant nog. Maar aangezien ik altijd in m’n eentje in de auto zit en vrijwel niet rij met de auto was dit een eitje.
Interieur gedaan met:
– Kunstof en Dashboard met Poorboys Natural Look
– Leer met Poorboys Leather Stuff
– Ramen Met Mequiars NXT Generation Glass Cleaner
Nieuwe luxe platen besteld en gelijk in de C.Pro C.Quartz Reload Spray Sealant gezet.
Het resultaat naar ongeveer 35 uur wassen/kleien/polijsten/koffiedrinken/poetsen
Auto bij ons thuis voor op het gras in het zonnetje:
Auto heeft nu een super glans en is heerlijk zacht. De lak is nu voor 95% strak op wat steenslag en een paar mini krasjes na helaas. Maar de lakken van Opel zijn zo bikkelhard dat ik volgend jaar toch een gele pad moet gebruiken met polijsten om de laatste 5% ook strak te krijgen. Maar al met al ben ik super tevreden met het behaalde resultaat.
13 mei 2012 om 21:30 #18017866Supermooi!! en wat een werk zeg.. :thumb :thumb :thumb
ben je nou je uitlaat vergeten Mart?13 mei 2012 om 21:32 #18017867AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja dat lijkt op de foto wel zo he, maar ook die is gepolijst van binnen en buiten. Maar de buitenkant van de einddemper is geborsteld rvs, dus die gaat sowieso nooit glimmen ;)
13 mei 2012 om 21:39 #18017868ja oke, ik kon het me al niet voorstellen :D
mocht ie niet een tijdje in de showroom blijven staan.. heb je nog een beetje eer van je werk.13 mei 2012 om 21:39 #180178691 smiley zegt meer dan genoeg: :wors
Enneh…deze voor de bestuurder NA al dit werk king:
:thumb
13 mei 2012 om 21:44 #18017870AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Silver wrote:
ja oke, ik kon het me al niet voorstellen :D
mocht ie niet een tijdje in de showroom blijven staan.. heb je nog een beetje eer van je werk.Hij heeft nog 1 extra dagje in de showroom gestaan, want heb ‘m zaterdag weer mee naar huis genomen na het werk. ;) En het is jammer dat de auto altijd buiten moet staan, maar ik onderhoud ‘m goed zoals je kan zien. En nu kan ik vanuit het kamerraam er mooi van genieten haha
13 mei 2012 om 21:45 #18017871AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TWA wrote:
1 smiley zegt meer dan genoeg: :wors
Enneh…deze voor de bestuurder NA al dit werk king:
:thumb
Dank je wel! Het kost even tijd maar dan is het resultaat er ook na :thumb
14 mei 2012 om 01:56 #18017872AnoniemLid sinds:
1 January 1970Het id zeker een hoop werk. Maar ook hier is het zware werk weer rijkelijk beloond. Het lijkt wel een nieuwe auto :wub :thumb :kewlpics
14 mei 2012 om 06:05 #18017873Mooi werk man! king: :wors
14 mei 2012 om 07:42 #18017874Erg mooi verslag van een leuk detail klus :thumbup
Wel even een paar opbouwende puntjes van kritiek :
– zo te zien polijst je een complete zijkant (of auto) en neem je dan pas het polijst residu af ?
Dit kan eventueel wel in een koele ruimte maar moet je buiten in de zon NOOIT doen !
– ik zie alleen maar rechte banen en geen dambord patroon, heb je hier een reden voor ?– je bent van een zware compound op een heavy cuttingpad icm een rotary ineens naar een medium polish met een medium zachte pad gegaan op een DA. Dat vindt ik een zeer grote stap.
Even in cijfers : van een polish met een cuttingfactor 6/5 en een pad met een cuttingfactor 4/6 ga je naar een polish met een cutting van 3/5 en een pad van 2/6 : das is bijna de helft (eigenlijk meer want je gaat ook nog eens van een rotary naar een DA – en een stap op deze rotary is met dezelfde middelen 1 stap zwaarder als een op een DAP900).Wellicht als je daar nog een logischere stap tussen had gedaan je nog mooier had afgebouwd.
Kom ik gelijk bij een volgend puntje : een Opel lak hard ? Echt niet ! Met uitzondering van de OPC lakken zijn de Opel lakken juist medium hard / zacht. Die laatste krasjes waar jij het over hebt ga je er met een gele pad net zo makkelijk uithalen als wanneer je goed zou afbouwen.
