Fuel map en ignition map voor 'standaard' c20XE me

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Fuel map en ignition map voor 'standaard' c20XE me

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221882
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Ik probeer op dit moment mijn Ascona aan de praat te krijgen:

      *c20XE, met 45 mm Jenvey throttle bodies, standaard nokkenassen (ja, ik weet dat dit zonde is enz….)
      *Cream injecteurs Bosch 280 150 744 (214 cc/min@3bar?)
      *zonder stroomverdeler
      *DTA S40PRO motormanagement
      *zonder MAP-sensor; alleen gasklepstandsensor TPS

      Tot nu toe wil ie net niet echt aanspringen, fiks ‘pompen’ met het gaspedaal lijkt wat te helpen (te weinig brandstof?).

      De instellingen voor de hoeveelheid brandstof en voorontsteking heb ik tot nu toe van een door DTA bijgeleverde 20XE (Er staat bij dat deze -te grote- Pico injecteurs heeft van 480cc/min).

      Op dit moment vermoed ik te weinig brandstof, vanwege het ‘pompen’ en het verschil in injectoren. Ik ga eerst maar eens de waardes in de fuel map (ms) met 480/214 corrigeren en kijken wat ie dan doet :hmmz

      VRAAG:
      Wil iemand zijn Fuel map en Ignition map met mij delen (mag via U2U of mail)? Tenminste als je map(jes) hebt die zouden kunnen werken in mijn motorconfiguratie. Dan hoef ik het ei van Columbus niet helemaal zelf uit te vinden.

      Oh ja, moet de branstofdrukregelaar wel/niet aangesloten op het vacuum?

      #17680939
      sebastiaankadettcabriogsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 November 2005

        regelaar moet idd wel op het vacuum aangesloten zijn, als je die er af haalt krijgt hij continu .05 bar meer ipv alleen bij gas geven.

        en 214 cc injectoren bij 3 bar??

        standaard heeft de c20xe gele 220 cc injectoren bij 2.5 bar

        ik neem aan de je een instelbare regelaar hebt?

        #17680940
        freek corsa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 December 2004

          Neem hier eens een kijkje ;)

          http://www.vaux-extreme.com/forum/index.php

          #17680941
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            origineel gepost door Rik Ophuis
            Ik ga eerst maar eens de waardes in de fuel map (ms) met 480/214 corrigeren en kijken wat ie dan doet

            Door de waardes te corrigeren wilde de motor nu wel lopen, maar ik had toch wel twijfels over de juistheid van de waardes; ik weet niet of het wel helemaal klopt om ze simpelweg te vermenigvuldigen met 480/214.

            Zo’n hele map omrekenen en invoeren is ook nog een beetje werk ook, daarom heb ik in de bijgeleverde software gezocht naar een wat beter vergelijkbare motor en daar de fuel- en ignition map van genomen. Een 2liter Z-Tech van Ford. Hier deed ie het al een heel stuk beter op.

            :oIk heb een andere toerenteller nodig!:D Tjonge, zo’n blok hangt heel wat meer aan het gas dan een CIH. Beetje motorfiets-achtig. Dat houdt de moed erin.

            En toen……… plofte er een slangpilaar uit de brandstofrail, omdat ze er in Engeland blijkbaar vergeten zijn seegerringen in te zetten om de zaak te borgen:thumbdown:swear. Dan komt er best veel benzine uit!

            Ook aan de andere kant zit geen seegerring terwijl er wel heel duidelijk een groef zit.

            #17680942
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              Misschien toch maar een kijken naar een wide band lambdasensor. Dit zou nog wel eens verstandiger kunnen zijn, dan een dagje bivakeren op een testbank.

              Voor zover ik het begrijp kan het systeem met een snelle lambdasensor in close loop ‘zelf leren’. Het systeem past dan de fuel map aan aan de hand van de ingestelde optimale lambda waarde (meet en koppelt terug).

              Je hoeft dan niet telkens met de hand de fuel map te corrigeren op basis van de gegevens van de externe lambdameting van de testbank. Als je wat veranderd aan de motor/auto dan wordt dit automatisch gecorrigeerd.

              Wat vinden jullie van deze gedachte?

