Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Foutcodes / verstopt roetfilter (aangepaste titel)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2012 om 15:18 #17242117
Eerst maar even een kleine introductie, sinds oktober vorig jaar ben ik de trotse bezitter van mijn Zafira B 1.9 120PK (exacte uitvoering weet ik niet, hij voldoet aan mijn eisen en voor mij dus ook niet zo belangrijk). Na vele jaren een peugeot leaseauto te hebben gereden moest ik wegens ontslag op zoek naar weer een eigen auto. De zafira kwam al vrij snel in beeld en is het ook geworden.
Sinds gister brande op de snelweg ineens het motormanagement lampje, auto bij een tankstation aan de kant gezet weer opnieuw gestart en weg was het lampje. Na 10 minuten was het er weer, inmiddels bijna thuis aangekomen. Daarna nog een behoorlijke tijd in de stad rond gereden, niets aan de hand. Vanmorgen wederom een stuk door de stad gereden en het lampje begon weer te branden. Weer hetzelfde verhaal, uitzetten en weer starten en weg. Vanmiddag kwam het lampje weer en ging vrij snel weer uit gevolgd door het uitlaatgas lampje.
Dealer gebeld en die geven aan dat ik er nog wel even mee door kon rijden maar dat ze de auto toch zeker willen zien, het kon wel even duren voordat ze een diagnose gesteld hadden want het is een diesel?????? dacht zelf altijd dat diesels juist makkelijker waren.Maar goed, om een lang verhaal niet nog langer te maken…
De foutcodes zijn:
P1614
P1616
P1901
P4005Ik heb op internet lopen zoeken maar wordt er niet veel wijzer van.
Kan iemand mij op weg helpen
Bij voorbaat dank,
Jan-Willem
15 maart 2012 om 22:00 #17926680Ik heb iets gevonden op een ander forum.
Misschien heb je hier iets aan.voor de P1616 en P1614 kun je een software-update laten uitvoeren van de CIM ( stuurkolommodule ).
bij P1901 komt het vooral bij de zafira voor dat de drukverschilsensorslang doorsmelt. dit gebeurt aan het einde van de metale leiding boven de achterste motorsteun.P1616 Omgevingsindentificatie
P1614 Verkeerde Transponder Sleutel15 maart 2012 om 22:12 #17926681@bandido wrote:
Ik heb iets gevonden op een ander forum.
bij P1901 komt het vooral bij de zafira voor dat de drukverschilsensorslang doorsmelt. dit gebeurt aan het einde van de metale leiding boven de achterste motorsteun.
P1616 Omgevingsindentificatie
P1614 Verkeerde Transponder SleutelDit klinkt als een voorzichtige opluchting, las elders al berichten dat bij een P1901 code het roetfilter vervangen moest worden. Kwam prijzen van rond de € 2.000,00 tegen.
Zie de rest maandag wel als hij naar de garage gaat, kom ik daar in ieder geval enigzins beslagen ten ijs
Thanks
15 maart 2012 om 22:20 #17926682http://forum.carpartseuro.com/Books/FaultCodes2008/OPEL-VAUXHALL-FaultCodes-0741.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier nog iets.
15 maart 2012 om 22:32 #17926683En waarom find ik zulke dingen nou niet, helder hoor. Ik vond alleen maar iets bij die 1600 codes van multifunctional nogwattes. Werd in ieder geval niet duidelijk wat het was, nu wel.
Vind net wel dat de P4005 code iets te maken heeft met de EGR, kan dit gerelateerd zijn aan het bewuste slangetje van die P1901?16 maart 2012 om 05:49 #17926684Nou ik wil zeggen ik vind heel veel op internet, maar ook nie alles.
Succes er mee.
Ik doe veel dingen aan mijn opels zelf. Niet alles.
Zoals codes moet ik ook zoeken op internet.
Corsa heb ik al 3 jaar, zafira a heb ik pas 2 maanden.16 maart 2012 om 05:52 #17926685@Bekded wrote:
En waarom find ik zulke dingen nou niet,
deze is ook makkelijk,
http://www.dtcsearch.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;Grt Gert
17 maart 2012 om 11:19 #17926686Snap er helemaal niets meer van, na drie dagen met waarschuwingslampjes te hebben rondgereden (volgens garage kon het geen kwaad) vanmorgen een heel eind gereden en geen lampjes meer.
Foutcodes blijven wel, of kunnen deze alleen maar door de garage eruit worden gehaald…..17 maart 2012 om 11:28 #17926687foutcode’s kun je met een opcom wissen, of ff langs de garage gaan.
17 maart 2012 om 20:19 #17926688Kan zijn dat het regeneratieproces (tijdelijk) niet voltooid kon worden. Vaak de oorzaak van relatief korte stukken rijden en te weinig toeren maken (het nieuwe rijden). Ik zou toch even langs de dealer gaan voor de zekerheid.
19 maart 2012 om 08:51 #17926689@pieterrademakers wrote:
Kan zijn dat het regeneratieproces (tijdelijk) niet voltooid kon worden. Vaak de oorzaak van relatief korte stukken rijden en te weinig toeren maken (het nieuwe rijden). Ik zou toch even langs de dealer gaan voor de zekerheid.
Hij heeft inderdaad een keer het regeneratieproces niet kunnen voltooien, raakt daar dan meteen het filter van verstopt?
19 maart 2012 om 08:53 #17926690Kom net bij de dealer vandaan, volgens hun is het roetfilter voor 104% verstopt. Tevens gaven ze aan dat het filter waarschijnlijk vervangen moet worden. Prijsopgaaf kunnen ze niet doen omdat ze niet weten wat er allemaal precies moet gebeuren. En wat werden ze chagerijnig toen ik niet precies deed wat ze wilden.
