Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Fan kapot in Opel Corsa 1.4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2011 om 14:51 #17232433
Beste Corza-fanaten,
Zelf ben ik sinds een half jaar in het bezit van een Opel Corsa. Een wat oudere model (X1.4 SZ) volgens mij uit 95.
Het feit dat de auto wat ouder wordt merk ik aan een aantal kleine mankementen die steeds optreden (kapotte ruitewisser in stand 1, aantal kapotte verwarmingselementen/strepen op de achterruit, etc). Allemaal geen enkel probleem, kom nog steeds veilig aan op locatie!
Vandaag echter een vervelender mankementje waar jullie hier misschien wel wat tips voor hebben om het zelf te maken. De auto is qua waarde waarschijnlijk voor nog geen €1000 verkoopbaar, rekeningen van honderden euro’s tikken in dat geval vrij hard aan :).
Aangezien de auto wat vocht vast houdt binnenin moet ik vrijwel altijd rijden met de ruitenblower aan. Deze staat de hele winter vrijwel continu op stand 2. Vanochtend deed de blower het echter helemaal niet meer terwijl dit de vorige autorit nog wel het geval was.
Andere elektrische onderdelen zoals de achterruit verwarming, radio etc. doen het nog wel gewoon. Alle standen van de ruitenblower zijn kapot (1, 2, 3 en 4).
Kwik fit gaf aan dat de motor kapot kon zijn of dat het een weerstandje kon zijn. Kan ik dit zelf controleren en/of vervangen? In dat geval kan ik zoiets van de sloop halen en zo de blower weer aan de praat krijgen.
Tips zijn welkom! Dank.
8 februari 2011 om 15:20 #17813686Is als ik goed heb de voorschakel weerstand.
Ik heb daar een beschrijving van hoe je hem moet vervangen.
Heb ik een aantal weken geleden ook naar iemand gemaild die foto`s.
Foto`s heb ik genomen uit boek vraagbaak.
Ik kan ze je wel mailen.8 februari 2011 om 16:24 #17813687als ook de hoogste stand het niet doet ,moet je er wellicht vanuit gaan dat ie doorgebrand is
want als de weerstand kapot is geeft ie volgens mij alleen de volledige stroom door = stand 4
kijk eens of die niet vol met prut en dood blad zit ,
miss in combi met vocht in het blaasmotortje,
lagerhuisjes willen ook wel eens gaan uitlopen en dan is ie er ook aan.9 februari 2011 om 09:37 #17813688Kijk eerst je zekeringen eens na.
En voor al het vocht is er waarschijnlijk ergens een lekkage.
Spoor die op en je hebt al minder vocht problemen.9 februari 2011 om 14:02 #17813689@ Max, dank voor de tip. Ik geloof dat de zekeringen ergens links onder het stuur zitten correct? Ik heb deze zekeringen nog nooit gezien. Kan iemand misschien beschrijven wat ik zou moeten zien wanneer er 1 niet meer werkt?
@ Corsair A, inderdaad alle standen zijn stuk. Bedoel je met ‘ie’ de motor? Er zit denk ik geen prut en bladeren in. Deze auto rijdt alleen van huis naar werk en komt feitelijk geen boom tegen. Even gekeken en zie ook helemaal niets qua bladeren enzo.
@ Bandido, ik heb je een prive bericht gestuurd. Super bedankt voor je aanbod.
Als ik het goed begrijp zou het dus 1 van drie dingen kunnen zijn?
– Motor
– Weerstand
– ZekeringWaarbij het slim is eerst de zekering na te kijken, en daarna de weerstand. Als dat niet werkt een andere motor?
9 februari 2011 om 14:08 #17813690zekeringen zitten li-voor onder het stuur
als je het kapje eraf haalt ,
staan aan de binnenkant de symbolen .
en de plaats waar hun zekeringen zich bevinden op de zek.kasteen kapotte zekering herken je aan een onderbroken metaalstripje en soms ook een zwart plofvlekje
als die wel heel is dan is vrijwel zeker je motor zelf kapot ,beste een goede bij de sloop ,heb je wel voor een 10tje .
weerstand is niet het probleem want dan zou ej nog de hoogste stand moeten hebben11 februari 2011 om 07:58 #17813691Zekeringen gecontroleerd. Heb niets kunnen vinden wat lijkt op een kapotte zekering.
Denk dat ik morgen even langs een sloop ga ergens in de buurt van ijsselstein (utrecht). Even voor de zekerheid, ik moet gewoon een fan motor kopen?
Ik zit er aan te denken deze motor te laten installeren bij een garage. Of denken jullie dat een leek dit ook binnen een uurtje ofzo moet kunnen fixen?
11 februari 2011 om 08:08 #17813692motortje compleet meenemen,het schoepenwiel ff goed laten spinnen ,
dan zie je of er geen speling op de lagertjes zit (axiaal en raidaal)het huis zelf zit met een paar moertjes aan de auto ,onder de parafaan,
die zit weer met een paar schroefjes aan de auto en aan elkaar .dat moet een beetje handig figuur wel zelf kunnen ,
garage betaal je ook weer uurloon :o
wordt dan zon duur fannetje11 februari 2011 om 10:56 #17813693Is er nog een manier dat ik die oude motor ergens op kan aansluiten om te testen of dat echt het probleem is? Dat ik zo het probleem met zekerheid kan isoleren? Bijvoorbeeld aansluiten op een sterke batterij ofzo?
11 februari 2011 om 11:05 #17813694ja kan ind .even met draad en stekkers aansluiten op een accu ,hij blaast dan voluit
slim bedacht :cool: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.