Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › f20 c3.72
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 september 2013 om 15:38 #17260610
iemand enige idee wat de snelheden van elke versnelling op 7000 rpm van f20 c.3.72 4×4 vectra is?
13 september 2013 om 15:42 #1817332615 september 2013 om 21:33 #18173327erg bedankt
23 september 2013 om 19:15 #18173328en, weet je al iets meer.
ben zelf ook benieuwd wat die bak deed, heb er nooit op gelet :D :Dgroeten.
23 september 2013 om 19:29 #18173329Mocht je de verhoudingen willen weten kijk even op opel-infos.de
23 september 2013 om 21:40 #18173330Precies, je hebt een hoop van die calculators en heb wel meer dan een avond allerlei snelheden met verschillende bakken zitten uitrekenen. Dat loont enorm om zo de bak te kiezen die het beste bij jouw rijstijl en voorkeur past!
Ik gebruikte deze:
http://www.csgnetwork.com/multirpmcalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Het lijkt mij een hele vlotte bak met een lekker lichte startverhouding, alleen maakt hij denk ik wel heel veel toeren op de snelweg. Mijn voorkeur ligt toch bij de WR bakken…
24 september 2013 om 07:51 #18173331denk dat je eerder in de richting toepassing moet denken als rijstijl.
denk dat deze jongen in de cross rijdt en aan het einde van het rechtestuk en probleem heeft
of nog net iets harder wil.en als je veel op de snelweg rijdt wil je graag minder toeren maken = wr
ga maar eens in 4 rijden ipv 5 op de snelweg dan weet jij gelijk het verschil tussen een cr en een wr24 september 2013 om 11:07 #18173332Ja, precies, eerst de toepassing, dan voorkeur… En inderdaad rij ik wel eens op de snelweg in de 4 om nog eens te weten hoe het ook weer was met de cr bakken. Heb inmiddels vijf bakken er onder gehad, dus heb aardig kunnen vergelijken…. En er staat al weer een andere op het menu….
Voor de cross ga je geen wilde snelheden halen, dus dan wil je zo kort mogelijke verzetten en lekker lichte eindoverbrenging, 3.94 if 4.19 zou ook niet gek zijn…
24 september 2013 om 13:47 #18173333@theunm wrote:
denk dat je eerder in de richting toepassing moet denken als rijstijl.
denk dat deze jongen in de cross rijdt en aan het einde van het rechtestuk en probleem heeft
of nog net iets harder wil.en als je veel op de snelweg rijdt wil je graag minder toeren maken = wr
ga maar eens in 4 rijden ipv 5 op de snelweg dan weet jij gelijk het verschil tussen een cr en een wrToch wil het niet zeggen dat een wr per definitie langer is dan een cr.
Als de eindoverbrenging Een F16CR3,55 is namelijk langer dan een F18WR3,9424 september 2013 om 14:07 #18173334Nee hoor, kijk maar op opel infos.de en ga maar eens rekenen. Lang is lang en kort is kort en de eindoverbrenging staat daar volledig los van…
24 september 2013 om 14:27 #18173335wat de uiteindelijke omwetingelingen word is toch echt afhankelijk van je eindverbrenging (diffrentieel) en je overbrenging per versnelling.
24 september 2013 om 14:32 #18173336@Haasje17 wrote:
@theunm wrote:
denk dat je eerder in de richting toepassing moet denken als rijstijl.
denk dat deze jongen in de cross rijdt en aan het einde van het rechtestuk en probleem heeft
of nog net iets harder wil.en als je veel op de snelweg rijdt wil je graag minder toeren maken = wr
ga maar eens in 4 rijden ipv 5 op de snelweg dan weet jij gelijk het verschil tussen een cr en een wrToch wil het niet zeggen dat een wr per definitie langer is dan een cr.
Als de eindoverbrenging Een F16CR3,55 is namelijk langer dan een F18WR3,94sorry nu ben je appels en peren met elkaar aan het vergelijken.
wat bij een 2 liter meestal het geval is dan heb je een 3.74 cr of een 3,94 wren dan moet je wel f16 of f20 bakken met elkaar vergelijken
24 september 2013 om 14:50 #18173337snelheid = Wielomtrek x Motortoerental / Versn.Ratio x Diff.Ratio
F16, F18, F20 is geen appels met peren vergelijken.
Close Ratio en Wide Ratio. En dat staat niet per defenitie voor korte of lange bak.
Ook als je de F16 Pakt is er een CR3,55 en een WR4,19 en nog vele smaken meer.
