Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Flink olieverbruik..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 september 2010 om 20:27 #17226132
Goedenavond iedereen!
Ik zit met een probleem, mijn Vectra die lust wel wat olie.. Ik krijg na elke 1200-1300 km de melding dat ik mijn Oliepeil moet checken, en elke keer vul ik dan ook weer 1 ltr bij.. Dit is nu al 5-6 keer voorgekomen, en vraag me af waarom hij zoveel kan verbruiken? Zal er gelijk bij vermelden dat hij in het begin gelekt heeft, maar de kleppendekselpakking was toen lek.. En ik heb af en toe nog rook uit mijn uitlaat, beetje blauw/grijs achtige rook. Vooral als ik in de stad rij komt er meer rook uit, op de snelweg nergens last van..
Last but not least.. Zijn remschijven/blokken makkelijk zelf te vervangen? Garage vroeg er +/- 375 euro voor, maar zelf is dat natuurlijk veel goedkoper..
Thnx voor het meedenken alvast!
Greetz Zafer
19 september 2010 om 20:28 #17730962wat voor blokkie ligt erin … 1.6 16v? dan is het niet gek dat ie wat olie verbruikt … die gebruiken over het algemeen wat meer olie dan anderen
19 september 2010 om 20:30 #17730963Oeps!
Ik dacht dat ik een onderschrift had.. Bij deze de specs: het betreft een 2.0 ecotec..
19 september 2010 om 21:48 #17730964remschijfen en blokken zijn makkelijk te doen met het juiste gereedschap
20 september 2010 om 09:12 #17730965er staan momenteel op marktplaats onder Opel en remmen aan bieders met standaard rem spul voor onder de €100 set blokken en schijven aan huis geleverd werk met een drie kwartier zit de boel er op .
en je olie verbuik !!
hoeveel km,s zitter er op ?????
fluch je motor is en vervang filter en de olie is voor een 5 w 40 voll syntheet en hou dat is in de gaten normaal is dat bij korte stukjes en stadsgebruik het verbruik toeneemt bij lange afstanden zal het wel mee vallen .
voorbeeld het ene blok wel en het andere niet
ik heb denk ik de enigste X16XEL die bijna of geen olie verbruikt met vakantie 1100 kg aan de kont sleurhut 2500km en 1000 km los vereden te hebben nog geen 1/4 liter olie kwijt 5W40 voll syntheet blokje heeft 134.000km er op zitten let op bergen rijden he .
wat een geweldige motor he ?????:wub
Bert
20 september 2010 om 09:38 #17730966Nee hoor ik heb er ook één die nagenoeg geen olie verbruikt.
Is dan wel een X16XEL type 2 :angel
Wel grappig trouwens die van mij heeft ook 134.000 op de teller staan20 september 2010 om 10:33 #17730967Remschijven is met een inbussleutel en de wielmoersleutel te wisselen, echt niet meer dan beetje handigheid en een half uurtje tijd voor max 100 euro per set.
T enige waneer mn Z16XE olie verbruikte was toen de vuldop versleten was ( lees, pakkingring weg en speling)
20 september 2010 om 20:33 #17730968Controleer je ook wel daadwerkelijk het oliepeil aan de hand van de peilstok.
De BC heeft het regelmatig bij het verkeerde eind namelijk.
sensor gaat wel eens stuk.
Bij Veel olieverbruik bij alle 1.8-16V 2.0-16V 2.2-16V Ecotec motoren (en ook C18XE en C18XEL) wil het klepdeksel in veel gevallen de oorzaak van olieverbruik zijn.
Is de gasklep modificatie al uitgevoerd??
Willem
20 september 2010 om 22:00 #17730969Hey Willem!
Ja zeker controleer ik de peilstok! Deze is elke keer (bij de BC melding) helemaal schoon als ik m peil :thumbdown (dus amper olie?!)
Wat is een gasklep modificatie, als ik vragen mag? :angel En wat bedoel je precies met klepdeksel de oorzaak?
