Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Foto van je Rally dashboard
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 april 2012 om 07:39 #17247345
Hallo Rally mannen!
Ik ben mijn oude opeltje opnieuw aan het opbouwen, en tijdens dit process krijgt de wagen steeds meer rally allures.
Nu wil ik ook graag het interieur een rally-sausje geven, maar ik heb wat hulp nodig bij het dashboard.Bij de klassieker en youngtimer rallies die ik bezoek zie ik altijd hele mooie creaties met een hele boel bijzondere knopjes en metertjes in de rally manta’s (en ascona’s, kadettjes), maar ik heb geen flauw idee waar ze voor zijn.
Misschien willen jullie eens wat plaatjes posten van jullie dashboard, met daarbij een beknopte uitleg van de toeters en bellen?
Alvast bedankt!
Lammert23 april 2012 om 16:50 #18003729Hoi Lammert, in het laatste Manta clubblad staat een verhaal van Danny (Manta24V) en die is een 400 replica aan het maken mét een rally dashboard er in.
Ook Henk 400RR heeft zo’n dash in z’n ACDelco Manta zitten, dus die kunnen je vast wel verder helpen.23 april 2012 om 17:04 #18003730Hai,
Ja, een 400 dashboard is ook zeer interessant, maar dat gaat me niet ff een stapje te ver…. al ben ik wel benieuwd waar al die knupkes voor zijn. een 400 dashboard betekend zelf een frame laten snijden, aparte klokken, alle bedrading opnieuw….. pfff, ik wordt al moe als ik er aan denk
Ik ben met name geinteresseerd naar dashboardjes die zijn omgebouwd van standaard.. vaak zie je een extra midden-console met daarop de nodige extra klokken en schakelaars. Maar wat allemaal?
23 april 2012 om 20:44 #18003731Nou, wat er aan extra’s in komt: tripmaster, één of twee extra oliedruklampen, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter, schakelaars voor de verstralers/mistlampen, kaartleeslampje voor de bijrijder, etc.
24 april 2012 om 06:34 #18003732Werkt zo’n tripmaster op GPS?
En die extra oliedruklampen, zitten die allemaal op dezelfde sensor? Of hebben ze allen een eigen druksensor?
24 april 2012 om 13:28 #18003733Nee tripmaster werkt niet op gps
Die werkt met een probe, die je dicht bij je wiel moet zetten
Daarna wat instelling goed zetten, met o.a je wiel maat
Is nog aardig werk om dit goed te krijgen,Maar wij hebben op de site ook nog wel een paar foto’s van ons dashboard..
24 april 2012 om 18:53 #18003734Er zijn ook tripmasters die je bij de tellerkabel moet aansluiten, ook een opnemer net als bij het wiel.
De oliedruklampen zitten op aparte zenders, eentje die bij 1 bar de rode lamp aanstuurt en eentje die bij 3 bar een oranje lamp aanstuurt.
Olietemperatuur en drukmeters spreekt voor zichzelf.
Het idee achter de oranje lamp is dat als die bij hoge toeren gaat branden dat je dan snel genoeg gewaarschuwd bent dat er iets mis is.
Zou ook nog iets voor de watertemp kunnen zijn, bv. een witte lamp bij 95 graden en een rode bij 105 graden.
Lampen vallen beter op als meters is mijn idee er achter.
24 april 2012 om 19:55 #18003735@Keesjr wrote:
Nou, wat er aan extra’s in komt: tripmaster, één of twee extra oliedruklampen, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter, schakelaars voor de verstralers/mistlampen, kaartleeslampje voor de bijrijder, etc.
mischien een beetje offtopic maar vraag me dit al een tijdje af…
hmm, hoe wordt zo’n temp en olie drukmeter eigenlijk aangesloten?
dit vraag ik mij al een tijdje af en wil het wel weten king:
is dat bij temp gewoon met een + vanaf contactslot naar je meter en de andere draad van sensor naar je meter??
de olie meter weet ik helemaal niks van king:
kan iemand mij dit uitleggen?
hebben mischien meer beginners ook iets aan :thumben weer ontoppic :thumb :thumb
24 april 2012 om 21:38 #18003736Hoi, de druk en temperatuurmeters heb je de zenders in het motorblok voor nodig natuurlijk en dan van de zender naar de meter, en die heeft weer een geschakelde + en een massapunt nodig dan werkt het al.
