Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Foutcode tabel diagnose stekker
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2011 om 21:00 #17238549
Wij zijn in het bezit van een Opel Omega 2.5 V6 benzine uit 1997. Motorcode X25XE.
Hiervan brandt sind kort (na 250.000 km) soms het motor storingslampje.
Ik vond op dit forum de paperclip methode voor het uitlezen van de storingscode.
Deze laat zich goed uitlezen; ik vind echter geen tabel waar de waardes in voorkomen.
De uitgelezen waardes zijn:
12-12-12-129-129-129-132-132-132-12-12-12 enzovoort
Omdat ik in de tabellen de code 129 niet vond weet ik niet of code 132 wel volgens de tabel is.
NB Ik heb de test gedaan met niet draaiende motor.Als iemand hier iets over weet maak je me blij.
4 mei 2011 om 23:11 #178890315 mei 2011 om 18:32 #17889032De codes voor een B omega bestaan uit 4 cijfers. niet uit 2 of 3.
5 mei 2011 om 22:09 #17889033Ik heb vanavond nog een keer de codes bekeken en hij knippert echt
3 x 12
3 x 129
3 x 132
3 x 31 (Is omdat de motor niet draait)
en weer 3 x 12
Nu heb ik de volgende tabel gevonden op internet voor de Motronic en de Simtec 56:
(Met wel 2 en 3 cijferige codes)