Overigens maak je zelf ook kleine krasjes als je met een heavy cuttingpad icm een compound en een rotary aan de slag gaat, daarom is goed afbouwen zo belangrijk.Je geeft aan dat je de lak hebt ontvet met C.Pro eraser (goede keuze overigens) maar vervolgens ga je dan over die schone en steriele lak een shampoo aanbrengen die olieen bevat icm een middel waar enorm veel chemische rotzooi inzit ? Die black hole zit dus nu op die vette laag en houdt dus lang niet zo lang als op een goed ontvette laag die je zelf al had gecreëerd na het afnemen met de eraser en op die black hole laag zit dus nu je wax.
Overigens zou mijn eerst volgende aankoop geen gele pad zijn maar een kwalitatief betere wax. Met de Natty’s is op zich niks mis maar deze is na 2 maanden echt wel op. Als ik zie dat je nu ruim een week bent bezig geweest dan zou ik daar persoonlijk langer van willen genieten.
Bovenstaande info is absoluut niet als kritiek bedoeld maar meer als een handvat.
Neemt niet weg dat het een zeer geslaagde detail klus is geweest waar de nodige uren inzitten :thumbup14 mei 2012 om 08:36 #18017875Hey, mooi vec. Volgens mij heb je in van ‘t weekend nog ergens in Doetinchem gezien.
Woon zelf in Gaanderen ;)Mooi wark!
14 mei 2012 om 08:39 #18017876AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ziet er super goed uit, krijg echt zin om mn Corsa te poetsen :afro
14 mei 2012 om 12:58 #18017877AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Juffer1 wrote:
Erg mooi verslag van een leuk detail klus :thumbup
Wel even een paar opbouwende puntjes van kritiek :
– zo te zien polijst je een complete zijkant (of auto) en neem je dan pas het polijst residu af ?
Dit kan eventueel wel in een koele ruimte maar moet je buiten in de zon NOOIT doen !
– ik zie alleen maar rechte banen en geen dambord patroon, heb je hier een reden voor ?– je bent van een zware compound op een heavy cuttingpad icm een rotary ineens naar een medium polish met een medium zachte pad gegaan op een DA. Dat vindt ik een zeer grote stap.
Even in cijfers : van een polish met een cuttingfactor 6/5 en een pad met een cuttingfactor 4/6 ga je naar een polish met een cutting van 3/5 en een pad van 2/6 : das is bijna de helft (eigenlijk meer want je gaat ook nog eens van een rotary naar een DA – en een stap op deze rotary is met dezelfde middelen 1 stap zwaarder als een op een DAP900).Wellicht als je daar nog een logischere stap tussen had gedaan je nog mooier had afgebouwd.
Kom ik gelijk bij een volgend puntje : een Opel lak hard ? Echt niet ! Met uitzondering van de OPC lakken zijn de Opel lakken juist medium hard / zacht. Die laatste krasjes waar jij het over hebt ga je er met een gele pad net zo makkelijk uithalen als wanneer je goed zou afbouwen.
Overigens maak je zelf ook kleine krasjes als je met een heavy cuttingpad icm een compound en een rotary aan de slag gaat, daarom is goed afbouwen zo belangrijk.Je geeft aan dat je de lak hebt ontvet met C.Pro eraser (goede keuze overigens) maar vervolgens ga je dan over die schone en steriele lak een shampoo aanbrengen die olieen bevat icm een middel waar enorm veel chemische rotzooi inzit ? Die black hole zit dus nu op die vette laag en houdt dus lang niet zo lang als op een goed ontvette laag die je zelf al had gecreëerd na het afnemen met de eraser en op die black hole laag zit dus nu je wax.
Overigens zou mijn eerst volgende aankoop geen gele pad zijn maar een kwalitatief betere wax. Met de Natty’s is op zich niks mis maar deze is na 2 maanden echt wel op. Als ik zie dat je nu ruim een week bent bezig geweest dan zou ik daar persoonlijk langer van willen genieten.
Bovenstaande info is absoluut niet als kritiek bedoeld maar meer als een handvat.
