Foutcode tabel diagnose stekker

Forumindex Forums Modellen Omega Foutcode tabel diagnose stekker

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238549
    robbiep
      Lid sinds:
      16 April 2011

      Wij zijn in het bezit van een Opel Omega 2.5 V6 benzine uit 1997. Motorcode X25XE.
      Hiervan brandt sind kort (na 250.000 km) soms het motor storingslampje.
      Ik vond op dit forum de paperclip methode voor het uitlezen van de storingscode.
      Deze laat zich goed uitlezen; ik vind echter geen tabel waar de waardes in voorkomen.
      De uitgelezen waardes zijn:
      12-12-12-129-129-129-132-132-132-12-12-12 enzovoort
      Omdat ik in de tabellen de code 129 niet vond weet ik niet of code 132 wel volgens de tabel is.
      NB Ik heb de test gedaan met niet draaiende motor.

      Als iemand hier iets over weet maak je me blij.

      #17889031
      monzaruba
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 October 2009
        #17889032
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          De codes voor een B omega bestaan uit 4 cijfers. niet uit 2 of 3.

          #17889033
          robbiep
            Lid sinds:
            16 April 2011

            Ik heb vanavond nog een keer de codes bekeken en hij knippert echt
            3 x 12
            3 x 129
            3 x 132
            3 x 31 (Is omdat de motor niet draait)
            en weer 3 x 12
            Nu heb ik de volgende tabel gevonden op internet voor de Motronic en de Simtec 56:
            (Met wel 2 en 3 cijferige codes)
            10 Variant-Coding Not Programmed
            13 O2 Sensor 1 Open Circuit
            14 Coolant Temperature Voltage Low
            15 Coolant Temperature Voltage High
            16 Knock Signal Circuit 1
            17 Knock Signal Circuit 2
            18 Knock Control Module; Replace Electronic Control Unit (ECU)
            19 Incorrect RPM Signal
            21 Throttle Position Sensor (TPS) Voltage High
            22 Throttle Position Sensor (TPS) Voltage Low
            25 Injector Valve 1 Voltage High
            26 Injector Valve 2 Voltage High
            27 Injector Valve 3 Voltage High
            28 Injector Valve 4 Voltage High
            29 Injector Valve 5 Voltage High
            31 No Engine RPM Signal
            32 Injector Valve 6 Voltage High
            33 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage Low
            34 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Voltage High
            38 O2 Sensor 1 Circuit Voltage Low
            39 O2 Sensor 1 Circuit Voltage High
            44 O2 Sensor 1 Lean Exhaust
            45 O2 Sensor 1 Rich Exhaust
            46 Secondary Air Pump Voltage Low
            47 Secondary Air Pump Voltage High
            48 Battery Voltage Low
            49 Battery Voltage High
            52 Telltale (Check Light) Voltage High
            53 Fuel Pump Relay Voltage Low
            54 Fuel Pump Relay Voltage High
            55 Replace Electronic Control Unit (ECU)
            56 Idle Air Control Voltage High
            57 Idle Air Control Voltage Low
            59 Intake Manifold Valve 1 Voltage Low
            61 Fuel Tank Ventilation Valve Voltage Low
            62 Fuel Tank Ventilation Valve Voltage High
            63 Intake Manifold Valve 1 Voltage High
            69 Intake Air Temperature Voltage Low
            71 Intake Air Temperature Voltage High
            73 Mass Air Flow Sensor Voltage Low
            74 Mass Air Flow Sensor Voltage High
            75 Torque Control Voltage Low
            76 Continuous Torque Control
            81 Injector Valve 1 Voltage Low
            82 Injector Valve 2 Voltage Low
            83 Injector Valve 3 Voltage Low
            84 Injector Valve 4 Voltage Low
            85 Injector Valve 5 Voltage Low
            86 Injector Valve 6 Voltage Low
            87 A/C Cutoff Relay Voltage Low
            88 A/C Cutoff Relay Voltage High
            89 O2 Sensor 2 Open Circuit
            91 O2 Sensor 2 Circuit Voltage High
            93 Hall Sensor Voltage Low
            94 Hall Sensor Voltage High
            98 O2 Sensor 2 Circuit Voltage Low
            121 O2 Sensor 2 Lean Exhaust
            122 O2 Sensor 2 Rich Exhaust
            123 Intake Manifold Valve 1 Blocked
            124 Intake Manifold Valve 2 Blocked
            127 Camshaft Control Voltage Low
            128 Camshaft Control Voltage High
            129 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage Low
            131 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage High
            132 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Incorrect Signal
            133 Intake Manifold Valve 2 Voltage Low
            134 Intake Manifold Valve 2 Voltage High
            135 Telltale (Checklight) Voltage Low
            136 Unknown Output Driver Error
            137 Electronic Control Unit (ECU) Box Temperature High
            141 Secondary Air Pump Not Enough Air
            142 Secondary Air Pump Air Without Pump
            143 Immobiliser No Or Wrong Signal
            144 Immobiliser No Signal
            145 Immobiliser Wrong Signal