10 Variant-Coding Not Programmed
13 O2 Sensor 1 Open Circuit
14 Coolant Temperature Voltage Low
15 Coolant Temperature Voltage High
16 Knock Signal Circuit 1
17 Knock Signal Circuit 2
18 Knock Control Module; Replace Electronic Control Unit (ECU)
19 Incorrect RPM Signal
21 Throttle Position Sensor (TPS) Voltage High
22 Throttle Position Sensor (TPS) Voltage Low
25 Injector Valve 1 Voltage High
26 Injector Valve 2 Voltage High
27 Injector Valve 3 Voltage High
28 Injector Valve 4 Voltage High
29 Injector Valve 5 Voltage High
31 No Engine RPM Signal
32 Injector Valve 6 Voltage High
33 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage Low
34 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage High
38 O2 Sensor 1 Circuit Voltage Low
39 O2 Sensor 1 Circuit Voltage High
44 O2 Sensor 1 Lean Exhaust
45 O2 Sensor 1 Rich Exhaust
46 Secondary Air Pump Voltage Low
47 Secondary Air Pump Voltage High
48 Battery Voltage Low
49 Battery Voltage High
52 Telltale (Check Light) Voltage High
53 Fuel Pump Relay Voltage Low
54 Fuel Pump Relay Voltage High
55 Replace Electronic Control Unit (ECU)
56 Idle Air Control Voltage High
57 Idle Air Control Voltage Low
59 Intake Manifold Valve 1 Voltage Low
61 Fuel Tank Ventilation Valve Voltage Low
62 Fuel Tank Ventilation Valve Voltage High
63 Intake Manifold Valve 1 Voltage High
69 Intake Air Temperature Voltage Low
71 Intake Air Temperature Voltage High
73 Mass Air Flow Sensor Voltage Low
74 Mass Air Flow Sensor Voltage High
75 Torque Control Voltage Low
76 Continuous Torque Control
81 Injector Valve 1 Voltage Low
82 Injector Valve 2 Voltage Low
83 Injector Valve 3 Voltage Low
84 Injector Valve 4 Voltage Low
85 Injector Valve 5 Voltage Low
86 Injector Valve 6 Voltage Low
87 A/C Cutoff Relay Voltage Low
88 A/C Cutoff Relay Voltage High
89 O2 Sensor 2 Open Circuit
91 O2 Sensor 2 Circuit Voltage High
93 Hall Sensor Voltage Low
94 Hall Sensor Voltage High
98 O2 Sensor 2 Circuit Voltage Low
121 O2 Sensor 2 Lean Exhaust
122 O2 Sensor 2 Rich Exhaust
123 Intake Manifold Valve 1 Blocked
124 Intake Manifold Valve 2 Blocked
127 Camshaft Control Voltage Low
128 Camshaft Control Voltage High
129 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage Low
131 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage High
132 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Incorrect Signal
133 Intake Manifold Valve 2 Voltage Low
134 Intake Manifold Valve 2 Voltage High
135 Telltale (Checklight) Voltage Low
136 Unknown Output Driver Error
137 Electronic Control Unit (ECU) Box Temperature High
141 Secondary Air Pump Not Enough Air
142 Secondary Air Pump Air Without Pump
143 Immobiliser No Or Wrong Signal
144 Immobiliser No Signal
145 Immobiliser Wrong SignalEr zijn blijkbaar meerdere uitvoeringen.
Ik ga dit weekend de EGR klep maar eens nakijken.6 mei 2011 om 00:12 #17889034Mijn b1 had ook 3 cijferige codes.
7 mei 2011 om 16:23 #17889035Foutcode Exhaust 129 Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage Low
Als deze melding in het geheugen staat waar moet je dan naar zoeken?
Een los contact of een defecte klep?
Wij hebben ook een foutcode 57, Idle Air valve Voltage Low. Wat is van deze melding de oorzaak?Ik heb de – kabel van de accu meerdere minuten los genomen om de fouten te resetten.
Maar de fouten blijven in het geheugen staan (of ze komen weer op omdat deze fouten bestaan).
Ik had na het opnieuw aansluiten van de accu de motor nog niet gestart.Is er nog een methode om de Motronic te resetten?
Is er iemand met ervaring met de Omega 2.6 2,5 l X25XE motor die kan concluderen wat er mee aan de hand is? Eventueel ook repareren.De auto rijdt prima maar maakt een tikkend geluid.
De olie al ververst (na aan de oude olie een spoelmiddel toegevoegd te hebben en laten draaien) en oliefilter vernieuwd.Bedankt alvast voor jullie reactie.
Rob
8 mei 2011 om 02:16 #17889036Rob,
beide storingen staan met elkaar in verbinding, zowel de EGR als de stationair.
naar alle waarschijnlijkheid blijft de EGR hangen. voor te resetten moet je de accu een paar minuten los halen zijn ze weg.
bij jou werkt dit dus niet en zijn de storingen er echt.
beter is om dit met een diagnose app. uit te lezen en te wissen blijft er zeker niks achter in het geheugen.
ook kun je dan monitoren of alles echt werkt.het tikken kan door een lekke stoterbus komen.
voor reparatie is het misschien makkelijk om te weten waar je woont.
8 mei 2011 om 19:06 #17889030Ral,
Ik ga mezelf eerst even torx bitjes bezorgen om de EGR valve te verwijderen en te reinigen.
Eventueel afblokken als de klep defect blijkt.Mocht daarna nog steeds het tikkende geluid aanwezig zijn dan meldt ik me weer hier voor een vervolgactie.
Anders laat ik hier weten wat het gevolg was van de actie.Wat betreft het resetten: Nadat ik de motor had geflushed met een speciaal reinigingsmiddel (ca. 20-30 minuten stationair draaiend met dat spul) heb ik de olie afgetapt, de kabels van de min-pool van de accu losgenomen; het oliefilter vervangen; olie weer gevuld en voordat ik de motor startte nogmaals de foutcodes uitgelezen. Als de motor niet gedraaid heeft na de accu langere tijd los genomen was dan zou ik toch hooguit de nokken as sensor fout krijgen omdat de motor niet draait?
Oh ja, na het aansluiten van de accu moest ik uiteraard de ramen en het schuif/kanteldak opnieuw programmeren.
