Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Foto´s van Astra G & H velgen? Nu eigen foto’s! + nieuwe :D
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2012 om 01:08 #17244992
Goedenavond iedereen,
ik wil zondag een nieuw setje velgen kopen (met zomerbanden) voor de zomer dus, maar dit zijn astra H velgen, en ik heb zelf een donker blauwe astra G!
Heeft er iemand toevallig foto´s van een G met H velgen?
Heeft dus wel een klein beetje haast! Sorry! En onwijs bedankt voor de moeite!
Gaat om deze velgen:o en nog een dingetje, gaat dit passen?
Merk: Opel
Model: Astra G tot 2004 (4 gaats)
Steek: 4×100
Naaf: 56.6
ET: 49Merk: Opel
Model: Astra H tot 2009 (4 gaats)
Steek: 4×100
Naaf: 56.6 Centreerringen kopen
ET: 40o lees net dat de velgen waar het om gaat, een ET van 37 heeft!
zo, velgen geplaatst, foto’s gemaakt was wel beetje donker, morgen meer foto’s als er meer licht is (bewogen), eerste met de doppen (onderweg naar de velgen, afsluitdijk):
Groeten Jurian
7 januari 2012 om 01:13 #17969319edit, vraag of het past, alleen ET waarde is anders, en wat gebeurt hier mee, aangezien mijn astra een hogere ET heeft?
o lees net dat de velgen waar het om gaat, een ET van 37 heeft!7 januari 2012 om 07:37 #17969320Hoe hoger de ET waarde hoe meer de velg naar binnen valt.Ik geloof dat de ET waarde maximaal een afwijking van 5 mag hebben.In dit geval komen ze dus naar buiten en is de afwijking 12
7 januari 2012 om 08:08 #17969318ja klopt, nu word er op andere site’s weer aan gegeven dat het ook 10 kan zijn! en als de velg 12mm meer naar buiten komen kan toch geen kwaad voor apk? ik weet (na hoop zoeken) dat het wel slechter voor je lagers is, maar als de velg zo diep in de auto zit is toch wat minder mooi!
7 januari 2012 om 08:23 #17969321Je kan de velgen van de H gewoon op je G zetten. ET37 is een hele nette waarde voor onder een G.
Het is aanbevolen om niet meer als 10 (mm) af te wijken van je orginele ET waarde van 49.
Die laatste 2 mm gaat het verschil ook niet maken.7 januari 2012 om 09:06 #17969322ik had op mn vorige G velgen met ET 35, dat reed prima maar je merkt wel dat hij wat spoor gevoeliger wordt.
daar zijn vooral opels heel gevoelig voor, maar het staat wel super :D7 januari 2012 om 11:34 #17969323Top onwijs bedankt! Altijd vlug antwoord van ervaren opel rijders! Bedankt
7 januari 2012 om 11:50 #17969324@Peter Reedijk wrote:
Hoe hoger de ET waarde hoe meer de velg naar binnen valt.Ik geloof dat de ET waarde maximaal een afwijking van 5 mag hebben.In dit geval komen ze dus naar buiten en is de afwijking 12
Lage ET waarde betekent dat de naafplaat van de velg dichter bij de hartlijn van de velg zit. Daardoor steekt de velg zelf meer naar buiten idd.
Nadeel hier van is niet zozeer dat het naar buiten komt. Met originele velgen zit je niet zo erg met breedte en maakt dat kleine beetje marge die de ET waarde creeert niet zoveel uit.
Waar de ET waarde vooral voor dient is zorgen dat de hartlijn van de velg precies in het midden van de wiel-lagers zit. Op dat punt kan het lager namelijk de meeste kracht verwerken, oftewel: dan slijt de lager zo langzaam mogelijk.
Als je de ET waarde kleiner maakt, zit de hartlijn van de velg ook verder naar buiten en bestaat het risico dat de hartlijn dus buiten de wiellager komt te liggen. Daar door creeer je een hefboom via de as en tordeer je de binnenring en buitenring van de lager ten opzichte van elkaar, waardoor hij (de lager) harder gaat slijten.In princiepe kan je je ET waarde netzoveel verkleinen als dat je ruimte hebt binnen de randen van de lager, zonder dat dat versnelde slijtage oplevert. Hoeveel dat precies is kan je zonder de boel uit elkaar te halen dus nooit zeggen. Als absoluut maximum zou ik 10mm afwijking opgeven. Liefst minder.
