Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Fout van GOCA (Belgische APK) of verkoper?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2011 om 17:53 #17237690
Jah, hier ben ik weer. Heb ik weer wat voor.
Heb nu een Opel Vectra 2.0i 16v van 1999 gekocht van een autoverkoper in Hasselt. Donkerblauw, sedan-uitvoering, 128.000 op de teller, onderhoudshistorie, gekeurd + Carpass en een jaar garantie. Kan toch niet fout gaan dan? Wel dus! :swear
Wagen is gekeurd voor verkoop op 13/05/2011 met als enige opmerking:
– KENTEKENPLAATVERLICHTING-werkingNou, krijg ik die wagen aan. Lekker ingeschreven, kentekenplaatverlichting gemaakt (zat gewoon los achter de achterbumper) en opgeblinkt. Merk ik toch een klein plasje onder die wagen. Effe checke die handel en wat blijkt: OLIE :wtf
Omdat ik nogal een zwartkijkertje ben heb ik een afspraak gemaakt bij een ZVOD voor volledige controle van de wagen. Die bellen mij vandaag op met de toffe mededeling dat ik voor €1900,- kosten heb. :vertag
Die kosten zijn:
– Servopomp kapot: €555,50
– Olielek door pakking: €39,25
– Remblokken vooraan afbrokkeling: €162,4
– Remblokken achteraan afbrokkeling: €117,85
– Spoorstang kapot rechts: €279,10
– Schokdempers achteraan versleten: €275,90
– Bussen achter L+R versleten: €410,80
Prijzen zijn incl. werkuren en BTW 21%De mecanicien staat verstomd hoe deze wagen OOIT door de controle is gekomen. Heb met de mecanicien naast me met de verkoper gebeld en wist me te vertellen dat de OD’s dit enkel doen om geld te zien rollen maar wou niet met de mecanicien, die nog steeds naast me stond, praten. Ik ben ZÉÉR tevreden van mijn OD en weet 100% zeker dat deze personen niets zouden aanrekenen wat niet nodig is. Ze hebben me zelfs korting gegeven op het nakijken van de wagen omdat deze personen met mij inzaten toen ik die torenhoge rekening zag en bijna in tranen uitbarstte.
Ook vertelde de verkoper mij dat hij zonder problemen door de keuring is gekomen zonder de zogenaamde “truckjes” van de garagistenplaat, wat hij beweert dat niet waar is.
Nu was mijn vraag wat ik hieraan kan doen en wie hier eigenlijk verantwoordelijk voor is? GOCA (Technische keuring [in Nederland APK genoemd]) of de garagist?
Wie kan mij hier een beetje tips geven want ik voel me een beetje anaal genomen langs alle kanten.
Groetjes,
:cry Seth :cry
24 mei 2011 om 18:01 #17878995welke VOD is dat?
kapellen daar tegenover de boeren markt?
24 mei 2011 om 18:43 #17878996Nee, ik ga bij Gman in Brasschaat. :)
24 mei 2011 om 20:00 #17878997Ik zou met die auto van jouw eens naar een onafhankeliejk garage gaan, en dan nog eens er naar laten kijken.
Ik vind de prijzen nogal hoog namelijk.
24 mei 2011 om 20:48 #17878998ja, ik kan de onderdelen goedkoper krijgen met mijn personeelskorting maar daar gaat het bij mij niet om. Voor mij is de vraag hoe het komt dat die auto door de technische keuring is gekomen terwijl er zoveel kapot is? Dit zijn dingen die zowel de verkoper als de keuring hadden moeten zien…
Wie kan ik hiervoor met de vinger wijzen en eisen voor de betaling van de herstelling?
Groetjes,
Seth
24 mei 2011 om 21:03 #17878999‘t blijft een moment opname…….
24 mei 2011 om 21:16 #17879000Toch niet gekocht bij die verkoper aan de pukkelpop weide ( kempische steenweg ) zeker?
Servopomp lijkt me een onderdeel voor de garantie, op de keuring kijken ze enkel naar de werking van de remmen, niet de staat ervan, als ze aan beide kanten even goed of slecht gaan dan is dat ok. Ook de uitlijning wordt niet gekeurd. De versleten schokdempers hadden ze dan wel weer moeten zien. alsook de versleten bussen. Bij een keuring voor verkoop word er toch steeds een carpass bijgeleverd? koop in Belgie nooit een auto zonder de carpass.
Ga zo snel mogelijk naar het keuringstation en vraag naar de pass en om uitleg. Op de carpass worden ook zichtbare lekkages ed. gemeld.