Zafer
20 september 2010 om 22:04 #17730970staat vaker omschreven hier
staat ook in het how to topic in het vectra gedeelte
opboren carterventilatie gaatje in de gasklep
en ja klepdeksel wil wel kapot
zit het mnechanisme in voor de carterventilatie, als deze kapot ik gooit het klepdeksel de olie eruit naar de gasklep
en dat word dan mee verbrand door de motor.
Willem
21 september 2010 om 11:10 #17730971ja schynt normaal te zyn olieverbruik by een opel
vindt ik niet hadden eerst een sintra 2.2 td nog nooit olie hoeven byvullen
hebben nu byna een 1 jaar een vectra 1.8 van 2001 nou ik heb nog nooit zo vaak olie bygevuld als de laatse jaar
hy rydt lekker hoor maar dat olie verbruik echt :puke21 september 2010 om 15:26 #17730972hey ik heb een vraag waar kun je een nieuwe kleppedeksel kopen voor x1.18xe
21 september 2010 om 15:34 #17730973sloop, marktplaats, ebay, dealer
22 september 2010 om 20:32 #17730974origineel gepost door wagoneer
ja schynt normaal te zyn olieverbruik by een opel
vindt ik niet hadden eerst een sintra 2.2 td nog nooit olie hoeven byvullen
hebben nu byna een 1 jaar een vectra 1.8 van 2001 nou ik heb nog nooit zo vaak olie bygevuld als de laatse jaar
hy rydt lekker hoor maar dat olie verbruik echt :pukeIs niet normaal hoor, zelfs bij opel niet.
Alleen zijn er problemen bij velen opel motoren met betrekking op de carterventilatie.
dit kan olieverbruik veroorzaken, en zelfs versnelde motorslijtage.
Willem
23 september 2010 om 06:47 #17730975nee lykt me ook niet normaal
maar volgens de dealer mag je 1 liter op de 1000 km gebruiken
en als ik daarboven kwam moest ik me pas zorgen gaan maken
is wel veel toch
zal wel eens kyken dan naar de carterventilatie hoe dat er hier uitziet23 september 2010 om 11:24 #17730976Ook mijn Z1.6XE heeft geen olie verbruik.
Kennis van heeft trouwens een astra met een Z1.6XE die wel olie verbruiktte.
Het raar was dat hij eens 10w40 half syn in heeft gehad en teon begon het verbruik.
Daarna weer 2 keer vol synt 5w40 er in en zijn verbruik zakte weer.
Dus blijkbaar zegt olie ook wel wat.23 september 2010 om 13:57 #17730977Wat voor olie zal ik dan gaan gebruiken? of wat is aan de raden? gebruik nu 5w40 half synt…
Misschien dat dat een oplossing is? :angel
Grtz
23 september 2010 om 15:58 #17730978zou eerst eens de Carterventilatie op orde maken, zeker als hier nooit naar gekeken is, en de aanpassing niet is uitgevoerd.
hierdoor gaat dan ook het klepdeksel stuk.
Dit is zeker bij de X18XE en X20XEV motoren in veel gevallen de oorzaak van olie verbruik.
heb hier meerderen gehad met dit probleem namelijk.
Voorgeschreven voor deze motor is 5w30 of 5w40 Volsynthetische motorolie.
gebruik ook geen goedkope olie, dit kan ook een oorzaak van olieverbruik zijn namelijk.
Willem
23 september 2010 om 15:59 #17730979HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:
Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.
Demonteer gasklephuis:
– Luchtslang afnemen
– vacuum slangen afnemen
– stekker(s) afnemen
– gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
– 4 moeren waar huis mee vastzit los makenedit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij
opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen
=================================================
opboren van pijpje:
* max 1mm groter maken
– gasklephuis op zijn kop leggen
– van buiten naar binnen
foto van gasklephuis:
nadat de gasklep is opgeboord:
==================================================
EXTRA:
maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger
maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:
– Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
– probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.stappen motor:
2 schroeven los:
elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:
als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:
mechanisch deel ook goed reinigen:
en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!
gasklep van bovenaf:
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.