Neemt niet weg dat het een zeer geslaagde detail klus is geweest waar de nodige uren inzitten :thumbupIk neem normaal per paneel het polijstmiddel af en polijst met een dambord patroon met 50% overlapping. Maar dit was aan het einde van de dag, dus is deze zijkant in 1x gedaan. De andere panelen waren allemaal stuk voor stuk. Maar de foto is ondertussen genomen. De auto stond in de schaduw in de showroom, waar het nog geen 20 graden was. Ik heb de helft van de auto de lak ontvet met Monello (zat bij een bestelling van carclean) en de andere helft met C.Pro eraser. Maar eraser van C.Pro is echt vele malen beter en neemt veel makkelijker af.
De bedoeling is ook om het polijstgedeelte uit te breiden, maar dit waren de enige middelen die ik had dus daar moest ik het mee doen ;) Maar ik heb nu weer meer ervaring opgedaan, dus de volgende keer kan ik een stap verder nemen. Dit is ook de eerste keer dat ik een auto volledig detail. Welke tussenstap raad jij aan dan?
Mijn ervaring is dat de lakken op de Vectra’s echt hard zijn. Ook veel harder dan op de Corsa OPC van m’n broer (daar waren de krasjes wel uit te krijgen). Dit is met deze vectra zo, maar ook met m’n vorige vectra. Deze week gaan mijn broer en ik de Astra Sport Tourer van onze ouders doen en deze lak is weer veel zachter. Dus misschien ligt het aan de vectra?
Met welke shampoo was jij de auto na het polijsten als ik vragen mag?
Ik ben super tevreden met Natty’s blue. En het blijft er ook zeker langer dan 2 maanden op zitten bij mij. Tevens heeft m’n broer vorig jaar z’n Corsa OPC behandeld met Natty’s en dit bleef er ook tussen de 4 en 5 maanden op zitten. Dit komt ook omdat we allebei nog geen 3000km per jaar rijden dus onze auto’s ook niet smerig worden. Op de OPC zit nu Dodo Blue Velvet Pro, dus kunnen we mooi een vergelijking doen.
Nu kan ik eerst weer een beetje sparen (student he ;) ) en dan kan ik volgend jaar weer een volledig detailing doen aan de auto met een beetje meer ervaring!
Bedankt voor de tips!
14 mei 2012 om 15:07 #18017878Als tussenstap had ik of mezzo op een witte pad op de PRO900 gedaan of (en dat is nog veiliger) mezzo met oranje op de DAP500.
De Eraser werkt idd wat prettiger omdat die de lak niet zo stroef maakt als de Spruzzo.
Na het polijsten kan je of wassen met alleen water of met een pb neutrale shampoo zoals de Supernatural van Dodo.
Overigens hoef je niet te wassen aangezien de Spruzzo/Eraser op zichzelf ook al reinigt.De hardheid van de lak ligt er zeker niet aan of het een Vectra of een Astra is. Ik heb naast veel Astra’s ook al verscheidende Vectra’s B & C gedaan en die waren qua lak net zo hard als de Astra G & H’s net als de Signum en Corsa’s.
Enige uitzondering is de Ampera, die heeft echt een hele tere en zachte lak.Als jullie de auto alleen bij mooi weer gebruiken dan heeft het weinig zin om een andere wax te kiezen.
Wax slijt voornamelijk door wassen en dat zullen jullie dan ook niet zoveel doen gok ik.14 mei 2012 om 15:14 #18017879Even als antwoord op je vraag welke shampoo na het polijsten;
Naar mijn idee helemaal geen shampoo. Als je hem ontvet hebt, is dat goed genoeg. Na het ontvetten dus direct Black Hole aanbrengen en daarna de wax. Dan hecht de black hole direct op je lak, ipv op de olieën uit de shampoo. De troep die daarin zit (en dan vooral de agressievere APC) sluit je nu eigenlijk op in je lak, waarvan ik me niet kan voorstellen dat dat echt handig is.Verder:
:worsIk wou dat ik er de tijd voor kon nemen om het in een week te doen! Dan zou ik ook een veel beter resultaat hebben dan ik nu heb in 1 dag.
Ziet er echt weer heel netjes uit zo :).En die nummerplaten;
Kan je dat zo bestellen? Ik wil namelijk ook nieuwe, gezien aan deze wel te zien is dat ze 15 jaar oud zijn :lol:
Waar heb je dit besteld en hoe werkt dit?14 mei 2012 om 15:24 #18017880AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bestellen bij de onderdelenboer. Ik doe dit via het autobedrijf, maar het kan ook wel zelf. Je moet dan je meldcode en duplicaatcode doorgeven en je oude platen inleveren. En niet vergeten te melden dat het vervangingsplaten zijn anders krijg je een 1-tje op je platen.