Wat het beste is, is gewoon bredere velgen kopen met een passende ET waarde. Een bredere velg steekt namelijk zowel aan de binnenkant als buitenkant even veel extra uit. Met een halve inch extra breedte krijg je effectief al 6,5mm extra vulling naar buiten toe, en een halve inch breder past onder elke auto met gemak. Een hele inch extra wil in 95% van de gevallen ook prima en levert bijna 15mm extra vulling richting de buitenkant.
Dat gaat dus veel harder als lopen kutten met je ET waarde, en geeft minder risico op problemen.7 januari 2012 om 12:01 #17969325Past gewoon goed. Foto plaatsen als ze er onder zitten hé.
7 januari 2012 om 12:34 #17969326nou gelukkig goed nieuws, ben benieuwd hoe het staat ook al denk ik dat het er goed uit gaat zien! zeker door dat de velg meer naar buiten komt, ook al geloof ik echt dat het niet goed is voor me lagers! maar er mooi uit zien kost wat ;)
nog even kijken wanneer ze er onder gaan (misschien even passen en kijken hoe het staat) voorlopig me winterbanden er onder houden (duimt voor sneeuw)
7 januari 2012 om 13:31 #17969327Zit maar 3 verschil in. Tot 5 is geenn gevaar voor je lagers
7 januari 2012 om 13:42 #17969328@frank de jonge wrote:
Zit maar 3 verschil in. Tot 5 is geenn gevaar voor je lagers
49->37 is meer als 3.
;)7 januari 2012 om 14:10 #17969317Verkeerd gelezen net…. 37, das idd wel een behoorlijk verschil.
7 januari 2012 om 21:15 #17969329je moet opzoek gaan naar de cosmo velgen van een astra h. die staan zeer mooi.
astrawez van dit forum heeft ze eronder gehad.
jammer dat ik geen 5 gaats velgen onder mn astra kan stoppen.11 januari 2012 om 05:02 #17969330nou heb ze gekocht, gister avond er onder gezet, ziet er erg dik uit! ik ga vanmiddag/vanavond foto’s maken om ze hier te plaatsen! (nog goeie site voor foto’s upload?)
maar nu is mijn vraag , wat is de draai richting van Michelin Premacy HP? op alle banden stond “RV” “LV” etc etc en die heb ik ook gewoon op de goeden plaats geplaatst! maar ik kan geen pijltje of iets vinden, kan het kloppen dat dat bij deze banden niet hoeft (nog niet veel ervaring qua banden)11 januari 2012 om 07:32 #17969331Dat kan ja. Er zijn banden zonder draairichting. Tot voor een paar jaar terug was dat zelfs de hoofdmoot. Tegenwoordig komen er steeds meer draairichting gevoelige en a-symetrische banden op de markt (ook nog een linker/rechter versie).
Ik heb ff een fototje opgezocht en het ding is symmetrisch. Hoe je hem ook rolt of draait, je ziet altijd hetzelfde. Die kan je dus overal aan je auto hangen, zonder nadelen.
Als een band een draairichting heeft, kan je dat zien aan het profiel. Als die een V vormige groef heeft (bijvoorbeeld) dan moet de punt met de draairichting mee wijzen.
Bij een A-symetrische band is de binnenkant en buitenkant niet gelijk aan elkaar. Dan heb je b.v. een omtrek groef langs de binnenkant en horizontaalgroeven naar de buitenkant toe. Daarmee wordt water naar de buitenkant afgeleid. Doe je ze verkeerd om, dan sproei je het water onder je auto zodat je je eigen waterpoel onder de auto aan het maken bent.11 januari 2012 om 07:58 #17969332Ik rijd zelf met ET35 (origineel ET 49) ‘s winters. Het wordt inderdaad afgeraden, maar zo’n probleem is het niet hoor.
11 januari 2012 om 16:22 #17969333@robert_corsa wrote:
je moet opzoek gaan naar de cosmo velgen van een astra h. die staan zeer mooi.
astrawez van dit forum heeft ze eronder gehad.
jammer dat ik geen 5 gaats velgen onder mn astra kan stoppen.Dan stop je er toch 4 gaats cosmo velgen onder of wa ?
11 januari 2012 om 16:59 #17969334Mooie velgen, die passen dan ook onder de F.
11 januari 2012 om 22:29 #17969335Staan hem precies goed!