            Er zijn blijkbaar meerdere uitvoeringen.
            Ik ga dit weekend de EGR klep maar eens nakijken.

            #17889034
            cjibclient
              Lid sinds:
              21 April 2008

              Mijn b1 had ook 3 cijferige codes.

              #17889035
              robbiep
                Lid sinds:
                16 April 2011

                Foutcode Exhaust 129 Gas Recirculation (EGR) Valve Feedback Voltage Low
                Als deze melding in het geheugen staat waar moet je dan naar zoeken?
                Een los contact of een defecte klep?
                Wij hebben ook een foutcode 57, Idle Air valve Voltage Low. Wat is van deze melding de oorzaak?

                Ik heb de – kabel van de accu meerdere minuten los genomen om de fouten te resetten.
                Maar de fouten blijven in het geheugen staan (of ze komen weer op omdat deze fouten bestaan).
                Ik had na het opnieuw aansluiten van de accu de motor nog niet gestart.

                Is er nog een methode om de Motronic te resetten?

                Is er iemand met ervaring met de Omega 2.6 2,5 l X25XE motor die kan concluderen wat er mee aan de hand is? Eventueel ook repareren.De auto rijdt prima maar maakt een tikkend geluid.
                De olie al ververst (na aan de oude olie een spoelmiddel toegevoegd te hebben en laten draaien) en oliefilter vernieuwd.

                Bedankt alvast voor jullie reactie.

                Rob

                #17889036
                RAL
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 September 2008

                  Rob,

                  beide storingen staan met elkaar in verbinding, zowel de EGR als de stationair.
                  naar alle waarschijnlijkheid blijft de EGR hangen. voor te resetten moet je de accu een paar minuten los halen zijn ze weg.
                  bij jou werkt dit dus niet en zijn de storingen er echt.
                  beter is om dit met een diagnose app. uit te lezen en te wissen blijft er zeker niks achter in het geheugen.
                  ook kun je dan monitoren of alles echt werkt.

                  het tikken kan door een lekke stoterbus komen.

                  voor reparatie is het misschien makkelijk om te weten waar je woont.

                  #17889030
                  robbiep
                    Lid sinds:
                    16 April 2011

                    Ral,

                    Ik ga mezelf eerst even torx bitjes bezorgen om de EGR valve te verwijderen en te reinigen.
                    Eventueel afblokken als de klep defect blijkt.

                    Mocht daarna nog steeds het tikkende geluid aanwezig zijn dan meldt ik me weer hier voor een vervolgactie.
                    Anders laat ik hier weten wat het gevolg was van de actie.

                    Wat betreft het resetten: Nadat ik de motor had geflushed met een speciaal reinigingsmiddel (ca. 20-30 minuten stationair draaiend met dat spul) heb ik de olie afgetapt, de kabels van de min-pool van de accu losgenomen; het oliefilter vervangen; olie weer gevuld en voordat ik de motor startte nogmaals de foutcodes uitgelezen. Als de motor niet gedraaid heeft na de accu langere tijd los genomen was dan zou ik toch hooguit de nokken as sensor fout krijgen omdat de motor niet draait?

