Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › ff voorstellen en lastige vraag over 1.9CDTI
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2012 om 21:26 #17245904
Goedenavond allemaal,
Ik ben dus nieuw hier en heb meteen een lastige vraag aan mijn mede forum leden.
We zijn in het trotste bezit van een Vectra C 1.9CDTI (150PK) OPC trim executive automaat. Wat er op kan zit er op en met de 18″ GTS velgen gewoon een hele mooie en zeer fijne auto. Hij is gechipt dus met de caravan erachter is het goed dat men cruise control heeft uitgevonden :) Ook mijn vrouw vond diesel ineens heel leuk rijden….
Echter bij terugkomst uit Frankrijk afgelopen zomer hoorde ik ineens een rinkelend geluid vanonder de kap. Geprobeerd dit te achterhalen maar daar ligt mijn kennis niet. Bij de garage was er twijfel, de bak of de verstuivers. Na een paar dagen begon de auto ineens te bokken en brandstof te slurpen 33/100. conclusie verstuiver defect. deze is vervangen slik 600 euri armer en we dachten we zijn er. Echter tijdens belasten motor bleef hij meer lawaai maken dan voorheen, rinkelend-ratelend. Ook als je 100 reed op cruise en je gaf 1 x plus, begon gehele motor te trillen. Zodra snelheid bereikt was verdween dit. Deed je dit boven de 115 geen probleem. Conclusie ook de andere 3 verstuivers eruit, arghh. Dit bokken bij gas geven is nu weg. Maar…
Het ratelende geluid, veel meer als voor de zomervakantie bleef. Je denkt echt dat de kleppen door de kap heen komen. Ook brandstof verbruik is nu meer als normaal. gemiddeld nu 1 op 14,5 bij ritten op 80 km wegen en afstanden van 25 km en meer )678 km in 1 week genomen. Dus motor wordt warm. Men zegt nu dat de nieuwe sproeiers een juist beeld geven van het verbruik en dat hierdoor meer roet gegenereerd wordt en daar door de regeneratie vaker zijn werk doen en dit meer verbuik oplevert. Hmm, vroeger reed hij wel zuiniger. Op 80 km wegen gewoon 4.2-4.5 liter de 100.
Men heeft afgelopen zaterdag weer geluisterd en nu denken ze dat er een tik zit in cilinder 4. Men vermoed dat wellicht een klepje van de automatische luchttoevoer is afgebroken en in die cilinder is gezogen.
Ik begin nu te twijfelen aan dit verhaal, en zoek nu elders naar antwoorden.
Dit is de grootste Opel kennisbank van Nederland denk ik en ik hoop dat jullie wellicht mij advies kunnen geven. Hopelijk niet vanuit eigen ervaring……Groeten,
RobertPS: sorry voor het lange verhaal maar geeft de meeste data.
30 januari 2012 om 18:16 #17984936Pfffff, klinkt moeilijk. Allereerst ff wat op een rijtje;
Volgens mij heb je een Z1.9DTH en geen JTD. Die ligt in een Alfa.
Vervolgens zou ik een andere vod dan die je nu gebruikt om een second opinion vragen. Uit laten lezen met de tech 2. Met zulke storingen zullen er toch echt foutcodes naar boven moeten komen. Dan over je verstuivers, ik heb recent info bij een specialist opgevraagd die ze reviceerd. Hij is het nog nooit tegen gekomen dat ze alle 4 naar z’n groot zijn maar zeg nooit nooit. Met het klepje zul je de wervelkleppen bedoelen. Als er daar 1 van afgebroken is en naar binnen is ‘gezogen’ ben je de sjaak! Ik denk echter dat je eerste euvel wel eens daar van daan kan komen. Wervelkleppen zorgen bij verscillende toeren standen de luchttoevoer evenredig is aan wat nodig is. Als ze vastkoeken, wat een kwaal is bij dit type, blijven ze in een bepaalde stand vast staan. Als dat het standje is bij hoog toeren, boven de 2000. Dan kan het zo zijn dat je bij lage toeren of geen vermogen hebt of last van gestotter. Anderzijds zou je het rijgedraag ook kunnen zoeken in een verrot DPF als je die hebt.Kortom tech2 er aan en uitlezen. Lijkt er op dat je vod niet weet waar die het moet zoeken. Heb je nog garantie?
Groet Jurgen
30 januari 2012 om 20:30 #17984937-offtopic
goed JTDm dan haha….
Back ontopic..