Dien indien nodig ook een klacht in bij de federatie van erkende autoverkopers.24 mei 2011 om 21:29 #17879001@ stillekracht: Dat het een momentopname is, kan ik perfect geloven maar je gaat me niet wijsmaken dat al die dingen van dag 1 op dag 2 kapot gaan zonder enige slijtage/opmerking hé :)
@ jorisverbaeten: Ja het is bij die verkoper dat ik mijn wagen heb gekocht. Ben je er bekend mee? Hij wilt de stukken vervangen die kapot zijn maar van een andere Vectra 2.0i die hij daar nog heeft staan dus dat vindt ik een beetje onveilig. Daar weet ik de staat nog minder van. Als het enkel de remmen waren kon ik het misschien nog begrijpen dat ze het op de technische keuring niet hebben gezien maar de schokdempers, de bussen, de olielek, … zoals je zegt weer wel. De wagen heeft wel degelijk een Carpass hoor.
Dat van die klacht is nog niet zo’n slecht gedacht. Ik ga daar eens achter horen. Hartelijk dank voor je reactie ;)Grtz Seth
25 mei 2011 om 13:21 #17879002Effe update:
Heb gebeld met het keuringsstation die mijn wagen goedgekeurd heeft en moet morgen even langskomen voor de analyse van de wagen + het bestek die ik heb gekregen van mijn VOD. Weet niet hoe dit gaat verlopen. Iemand ervaring mee?
Groetjes
25 mei 2011 om 15:12 #17879003Als iets bijna versleten is, wil nog niet zeggen dat het op dat moment van de keuring afkeur is….
Ik weet natuurlijk niet hoe het precies in België geregeld is, en of ze meldingsplicht hebben.
Daarom kan je hier in Nederland een aankoopkeuring laten doen, en hier komen alle gebreken aan het licht.25 mei 2011 om 16:01 #17879004In Belgie worden normaal gesproken bij de keuring voor verkoop ook op papier de aandachtspunten aangegeven.
Zo kun je dus zien wat er aan zit te komen.
En hij geeft hierboven aan dat als enige aandachtspunt de kentekenverlichting staat, dus keuringsstation is in dit geval niet goed bezig geweest.Maar als ze een jaar garantie geven dan lijkt mij dat de garage voor een groot deel van de kosten op mag draaien(zoniet alle).
25 mei 2011 om 16:08 #17879005Idd, bij de Belgische technische controle heb je 2 categorieën: aandachtspunt en ontoelaatbaar.
Ik dacht ook dat als je kentekenverlichting niet macheert dat dit tot categorie 2 behoort omdat je jezelf niet herkenbaar kan maken in het donker. (Had ik toch gehoord) En hierdoor kan de politie ZEER moeilijk voor doen.
Zoals ik eerder zei, ik heb met de stationchef afgesproken om morgen langs te komen voor alles na te zien en kijken wat er geregeld kan worden. Ik denk wel dat de verkoper weinig schuld zou treffen moest deze echt niet geweten hebben dat al deze dingen (bijna) versleten zouden zijn, al twijfel ik daar STERK aan. Al vind ik wel dat je een auto ook zelf moet inspecteren als verkoper. Hij pocht er toch altijd over dat hij al 10 jaar in deze branche zit dus…
Ik hoop dat er morgen een duidelijke beslissing wordt genomen en ik laat allebei de personen het tegen elkander opnemen :jerry (2 stenen laten vechten :twisted:)
Zal iedereen zeker op de hoogte houden hoe het allemaal is verlopen en zeker wat de eindbeslissing is geworden.
Groetjes,
Seth
26 mei 2011 om 14:45 #17879006Bij deze verkoper staan soms de wagens meer dan een jaar in weer en wind te koop zonder ook maar eventjes te bewegen, en dan ben je gezien natuurlijk. Ook veel afgeschreven auto’s van de staat en het leger.
26 mei 2011 om 19:09 #17879007UPDATE!
Ben naar de technische controle geweest en heeft daar een volledige herkeuring gehad met als eindresultaat:
Oliedrukcontact kapot => ASAP laten herstellen !
Servopomp mag onder garantie worden vervangen maar is nog steeds niet kapot, enkel minder resultaat.De rest was PERFECT in orde volgens hun. Remmen, schokdempers, spoorstang en bussen.
Heb ter plekke met de stationchef naar Opel Gman Brasschaat gebeld. De mecanicien zou alles hebben aangerekend wat hij dacht dat vervangen mocht (niet moeten) worden. Dus de discussie was niet afgelopen.
