Flitspalen Frankrijk

Forumindex Forums Modellen Astra Flitspalen Frankrijk

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    quatsch

Hallo allemaal,

Ik weet dat dit niet helemaal het goede gedeelte van het forum is om dit te posten, maar wist ook niet goed waar ik het wel kwijt moest.

Zoals de meesten wel weten woon ik in Frankrijk (Toulouse). En sinds 1 januari is hier dus een nieuwe wet ingesteld welke het illegaal maakt om een GPS apparaat in je auto te hebben welke Flitspalen aangeeft. (flitspalen in frankrijk dan)

Het gebruik hiervan, of zelfs het feit dat men zo’n apparaat in zijn auto heeft is een boete waard van maarliefst 1500€ (ja! vijftienhonderd euro), voor mensen zoals ik met een frans rijbewijs krijgen we ook nog een aantal punten van ons rijbewijs afgeschreven (6punten waar we er in totaal maar 12 kunnen hebben …)

Wat dus wel mag, en wat de meeste fabrikanten al aanbieden, of sommige zoals tomtom binnenkort via een update, is het aangeven van “gevaarlijke zones”. Deze zones bevatten uiteraard een flitspaal ;) Alleen moeten deze zones binnen de bebouwde kom 500m eerder aangegeven worden, en buiten de bebouwde kom 4km.

Ik weet niet in hoeverre deze informatie in nederland bekend is, en de zomervakantie is nog verweg (alhoewel er mischien ook mensen komen skiien deze winter?) Maar 1500€ is nog al een aardig boete-“budget” dus ik dacht ik deel de informatie even ;)

DarkNL08
      Deelnemer

Geldt dit dan ook voor een TomTom die flitspalen aangeeft, in de auto van een Nederlander?
        Daarnaast denk ik dat er ook wel EU-wetgeving is die dit weer overheerst.

evertfisherman
        Deelnemer

Ik heb hier inderdaad ook wel is wat over gehoord.
          In welk land dat was weet ik niet precies, maar het lijkt me stug dat je als nederlandse vakantieganger een boete krijgt van 1500 euro als je met behulp van de TomTom gaat reizen naar Frankrijk.

iquick
          Deelnemer

Nou in duitsland is het toch ook zo dat je geen flitspaalmelder mag gebruiken? Ik heb daar echt nooit wat van gemerkt, gebruik het altijd die flitspaalmelder op me sygic telefoon. Wel een hoop geld pff €1500.

Juffer1
            Deelnemer

@evertfisherman wrote:

lijkt me stug dat je als nederlandse vakantieganger een boete krijgt van 1500 euro als je met behulp van de TomTom gaat reizen naar Frankrijk.

die boete krijg je alleen als je TomTom voorzien is van flitspalen bij de nuttige locaties.
              Heb je dat niet dan is er dus ook niks aan de hand en mag jij gewoon met een tomtom op je voorraam naar en door Frankrijk rijden.

In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gelden deze regels overigens ook

Astra1.6sport

mijn neef woont ook in toulouse :D die heeft die flitspalen melder in zijn radio zitten:P ik zal hem eens waarschuwen..

evertfisherman
                Deelnemer

@Juffer1 wrote:

@evertfisherman wrote:

lijkt me stug dat je als nederlandse vakantieganger een boete krijgt van 1500 euro als je met behulp van de TomTom gaat reizen naar Frankrijk.

die boete krijg je alleen als je TomTom voorzien is van flitspalen bij de nuttige locaties.
                  Heb je dat niet dan is er dus ook niks aan de hand en mag jij gewoon met een tomtom op je voorraam naar en door Frankrijk rijden.

Bedoel je dat je zo’n abbonementje hebt die ook mobilie radars laat zien in je TomTom?
                  Volgens mij zijn bij elke TomTom wel de vaste locaties geprogrammeerd.

quatsch

@Juffer1 wrote:

@evertfisherman wrote:

Inderdaad, ik ben mischien niet helemaal duidelijk geweest, maar je mag wel degelijk met een tomtom naar frankrijk toe. Maar deze mag dan niet FRANSE FLITSPALEN aangeven. Er is ook sinds gisteren een update beschikbaar voor tomtom’s om alleen franse flitspalen uit je GPS te verwijderen.

RISL
                    Moderator

M’n ouders wonen een paar maanden per jaar in Frankrijk, kom er zelf ook regelmatig.
                      Zal ze even waarschuwen. Bedankt voor de heads-up.

dion87

maar als je dan staande wordt gehouden… gaan ze dan ook echt in je tomtom kijken of je zoiets hebt?

quatsch

geen idee hoe ze dat willen doen. en tjah de wet is net in werking gesteld dat wil nog niet zeggen dat ze er meteen op gaan controleren. het is in frankrijk voor een politieagent bijvoorbeeld ook verboden in je GSM te kijken. dus ik denk dat ik maar zo’n flitspaal applicatie voor android ga downloaden en gaan met die banaan…

evertfisherman
                          Deelnemer

Ik denk dat het meerendeel van de mensen dat niet weet die op vakantie gaan, die hebben gewoon de vaste filtspalen in de TomTom en zijn zich van geen kwaad bewust.

Smithy
                            Deelnemer

Ik ben op 29 december naar Parijs gereden, en voor ik vertrok de Tomtom even geüpdate…
                              Onderweg viel mij op dat hij regelmatig het gepiep van een flitspaal gaf, maar er geen flitspaal was.
                              Ook stond er geen icoontje van een flitspaal, maar een vraagteken in een doosje.

Met nu dit te lezen veronderstel ik dat het in de update van de tomtom al aangepast zal zijn en hij gevaarlijke zones aangaf?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.