Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › flashlube,heeft het zin?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2010 om 08:29 #17220852
rij nu zo’n half jaar en 8000 km tot volle tevredenheid in een Ascona C 16SH uit 1984,op LPG.
Er zit een AG installatie in,en werkt pima.
De auto heeft nu 95000 km gelopen,LPG is er bij 71000 ingekomen.
Nou hoor ik veel verhalen over een systeem flashlube.
Dan zou je een flesje met speciale olie onder je kap monteren en via een slangetje naar je inlaatspruitstuk zou er dan af en toe een druppeltje naar binnen gezogen worden.
Klinkt heel leuk,maar heeft het (behalve voor de portomonnee van de leverancier) ook zin?
Ik lees in oude testboeken dat de C Ascona uitstekend tegen LPG kan. Als het de levensduur van mn motor zou verlengen dan wil ik het er best wel inbouwen,maar het moet wel nut hebben,kost toch weer een paar centen extra.6 mei 2010 om 10:26 #17667364Ik heb het wel eens gezien op een oldtimer mercedes.
Daarvan was het potje 1 keer bijgevuld, en toen die leeg was hebben ze hem ook leeg gelaten.
Er komt een nippel op de inlaat waar die olie van het potje kan op zuigen.De auto liep verder prima, was een mooi gerestaureerde mercedes.
7 mei 2010 om 11:40 #17667365de meningen zijn hier erg verschillend over… Ik zou als je het wilt gewoon monteren en kijken of het in jouw situatie zin heeft. in het ergste geval moet je de kop lichten en kleppen gaan vervangen.. maar dat is het werk ook niet bij een ascona.
21 juni 2010 om 19:29 #17667366Het werkt wel, maar dit ‘ oude’ systeem waar jij het overhebt is lastig qua afstelling.
Zoals jezelf al zegt is ascona torretje prima geschikt voor LPG.
Ik zou het dus niet doen.17 oktober 2010 om 17:29 #17667367In mijn vectra c 18 xer heb ik er een in laten bouwen omdat er veel problemen met de klepzittingen van dit type zijn geweest.
17 oktober 2010 om 18:05 #17667368origineel gepost door kadettgte@freeler.nl
In mijn vectra c 18 xer heb ik er een in laten bouwen omdat er veel problemen met de klepzittingen van dit type zijn geweest.Let bij dit systeem wel ff op dat hij blijft werken.
Deze zijn zeer gevoeleig voor stuk gaan.
Leverancier/importeur (GMS) is er ook mee gestopt.
Zij leveren nu JLM en Valve-protector systemen.25 november 2010 om 15:35 #17667369Heb ook die flashlube electronic in de v6 zitten.
Werkt prima.
Moest erin volgens de inbouwer, omdat de klepzittingen niet geschikt zijn voor lpg.
Met dit spul voorkom je vroegtijdig overlijden van de kop.26 november 2010 om 07:10 #17667370hou dit systeem wel goed in de gaten oop werking.
die eoec. kastjes willen nog wel eens stuk gaan.
Importeur gebruikt nu ook een ander systeem, van Valve-protector!30 maart 2011 om 21:42 #17667371Dit spul is echt onzin. Alle motoren van tegenwoordig zijn gewend om met loodvrije benzine om te gaan (droog dus) LPG maakt niet meer het verschil. Het enige is dat LPG heter is bij verbranding. Dat wordt door deze olieproducten niet voorkomen. Trouwens: als het zou helpen cq nodig zijn, dan levert de installatie producent het er standaard bij. Zij zijn namelijk gebaat bij het probleemloos blijven werken van de installatie/motor. DUS alleen voor de oude beestjes die Lood nodig hebben voor de zachte klepkopjes….
30 maart 2011 om 21:45 #17667372Het maakt ook nog weer uit hoe de nippels gemonteerd zitten.
Heb foto’s gezien waarbij het goedje niet over alle onderdelen kon smeren door een verkeerd geplaatste nippel. Je kon daarop goed zien wat niet behandeld was en wat wel.
30 maart 2011 om 23:13 #17667373ben eerder geneigd te denken dat juist oldies zonder flash lupe prima functioneren, omdat de kwaliteit tegenwoordig nogal te wensen over laat vergeleken bij het oude spul, motoren hoeven geen 10 jaar meer mee omdat een wagen dan allang is afgeschreven ende exit
zelf nog nooit gebruikt en nog nooit problemen gehad op lpg, behalve een koprevisie, na 9 jaar op gazz rijden, en das ook geen enkel probleem imo
31 maart 2011 om 05:28 #17667374[rquote=1903832&tid=125838&author=Fearless]Het maakt ook nog weer uit hoe de nippels gemonteerd zitten.
