Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Fosfateren / parkeriseren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2011 om 13:01 #17235903
Iemand ervaring met deze behandeling?
Iemand zelf gedaan? Zo ja, hoe?Of weet iemand een adres waar ze dit particulier kunnen doen? Ik kan er geen vinden, alleen zakelijk..
20 april 2011 om 15:02 #17858888Ik weet nog dat we vroeger fietsframes voor Union fosfateren, dat was bij Aalderink spuit en moffelbedrijf in Westerhaar maar dan praat ik over bijna 30 jaar terug. Er komt dan een roestwerende laag over het metaal, ik heb geen idee hoe dat bij auto’s zal gaan. Je moet dan wel hele grote dompelbaden hebben
20 april 2011 om 15:44 #17858889[rquote=1917853&tid=146737&author=GTS2.2DTI]Ik weet nog dat we vroeger fietsframes voor Union fosfateren, dat was bij Aalderink spuit en moffelbedrijf in Westerhaar maar dan praat ik over bijna 30 jaar terug. Er komt dan een roestwerende laag over het metaal, ik heb geen idee hoe dat bij auto’s zal gaan. Je moet dan wel hele grote dompelbaden hebben[/rquote]
Het gaat dan voornamelijk over bouten en moeren, geen hele chassis! Hoor wel eens dat mensen dit thuis doen, maar hoe precies..?
20 april 2011 om 20:36 #17858890Geen idee, zoals gezegd is het al eventjes geleden dat ik daar heb gewerkt. Je zou ze een keer kunnen bellen maar het is voor jou niet naast de deur helaas..Ik weet ook niet of ze dat nu nog wel doen hoor..
22 april 2011 om 15:27 #17858891Niemand anders ervaring?
Hoe maken jullie de bouten/moertjes etc. van je motorblokken mooi zwart? Nieuwe bouten is geen optie, een behandeling wel!17 mei 2011 om 21:10 #17858892Fosfateren
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosfateren” onclick=”window.open(this.href);return false;
Fosfateren is een chemisch proces dat een laag onoplosbare fosfaten op een metaaloppervlak aanbrengt. Omdat de toplaag van het basismateriaal geen metaal meer bevat, reageert het daardoor anders dan het oorspronkelijke metaaloppervlak. Een dergelijke laag noemt men ook wel conversielaag. Deze fosfaatlaag heeft bovendien goede hechting- en corrosiewerende eigenschappen. Het fosfateerproces kan niet worden gebruikt bij “non-ferro” metalen zoals aluminium, messing, koper of roestvast staal.
Het fosfateerproces kan onderverdeeld worden in;
IJzerfosfaten ontstaan door inwerking van een zwakzure fosfaathoudende vloeistof op het staaloppervlak. Op andere metalen ontstaat géén ijzerfosfaatlaag. De kleur van de fosfaatlaag is grijs tot blauwzwart.
Zinkfosfateren ontstaan door inwerking van verdund fosforzuur waaraan zink en acceleratoren (= reactieversnellers) zijn toegevoegd op het metaaloppervlak. Het proces is ook geschikt voor aluminium en verzinkt staal. Bij het zinkfosfatreren kunnen dikkere lagen ontstaan dan bij ijzerfosfateren. Na het zinkfosfateren wordt meestal een passiveerbehandeling toegepast.
Aluminiumfosfateren ontstaan door inwerking van chromaten, fosfaten en fluoriden op het aluminium oppervlak. De kleur van de fosfaten is meestal groen.
Mangaanfosfateren of maganeren ontstaan door inwerking van mangaanfosfaat en verdund fosforzuur op het metaaloppervlak. De kleur van het fosfaat is donkerbruin tot zwart.Proces
Bij het fosfateren wordt het metalen deel ondergedompeld, besproeid of met een borstel voorzien van metaal-fosfaat-oplossing. De reactievergelijking is als volgt weer te geven: 2 Fe(s) + Fe3+(aq) + 3 H2PO4-(aq) –> 3 FePO4(s) + 3 H2(g)
Corrosie bescherming
Hechtverbeteraar bij lak en lijm toepassingen
Glijlaag (smeerlaag) bij het persen (dieptrekken) van staalplaat (automobielbouw)
Slijtlaag in de machinebouwmvg rene
18 mei 2011 om 07:44 #17858893ik heb de meeste bouten van mijn kadett laten verzinken, geen idee als dit hetzelfde is wat jij wil?
de eerste keer alles met staalborstel gekuist en dan binnengedaan.