Is het nog de moeite om zelf eens te kijken naar dat drukverschilsensorslang?
Zo ja, waar zit dat ding?20 maart 2012 om 08:47 #17926691Wat je ook nog kunt doen is contact opnemen met Diesel Büchli. Zij zijn erg goed bekend met roetfilters en het schoonmaken ervan. De opeldealer weet op dit gebied gewoon te weinig omdat het niet veel voorkomt. Schoonmaken kan ervoor zorgen dat je een roetfilter niet hoeft te vervangen. Ik heb dit bij mijn mazda 5 destijds ook laten doen (koste toen, incl opnieuw inleren etc. €650! overigens niet hier maar de naam weet ik niet precies meer, ik kan bellen met mazda om het voor je na te vragen)
Fahrenheitstraat 35
3846 CC HARDERWIJK
Tel.0341-467070
Fax. 0341-467075
E-mail info@buchli.nlKijk ook hier maar eens!
http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=2&id=193″ onclick=”window.open(this.href);return false;21 maart 2012 om 12:05 #17926692janwillem, heb je een foto van de zafira?
hoop voor jou niet dat mijn “oude” is
viewtopic.php?f=45&t=74820&start=175
de 2e met de 18 inch velgen.26 maart 2012 om 20:12 #17926693Je kan ook voor 650 euro je roetfilter laten verwijderen bij digicar in Doetichem. Ik heb het laten doen en tot op heden geen problemen.
27 maart 2012 om 23:26 #17926694Misschien heb je hier iets aan:
Ik ga het eens proberen met ERC CatClean, te bestellen via ebay Duitsland.
Ben er vandaag mee begonnen, ik zal wel laten weten hoe het over een tijdje gaat.
Nou heb ik geen problemen met de roetfilter, maar ik wil het een beetje voor zijn.http://www.ebay.de/itm/250ml-CatClean-Reiniger-Dieselpartikelfilter-2-70-100ml-Seat-Renault-Peugeot-/250896233731?pt=Autopflege_Wartung&hash=item3a6a94b503″ onclick=”window.open(this.href);return false;
27 maart 2012 om 23:35 #17926695Engelse beschrijving:
http://www.erc-online.de/en/erc-emissions-reduzierungs-concepte-gmbh/trade/products/trade-additives/diesel/catclean/?PHPSESSID=oo63kp26fp4825jmmh7se2vfo2″ onclick=”window.open(this.href);return false;6 april 2012 om 10:46 #17926696Zo, het heeft even geduurd maar ik heb het erg druk gehad en had ‘savonds geen fut meer om achter de computer te kruipen.
Even een kleine update, we zijn inmiddels weer zo’n 2000 kilometer verder en er zijn geen problemen meer. Geen waarschuwingslampjes o.i.d.
Anderhalve week geleden tijdens een snelwegrit begon de auto ineens te regenereren, dikke zwarte roetpluimen achter de auto. Blijkbaar is het roetfilter schoon gebrand/geblazen.
Voorlopig rijdt hij weer als een zonnetje met een gemiddeld snelwegverbruik van ongeveer 1 op 23 met senlheden tussen de 120 en 130.
Ben voorlopig tevreden dus.’bedankt voor alle suggesties
6 april 2012 om 10:48 #17926697@Motorsmurf wrote:
Je kan ook voor 650 euro je roetfilter laten verwijderen bij digicar in Doetichem. Ik heb het laten doen en tot op heden geen problemen.
http://www.digicar.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;
Krijg je hier geen problemen mee met de APK dan? Als je alles gewoon je uitlaat uitblaast dan kan je toch nooit meer aan de eisen vand e APk voldoen of zie ik het dan helemaal verkeerd?
6 april 2012 om 14:05 #17926698Roetfilter verwijderen is APK afkeur! Staat op je kentekenbewijs dat deze eronder hoort te zitten.
23 april 2012 om 17:20 #17926699Het is alweer een tijdje geleden maar het speelt nog steeds. Even een kleine update maar weer.
Afgelopen vrijdag onderweg naar huis absoluut geen vermogen meer, kwam heuveltje af niet een meer boven de 20 kmu. ANWB erbij gehad en die stelde dat waarschijnlijk de egrklep vastzat of in ieder geval niet meer deed wat ie moest doen. Na “reparatie” met een schroevendraaier en hamer kon ik weer rijden. Hij rade zeker aan de erg te laten vervangen. Vanmorgen de auto bij een (andere) dealer gebracht. Begin van de middag een telefoontje van de dealer. Ze hadden de auto uitgelezen en kwamen wel foutcodes tegen maar niet 1 die op een egr probleem duide. De eerder genoemde 1901 code zat er wel in en dit kon volgens hun komen doordat er een scheurtje kon zitten in het slangetje van de dpf zoals iemand hier al eerder suggereerde. Ze hebben de slangetjes/leidingen van de dpf nagekeken en.konden niets vinden. Er was wel een softwareupdate die deze storingen en ook het schokken tijdens het rijden zou kunnen oplossen. Softwareupdate is uitgevoerd en ik ben er vanmiddag mee naar huis gereden. Rijdt weer als een trein. Voorlopig is het weer even klaar, over een week ongeveer gaat ie nog even terug voor controle naar de garage. Heb ze trouwens niets horen zeggen over een verstopt roetfilter, zal ik ze volgende week even naar vragen.Bekded
Verstuurd van mijn LT15i met Tapatalk
12 juni 2012 om 02:39 #17926700@pieterrademakers wrote:
Roetfilter verwijderen is APK afkeur! Staat op je kentekenbewijs dat deze eronder hoort te zitten.
Nee hoor… De mijne is vorige week voor APK geweest en kwam er glansrijk door heen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.