                    Oh ja, na het aansluiten van de accu moest ik uiteraard de ramen en het schuif/kanteldak opnieuw programmeren.
                    De radio reageerde ook anders: eerst knipperde alleen de datum in het display als de radio aangezet werd. Door de aan/uit knop van de radio enige seconden ingedrukt te houden ging wel de radio spelen maar het display tonnt niet de radio informatie.
                    Zet ik de radio uit dan verschijnt de datum weer in beeld.
                    Hebben jullie een idee hoe dit te verhelpen.

                    Ik woon in Oosterbeek bij Arnhem. Als er iemand is die kan helpen kom ik graag naar je toe met de Omega om er eens naar te kijken.
                    Alvast bedankt voor eventuele reacties.

                    Rob

                    #17889037
                    RAL
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 September 2008

                      je heb een PM

                      #17889038
                      robbiep
                        Lid sinds:
                        16 April 2011

                        Ik heb de EGR losgemaakt en bekeken. Deze is goed gangbaar en ziet er redelijk schoon uit.
                        Ik heb vervolgens de spoel doorgemeten en de weerstandswaarde is 10,7 Ohm. Lijkt dus goed.
                        Vervolgens de potentiometer doorgemeten en deze is defect. Aansluiting D heeft geen verbinding met de loper op C of met de vaste waarde op B.
                        Tussen C en B meet ik een niet liniaire (op en neergaande Ohmse waarde.
                        ABCDE is de volgorde van de aansluitingen op de connector aan de klep. Deze staan ook zo op het schema van de Motronic aangegeven.

                        Ik wil deze klep dus vervangen en was al op een sloop hier in Arnhem maar alle kleppen hadden defecte potentiometers. (Is dit soms het probleem met deze kleppen?)
                        Waar kom ik voordelig aan zo’n klep (goed gebruikt of nieuw?)

                        #17889039
                        robbiep
                          Lid sinds:
                          16 April 2011

                          Hallo,
                          Ik wil jullie bedanken en Ralph in het bijzonder voor de geboden hulp bij de problemen met onze Omega uit 1997.
                          Alle oorspronkelijke problemen zijn verholpen:
                          – Olielekkage, hiervoor nieuwe O-ringen en klepdeksel pakkingen geplaatst.
                          – Foutcode in geheugen was ontstaan door defecte potentiometer in EGR klep. De klep vervangen maar gelijk ook afgesloten.
                          – Tikken van de motor, dit bleek afkomstig van een niet goed functionerende distriebutie riem spanner. Deze dank zij Ralph zelfs op zaterdag kunnen krijgen en vervangen. De motor draait weer stilletjes en drupvrij in de rondte.

                          Na dit alles wel een nieuw probleem ontstaan:
                          Door het langdurige afkoppelen van de minpool van de accu tijdens de revisie werkt de radio niet naar behoren.
                          Als je de radio denkt aan te zetten gaat de datum in het dashboard display knipperen, soms zelfs verdwijnt de datum geheel. Zet je de radio uit dan is de datum weer terug. Heel af en toe speelt de radio muziek maar op het display is niets te zien. Ook de CD wisselaar is niet aan te sturen.
                          Ik las al op de fora hierover met een code invoeren.
                          Ik heb de originele safetycard en daarop is een code vermeld met SV009622.
                          Maar ik weet niet hoe deze code in te voeren. Als ik het contact aan zet en op AS druk en dan de radio aan zet hoor ik geen piep. En op het display is niets te zien.
                          Iemand een idee? Zit er in de radio een (overleden) back-up batterij of is het een condensator die voor het geheugen zorgt bij een kleine stroomuitval? (Het wisselen van de accu vorig jaar ging zonder problemen.)

                          Is bovenjgenoemde code een 4 of een 6 cijferige code en als het 6 cijferig is hoe geef je dan een nul in?

                          Bedankt alvast voor jullie reacties.

                          Rob

                          #17889040
                          Slurpy
                            Lid sinds:
                            3 March 2007

                            De radiocode is 4-cijferig.

                            #17889041
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              @arjontje wrote:

                              De codes voor een B omega bestaan uit 4 cijfers. niet uit 2 of 3.

                              Omega-B van de eerste lichting zijn nog voorzien van de volgende inspuit systemen

                              Simtec 56.0 Simtec 56.1, deze geven 2 en 3 cijfercodes
                              Bosch motronic M2.8 en M2.8.1: deze geven 2 en 3 cijferodes

                              Willem

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.