Maar ik denk dat het wel mee valt met het opsluiten van de APC onder de waxlaag, want de Blackhole is ook aangebracht machinaal. Dus dat mini laagje wat door het wassen is ontstaan, haal je er dan ook wel weer af.
14 mei 2012 om 15:27 #18017881Platen inleveren bij het bestellen of bij ontvangst? Is namelijk wel mijn dagelijkse auto ;).
Rijdt trouwens fijn he, als je weet dat je auto zo schoon is :lol:
14 mei 2012 om 16:28 #18017882AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bij ontvangst ;) Platen kosten wel 50 euro ofzo hoor. En gelijk ff in de reload zetten, geeft een super resultaat!
Ik heb er nog niet mee gereden sinds de auto uit de showroom is haha.. Zaterdag pas weer, want dan moet ik weer naar het werk.
En morgen houden ze van veel regen, dus misschien een paar mooie beading plaatjes schieten!
14 mei 2012 om 17:08 #18017883@ Eamane : na het ontvetten nooit direct erachteraan iets gaan opbrengen.
De alcohol die namelijk in je IPA / Spruzzo / Eraser zit moet wel de kans gaan krijgen om te verdampen en je lak moet ook de kans krijgen om uit te ademen.
Datzelfde geldt ook voor het aanbrengen van een wax of sealant op een glaze zoals de Black hole.
Zorg ervoor dat de lak kan uitademen en dat de oliën van bijvoorbeeld de Black hole ook echt zijn verdampt voor je een wax / sealant aanbrengt.
Doe je dat niet dan loop je de kans op vlekken, erg spannend is het niet want na 1x wassen verdwijnen die ook vanzelf weer.Wassen na het polijsten wordt wel eens vaker gedaan, zeker als je met een compound bezig bent geweest is dat wl aan te bevelen omdat dat nogal stuift en spettert en echt overal terecht komt.
Wel is het dan zaak dat je een shampoo kiest zonder toegevoegde rotzooi.@ klanderman : de Black hole heb je neem ik aan met een zwarte pad aangebracht ?
Black hole is geen polish en bevat ook geen cleaners. Je gedachte dat eventuele verontreiniging dus door Black hole machinaal aan te brengen wordt verwijderd klopt dus ook niet.14 mei 2012 om 18:06 #18017884AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar de zwarte pad zelf verwijderd verontreiniging wel.
14 mei 2012 om 18:22 #18017885Mooi werk hoor!
Je had er ook een c quartz op kunnen zetten. Dan hoef je de komende tijd er weinig aan te doen.
Deze laag ga ik er wel opzetten zeer binnenkort :thumbup14 mei 2012 om 18:33 #18017886AnoniemLid sinds:
1 January 1970Was ook mogelijk geweest, maar ik wax de auto over 3 maanden ofzo toch weer een keer, dus dan is dat overbodig. En vlak voor de winter weer een keertje kleien en waxen en dan volgend jaar weer een volledige detail.
De auto heeft toch weinig te lijden omdat ik er maar 15km per week mee rij ;)14 mei 2012 om 19:21 #18017887Een zwarte pad is een finishing pad en heeft daarom een cutting van 0/6.
Als deze pad zou corrigeren (schuren) dan zou je weer van voor af aan kunnen beginnen omdat je er dan gewoon swirls in staat te draaien.@ GTS power : kijk met die c-Quartz wel goed uit als je gaat wassen in en een wasbox, het spoelwater kan onthard water zijn wat vlekken kan achterlaten in de keramische laag en die er alleen uitgaan door een chemische polish te gebruiken.
15 mei 2012 om 06:34 #18017888@juffer,
Dat wel, maar ik bedoel dat je niet nog hoeft te spoelen/wassen15 mei 2012 om 07:14 #18017889Spiegeltje, spiegeltje ;)
Maarre, als ik dan toch een tip mag geven, had met wat scotch brite je hitteschild ff onder handen genomen, dan zag die er ook weer als nieuw uit. Maar verder ziet je wagen er superstrak uit hoor :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.