Heb foto’s gezien waarbij het goedje niet over alle onderdelen kon smeren door een verkeerd geplaatste nippel. Je kon daarop goed zien wat niet behandeld was en wat wel.[/rquote]
Dit klopt.
Het mooiste is net na de gasklep.
Tegenwoordig zijn er ook setjes die per cil aangesloten worden.
Grootste probleem is eigenlijk met de systemen op vacuum zijn.
Deze voegen natuurlijk alleen toe bij onderdruk. Dus eigenlijk wanneer je het minste nodig hebt.
Wat ook belangrijk is is dat de afstelling regelmatig gecontrolleerd wordt.
Het mooiste is een set met een pompje31 maart 2011 om 05:39 #17667375Volgens de lokale gasinstallateur is het nut hiervan nog lang niet bewezen.
31 maart 2011 om 14:46 #17667376Klopt, er zijn ook geen bewijzen.
Er zijn tests gedaan met V-motoren.
1 bank wel, 1 bank niet.
Ieder moet het voor zich zelf weten.
Ik denk alleen dat afstelling zeer belangrijk is.7 april 2011 om 11:01 #17667377ik heb het advies van van het ende opgevolgd en dus niet ingebouwd.
Heb inmiddels met de Ascona 32000 km gereden en nog geen enkel probleem gehad,gas zit er nu bijna 50000 km in en loopt nog als nieuw dus voorlopig gaat het goed.10 december 2012 om 11:58 #17667378@Corsa_GSi wrote:
Heb ook die flashlube electronic in de v6 zitten.
Werkt prima.
Moest erin volgens de inbouwer, omdat de klepzittingen niet geschikt zijn voor lpg.
Met dit spul voorkom je vroegtijdig overlijden van de kop.Om even een oude post aan te vullen met nieuwe informatie.
De motor was stuk gelopen, NIET door de LPG / Valvesaver.
Na inbouw van een nieuwe motor is de Valvesaver kapot.
Tankje + pomp vervangen, maar geen resultaat.
Binnenkort langs om de electronische, die dus niet werkt, te laten vervangen voor de mechanische.Nieuwe motor zou het ook niet nodig hebben (nu Y30SE, was X30XE), maar heb nog 5 liter spul staan.
Dus dan stel ik het systeem wel in op minimaal ingooien en dan onder het mom van baat het niet dan schaad het niet.13 december 2012 om 21:58 #17667379@bob4043 wrote:
Dit spul is echt onzin. Alle motoren van tegenwoordig zijn gewend om met loodvrije benzine om te gaan (droog dus) LPG maakt niet meer het verschil. Het enige is dat LPG heter is bij verbranding. Dat wordt door deze olieproducten niet voorkomen. Trouwens: als het zou helpen cq nodig zijn, dan levert de installatie producent het er standaard bij. Zij zijn namelijk gebaat bij het probleemloos blijven werken van de installatie/motor. DUS alleen voor de oude beestjes die Lood nodig hebben voor de zachte klepkopjes….
Wel leuk, het zijn juist de HEEL jonge motoren die achter elkaar met verbrandde kleppen stranden, ook bij Opel..
zoek maar eens op overslaan Z18XER, of Z18XER LPG, alle topic’s hierover gaan over kop wisselen
we hebben hier dan ook 7 koppen van dit motortype gewisseld voor een aangepaste met harde zittingen.@ mallemalle: Zo’n oude 13NB 13SV of 16NV 16SV motor blijft langer heel dan de huidige generatie motoren.
als je zorgt dat de LPG goed afgesteld blijft, draaien deze blokkies 300.000 LPG kilometers of het niks is..> Flashlube / Valveprotector Helpt ‘t
Niet tot Weinig bij de Z16XER Z18XER, stelt de schade enkele duizenden kilmeters uit, maar meer ook niet..
Willem
26 januari 2013 om 17:43 #17667380Het werkt op onderdruk, dus als je geen gas geeft staat je gasklep dicht dus veel onderdruk en zuigt de motor harder aan het flesje.
En bij de elektrische variant zit er een klepje tussen die de doorlaat regelt aan de hand van het motor vermogen.
Een nadeel van dit systeem is dat: de motor niet voldoende olie, kan binnen krijgen tijdens een volle belasting.Er bestaan ook splitters voor dit systeem zodat er, 4 nippels in je inlaat komen waardoor elke cilinder even veel olie krijgt. Wat anders maar de vraag is met 1 nippel achter de gasklep.
Ik bouw zelf veel gas installaties in, maar ben geen fan van dit systeem!!
Er is al een nieuw systeem van JLM met een pomp, dus dan weet je zeker dat de motor de juiste hoeveelheid olie binnen krijgt!! veel beter.Z16XER kun je kleppen stellen met klepstelplaatjes.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.