Zou toch echt voor een Second opinion gaan bij een andere dealer of specialist inderdaad…
Willem
30 januari 2012 om 21:11 #17984938is het een vol automaatbak of een geautomatiseerde versnellingsbak die nog een drukgoep heeft en een dualmass vliegwiel heeft die rammelt
30 januari 2012 om 22:04 #17984939Hoi allemaal,
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het is een volautomaat. 6 bak die zelf denkt :) weer iets wat ik niet zelf meer hoef te doen. Zodra de sleurhut erachter hangt geef ik wel zelf het schakelmoment aan. de bak doet het uiteindelijke werk. Het schijnt dat dit overbodig is. De bak zelf zou na een 20 minuten rijden zelf weer zijn ideale schakelmomenten kiezen. Echter schakel je zelf net die 200 trn eerder terug om hem net even wat lekkerder te laten lopen.
Morgen gaat hij met de camera in cilinder 4 kijken. Er is al iemand die vanuit een andere VOD meedenkt maar tot op heden nog niet het antwoord gekregen wat we zoeken. Helaas is de garantie voorbij. Hij is nu 3,5 jaar oud.
Wordt vervolgd dus. Als dit niet helpt dan gaan we maar eens terug waar hij vandaan komt kijken of men daar iets meer kan zeggen.
Robert
30 januari 2012 om 22:30 #17984940uit ervaring sla eens van af onder tegen de voorpijp het flex gedeelte (dikke gedeelte)net achter onderplaat geeft bij dit type nog al eens hoog rammel geluid even luisteren of dit het zelfde is als wat je hoort voor dat je te veel overhoop haalt succes
31 januari 2012 om 07:48 #17984941dank je, zal het meenemen.
31 januari 2012 om 12:59 #17984942Wat heeft ie gereden?
Komt voor dat de wervelkleppen de bediening uislijt op zn asjes.
Vliegwiel komen ook voor (2 Massa)
Of de versnellingsbak zou ook goed kunnen.
Succes ben wel benieuwd we horen het wel.31 januari 2012 om 13:42 #17984943Hey Astra,
91.000km. Dus hij is net ingereden…..
31 januari 2012 om 22:25 #17984945even een update,
tec2 geeft niets aan.
Het zuiver een mechanische tik welke rond cilinder 4 zit. Men denkt nu aan de lagerkap of een lager? Maar dit gaat mijn petje te boven. morgen gaan ze proberen bovenkant te demonteren.
houd jullie op de hoogte
1 februari 2012 om 21:04 #17984946@jraaf wrote:
Dan over je verstuivers, ik heb recent info bij een specialist opgevraagd die ze reviceerd. Hij is het nog nooit tegen gekomen dat ze alle 4 naar z’n groot zijn maar zeg nooit nooit.
Kan makkelijk..
Bij mijn 6 pitter alle 6 kapot.
Maar ook mijn garage stond hier raar van de te kijken :)Anyways succes verder, kan je helaas net verder helpen qua 1.9 motor.
Hoop voor je dat het laatst genoemd klopt en het over is
1 februari 2012 om 21:09 #17984947AnoniemLid sinds:
1 January 1970ondanks alle ellende, blijft het tocht mooie zon diesel
1 februari 2012 om 22:39 #17984948Inderdaad Helmer, en leukste is als je bij een tolhuis staat in Frankrijk. je brengt de combinatie naar de 40 en klikt de cruisecontrol weer aan. Dan weet je niet wat er onder de kap gebeurt met de sleurhut er achter trek je bijna iedereen eruit. :) Dat is genieten……
1 februari 2012 om 22:46 #17984949Ik had ook een “metaal” tik in de 4e cilinder, nieuwe verstuivers heeft het opgelost, de 3e verstuiver was ook al behoorlijk slecht. Er zitten nu voor 700 euro 4 splinter nieuwe verstuivers in.
Ik heb overigens ook een z19dth motor.Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
2 februari 2012 om 09:13 #17984944@Vekkie wrote:
Inderdaad Helmer, en leukste is als je bij een tolhuis staat in Frankrijk. je brengt de combinatie naar de 40 en klikt de cruisecontrol weer aan. Dan weet je niet wat er onder de kap gebeurt met de sleurhut er achter trek je bijna iedereen eruit. :) Dat is genieten……
dat gevoel ken ik :D heb alleen geen auto maat post ook eens een foto van je auto we zijn gek op :kewlpics
2 februari 2012 om 14:47 #17984950He Spacejam,
die zitten er bij mij al in. alleen helaas niet voor € 700,- ff € 1100,- meer.
Ik hoop ze niet meer nodig te hebben maar anders meld ik me wel waar jij dit hebt laten doen. Poeh
2 februari 2012 om 14:56 #17984951He Marcel,
ik zal eens ff uitzoeken hoe dat dit werkt :) kreeg het nu 123 niet sel voor elkaar.
