Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › F20 of F28?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 november 2010 om 19:51 #17229015
Hallo,
Ik rijdt een corsa b gsi, heb eerst een c20xe gereden met een f20 bak en nu rijdt ik al een tijdje met een c20let met daarachter een f20.
Opzich niks aan de hand:P, maar nu ga ik een nieuwe motor opbouwen die +- tegen de 300pk aan gaat zitten.
Nu ben ik dus al een tijdje aan het twijfelen of ik op die nieuwe motor ga rijden met een f20 of f28, aangezien ik in mijn omgeving alleen maar verschillende verhalen hoor over de f28.:hmmz
de een zweert het op die bak en de ander weer niet.Nu heeft een vriend van me 2 f28 bakken liggen en wordt de keuze wel erg aantrekkelijk, het nadeel echter is dat ik laatst een racekoppeling heb gekocht voor de f20.
Ik zit te denken aan het gewicht van zo’n f28 omdat het uiteindelijk in een b corsa komt en de wegligging ook wel belangrijk is.:vertag
Ook wil ik graag weten wat de verschillen zijn tussen de bakken qua rijgedrag/koppel, en het schakelen opzich zelf.Graag hoor ik van jullie ervaringen/meningen en opmerkingen.
Alvast bedankt!
Groetjes Rob
27 november 2010 om 21:06 #17766557zoveel pk en koppel zal een F20 niet trekken, een F18 wat veel mensen hebben zal het ook zwaar hebben, dus denk dat een F28 wel noodzakelijk is.
Maar er zijn hier op het forum mensen met veel practijk ervaring die er meer over kunnen vertellen28 november 2010 om 11:07 #17766558F20met quaife liet ik ploffen met +-300pk.
F18 blijft nog steeds heel. ook racen met dragslicks, met quaife.
de quaife of andere sper is wel noodzaakelijk gezien de F18 een zwak origineel diff heeft.F28 blijft overrated duur, en erg zwaar. maar die blijven wel heel. ook met erg veel vermogen.
maar alles kan stuk, ligt er voornamelijk aan wat je er mee gaat doen…. op de weg, strip, circuit….
28 november 2010 om 16:38 #17766559ben het eens met sw. de f28 blijft duur en daarbij hebben veel van die bakken last van krakende syncromesh ringen.
persoonlijk zou ik liever een f18 kopen en dan met het geld dat ik in me zak houd, een sper diff kopen ;)28 november 2010 om 22:01 #17766560hmm,:hmmz
Dan gaat het hier neem ik aan wel over zon f18 plus geloof ik he?wat zijn dan weer de precieze verschillen tussen de f20 en f18, wat maakt de f18 weer sterker dan de f20?
En wat doet een f18 op rijgedrag, toerenverloop etc?
Alvast bedankt voor de reacties maar ben er nog steeds niet uit!:angel
28 november 2010 om 22:03 #17766561gebruik zoekfunctie maar eens, dan gaat er een wereld voor je open. is al meedere malen behandeld.
zelfs nog uitgebreid topic over f18(+) bakken.
28 november 2010 om 22:34 #17766562niemand heeft het hier op over de m32 bak
is dat niet een sterkere/ verbeterde uitvoering van de f28 ? past ook achter een let toch?
29 november 2010 om 20:49 #17766563@sw: Thnx voor de info, ik ga eens goed zoeken
@Sebastiaan: deze bak past volgens mij wel achter een let (weet t niet zeker) maar past niet in een corsa b.30 november 2010 om 08:55 #17766564Ik zou gewoon voor de F28 gaan.. deze is sterk genoeg en ontwikkeld voor de C20LET
Wat ik hier weer allemaal lees heeft voornamelijk weer eens met geld te maken, en ik zou daar
niet op bezuinigen.. ik rijd al 10 jaar met een F28 in mijn Kadett en heb er geen problemen mee gehad
t is wel waar dat de synchromesch van de 2e versnelling problemen kan geven.. maar ja een F20 van 20 jaar
oud is ook niet alles..
30 november 2010 om 13:30 #17766565F28 is flink zwaarder, dan een F18/20.
Door de 6de versnelling is er een positief verbruiksverschil tov een F18/20 (bij F18 meer).F28 kan het vermogen wel aan (zelf getest met als resultaat 2 kapotte F20’s).
