Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Filemeldingen niet leesb aar
Diusplay navigatiesystyeem Grandland
Opel geeft niet meer thuis.
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 september 2019om 19:59 door Astroide01.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2019 om 15:17 #18367653
Zojuist via dhr Dillen van Opel NL/BE bericht ontvangen dat alle Grandlands een “euvel” (lees in hollands fabricagefout) hebben mbt het display van oa filemeldingen. Het woord “Filemelding” is helder, maar tijdens het rijden zijn de plaatsen WAAR de file staat niet of nauwelijks leesbaar (allen door de bijrijder als deze er 20cm van af gaat zitten!!!!!)
Opel BE/NL gaat er NIETS meer aan doen.
Wel wordt er op dit moment een reclamespot via TV uitgezonden mret een uitstekend werkend Navigatiesysteem op de Crossland. Dit is volgens mij hetzelfde systeem. Maar Opel doet NIETS aan het EUVEL in de grandlands, maar verkoopt deze nog steeds met deze fabricagefout.
Doet u mij een plezier en check uw navigatiesysteem tijdens het rijden en verwittig uw dealer van deze fout, misschien dat wij met zijn allen Ople kunnen bewegen om een systeemupdate te laten uitvoeren of anders de kopers van een Grandland financieel tegemoet te komen. Ik denk hierbij aan een schadevergoeding van minimaal € 2500,–\
Alvast dank voor uwe reactie. :help: :help:
24 juli 2019 om 19:38 #18367658Hallo
Ik weet niet wat u bedoeld maar als ik op filemelding druk dan krijg ik heel de lijst van mijn route waar ze staan en hoelang ze duren.
Mijn navigatie werkt verder perfect.
Ik heb flitsmeister op mijn telefoon en meld mij voor files en zelfs voor een slecht wegdek.
En het bespaart ook nog bekeuringen voor te hard rijden
24 juli 2019 om 20:03 #18367659Zie foto. De aanduidingen “gevaar” en/of “weg afgesloten” zijn nog redelijk leesbaar, maar waar?????? is on der normale omstandigheden tijdens het rijden niet te lezen. Mijn echtgenote moet er bijna bovenop kruipen om te zien waar eea plaatsvindt. Voor de bestuurder in een normale zitpositie is het lezen levensgevaarlijk.
In een garage of binnen heb ik geen probleem, maar de helderheid onder het rijden is puur slecht.
Opel geeft zelf aan dat dit een “euvel” is bij alle grandlands.
Graag uw reactie. :help:
24 juli 2019 om 21:06 #183676612 vragen:
1) waarom wordt dit onderwerp in een nieuw topic onder de aandacht gebracht terwijl het reeds eerder besproken is. Zo ontstaan steeds meer topics over hetzelfde onderwerp en wordt het forum vervuild
2) waarom is er een peiling toegevoegd aan dit topic
Ik gebruik het navigatiesysteem van de GrandlandX niet. Naast de slechte info over files worden ook flitsers en omleidingen ivm wegwerkzaamheden niet gemeld. En de kaarten zijn niet superactueel. Ik ben zeer tevreden over Waze (van Google) als navigatiesysteem en ga geen moeite doen om Opel op andere gedachten te brengen.
25 juli 2019 om 14:37 #18367666Waarschijnlijk begrijt u de frustratie niet. Als iedereen zijn mond houdt tegenover Opel en als er geen goede oplossing komt vanuit het forum dan moet er wel iets gebeuren en een ander systeem koppelen ipv het navigatiesysteem van de grandland dat is flauwekul. Bij een wagen van ca € 43k mag je verwachten dat alles goed en veilig werkt. En dat is NIET het geval.
25 juli 2019 om 18:19 #18367673Gebruik zelf ook google maps of waze en heb mij nog nooit verdiept in het navigatiesysteem waar vind ik deze melding kan ik het ook even checken en zonodig melden
25 juli 2019 om 18:21 #18367674Via diverse knopjes naar filemeldingen.
Dan op de rij autotjes drukken en
dan op de lijstmiddenbovenin.
Kunt u mij ook vertellen wat de datum en versie is van uw systeem. Dat is te vinden onder de instellingen
Alvast dank
26 juli 2019 om 23:50 #18367688is inderdaad slecht leesbaar in het zonnetje maar als ik op de melding tik zie ik de file op de kaart systeemsoftware is nog orgineel volgens mij begin 2018 maar lees hier alleen maar berichten dat je geen verschil merk na softwareupdate dus zolang hij het voor de rest goed doet zal ik bij de volgende beurt is vragen om een update maar verwacht hier geen wonderen van
29 juli 2019 om 12:15 #18367718bij mij verdwijnt het scherm niets meer te zien en dan weer wel
30 juli 2019 om 19:35 #18367750De ene keer zie ik niets rood afgebeeld en de andere keer wel, werkt inderdaad niet vlekkeloos. Ook heeft deze navi geen flitsmelding, ook niet zoals Skoda een knop waarop je alle filemeldingen in tekst krijgt. Tevens te lang uitgesproken teksten waarvan je het laatste deel al weer vergeten bent. En irritant ‘ga de snelweg op’ terwijl er echt geen andere mogelijkheid is. Wel eens betere navigatie gehad.
19 augustus 2019 om 18:43 #18368114Na een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd te zijn (oa door de serviceafdelingen van Opel voor BE en NL) heb ik besloten deze Grandland terug te geven aan Opel met daarbij de aantekening, dat Opel niet heeft geleverd wat er beloofd is. Zij heeft dus mi (en van de Rechtsbijstandverzekering) een wanprestatie geleverd.
Lezers: doe hier uw voordeel mee.