Gr.
Robert2 februari 2012 om 16:47 #17984952@Vekkie wrote:
Inderdaad Helmer, en leukste is als je bij een tolhuis staat in Frankrijk. je brengt de combinatie naar de 40 en klikt de cruisecontrol weer aan. Dan weet je niet wat er onder de kap gebeurt met de sleurhut er achter trek je bijna iedereen eruit. :) Dat is genieten……
De helft hier kent mij niet meer :cry maar ik had dus ook een gechipte(EDS) 192pk C2 Diesel Station maar dan handgeschakeld.
Inderdaad met een sleurhut is het feest :wors maar let op, doe niet te vaak van die sprintjes met die hut erachter want je rijdt alles naar de klote :(Jan
2 februari 2012 om 18:51 #17984953@janneman vectra c wrote:
De helft hier kent mij niet meer :cry
Jan
Tuurlijk kennen we je nog Jan. Met die electrische achterklep :vertag
Groet jraaf2 februari 2012 om 20:49 #179849542 februari 2012 om 23:00 #17984955@kimmiej666 wrote:
@jraaf wrote:
@janneman vectra c wrote:
De helft hier kent mij niet meer :cry
Jan
Tuurlijk kennen we je nog Jan. Met die electrische achterklep :vertag
Groet jraafHaha die geregeld blijven hangen :swear
Dat was bij mij niet :D
En ik heb er nu weer èèn :thumb die moet alleen wel met de hand dicht :thumbdown
Ik kom bij de voorjaarsmeeting wel even kijken naar jullie Veccies :angel
Sorry dit was even -offtopic
Jan
3 februari 2012 om 20:18 #17984956@janneman vectra c wrote:
@kimmiej666 wrote:
@jraaf wrote:
@janneman vectra c wrote:
De helft hier kent mij niet meer :cry
Jan
Tuurlijk kennen we je nog Jan. Met die electrische achterklep :vertag
Groet jraafHaha die geregeld blijven hangen :swear
Dat was bij mij niet :D
En ik heb er nu weer èèn :thumb die moet alleen wel met de hand dicht :thumbdown
Ik kom bij de voorjaarsmeeting wel even kijken naar jullie Veccies :angel
Sorry dit was even -offtopic
Jan
Nog verder offtopic (mijn ophangpunten voor de veer zijn gelast geweest voordat ik em kocht, dus bij die van mij vliegt weleens de veer los, vandaar dat ie bij mij soms gaat hangen :)
16 februari 2012 om 20:19 #17984957Goedenavond medeforumleden,
Even een update. door de winterinval kreeg mijn garage het ineens beetje druk, goed voor hem, slecht voor iedereen met panne. Aangezien wij een auto mochten lenen en dus mobiel zijn, andere mensen voor gelaten welke echt inmobiel waren.
Enfin, deze week verder gegaan met sleutelen, hier de bevindingen. De nokkenas gedemonteerd. deze heeft op 1 as een zeer kleine speling. Dit zou wellicht die metaalachtige tik kunnen veroorzaken. Het lijkt echter onwaarschijnlijk gezien de kleine speling erop. Vervolgens complete onderkant van blok gedemonteerd om bij de krukas etc te kunnen komen. Als ik het verkeerd optik, don’t shoot the messenger. Ik heb meer verstand van verzekeren :)
Hier op geen enkele as speling aangetroffen, gelukkig maar blijft de vraag. waar komt die tik vandaan. We kijken nu even wat een nieuwe nokkenas kost. maar als ik het goed heb moet he dan complete bovenkant blok vervangen waar die 2 nokken assen in draaien?
Kortom, aantal dingen uigesloten, vraag blijft. Iemand nog ideen?
Gr.
Robert
16 februari 2012 om 20:56 #17984958Pfoe! Al dat werk en nog niks gevonden. Kan Opel je niet beter een nieuw blok aanbieden :hmmz
Groet jraaf16 februari 2012 om 21:09 #17984959Helaas, die waren al niet thuis toen mijn verstuivers vervangen moesten worden. Daarom daarna ook niet meer bij de merkgarage, maar ze doen wel 95% Opel en ik ken ze al jaren. Dat scheelt me direct al in de kosten. Ik kon uiteindelijk coulance krijgen. alleen toen was de factuur met coulance bij de merkdealer nog hoger dan ik uiteindelijk moest afrekenen. :(
Vandaar dat men daar nu meedenkt en gewoon niet op voltarief aan het zoeken is, tijdens hin spitsuren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.