Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › F18 vs F18+ wat is het verschil?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2010 om 09:08 #17222906
Waarom zou een F18+ sterker zijn dan een gewone f18?
waarin zit het verschil?
Er heeft mij nog niemand met 100% volle overtuiging kunnen zeggen DAT is het verschil DAAROM is de +bak sterker…En waardoor schijnt een f18 sterker te zijn dan een f20?
Alleen qua leeftijd van de bak en tandwielen dan denk ik?
Aangezien alle lagers en pakkingen exact gelijk zijn onderling (als ik de ebay rebuildsets na ga)Dus wie kan met 100% volle overtuiging en zekerheid zeggen zonder te gissen welke waarom sterker is….
Liefst geen -offtopic geouwehoer.:thumbup
27 juni 2010 om 09:11 #17692717die heeft een lager meer dacht ik
F18+ is ook meer bestand tegen diesel resonantie
Willem
27 juni 2010 om 10:54 #17692718f18 heeft toch ook weer een zwakker deel? diff lagers of iets meen ik me te herrinderen?
27 juni 2010 om 11:27 #17692719ja ik wil het zeker weten. Diff lagers zijn na mijn weten gelijk!?
op engelse forums hoor ik ze over ‘chocolate diff’s’…
iemand ooit een diff ombouwd naar sper diff? en de ouwe nog liggen, misschien moeten we is GM nummers vergelijken met f20 diff (heb ik nog liggen)
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110376173682&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
27 juni 2010 om 14:00 #17692720diff van een f18 heb ik nog ergens liggen. zal ff zoeken voor je
27 juni 2010 om 14:13 #17692721Ik heb vrijdag toevallig men diff eruit gehaald, slingerd uiteraard nog ergens rond in de bende :P
27 juni 2010 om 21:21 #17692722ik heb van 2 diff’s nu de originele gm nummers.
de f20 en de gewone f18 diff verschillen wel qua bouwvorm, misschien dat ze daarom sterker zijn maar dat weet ik niet.
F20 diff met nummer: GM F20 90250840
gewone F18 diff. GM 90305301
Als iemand het diff is na wil kijken van een F18+???
28 juni 2010 om 09:19 #17692723dan moet je youri even vragen, die geeft er een van me overgenomen.
maar ook op opelinfos.de staat dat de bak meer NM’s aankan.
28 juni 2010 om 11:08 #17692724Ja weet ik, ik wil juist weten waardoor :P dat is net te intentie van dit topic.
hoop dat youri even wil kijken :thumbup
28 juni 2010 om 15:27 #17692725In ieder geval sterkere lagering van de hoofd en price-as.
Willem
28 juni 2010 om 15:34 #17692726ja en waarop baseer jij dat? ik wil feiten!!
28 juni 2010 om 15:54 #17692727Foto’s met schuifmaten erbij, dat wil ik :angel
28 juni 2010 om 15:55 #17692728dat is wat ik meegekregen heb bij informatie over de deze bakken..
de hoofd en price as lagers draaide vaak kapot op Diesel motoren, daar hebben ze aan verbetert, en da klopt ook wel, deze gaan niet meer kapot..
de Diff’s van de F18+ gaan ook wel eens kapot, best kans dat het gelijk is aan de gewone F18.
Willem
28 juni 2010 om 15:56 #17692729vraag aan die vent van GEMA
28 juni 2010 om 16:14 #17692730Jou technisch Duits is beter Geert…. ik ken alleen vakantie duits, dus met handen en voeten :D
28 juni 2010 om 17:14 #17692731heb met googlen een duits topic gevonden.
met dit er in:
Das F18+ hat leider auch einen dicken Fehler und kommt immer öfter retour, auf der Hauptwelle sitzt ein großes Rollenlager das im Getriebegehäuse in einer Schale läuft, dieses Rollenlager kann schon mal brechen, dann fährt sich das Auto als wenn es vier ovale Räder hat. Es bricht aber nicht nur es blockiert anscheinend auch öfter mal, dadurch frisst es sich natürlich in die Oberfläche der Hauptwelle und es bilden sich sogenannte Pittings, mit der Zeit wird die Hauptwelle eiförmig und das Auto fährt sich ebenfalls wie auf Eiern, oder aber es gibt ständig Geräusche.
Dieser Fehler ist leider nicht so einfach zu diagnostizieren von aussen, dazu muss man das komplette Lagerschild ziehen und das Rollenlager ab machen, das geht relativ einfach da es teilbar ist.Der Unterschied zwischen F18 und F18+ besteht lediglich in der Härtung der Zahnflanken, diese sind beim Plus Verfestigungsgestrahlt und halten etwas mehr NM aus, ebenso ist der Differentialkorb etwas massiver, die Löcher sind kleiner, und zwischen den Kegelrädern befinden sich noch Ausgleichsscheiben, diese spannen das Ausgleichsgetriebe härter vor, man kann es mit der Hand nicht drehen, nur mit einer eingesteckten Antriebswelle, bei den F18+ sind Differentialschäden deutlich seltener obwohl die gleichen Kegelräder verbaut wurden.