F18 houdt het uit eindelijk ook niet!30 november 2010 om 17:30 #17766566origineel gepost door gsi-maffia
Ik zou gewoon voor de F28 gaan.. deze is sterk genoeg en ontwikkeld voor de C20LETWat ik hier weer allemaal lees heeft voornamelijk weer eens met geld te maken, en ik zou daar
niet op bezuinigen.. ik rijd al 10 jaar met een F28 in mijn Kadett en heb er geen problemen mee gehad
t is wel waar dat de synchromesch van de 2e versnelling problemen kan geven.. maar ja een F20 van 20 jaar
oud is ook niet alles..
ik vind de f18/20 bakken ook wat soepeler schakelen als een f28 en de bakverhoudingen zijn anders, wat voor sommige een voordeel is :) . verbruik zou met een lange f18 plus niet veel moeten schelen met een f28 daar ze ongeveer dezelfde eindverhouding hebben .daarbij zie je bij een corsa b wel dat de f28 redelijk zwaar is, hé servaas ;) .
30 november 2010 om 19:19 #17766567@ gsi-maffia (ik geloof eric:angel): Geld is voor mij niet het probleem maar wil gewoon weten wat het beste is.
Denk dat ik na al deze informatie toch maar voor de f28 ga.:hmmz
iig alvast bedankt allemaal
30 november 2010 om 19:20 #17766568origineel gepost door gsi-maffia
Wat ik hier weer allemaal lees heeft voornamelijk weer eens met geld te maken, en ik zou daar
niet op bezuinigen.. ik rijd al 10 jaar met een F28 in mijn Kadett en heb er geen problemen mee gehad
Nee natuurlijk het groeit ons allemaal op de rug? :sleeping :sleeping
natuurlijk heeft het met centen uit te staan, 9 vd 10 f28 bakken die los liggen van een c20let, die te koop staan daar is wat mee.
dus waarom zou je daar een paar honderd euro’s voor neer tellen als je dan toch 2x moet. (als het tegen zit hé…)mooi voor je dat je al 10jaar probleemloos rijdt met de f28,
10jaar rijden is +100.000km frissere bak hé….
heb afgelopen tijd al meerderen gezien die van een F28 naar een F18(+ en WR) gaan voor het gewichts voordeel in de neus bij een corsa.
en omdat de f28 bakken korte versnellingen heeft dus altijd rap door moet schakelen.
30 november 2010 om 19:22 #17766569origineel gepost door sw16v
origineel gepost door gsi-maffia
Wat ik hier weer allemaal lees heeft voornamelijk weer eens met geld te maken, en ik zou daar
niet op bezuinigen.. ik rijd al 10 jaar met een F28 in mijn Kadett en heb er geen problemen mee gehad
Nee natuurlijk het groeit ons allemaal op de rug? :sleeping :sleeping
natuurlijk heeft het met centen uit te staan, 9 vd 10 f28 bakken die los liggen van een c20let, die te koop staan daar is wat mee.
dus waarom zou je daar een paar honderd euro’s voor neer tellen als je dan toch 2x moet. (als het tegen zit hé…)mooi voor je dat je al 10jaar probleemloos rijdt met de f28,
10jaar rijden is +100.000km frissere bak hé….
How how, geen ruzie hier he:P
het is natuurlijk wel waar wattie zegt, goedkoop is vaak duurkoop.Daarnaast ben ik het met jou ook eens dat je nooit weet wat je koopt, dat blijft met alles.
30 november 2010 om 19:27 #17766570Originally posted by Corsa_GSi
F28 is flink zwaarder, dan een F18/20.
Door de 6de versnelling is er een positief verbruiksverschil tov een F18/20 (bij F18 meer).F28 kan het vermogen wel aan (zelf getest met als resultaat 2 kapotte F20’s).
F18 houdt het uit eindelijk ook niet!omdat jij altijd pech hebt met bakken.
ik weet niet hoe het je lukt maar ik heb f20 bakken gezien waar 300+ pk’s op staan en welke het gewoon volhouden.30 november 2010 om 21:03 #17766571laten we natuurlijk ook niet vergeten dat het aan de rijstijl van de bestuurder ligt.
als je op iedere hoek van de straat volgas gaat in zijn 2 met 300pk gaat geen enkele bak lang mee.
maar het probleem waar ik mee zat voordat ik dit topic aanmaakte, is nog steeds.