24 september 2013 om 15:18 #18173338Inderdaad, lang is lang en kort is kort, de eindoverbrenging staat daar geheel los van…
24 september 2013 om 15:25 #18173339heb hier een tabel van een 1.6 sh kadett fase 1
is geleverd met een f16 4 en 5 bak cr en wr
de 4 bak heeft als laatste versnelling 0,89 en een dif van 3,74 standaard
de 5 bak wr heeft een laatste versnelling van 0,71 en een dif van 3,94 gls uitvoering
de 5 bak cr heeft een laatste versnelling van 0,89 en een dif van 3,94 gt uitvoeringen als je gaat zoeken wat of opel nog meer heeft gemaakt zul je vast al die andere bakken ook vinden
het gaat erom wat in welk model is geleverd24 september 2013 om 15:54 #18173340Verdraaide dumbphones, eerst mijn bericht niet posten en dan riep ik hem nog eens en staan ze er beide. Ach..
Okee, inderdaad, modellen, die staan er op opel infos keurig bij ook in tabellen.
24 september 2013 om 15:57 #18173341En dan die spellingsverprutsing…zucht… Riep=tiep
24 september 2013 om 20:06 #18173342Het zelfde principe vind je overigens terug in fietsen. Stel je een derailleurversnelling voor met een vast voorste blad, dan is dat je eindoverbrenging en de achterste cassette is de gehele CR of WR bak. Dan kun je die hele verhouding met de eindoverbrenging opschuiven, maar de stappen blijven gelijk.
Dit is dan een CR bak:
Zoals je ziet zijn de stapjes tussen de afmetingen van de bladen klein.
En dit een WR bak:
Die heeft zoals je ziet grotere sprongen.
Opel maakt sinds de oudheid motoren met een zeeeer breed inzetbaar toerental, dus goed met een WR bak te combineren, maar op het randje, zoals in de racerij is het soms toch nuttiger om voor een beperkt gebruik van het toerental te gaan in het krachtigste gebied. Dat kan ook met de tuning van de motor temaken hebben. Daarom zou het het meest nut hebben om een dynorun te doen en te kijken waar de motor het best inzetbaar is en daar een goede bak op uit te kiezen. En dan nog is het inzetgebied erg van belang, want als je op onverhard terrein racet, zoals in de cross dan ga je niet 220 per uur rijden, dus kun je het beste een zeer korte bak pakken. Rij je met turbo, dan wil je zeker met een hele dikke er op en intercoolers etc. (meer lag) nog in het inlaat traject de motor wat breder inzetten en is een bak met grotere sprongen eigenlijk weer wenselijker. Maar ook dan is het nuttig dat af te stemmen op een dynorun en inzetbereik. Wil je maximale snelheid verhogen zijn er al weer heel andere afwegingen als wanneer je snel wilt zijn in de sprint.
En laten we bij het geheel wieldiameter niet vergeten!! Dat kun je eigenlijk bij je eindoverbrenging optellen of aftrekken, hoewel die ratio normaliter per wielomwenteling wordt berekend en dat gegeven verandert natuurlijk niet. Wel kun je de afgelegde afstand naast elkaar leggen door de omtrek van het wiel te vergelijken en dat kun je wel weer terug rekenen naar een ratio.
24 september 2013 om 20:15 #18173343volgens mij rijden de jongens op de baan hoofdzakelijk in 2 en 3.
dus blijven er een paar variabele over je kunt de eind overbrenging
en zoals bij sommigen de 2 en 3 van een cr en wr zijn verschillend.
en dan zijn er nog de banden of wielomtrek.op een fiets gaat het wat makkelijker.
of je gaat over op een dogbox dan ben je veel flexibeler mits toegestaan en de muntjes24 september 2013 om 20:44 #18173344@theunm wrote:
op een fiets gaat het wat makkelijker.
Hahahah, dacht je dat nou echt? Of bedoel je alleen het vervangen van het setje??
Als reken voorbeeld is het perfect vergelijkbaar hoor, tel de details maar na, precies de zelfde stappen om tot een goed rijdend resultaat te komen.
Ja, het vervangen gaat wat makkelijker, maar met 24″, 26″, tegenwoordig 27,5″, 28″ en 29″ en dan alle bandenmaten en nog heeeel veel meer disciplines als in de autosport!!!?? BMX, freeride, fourcross, dirtjumping, trial, downhill, crosscountry, veldcross, enduro, allmountain, marathon, baanracen, tijdritten, tours en ga zo nog maar een middagje door…… En voor al die disciplines zijn er bij vele meerdere door UCI toegestane wieldiameters in het prof segment.
Ga jij dat maar eens aan een prof wielrenner uitleggen dat dat allemaal wat makkelijker is, dan wordt je vierkant uitgelachen. Tegenwoordig rijden die gasten met 10 of 11 bladen achter, dat is 33 versnellingen!! Nee, op beenkracht is het eerder nog tien keer zo ingewikkeld als in de autosport.