leuk topic om ff door te spitten…..
http://www.vectra-board.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=10518&pageNo=4
28 juni 2010 om 19:44 #17692732Heb em nog in men handen gehad vanavond. Als ik morgen tijd heb maak ik een foto van het nummer
29 juni 2010 om 20:18 #1769273390250840 is het nummer wat ik kreeg van youri.
dit is het nummer van een F18+ differentieel, en deze is weer gelijk aan gewone F20 differentieel.
ik kwam vanavond tijdens het hobbyen achter hoogte verschillen in de diff’s
zit ongeveer 3mm verschil in hoogte.:hmmzvan links naar rechts, Quaife sper diff, F18 diff, en het 3mm hogere F20 diff…
===================
Zou dit de “+” zijn? het andere wss sterkere diff?
30 juni 2010 om 07:45 #17692734welke is nu de f18+?
lijkt me die zonder tellerring, want die zat er namelijk niet op.
30 juni 2010 om 09:43 #17692735origineel gepost door sjoerdie
welke is nu de f18+?lijkt me die zonder tellerring, want die zat er namelijk niet op.
de rechter is van een f20 maar dit nummer is gelijk aan die van een f18+
30 juni 2010 om 14:36 #17692736youri en ik wonen iets van 250km uit elkaar…. dus om alle diff’s op een rij foto zit er niet in helaas :D
maar ben benieuwd of er meer verschillen zijn tussen de F18 en F18+
30 juni 2010 om 16:16 #17692737je moet toch hier zijn :P die 15km van mij naar youri maakt dan ook niet uit :jerry
3 juli 2010 om 09:28 #17692738origineel gepost door sw16v
heb met googlen een duits topic gevonden.met dit er in:
Das F18+ hat leider auch einen slurfjeen Fehler und kommt immer öfter retour, auf der Hauptwelle sitzt ein großes Rollenlager das im Getriebegehäuse in einer Schale läuft, dieses Rollenlager kann schon mal brechen, dann fährt sich das Auto als wenn es vier ovale Räder hat. Es bricht aber nicht nur es blockiert anscheinend auch öfter mal, dadurch frisst es sich natürlich in die Oberfläche der Hauptwelle und es bilden sich sogenannte Pittings, mit der Zeit wird die Hauptwelle eiförmig und das Auto fährt sich ebenfalls wie auf Eiern, oder aber es gibt ständig Geräusche.
Dieser Fehler ist leider nicht so einfach zu diagnostizieren von aussen, dazu muss man das komplette Lagerschild ziehen und das Rollenlager ab machen, das geht relativ einfach da es teilbar ist.Der Unterschied zwischen F18 und F18+ besteht lediglich in der Härtung der Zahnflanken, diese sind beim Plus Verfestigungsgestrahlt und halten etwas mehr NM aus, ebenso ist der Differentialkorb etwas massiver, die Löcher sind kleiner, und zwischen den Kegelrädern befinden sich noch Ausgleichsscheiben, diese spannen das Ausgleichsgetriebe härter vor, man kann es mit der Hand nicht drehen, nur mit einer eingesteckten Antriebswelle, bei den F18+ sind Differentialschäden deutlich seltener obwohl die gleichen Kegelräder verbaut wurden.
leuk topic om ff door te spitten…..
http://www.vectra-board.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=10518&pageNo=4
FF in het Nederlands:
De F18 + is helaas ook een slurfjeen fout en is vaker terug te keren naar de hoofdas zit een groot rollager dat in de versnellingsbak in een shell loopt, rollagers kan vóór die tijd te breken, de auto laten rijden als het vier ovale wielen. Het breekt niet alleen het blokkeren van zo lijkt het, vaak tijden, want het vreet zijn weg naar het oppervlak van de hoofdas en worden gevormd zogenaamde putjes, met de tijd, de hoofdas ovaal, en de auto rijdt en op de eieren of zijn er constante lawaai.
Deze fout is niet zo gemakkelijk te diagnosticeren, helaas, buiten, is het noodzakelijk om het gehele schild te trekken en de rollagers te maken van dat is relatief eenvoudig, omdat het deelbaar is.Het verschil tussen de F18 en F18 +, u alleen bent in de verharding van de tand profielen, deze zijn Verfestigungsgestrahlt bij de Plus en houd een beetje meer van NM, evenals het verschil winkelwagen is meer massa, de gaten zijn kleiner, en tussen de conische tandwielen zijn nog steeds shims, deze spanning het differentieel harder voor, je kan het niet even met de hand, met slechts een schijf aangesloten op de F18 + zijn veel minder waarschijnlijk is het verschil, hoewel hetzelfde kegeltandwielen werden gebruikt schade
3 juli 2010 om 09:29 #17692739wel ff de regels in juiste volgorede zetten vertaler doet dat niet haha.
29 juli 2010 om 10:42 #17692740Kan een van jullie even kijken wat het onderdeelnummer is van de tellerring voor het F18 diff?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.