11 januari 2012 om 23:03 #17969336Hoe loager de ET, hoe moier da ‘t stee ;) .
11 januari 2012 om 23:08 #17969337Jah da wel. En met goede bandjes rijd het ook nog eens beter ook en valt die spoorvorming ook wel mee hoor. Rij met 215 bij ET36, en met goedkope bandjes zoeken en aquaplanning, nu met zowel Dunlops als Uniroyals perfect stabiel rijgedrag. En heb deze setup al dik 170.000km zo en nog geen lager kapot gehad. :thumbup
12 januari 2012 om 04:50 #17969338@Astraman wrote:
Jah da wel. En met goede bandjes rijd het ook nog eens beter ook en valt die spoorvorming ook wel mee hoor. Rij met 215 bij ET36, en met goedkope bandjes zoeken en aquaplanning, nu met zowel Dunlops als Uniroyals perfect stabiel rijgedrag. En heb deze setup al dik 170.000km zo en nog geen lager kapot gehad. :thumbup
haha nou beter! ik ben ook echt blij dat k het gedaan heb, precies goed zo originele Opel velgen, heel veel meer ga ik toch niet doen! (misschien nog een laag spoilertje!)
Ik schrok wel van de Et waarde hoever ze naar buiten kwamen!
ben er erg blij mee, vanmiddag nog meer foto’s!12 januari 2012 om 05:11 #17969339@McKaamos wrote:
Dat kan ja. Er zijn banden zonder draairichting. Tot voor een paar jaar terug was dat zelfs de hoofdmoot. Tegenwoordig komen er steeds meer draairichting gevoelige en a-symetrische banden op de markt (ook nog een linker/rechter versie).
Ik heb ff een fototje opgezocht en het ding is symmetrisch. Hoe je hem ook rolt of draait, je ziet altijd hetzelfde. Die kan je dus overal aan je auto hangen, zonder nadelen.
Als een band een draairichting heeft, kan je dat zien aan het profiel. Als die een V vormige groef heeft (bijvoorbeeld) dan moet de punt met de draairichting mee wijzen.
Bij een A-symetrische band is de binnenkant en buitenkant niet gelijk aan elkaar. Dan heb je b.v. een omtrek groef langs de binnenkant en horizontaalgroeven naar de buitenkant toe. Daarmee wordt water naar de buitenkant afgeleid. Doe je ze verkeerd om, dan sproei je het water onder je auto zodat je je eigen waterpoel onder de auto aan het maken bent.Super bedankt man dat je het allemaal hebt op gezocht! perfect! Weet ik in ieder geval dat dat goed zit! Bedankt! :thumb
12 januari 2012 om 07:52 #17969340@jbw89 wrote:
@McKaamos wrote:
Dat kan ja. Er zijn banden zonder draairichting. Tot voor een paar jaar terug was dat zelfs de hoofdmoot. Tegenwoordig komen er steeds meer draairichting gevoelige en a-symetrische banden op de markt (ook nog een linker/rechter versie).
Ik heb ff een fototje opgezocht en het ding is symmetrisch. Hoe je hem ook rolt of draait, je ziet altijd hetzelfde. Die kan je dus overal aan je auto hangen, zonder nadelen.
Als een band een draairichting heeft, kan je dat zien aan het profiel. Als die een V vormige groef heeft (bijvoorbeeld) dan moet de punt met de draairichting mee wijzen.
Bij een A-symetrische band is de binnenkant en buitenkant niet gelijk aan elkaar. Dan heb je b.v. een omtrek groef langs de binnenkant en horizontaalgroeven naar de buitenkant toe. Daarmee wordt water naar de buitenkant afgeleid. Doe je ze verkeerd om, dan sproei je het water onder je auto zodat je je eigen waterpoel onder de auto aan het maken bent.Super bedankt man dat je het allemaal hebt op gezocht! perfect! Weet ik in ieder geval dat dat goed zit! Bedankt! :thumb
Geen punt :)
Is niet allemaal opgezocht trouwens. Alleen de fotos ;) De rest is uit het hoofd ;)@Astralfred wrote:
Hoe loager de ET, hoe moier da ‘t stee ;) .
Maak er een delftsblauw tegeltje van ;)
Niet dat het klopt trouwens, want velgbreedte vergroten gaat veel harder in de breedte dan schuiven met ET, maargoed ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.