Niet iedereen fietst enkel om dronken vanaf het café thuis te komen! :jerry
Maar inderdaad ree ik met mijn F18C3.45 meestal door de stad in de 4 en dan net boven de 50, terwijl ik nu met de F18W3.74 makkelijk in de 3 kan blijven.
Zoals op opel-infos te zien is bestaat de F20 enkel in CR, terwijl de F16 in WR en CR ook nog in twee varianten bestaat, dus vier verschillende ‘cassettes’ met nog een hele winkel aan eindoverbrengingen, zoals in de tabellen er onder te zien is bij de auto modellen waarin ze zijn toegepast. De F18 is een beetje het zelfde verhaal omdat de + versie ook een iets andere ‘cassette’ heeft, naast het feit dat ze er in CR en WR bestaan.
Overigens zijn alle delen van al deze bakken zo uitwisselbaar, als je de hoofd assen maar bij mekaar houdt, maar een cassette past zo in een ander huis, als je het ringwiel van het diff, of complete diff mee wisselt.
En in detail is een korte eindoverbrenging meer slijtageonderhevig en kwetsbaarder, simpelweg omdat het tandwiel wat aan de uitgaande as zit kleiner is en dus per wielomwenteling vaker rond gaat dan een langere eindoverbrenging.
Er zijn nog talloze details verder die tussen de bakken verschillen, een F18 heeft bijvoorbeeld minder kogels in sommige lagers. Een F18 heeft een terugroepactie gehad voor de differentieels, die zijn bij een vrij grote serie erg afgemonteerd met zeer slechte planeetwielen die kunnen afbreken. En de F20 heeft als enige een dikker diff ringwiel. Dan nog de verschillen in behuizing, die zijn zeer divers. Zo heeft de F16 en F20 het inspectieluik en de holle ingaande as, zodat je makkelijk de koppeling kunt vervangen. Dat zou theoretisch de behuizing van een F18 sterker maken, want daar is de ‘bellhousing’ uit één stuk. De F20 heeft her en der wat meer ribben dan de F16. Er bestaan ook stalen en alu deksels, waarvan de laatste geluid tegen gaat. De F18 heeft ook voor alle tandwielen meer kleinere tanden dan de F16 en F20, dit ook om geluid te reduceren, hoewel mijn ervaring is dat dit eerder averechts werkt.
Zo kan ik ook nog wel een middagje door gaan, ken die bakken inmiddels vrij goed, goed genoeg om ze tot de laatste synchro uit mekaar te trekken en weer werkend in mekaar te schroeven….
24 september 2013 om 21:11 #18173345meer in de zin dat je met de hoofdas compleet niet flexibel bent.
qua versnellingen heb je eigenlijk maar 2 smaken cr en wrterwijl het bij die stapel tandwielen er naar uit ziet dat die stapel uit elkaar kan.
en anders heb je voor nog een mogelijkheid tot aanpassen.24 september 2013 om 21:27 #18173346Nee, die stapel is in principe één groot blok, ook al kun je er misschien één of twee kransjes van los maken, of met een boor alles los maken, het is in principe één geheel. Wel zijn er veel vertandingen leverbaar, maar het WR en CR principe gaat hier ook zeker op, want de racefietsen krijgen ALTIJD de CR set van bijv. 10-23 en een MTB krijgt ALTIJD een WR set van bijv. 10-36. Daar tussen zit eigenlijk niks, je kan hooguit het grootste blad in drie smaken krijgen, en dan volgen de stapjes er tussen de meest logische vooraf bepaalde volgorde. Je kan bijv. ook een 10-34 WR set krijgen, of een 10-25 CR set. Van B-merken heb je wel soms meer keus, maar campa, shimano en sram hebben er niet zo veel keus in als je naar bij de tijdse sets kijkt. Wel zijn er door de historie heen veel verschillen, maar dat hangt sterk met wieldiameter en crankvertandings-diameters samen. En je had vroeger achter maximaal 7, toen 8, toen 9, tegenwoordig 10 en van campa zelfs 11!! En dan nog kettingen en breedtes, ik ken ze allemaal, kan zo hele gekke combi’s maken en krijg tot de dag van vandaag soms nog prof wielrenners over de vloer om wedstrijdfietsjes van 10K euro te tunen! Hahah! Ben op dat gebied nog steeds heel veel meer expert dan met de Opel bakjes, maar het talent is er, alleen de ervaring nog niet…
Er zijn overigens ook nog synchro wijzigingen, sommige synchros staan er bekend om problemen te geven bij hoge toeren, heb ik nog ergens een documentje van…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.