Flushen automaatbak

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Flushen automaatbak

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    EddyVectra3.2V6
    Deelnemer

Omdat ik nog enkele jaren van mijn fijne Vectra wil genieten heb ik besloten om de automaatbak te laten flushen. Op internet vind je veel discussies over het nut hiervan, maar ik ben er van overtuigd dat het op tijd laten flushen van de automaatbak zorgt voor een langere levensduur. En op een revisie of vervanging van de automaat zit ik uiteraard niet te wachten want dat kost de hoofdprijs.
      Deze week is de bak geflushd bij TPR Powerflush in Ter Aar. Raymond is degene die het heeft uitgevoerd. Hij blijkt werkelijk overal verstand van te hebben en kennelijk ook van flushen. Hij heeft in ieder geval alles netjes uitgevoerd en ook duidelijk uitgelegd wat hij allemaal aan het doen was. Wat er uit de bak aan olie kwam was in ieder geval een vies stinkende zwarte smurrie en wat er in ging was een mooi roodgekleurd gezond chemisch ruikende vloeistof. Prijs was € 310,00 incl. BTW.
      Wat is het resultaat? Bij mijn auto niet zo heel veel, want de bak schakelde nog goed en ik heb het puur gedaan als een preventieve maatregel. Hij lijkt in ieder geval iets alerter te reageren op het gaspedaal. Bij lage toerentallen schakelde de automaat altijd al boterzacht. Bij hoge toeren vond ik de bak soms wat onbehouwen overschakelen. Dat gaat bij een BMW automaat bijvoorbeeld toch wat soepeler. Na de flush is dit zonder meer verbeterd.

RickM89

Goed om te weten, want ik ga het zeker ook doen! :wors

Corsa_GSi
        Deelnemer

Ik weet niet wat hij allemaal gedaan heeft bij zo’n flush, maar het enige is dat je nu nieuwe ATF vloeistof al het vuil los gaat maken / weken. Waardoor je mogelijk problemen kan krijgen.
          En heeft hij ook het filter vervangen wat in de bak zit (althans in de Vectra B bakken zit een filter in de automaat).

Anoniem

Ik ben zelf ook fan van preventief onderhoud.. Sommige mensen vinden het zonde, maar ik vind het verstandig.. Onderhoud is behoud, en des te langer heb je plezier van je auto..

Ik vraag me af of dit soort dingen ook nodig zijn bij handgeschakelde bakken, en zo ja, na hoeveel kilometers??

Anoniem

Offtopic reacties opgeschoond. Graag ontopic blijven.

sjoerdie
              Deelnemer

een handgeschakelde bak is ook nooit verkeerd om eens olie te verversen natuurlijk.

bij de oudere type bakken kun je zo het onderste deksel loshalen, en alles komt eruit.

maar hoe het bij de nieuwere type bakken zit weet ik niet, of er ook een pannetje zit….

Nick-GSI
                Deelnemer

Nieuwe types hebben een aftap plug en een vul plug

wim-v6
                  Deelnemer

Sterker nog, nieuw type bakken hebben een Aftapplug, een Vulplug, en een peilplug.

willem

johan1979
                    Deelnemer

lijkt mij ook wel wat, ben al een tijdje wat informatie aan het winnen hier over.
                      hoelang hebben ze er over gedaan?
                      ook prijs gevraagd voor mijn auto, €320,-
                      heb ook een 3.2 v6, maar uit 2002.
                      uit welk jaar komt jouw auto EddyVectra3.2V6 ?

EddyVectra3.2V6
                      Deelnemer

De mijne komt uit 2004; het gaat dus om een Vectra C. Raymond heeft er wel 2 uurtjes voor nodig gehad, maar hij wilde met mij ook even de gehele wereldproblematiek bepreken. Dus reken zonder geouwehoer op 1 tot 1 1/2 uur.
                        Bij de standaardaansluiting van de automaatbak kan hij niet bij. Er wordt dus een stuk rubber leiding doorgeknipt waar een aansluiting op wordt bevestigd met klemmen aan beide zijden van de leiding. Na de flush kun je de nieuwe aansluitingen gewoon aan elkaar vastschroeven, zodat weer een (hopelijk) lekvrije verbinding ontstaat.
                        Volgens mij kan bij dit type automaat het filter niet worden vervangen en dit is dus ook niet gebeurd. Het spoelen zorgt er voor dat alle losgekomen vervuiling netjes wordt opgevangen voordat er nieuwe olie ingaat. Bij extreme vervuiling dien je de flush meerdere malen uit te voeren, maart dat is bij mij niet het geval. Verdere uitleg over de flush vind je op de website van tpr powerflush.

sjoerdie
                        Deelnemer

bij mij is het gewoon losgehaald bij de aansluiting op de koeler/ radiateur.

daar zijn passende nippels op gezet, en daartussen het spoelapparaat

niks niet geknipt, dat had ik ook niet toegelaten als ze dat hadden willen doen.

EddyVectra3.2V6
                          Deelnemer

Bij de aansluiting op de koeler/radiateur kon hij nauwelijks bij. Daarom voor deze oplossing gekozen. Bij veel auto’s zitten dit soort slangen gewoon vastgeklemd dus ik maak me er geen zorgen om.

rinus747
                            Deelnemer

Heb de mijne met diesel schoongespoeld toen hij er uit was om hoofdaskeering, koppelingsschijf en aandrukcylinder te vervangen. Flink heen en weer geschud in alle richting….ook zwengeltje op de as geklemd en maar lekker draaien. Dit betrof allemaal preventief onderhoud bij 180.000km, en ik weet nu dus dat ik tot 360000km door kan rijden.

Zit er nu al weer 2 jaar onder, en de olie is zo helder als nieuw. Noch schoner als in een ingereden “nieuwe” bak.

Met preventief onderhoud rijd ik een stuk ontspannener.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.