Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Foutcode P0115 Opel Astra H Z16XEP
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 januari 2017om 21:56 door Phoenix44a.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2017 om 00:17 #18336412
Beste Opel kenners,
Vandaag een deel van de terugreis van de wintersport vanuit Oostenrijk gereden. Vertrokken met – 15 graden, onderweg ook onder – 10 gebleven. 2 uur gereden, na 1 uur rijden ging motorlampje branden. Tot dan toe had auto zich goed gehouden in de koude en gladheid/ sneeuw.
Nu even in hotel, maar morgen verder terug.
Uitgelezen middels voetpedaal- methode: code P0115. P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction.Motor werd ook moeilijk ‘echt’ warm, maar dacht dat dat aan de buitentemperatuur lag van onder de -10 graden.
Koelvloeistof niveau is verder prima.Iemand een idee, kan dit gevolgen hebben en is het een kwestie van sensor vervangen/ zelf te doen?
Dank alvast en hoor jullie graag!
8 januari 2017 om 01:11 #18336415Als ik het zo lees denk ik eigenlijk meteen aan een verrotte thermostaat. Deed de verwarming het wel goed of was die ook “lauw”?
8 januari 2017 om 12:56 #18336435Inmiddels onderweg.
Verwarming heel de tijd warm geweest. Goed warm. Net voor tankstation in de rij net van snelweg toevallig heel even lauw, direct erna weer warm.
Maar kan aan de stand hebben gelegen, die wisselde ik net van voet naar omhoog. Toen werd ie 1 minuut lauw.
Thermostaat of andere oorzaak? Motor is gewoon goed warm ook.
8 januari 2017 om 14:48 #18336443Kan zijn dat je thermostaat een beetje hapert en dus open blijft staan en dus constant koelt. Bij minus 10 koelt ie dan zo hard dat je motor niet op temperatuur kan komen, maar als je verwarming goed warm is dan kan het ook de sensor zijn ja. Kwam dit filmpje toevallig tegen op Youtube:
8 januari 2017 om 22:27 #18336465Nu ook weer veilig thuis. Inmiddels natuurlijk weer ca. 10 keer gestart, ging na het avondeten en voor laatste stukje rijden lampje ineens uit/ ging niet branden bij starten. Probleem dus nu afwezig? Kan het zijn dat de sensor echt iets heel kouds gemeten heeft of is het een seintje dat thermostaat begint te haperen, gelet op soms lauwe lucht uit auto.
Onderweg nog af en toe even gevoeld qua temperatuur. Kwam uit Oostenrijk, dus in Duitsland veel snelheidswisselingen en ook stukken hard gereden.Verwarmingslucht was meestal warm, soms erg warm en soms ineens even wat lauwer.
Kan de sensor makkelijk testen als op filmpje. Waar zit die sensor en moet je daarvoor KVS aftappen? In radiateur neem ik aan.Verder schadelijk om er nog even mee door te rijden?
8 januari 2017 om 22:28 #18336466Deze?
15 januari 2017 om 15:58 #18336877Hoi,
Toch nog even een OBD lezer aan de auto gehangen, om te kijken of de motor wel helemaal goed warm wordt. Kreeg daar toch mijn twijfels over.
Motorkoelvloeistoftemperatuur blijft tussen de 55 en 65 graden hangen met omgevingstempertuur van ca. 1- 4 graden buiten. Op snelweg in stukje file had ik dan wel heel even 80 graden gisteren, maar was snel weer weg.
Gisteren 300 km gereden, dus paar keer gekeken. Bij bijvoorbeeld 20/ 130 per uur rond de 70 maximaal.
Net bij mijn ouders ook nog even getest. Na tijdje stationair draaien rond de 55- 60 graden. Na stukje rijden ook.
Auto van mijn ouders (zelfde auto, nieuwer model en dus iets andere motor) krijgt na tijdje rijden dan wel 80 graden als motorkoelvloeitoftemperatuur met de OBD eraan en zakt dan naar de 75. Is gewoon net even wat warmer dan die van mij.Kan iemand hieruit een conclusie trekken dat mijn auto dus niet goed warm wordt?
Dank alvast voor de reacties.
15 januari 2017 om 16:06 #18336880Thermostaat defect.
15 januari 2017 om 16:10 #18336882Kan dan zeker zijn dat hij af en toe blijft hangen en af en toe niet?
Is doorrijden komende dagen/ twee weken gevaarlijk?
15 januari 2017 om 16:11 #18336884Geen probleem.
15 januari 2017 om 16:14 #18336886Hij zal wel lekker zuipen zo :P
16 januari 2017 om 01:19 #18336935Heb er klein beetje op gelet. Had paar keer klein vermoeden, zeker op terugweg vanuit Oostenrijk. Maar ging ook niet echt maximaal 120 zegmaar, eerder wat harder. Dan gaat het e.e.a. sowieso wel zuipen natuurlijk.
18 januari 2017 om 21:56 #18337107Ik heb de Z16XE1 en sinds vandaag de zelfde foutcode.. P0115 via het voetpedaal.
Kan je met een BID ook de motor temperatuur uitlezen? Ik kan alleen de LCD temperatuur vinden :/Verder wordt de verwarming hand lauw (tijdens file rijden soms wel warm..ig) en het lijkt dat het verbruik is gestegen.
Mijn motor lampje blijft geel branden.Mag ik hierbij aannemen dat m’n thermostaat blijft hangen/ kapot is?
// geen nieuw topic aangemaakt, gezien het over de zelfde kwaal lijkt te gaan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.