foutcode 37

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) foutcode 37

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259411
    caterham7
      Lid sinds:
      21 July 2013

      Twee vragen aan de specialisten van dit forum.
      In mijn Caterham ligt een 2.016v van rond 1989 a 1990.
      Door een APK afkeur , te hoog CO (4%) ben ik hem aan het uitlezen middels de knippercode.
      Code 37 komt eruit volgens de lijst op het Manta forum zou dit het volgende zijn:
      -Engine self-diagnosis (fault code light) low voltage.-

      Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
      Volgens eerdere berichten op het forum niet een ingrijpende foutcode, maar toch.

      En twee, waar zou het hoge CO gehalte dan vandaan komen als deze code daar geen invloed op heeft.

      (Uitlaat al gecontroleerd op lekkage (en afgedicht) voor de Lambda)

      Ik verneem het graag van jullie.

      #18161157
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Heb je een motorstoringslampje geinstalleerd, permanent bedoel ik dan?

        Die foutcode kan aan een kortsluiting liggen ergens tegen de 12V. Of injectoren, die willen ook nog wel eens zo iets veroorzaken. Heeft de motor lang stil gestaan?

        Neem aan dat je geen lambda er op hebt zitten? Dan neemt het CO nogal eens hoge waardes aan, dan zou je het beste de motor professioneel kunnen laten afstellen zodat het mengsel netjes op het hele bereik lambda 1 blijft.

        #18161158
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Lambda 1 over het hele bereik wil je echt niet. Een motor loopt bovenin altijd richting een lambda van 0,82 tot 0,86.
          Althans als je tuner / afsteller weet waar die mee bezig is.

          Om terug te komen op het co verhaal. Dat is wel aardig hoog. 4%. Is het een orginele motor. Of is er nog wat aan gewijzigd.

          #18161159
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Oh ja logisch, moet onder last dus wat rijker. Tja, ben ook geen tuner, hooguit ervaringsdeskundige.

            Wat ik alleen bedoelde is dat als ik de lambda regeling bij mij er af gooi zit ik ook op meer dan 3% en met op 0.4%. Dat is zonder kat.

            #18161160
            corsaboy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              dat is wel netjes, zonder kat 0.3 :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb

              #18161161
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                @corsaboy wrote:

                dat is wel netjes, zonder kat 0.3 :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb

                Tja, dat is 0.4, maar wel met loeiheet rijden eerst heh…. Bij de garage vonden ze het ook wel netjes, kreeg er in elk geval goedkeur op…

                #18161162
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Bij mij was de waarde ook zo hoog, na een berg zoeken bleek de (dis) bobine stuk te zijn.

                  #18161163
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    @2000 wrote:

                    Bij mij was de waarde ook zo hoog, na een berg zoeken bleek de (dis) bobine stuk te zijn.

                    Foutcode 37 kan ook een oorzaak hebben in de bobine, dus dat zou ook heel goed hier zo kunnen zijn. Goeie! :thumb

                    #18161164
                    caterham7
                      Lid sinds:
                      21 July 2013

                      Bedankt leden voor de snelle reactie.
                      Ik zou niet snel aan een bobine gedacht hebben.
                      Het lampje heb ik (tijdelijk) aangesloten volgens het schema dat ik had gevonden op dit forum.
                      Ik maak er tzt.wel een permanente aansluiting van met lampje op het dashboard.
                      20 jaar geleden is de motor met webers gebouwd, later na een jaar of 3 voorzien van injectie met lambda.
                      Ga met de bobine aan de gang, mocht het resultaat geven dan laat ik dit weten.

                      #18161165
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Best apart, meestal worden ze van injectie naar Webers omgebouwd… :hmmz

                        Succes!

                        #18161166
                        caterham7
                          Lid sinds:
                          21 July 2013

                          Even een vraagje omtrent het type bobine.
                          Heeft een rotor ontsteking dezelfde problemen met het het hoge CO als de bobine stuk is of komt het alleen voor bij de dis uitvoeringen?

                          #18161167
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Ja juist, ik heb diverse Duitse topics gezien waarbij foutcode 37 was gecontstateerd en dan dus bij een M2.5 (rotor blok) waarbij ook CO te hoog was en de bobine uiteindelijk de schuldige.

                            #18161168
                            Laurens66
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 June 2013

                              Misschien niet helemaal relevant, Heb ook ooit wel eens te hoge CO waarden gehad (geen Opel): 1x was de injectiedruk te hoog, 2e keer (andere auto) bleek distributie riem 1 tand te zijn verlopen

                              #18161169
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Enig nieuws hier, ben wel benieuwd :thumbup

                                #18161170
                                caterham7
                                  Lid sinds:
                                  21 July 2013

                                  In het weekend de lambda vervangen en de ontsteking met bobine (uit een demontage auto om te testen).
                                  Vandaag uitlaatgas laten meten met een resultaat van 5% CO ipv. 4% de vorige keer!
                                  Schiet dus niet echt op.
                                  Knippercode blijft gelijk met code 37.

                                  ???

                                  Nu eerste maar eens de temperatuursensor vervangen.

                                  Nog tips?

                                  #18161171
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Jeetje, wat een pech. Tja te hoog CO wil gewoon zeggen te veel benzine of te weinig lucht, dus daar moet je het zoeken. Nou hoor ik je denken lekker vaag, en dat is het ook wel een beetje, want er kunnen vele oorzaken zijn. Zo zijn er diverse sensoren en onderdelen van het electrische gedeelte die het kunnen beinvloeden, maar ook een simpel dicht zittend luchtfilter, of een verstopte uitlaat kan zo iets beinvloeden. Soms is er aan gerommeld, veel ‘tuners’ duwen alleen wat extra benzine naar binnen, door met de drukregelaar te rommelen, of de verkeerde injectoren er op te zetten. Dan zoek je je helemaal een breuk. Zeker met kitcars zie je dat soort troep veel voorbij komen. Indicatie is al pikzwarte boegies… Heb je een dikker krachtige vonk? Heb je een vervangende brandstofrail liggen met drukregelaar? Extra setje injectoren? ECU? Dan zou ik gewoon eens een rondje gaan wisselen… Met wat experimenteren en logisch nadenken en goed opletten kom je er toch echt wel een keer uit, maar dat het meer dan een dag zoeken kan betekenen is wel bekend, dat is niks vreemds….

                                    Succes maar weer! :thumb

                                    #18161172
                                    caterham7
                                      Lid sinds:
                                      21 July 2013

                                      Bedankt voor jullie reactie’s
                                      Temperatuursensor vervangen en flink warm gereden, CO nu goed!!
                                      Dus nu fluitend door de APK!
                                      Storingscode zit er trouwens nog steeds in maar daar merk ik niets van.

                                      #18161173
                                      2000
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Mooi!!!

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.