Forumindex › Forums › Modellen › Astra › filters nokkenas verstellers verwijderen.
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 16 juni 2024om 16:00 door EricRobertH.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2016 om 12:33 #17275635
Beste forumleden,
Ik met mijn a-technische auto kennis heb wederom een vraag.
Laatst was ik bij opeltje17 om mijn astra uit te laten lezen. Hij begon over de filters van de nokkenasverstellers en dat dat motorische problemen kan veroorzaken. Ben daarna even gaan lezen op onder andere het forum, en wil de filters er toch wel graag (preventief) uit hebben. Ik denk zelfs dat het nodig is, want bij starten met een koude motor hoor ik (denk ik) een soort van getik. Nu kan dat ook tussen mijn oren zitten omdat er er over heb gelezen, maar toch :D .Nu is mijn vraag, is het een grote klus, moet er heel veel gedemonteerd worden? Kan dit gewoon thuis op de stoep, of heb je er echt een garage/brug voor nodig? Speciaal gereedschap?
Ik hoopte eigenlijk dat iemand mij, tegen een vergoeding uiteraard, mij hiermee kan helpen.. zou erg dankbaar zijn :worsAlvast bedankt voor de reacties!
Rico
2 maart 2016 om 15:13 #18312090Denk zo’n 10 minuten per steller eruit filtertjes eraf, en er weer in.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 maart 2016 om 16:13 #18312091Bedankt voor je reactie!
Oh, dat valt inderdaad mee.. ik heb alleen geen flauw idee waar ik het zoeken moet :wtf , dus als iemand mij zou willen helpen, graag!
Nog even de mening van de mensen op het forum; ik doe er toch wel goed aan om ze eruit te halen?2 maart 2016 om 16:18 #18312092Jup
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 maart 2016 om 16:27 #18312093Oké, dan ga ik nog even informeren bij garages in de buurt naar de kosten. Iemand van hier is ook nog steeds welkom! Dank voor je deskundigheid wim!
3 maart 2016 om 22:48 #18312094Vandaag bij de opel dealer geweest. En die kenden het probleem niet. Vervolgens naar een garage geweest die alleen opels doet, en die zeiden dat er helaas geen nokkenasverstellers inzitten :s . Dus nogmaals een oproep aan iemand van het forum die mij wilt helpen ( voor een vergoeding uiteraard).
3 maart 2016 om 23:01 #18312095verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
3 maart 2016 om 23:02 #18312096Komen van dit forum af zelfs
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
3 maart 2016 om 23:19 #18312097Ooh, als ze daar zitten kan ik het zelf ook wel denk ik. Neem aan dat ik de boutjes los moet halen die je op de foto van bovenaf ziet, en dat je ze er dan zo uit kan schuiven ?
Dan de (oranje) filtertjes er voorzichtig af en dan kan ie weer terug?
Dit is trouwens een 1.8 zie ik, en ik heb een 1.6.. maakt geen verschil?4 maart 2016 om 09:23 #18312098Jup
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 maart 2016 om 09:23 #18312099Z16XEP of Z16XER??
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 maart 2016 om 10:04 #18312100Naar mijn weten z16xer, maar nu begin ik te twijfelen. Zal zo als ik even tijd heb het onderhoudsbeurt er bij pakken, en meteen even onder de motorkap kijken of ik de stellers zie zitten.
4 maart 2016 om 10:17 #18312101De boutjes zitten onder de stekken van de verstellers. En je moet redelijk kracht zetten om ze eruit te halen.
4 maart 2016 om 10:40 #18312102Net even snel gekeken, het is inderdaad een z16xer.. ook even snel onder de motorkap gekeken ( het zeikt van de regen hier :swear ) en ik zag de nokkenasstellers wel zitten, maar zo gauw geen boutjes ( of andere bevestigingspunten) . En ik ben al gauw bang dat ik iets stuk trek/maak. Ben een lastige klant, I know, naar jullie hulp word erg gewaardeerd :wors
4 maart 2016 om 12:42 #18312103En dan ben ik wel erin geïnteresseerd hoe je die filtertje moet verwijderen zonder andere zaken te beschadigen. Die filters zullen er toch voor niks op zitten lijkt me.
Zelf heb ik namelijk ook een Z16XER motor die bij een koude start niet tikt, maar wel als ie ff gelopen heeft.
Maar dat doet maar een fractie van 1 á 2 seconden.Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
5 maart 2016 om 11:37 #18312104Inderdaad een heel goede vraag, ben ik ook benieuwd naar..
5 maart 2016 om 18:39 #18312105Filters zijn voor de inloop periode van de motor, maar zijn er door de dealers nooit afgehaald.
De filtertje’s vervuilen waardoor de stellers gaan tikken en uiteindelijk stuk gaan.
5 maart 2016 om 20:28 #18312106Misschien dan weer een stomme vraag van mij: maar waarop is dat nu precies gebaseerd dat de filters alleen nodig zijn voor de inloopperiode van het blok. Mij lijkt het dan vanzelfsprekend dat de filters er met een doel in zitten. En waarom halen de dealers ze na deze periode er dan niet uit?
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
5 maart 2016 om 21:50 #18312107Opel geeft dat in de werkplaats handboeken aan. De filters kan je eenvoudig met een mesje verwijderen. Enige voorzichtigheid is geboden omdat je anders de stukjes uit de verstellers moet peuteren…
16 juni 2024 om 16:00 #18553218Linkje dat verwijst naar het verwijderen van de filters op de nokkenasversteller, met reden zoals Opeltje17 aangeeft: https://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-h/j__engine_and_engine_aggregates/technical_service_bulletins/noise_vibration_rattle/engine_a/z/16/18xer_rattling_noise_sometimes_p0011_or_p0014_stored_svs_on/
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.