              #17680943
              patje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 July 2004

                Hallo,

                Gisteren toevallig naar de software van dta aan het kijken.
                Bij de software voor de S-serie zit er een base map voor een XE. Beschrijving:

                2.0L Vauhall XE
                QED Q42H Cams
                48mm Jenvey Taper SF TB’s and Manifold
                Pico 480 cc injectors (Too large for this engine)
                4 – 2 – 1 Ex
                Standard Cylinder Head and Engine Internals.
                Gouped Injection Wasted Spark
                180BHP
                Map by DTA

                Bestand zou staan onder:

                C:DTASwinmaps

                Alleen de fuel map zal je moeten aanpassen aan jouw motor.
                Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.

                #17680944
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  origineel gepost door patje
                  Hallo,

                  Gisteren toevallig naar de software van dta aan het kijken.
                  Bij de software voor de S-serie zit er een base map voor een XE. Beschrijving:

                  2.0L Vauhall XE
                  QED Q42H Cams
                  48mm Jenvey Taper SF TB’s and Manifold
                  Pico 480 cc injectors (Too large for this engine)
                  4 – 2 – 1 Ex
                  Standard Cylinder Head and Engine Internals.
                  Gouped Injection Wasted Spark
                  180BHP
                  Map by DTA

                  Bestand zou staan onder:

                  C:DTASwinmaps

                  Alleen de fuel map zal je moeten aanpassen aan jouw motor.
                  Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.

                  Exact deze map had ik ook als uitgangspunt genomen, maar de fuel map klopt van geen kant. Die moet helemaal over de kop. Een deel heb ik aangepast om te proberen en dat werkte wel, maar ik vond ook de ignition map wat ongebruikelijk overkomen. Heel veel vervroeging bij stationair; 36 grad en bij hogere toerentallen maar 11 graden (?). Daarom heb ik gezocht naar een motor en mappen die me beter leken te passen en inderdaad, toen leek het er al veel beter op.

                  Welke Lambda sonde moet ik nog uitzoeken (NGK UEGO?).

                  #17680945
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    :hmmz Ik ben dus aan het kijken naar een wide band lambda sensor die ik kan aansluiten op mijn DTA-systeem.

                    De kabel in de kabelboom voor de lambdasonde heeft (maar) 3 draden “Red – 12V, Black – Gnd, Blue – Signal”.

                    Wie weet wat ik nu nodig heb? Moet ik nu zoeken naar een 3-polige wide-band of kan/moet het een 5-polige zijn en moet er nog iets tussen (“amplifier” ?)

                    #17680946
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      origineel gepost door patje
                      Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.

                      Als het goed is, zou er nu een PLX DM-5 AFR kit onderweg moeten zijn. De DTA-software kent deze ook.

                      #17680947
                      mr-turbo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 July 2004

                        wellicht een tip, (ik weet niet of dta dat standaard al doet bij het “leren”)
                        als je gaat rijden met de target afrs ingevuld, zet dan de acceleratieverrijking uit, omdat dit anders eea wat vertekent.

                        Dit gooide bij mij behoorlijk roet in het eten, omdat mijn mainload sensor een map sensor was, en met een snelle nokkenas met behoorlijk wat overlap :( de gevolgen laten zich raden..

                        Ik ben zelf niet zo’n fan om continu in closedloop te blijven rijden als ie goed geprogrammeerd is.

                        #17680948
                        Miruni
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 February 2007

                          Ik heb je een U2U gestuurd.
                          Ik heb nog een map van een C2.0XE waarmee je goed kunt starten voordat
                          je naar de rollenbank gaat.

                          #17680949
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            origineel gepost door Miruni
                            Ik heb je een U2U gestuurd.
                            Ik heb nog een map van een C2.0XE waarmee je goed kunt starten voordat
                            je naar de rollenbank gaat.

                            Heel erg bedankt hiervoor!
                            Ik heb trouwens gisterenavond laat voor het eerst een stukje gereden en ik moet je zeggen dat het adrenaline nog steeds aanwezig is. Wat een geluid en wat mooi oppakken! Kippevel gewoon en dat terwijl ik nu nog draai op een ignition en (rijke) fuel map van een 2.0 L Ford Duratec. Ik kon het gewoon niet laten om het toch eens te proberen.
                            Geweldig

                            #17680950
                            mr-turbo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              Zolang als ie vollast niet veel vroeger staat als een 24-25 graden, zit je wat dat betreft redelijk goed.

                              #17680951
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Volgens mij heb je daar een dik blokje opgebouwd. Ben beniewd naar de foto’s!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.