20 augustus 2019 om 11:10 #18368131Kunt u aub een foto maken van de Lijst met filemeldingen.
Maar laat deze foto dan onder ht rijden door uw bijrijder maken, het wordt anders wel erg gevaarlijk op de weg.
Overigens is de lijst op mijn Grandland X 8 traps automaat tijdens het rijden nagenoeg NIET te lezen. Mijn echtgenote moet er op ca 15 cm afstand naar kijken alvorens ze kan lezen waar de files en/of gevaarlijke situaties zijn. En alvorens er allerlei opmerkingen worden geplaatst over haar gezichtsvermogen: deze is 100% oke.
Alvast dank voor uw foto’s
20 augustus 2019 om 12:30 #18368133ik zal dat zeker doen wanneer er zich meldingen voordoen.
31 augustus 2019 om 10:23 #18368416Is dit niet met alles in systeem van de Grandland? Niet alleen filemeldingen, maar overal waar tekst donkergrijs is. Met zonnebril op niet te lezen. Met de zon in het interieur zonder zonnebril ook niet te lezen. Alleen in een donkere garage kan het gezien worden.
Ik had gehoopt dat je met dit systeem ook de layout kon veranderen net als bij de Peugeot 308. Daar kon je kleur en layout veranderen. Navigeren doe ik met flitsmeister. Het systeem van Opel is niet overzichtelijk met donkerpaars als snelweg, en middelblauw als route.
Voor mijn gevoel is het mediasysteem een stuk uitgekleed dan het systeem van 4 jaar geleden in mijn Peugeot.
31 augustus 2019 om 12:03 #18368419Kan je flitsmeister ook op je scherm krijgen? Vind Android auto wel super werken.
31 augustus 2019 om 17:20 #18368433Nee helaas dat werkt nog niet.
Ik hoop dat het in de toekomst nog wel gaat gebeuren.
Ik ben erg fan van flitsmeister. ?
En idd android auto werkt goed.1 september 2019 om 21:16 #18368457[quote quote=18368419]Kan je flitsmeister ook op je scherm krijgen? Vind Android auto wel super werken.[/quote] kan via Apple CarPlay, maar dan ziet FM er opeens uit als een navi systeem van begin deze eeuw… Ik gebruik Waze (is van TomTom) heeft ook flits- en filemeldingen.
2 september 2019 om 12:06 #18368469Het is toch een grof schandaal dat er door opel-rijders (vaak hele trouwe klanten) allerlei flutsysyemen extra gebruikt moet worden om met de nodige veiligheid te kunnen navigeren. De serviceafdeling van Opel nl/be geeft niet meer thuis nadat zij hadden toegegeven dat er een systeemfout in de systeemsoftware zat maar niet weten hoe ze dit moeten oplossen. Mijn advies:kijk eens naar de aansturing van de led-relaitjes en stuur ze apart aan.
2 september 2019 om 20:24 #18368481Ik ben toch een beetje bang dat er teveel mensen, teveel instellingen aan het systeem veranderen waardoor dit zich vreemd gaat gedragen.
Na bijna 2 jaar de GX te rijden heb ik een aantal maanden geleden de prettige ervaring gehad dat het navisteem mij dwars door Luik heen loodste (echt midden door het centrum). Ik rijd al jaren voor vakanties via de A2 Maastricht, Luik, Dyon, Lyon etc. etc. en vice versa. Geen enkele auto (navisysteem) heeft zelfstandig besloten mij van de snelweg af te leiden, dwars door Luik centrum.
De reden dat het systeem het deed? Er was een ongeluk gebeurd in een van de tunnels rondom Luik en er stonden gigantische files. Dankzij de RDS zender die stond ingesteld heeft het systeem volledig automatisch een nieuwe route voor mij bepaald, weliswaar dwars door Luik centrum, maar wel filevrij!
4 september 2019 om 15:39 #18368512Vandaag bericht gekregen van mijn Opeldealer dat er al tientallen klachten zijn binnengekomen bij Opel inzake de zichtbaarheid/leesbaarheid van de navigatiemeldingen.
Het antwoord van Opel is dat er bij een volgende systeemupdate (?????????????) rekening wordt gehouden met deze klachten.
Hoe wazig kan een antwoord van de producent zijn.
Mijn dealer heeft aan alle kanten gedrukt, maar kan hier zelf helaas niets aan doen, dus nogmaals: 3werf schanden aan Opel omdat men zijn vaste klanten in een wagen laten rijden die bij het lezen van bijv. de filemeldingen levensgevaarlijke situatie voor lief neemt.
Ik roep eenieder die hier ook ongemakken van ervaart op om zich te melden bij de serviceafdeling van Opel BE/NL en bij zijn dealer.
Hoe meer klachten des te eerder gaan ze bij de ICT afdeling van Opel eens kijken waar het probleem zich voordoet.
Met mijn kennis van zaken zou ik zeggen: kijk eens naar het aansturen van de relaitjes van de LED’s van de navigatie. Daar gaat echt iets niet goed.
9 september 2019 om 19:59 #18368615Het gaat er niet om dat er teveel mensen zouden zijn, die instellingen in het systeem veranderen. Je kunt alleen instellingen veranderen, die door PSA vrijgegeven zijn. Dit zijn dus geen kleurinstellingen of andere zaken die de leesbaarheid beïnvloeden. Zelf in de basis, als je de auto voor het eerst ophaalt bij je dealer, is het donkere lettertype niet goed genoeg te lezen als de zon in je auto staat. Laat staan met een zonnebril op. En dit geldt niet alleen voor de filemeldingen, maar voor alles wat in dit donker grijze lettertype weergegeven wordt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.