Oliedrukzender op een Manta heb je in twee soorten, één die alleen het waarschuwingslampje aanstuurt, en een zender die ook een meter aan kan sturen door staat een G (geber) en WK (warnkontakt) op.25 april 2012 om 06:43 #18003737Hele interessante informatie Kees!
zijn er ook ergens aansluit schema’s en onderdeel nr’s te vinden voor die schakelingen waarbij bij een bepaalde temperatuur lampen gaan branden?
Als voorbeeld: de oliedrukmeter die bij 3 bar oranje gaat branden, hierbij is de minimale druk 3 bar, klopt? Deze brand dus altijd als de auto stationair loopt? Wat voor soort zender heb je hier voor nodig? Of is het een kwestie van zelf een schakeling er tussen maken die bij een bepaalde spanning(=druk) schakelt… ?
Ik heb een electro achtergrond, dus je mag met vaktermen smijten
25 april 2012 om 15:18 #18003738Leuk dat je er blij mee bent Lammert :D
Aansluitschema’s geen idee, maar de temperatuurzenders voor het water zitten bij een Citroën BX 16 /19 in het thermostaathuis, de ene gaat bij 105 graden aan en de tweede bij 112 heb ik opgezocht.
De oliedruk van 3 bar brandt dus altijd bij stationair draaien, vdo heeft een enorme selectie aan druksensoren om waarschuwingslampen aan te sturen en voor de meters natuurlijk op vdonl.nl staan de lijsten met zenders, het is dan waarschijnlijk wel nodig om een verloopstuk te maken/kopen om in het blok te schroeven waar de zenders dan weer in komen.
Als je een elektro achtergrond hebt is het aansluiten geen probleem voor je, dat lukt mij ook en ik ben nou niet echt een elektriek-fan ;)
25 april 2012 om 21:17 #18003739Maar ehhhh Nog niemand heeft een foto geplaatst ;) :kewlpics
25 april 2012 om 21:28 #18003740@Manta 24V wrote:
Maar ehhhh Nog niemand heeft een foto geplaatst ;) :kewlpics
Wel is dat dan nodig??
Het is gewoon een plank voor je neus, met een aantal klokken en schakelaars. ;)
Klikkerdeklik op youtube.com maar op vatanen manta 400, er is daar een mooi stukje waarbij je mee rijd op de achterbank, en als je goed kijkt zie je de plank. :thumb:jerry :jerry :kewlpics
26 april 2012 om 12:30 #18003741Klikkerdeklik op den link, het gaat wel over een Ascona 400 maar het dashboard krijg je ook te zien. ;)
http://www.manta400.nl/herstel%20ascona%20400%20Herwig.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
De kenner wist het al. :thumb
28 april 2012 om 16:50 #18003742fototje van het dash van ons:
28 april 2012 om 21:32 #18003743Mc Lambo laat ook je eigen fantasie eens op je project los. Ik bedoel dit niet rot maar van iets wat jezelf bedenkt heb je veel meer plezier. Kijk maar eens bij rik ophuis wat die allemaal uitzoekt echt top vind ik dat en hij deelt het ook nog met”ons”. Mijn hobby staat momenteel op een laag pitje (heb effe andere prio) maar blijf vooral foto’s plaatsen want ik vind je project wel mooi.
28 april 2012 om 21:35 #18003744ps Ik heb op de plek van de radio ook 2 metertjes zitten 1voor de water temp en 1 voor olie temp en een knop om de koelvin handmatig bij te schakellen. De muziek komt toch van de motor :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.