frontera thermostaatprobleem

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) frontera thermostaatprobleem

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    beun-de-haas

hoi, mensen.

wij hebben thuis sinds kort een frontera b y22se sport met een paar probleempjes.

het eerste probleem was een gescheurd uitlaatspruitstuk, dit is al opgelost door er een nieuw op te zetten.

maar nu het tweede probleem, toen ik vorige week de koelvloeistof controleerde zag ik dat het reservoir en de radiator half leeg waren, ik meende dat het door het thermostaathuis lekte en heb dat vandaag dus gedemonteerd.
      toen de thermostaat gecontroleerd in een pannetje water op het fornuis (ging netjes open en dicht) en weer gemonteerd.
      met ontluchten/warmdraaien ging het alweer fout. hij zoog al het koelwater uit de radiator, en door de thermostaat/ uitgaande slang van het blok komt geen kvs. en hij perste al het koelwater er door het reservoir uit.

toen de thermostaat gedemonteerd en alles ging als behoren, er was een goede stroming te zien door de drukdop, de auto koelde goed en het reservoir loopt niet over.

wat kan dit zijn? thermostaat stiekem toch kapot? :wtf
      als het kan graag snel antwoord. we moeten er volgende week mee naar gent en willen graag niet stil komen te staan. ;)

Bo652
      Deelnemer

Toch niet per ongeluk de thermostaat er verkeerd om ingezet?
        Zo niet, dan houd ik het toch op een defecte thermostaat, of een slecht werkende waterpomp.

beun-de-haas

nee, die thermostaat kan er niet verkeerdom in. en de waterpomp loopt over de distributie en is 50.000 km oud (blok is door opel dealer gereviseerd).

nu zei een jongen bij ons uit de klas dat de koppakking waarschijnlijk kapot was.
          doordat er gassen in het koelwater komen komt er druk op te staan, daardoor kan de thermostaat niet open. en daardoor perst hij alles door het expansievaatje weg, zou deze theorie kunnen kloppen?

in ieder geval ga ik zo snel mogelijk naar mijn oude stageadres toe om met een lektester eventjes na te kijken.

in ieder geval bedankt voor de hulp, en ik hoop dat het de waterpomp is.

dat is iets goedkoper als een koppakking ;)

beun-de-haas

nou, het probleem is opgelost :D echt een pak van mijn hart.
            we waren bij de garage geweest en de koppakkingtester gaf niks aan. gelukkig king:

het probleem was dus toch de thermostaat, we hebben er een nieuwe ingestoken en hij werkt weer perfect.

maar nu (alweer) een probleem.

ik heb de accu losgehad en nu begint de radio te klooien, ik kan geen code invoeren of niks.
            in het schermpje staat alleen de datum en tijd. en ik kan de radio niet aanzetten. :wtf

wie o wie weet waar dit aan kan liggen? de zekeringen zijn ook nog goed.

EDIT: hoe kan ik de topictitel veranderen??

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.