Resultaat was goed maar hier en daar hing in onbereikbare plekjes nog wat roest.2de keer alles gestraald en resultaat was dan perfect…
18 mei 2011 om 21:16 #17858894Waar ergens heb je dat laten doen als ik vragen mag? En aan wat voor prijs moet je denken voor datgene wat ik op de foto zie?
Dit is natuurlijk wel de finishing touch bij een restauratie/heropbouw.
Overigens, de bouten, heb je die ook gestraald? Of alleen schoongeborsteld.Jeroen
19 mei 2011 om 08:16 #17858895bouten koop je gewoon nieuw imho
19 mei 2011 om 15:37 #17858896Waar? Bouten van Subframe, asophanging etc…. allemaal speciale draad en met spitse punt om zelf te zoeken etc.
Jeroen
19 mei 2011 om 17:08 #17858897@lemmuh wrote:
Waar? Bouten van Subframe, asophanging etc…. allemaal speciale draad en met spitse punt om zelf te zoeken etc.
Jeroen
Fabory :vertag
20 mei 2011 om 08:42 #17858898Bij de Fabory bij ons… als het een beetje speciaal wordt… “nee, hebben we niet, kunnen we bestellen.” Als die 40 verschillende boutjes moeten bestellen en overal 1 van… komen er leuke orderkosten bij…
Jeroen
20 mei 2011 om 09:23 #17858899ja, denk ook niet dat ze dat zo leuk vinden als je van elk 1tje moet hebben…
De bouten van de vooras heb ik nieuw gekocht in duitsland (webshop van opel onderdelen)
en die van de achteras gestraald en dan laten verzinken)ik heb 2 firma’s gebruikt, wat je ziet op foto kostte 50eur en was bij de eerste firma (met staalborstel gekuisd dus)
maar de 2de firma was goedkoper, die rekenen ongeveer 35eur voor wat je daar ziet op foto, en ik vond het ook mooier van kleur (niet dat je er nog veel van ziet nadien natuurlijk)
maar ik woon wel in belgie he..
1 ste bedrijf was in Beveren Leie: Gerard Algoed
2 de bedrijf was in Oostnieuwkerke: Erogal20 mei 2011 om 13:17 #17858900Hmmm… zijn beide erg ver rijden voor mij :(
Eens op zoek gaan naar een soortgelijk bedrijf bij mij in de buurt….Jeroen
20 mei 2011 om 17:28 #17858901even googlen…
http://metaal-ijzer-bewerking.europages.nl/bedrijvengids/did-transfo04/hc-04565K/cc-NLD/Nederland/Verzinken-van-staal-en-metalen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 mei 2011 om 09:33 #17858887@Koendettc wrote:
ik heb de meeste bouten van mijn kadett laten verzinken, geen idee als dit hetzelfde is wat jij wil?
de eerste keer alles met staalborstel gekuist en dan binnengedaan.
Resultaat was goed maar hier en daar hing in onbereikbare plekjes nog wat roest.2de keer alles gestraald en resultaat was dan perfect…
Nee, dit ken ik al. Mijn Manta is geheel met boutjes/moertjes etc. voorzien van gepassiveerd. Fosfateren wil graag om de corrosie tegen te gaan en het zwart moet zijn. Kan er wel gezegt worden, likje verf erover, maar dat is niet wat ik wil. Moet als nieuw zijn. De bouten/moeren die gefosfateerd moeten worden zijn bedoeld voor mijn motorblok/bak
21 mei 2011 om 19:54 #17858886aha, daar kan je toch op ebay zo’n setjes voor kopen?
kan je dat lekker zelf doen :) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.