De radio reageerde ook anders: eerst knipperde alleen de datum in het display als de radio aangezet werd. Door de aan/uit knop van de radio enige seconden ingedrukt te houden ging wel de radio spelen maar het display tonnt niet de radio informatie.
Zet ik de radio uit dan verschijnt de datum weer in beeld.
Hebben jullie een idee hoe dit te verhelpen.Ik woon in Oosterbeek bij Arnhem. Als er iemand is die kan helpen kom ik graag naar je toe met de Omega om er eens naar te kijken.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.Rob
8 mei 2011 om 21:50 #17889037je heb een PM
11 mei 2011 om 18:54 #17889038Ik heb de EGR losgemaakt en bekeken. Deze is goed gangbaar en ziet er redelijk schoon uit.
Ik heb vervolgens de spoel doorgemeten en de weerstandswaarde is 10,7 Ohm. Lijkt dus goed.
Vervolgens de potentiometer doorgemeten en deze is defect. Aansluiting D heeft geen verbinding met de loper op C of met de vaste waarde op B.
Tussen C en B meet ik een niet liniaire (op en neergaande Ohmse waarde.
ABCDE is de volgorde van de aansluitingen op de connector aan de klep. Deze staan ook zo op het schema van de Motronic aangegeven.Ik wil deze klep dus vervangen en was al op een sloop hier in Arnhem maar alle kleppen hadden defecte potentiometers. (Is dit soms het probleem met deze kleppen?)
Waar kom ik voordelig aan zo’n klep (goed gebruikt of nieuw?)2 augustus 2011 om 16:56 #17889039Hallo,
Ik wil jullie bedanken en Ralph in het bijzonder voor de geboden hulp bij de problemen met onze Omega uit 1997.
Alle oorspronkelijke problemen zijn verholpen:
– Olielekkage, hiervoor nieuwe O-ringen en klepdeksel pakkingen geplaatst.
– Foutcode in geheugen was ontstaan door defecte potentiometer in EGR klep. De klep vervangen maar gelijk ook afgesloten.
– Tikken van de motor, dit bleek afkomstig van een niet goed functionerende distriebutie riem spanner. Deze dank zij Ralph zelfs op zaterdag kunnen krijgen en vervangen. De motor draait weer stilletjes en drupvrij in de rondte.Na dit alles wel een nieuw probleem ontstaan:
Door het langdurige afkoppelen van de minpool van de accu tijdens de revisie werkt de radio niet naar behoren.
Als je de radio denkt aan te zetten gaat de datum in het dashboard display knipperen, soms zelfs verdwijnt de datum geheel. Zet je de radio uit dan is de datum weer terug. Heel af en toe speelt de radio muziek maar op het display is niets te zien. Ook de CD wisselaar is niet aan te sturen.
Ik las al op de fora hierover met een code invoeren.
Ik heb de originele safetycard en daarop is een code vermeld met SV009622.
Maar ik weet niet hoe deze code in te voeren. Als ik het contact aan zet en op AS druk en dan de radio aan zet hoor ik geen piep. En op het display is niets te zien.
Iemand een idee? Zit er in de radio een (overleden) back-up batterij of is het een condensator die voor het geheugen zorgt bij een kleine stroomuitval? (Het wisselen van de accu vorig jaar ging zonder problemen.)Is bovenjgenoemde code een 4 of een 6 cijferige code en als het 6 cijferig is hoe geef je dan een nul in?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Rob
3 augustus 2011 om 06:32 #17889040De radiocode is 4-cijferig.
5 augustus 2011 om 21:05 #17889041@arjontje wrote:
De codes voor een B omega bestaan uit 4 cijfers. niet uit 2 of 3.
Omega-B van de eerste lichting zijn nog voorzien van de volgende inspuit systemen
Simtec 56.0 Simtec 56.1, deze geven 2 en 3 cijfercodes
Bosch motronic M2.8 en M2.8.1: deze geven 2 en 3 cijferodesWillem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.