Ben dan voor een second opinion naar iemand gereden (vader van het ex-lief van mijn zus :wtf ) die vroeger een garage heeft gehad. Zei ook dat distributieriem moet worden vervangen, oliedrukcontact lekt en servopomp moet hersteld worden en onderhoud (olie, filter, …. vervangen). Mocht ook niet meer met de wagen rijden door het oliedrukcontact. Remmen, etc. waren allemaal perfect in orde voor hem. Direct met de wagen naar Gman Kapellen dus, sleutel in de bus en morgen om 8u. bellen.
Pomp wordt binnenkort vervangen door de verkoper onder garantie.
Groetjes,
Seth
29 mei 2011 om 06:22 #17879008@Seth wrote:
Heb ter plekke met de stationchef naar Opel Gman Brasschaat gebeld. De mecanicien zou alles hebben aangerekend wat hij dacht dat vervangen mocht (niet moeten) worden. Dus de discussie was niet afgelopen.
Direct met de wagen naar Gman Kapellen dus, sleutel in de bus en morgen om 8u. bellen.
Ik begrijp het even niet.
De dealer probeerde je wijs te maken dat er een hoop reparaties nodig waren, die uiteindelijk helemaal niet nodig bleken, om maar meer geld aan je te verdienen.En jij brengt er nu wel vrolijk je auto weer naar toe. :wtf
29 mei 2011 om 09:26 #17879009Hey,
Heb hem naar de dealer van Kapellen gebracht. Niet van die van Brasschaat. ;)
Ook zij probeerde al meer aan te rekenen hoor :fy1 ze rekenden er nog bougies en een waterpomp bij omdat die wel eens wouden verslijten rond die tijd. Heb gezegd dat dit niet nodig was omdat die nu nog steeds niet aan vervanging toe waren. Zo zie je maar dat je altijd op je strepen moet staan want ze rekenen alles verdomd rap aan. :argue
Gisteren stond btw de verkoper van mijn wagen voor de deur. Die komt binnenkort de wagen halen voor de resterende dingen die kapot/versleten zouden zijn: Servopomp & bussen achteraan. Hij zei wel dat de servopomp waarschijnlijk niet kapot zou zijn omdat het anders bijna onmogelijk was om de wagen in de bochten te besturen zou zijn, wel zou het kunnen dat de servo-olie aan vervanging toe zou zijn. Hij gaat alles nog eens extra nazien omdat ook hij wilt dat zijn klanten 100% tevreden zijn. king:
Dus bij deze hoop ik eindelijk dat de kous af is en dat ik binnenkort mag genieten van het uitbouwen van mijn Opel Vectra B1 ’99 2.0i 16v 136 pk! :wub
Grtz Seth
29 mei 2011 om 09:39 #17879010De waterpomp zou ik juist wel laten vervangen, als de distributieriem er af is dan is het maar weinig meerwerk, en de pomp kost maar een paar tientjes.
En als de pomp stuk gaat, dan hoef je met een beetje geluk alleen de pomp en een nieuwe riem, en met een beetje pech ben je een volledig nieuwe kop nodig.
29 mei 2011 om 09:50 #17879011Een paar tientjes? Die mannen rekenen er los €150 meer voor bij. Dat kwam op een €850 in totaal voor een onderhoud + herstelling van olielekje ipv €450. Dat gaat er net niet af bij mij, moet binnenkort op reis naar Spanje en ik heb mijn geld enorm hard nodig voor daar.
Heb ook gezegd dat ik deze wel ga laten vervangen wanneer ik van reis terug ben. Dan weet ik wat geld ik nog overhou. Kan me dan €100 meer kosten maar dan is het maar zo. Mocht er daarvoor ook iets aan de pomp zijn, heb ik nog altijd 1 jaar garantie op de motor.Grtz Seth
29 mei 2011 om 20:17 #17879012uuuh seth
als je de distrieriem doet ALTIJD de waterpomp en spanrollen meenemen.
30 mei 2011 om 14:24 #17879013hey,
Heb vanmorgen naar Gman gebeld en heb ineens gezegd dat deze wel vervangen mocht worden omdat ik van links en van rechts te horen heb gekregen dat dat echt wel aangeraden was. Meerprijs €190 zonder personeelskorting.
Benieuwd naar de eindafrekening :vertag Zal waarschijnlijk rond de €600 zijn…
Grtz, Seth
30 mei 2011 om 15:27 #17879014190 euro voor een WP voor een x20xev
das duur!!! :shock:
hier bij de onderdelen boer betaal je ong. 65 euro
30 mei 2011 om 17:00 #17879015als jij de distributieriem vervangt en oliefilter enzo dan is het normaal dat ze daar de bougies ook bij doen aangezien die ook bij een grote beurt vervangen moeten worden :) en de waterpomp is net zoals de spanrol/looprol een lager daardoor altijd mee laten vervangen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.