Iedereen heeft weer totaal andere ervaringen zoals je leest.30 november 2010 om 21:36 #17766572klopt ik ken ook mensen de een houd het heel met 300+ pk`s (en eensper)
de ander rijdt de ene na de andere stuk met 190 pk
ik denk als je en beetje weet hoe je er me om moet gaan een f18 of f20 stukken langer mee gaan.
f18 en f20 bakken moet je niet al te lomp mee doen in de 5 daar willen ze nog wel eens kapot gaan.
1 december 2010 om 16:34 #17766573@ sw16v : Nur die ruhe.. dat jij t allemaal wat duur vind is jou probleem.. en t is idd waar toen ik mijn F28`s kocht ze allemaal
net wel net niet 100.000 km gelopen hadden.. daarom geef ik zo mijn mening en vind ik niet dat hij geen F28 moet kopen omdat sommige ze te duur vinden..
Zoals corsarobbie aangeeft, geld is t probleem niet.. hij heeft wel de nodige euro`s over voor zijn hobby..
Dat de corsa wel zwaar wordt op de neus kan ik me voorstellen, F28 weegt toch wel een aantal kilo`s meer dan een F20.. das wel een nadeel van de 6-gang
1 december 2010 om 16:53 #17766574:sleeping
5 december 2010 om 14:52 #17766575Bij de LET hoort gewoon de F28 vind ik omdat het blok veel elastischer is in de tussen acceleraties. Het is toch niks om straks door een snelle diesel gepusht te worden, omdat je met 240 in de 7000toeren hangt.En hoe lekker is het als je met 3000toeren lekker 140 cruist.Heb er nooit spijt van gehad.Als je starks naar het blok loopt hoor je hem zachjes
roepen FFFFF28.:cool:5 december 2010 om 15:28 #17766576F18+ tov F28 scheelde bij het afstellen van de schroefset ongeveer een halve tot hele cm-er )ben precieze maat ff kwijt) links tov rechts. :o
En ja ik heb altijd pech met me bakken :cry
Gelukkig (klopt op hout) blijven de internals van me F28 wel goed, al krijg ik het voor elkaar om allerlei gedoe te hebben met de behuizing (bouten die nooit loskomen enzo, maar bij mij dus wel).Nah ja voor mij gewoon F28, totdat er een betere oplossing hiervoor is die wel heel blijft en lichter is etc..
29 maart 2011 om 11:36 #17766577Voor soepeler schakelen:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=145440&goto=search&pid=1902459nog 10 geïnteresserden nodig!
29 maart 2011 om 12:00 #17766578ik kan me voorstellen dat er mensen zijn met goed een slechte ervaringen, met f16 f18 en f20 bakken,
servaas reed jij met of zonder sper met die bakken?
die bakken schijnen sterke en zwakke uitvoeringen van te zijn.
miss dat daar het verschil in zit?
goed voorbeeld: boris (brieken) rijdt met 315 pk 11 sec op de 1/4 mile en dat gaat al jaren goed met f20 met sper.
29 maart 2011 om 16:54 #17766579rijd nu zelf met een corsa b en f28 en valt me vies tegen
de 6 is wel weer fijn maar vind de versnellingen te dicht op elkaar zitten .
het gewicht is wel te merken bij hard remmen in flauwe bochten maar verder geen last van
als ik weer zin heb ga ik er een f18+ onder knutselen
die heb ik nog liggen
eigenlijk zou ik dan de wr versie moeten hebben maar goed
als iemand nog iets weet te liggen……..29 maart 2011 om 17:08 #17766580ik heb ook altijd met een F28 gereden, en rij nu met een F18WR 3.57.
buiten dat de F28 vaak met een synchromesh ring iets van doen krijgt vind ik ze ook veel te zwaar.De verhoudingen liggen ook veel te kort op elkaar. Persoonlijk (en let wel, dat is mijn persoonlijke mening!!) vind ik hem niet fijn voor achter de c20let motor.
als je een F18wr pakt met de langste eindverhouding (dacht 3.57) draai je veel minder toeren dan met een F28…
Dus het punt van verbruik valt dan al weg.
Probeer ook maar eens een goede, niet krakende, F28 te vinden, ze worden steeds schaarser, terwijl de F18 en F20 bakken veel ruimer gezaaid zijn.
En misschien ben ik gek, maar waarom zou ik dan een F28 kopen als ik er geen voordeel in zie ?
Het gaat mij persoonlijk niet om de centen, heb nu 2 F28’s liggen, maar die komen er bij mij niet onder!
En mijn advies zou dus ook zijn : waarom een dure F28 kopen, als er een, in mijn ogen, beter en goedkoper alternatief is ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.