Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › F17 versnellingsbak – Wordt daar Locktight in gebruikt?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2011 om 21:18 #17238681
Wie weet het antwoord? F17 TRANSMISSIE en versnellingsbak lijkt niet vaak bediscussieerd te worden.
Ik heb een rare bromtoon, die toeneemt als ik een beetje naar de zijkant stuurt en afneemt als ik naar de andere kant stuur.
Toon is hoger dan de wielrotatie snelheid, en is bij bijv 60km/uur altijd hetzelfde, welke versnelling ik ook gebruik.
Ik verdenk de transmissie want de versnellingsbakolie bevatte wat kleine metaal shilfertjes. Wiellagers en homokineten lijken in orde.
Doorrijden lijkt dus geen goed idee.Vraag 1: Als ik het transmissiedeksel verwijder hebben de planeetwieltjes een speling van ongeveer 1mm. Hun as heeft ook 1mm zijwaardse speling. Is dat normaal of horen ze “strak” er in te liggen?
Vraag 2: Alle zonnewieltjes en planeetwieltjes lijken een deukje te hebben in het midden van de bovenkant van hun tanden. Het is te regelmatig om op schade te lijken. Horen die deukjes er in te zitten of is dat merkwaardig?Homokineten heb ik intussen al losgehaad, het transmissie deksel losgehaald, en de lagerdrukafstelschotel verwijderd (grote bus met >20 tanden). Ik meende dat ik de transmissie delen met kroonwiel en al kon verwijderen, om te controleren op schade. Dat lijkt niet te gaan. Het lijkt er op dat ik het kroonwiel naar de linker kant moet schuiven, maar op de secundair versnellingsas zit daar een ander wiel, en die staat dat niet toe.
Vraag 3: Kan de transmissie er uit zonder dat ik de hele versnelling er uit hoef te halen?
Vraag 4: Wie weet hoe? Staat dat ergens op het web beschreven?Groeten Rinus….een 55 plus hobbyist die aan het oefenen is voor de dagen dat zijn pensioen niet toerijkend blijkt om de garage te kunnen betalen :)
23 augustus 2011 om 21:24 #17890544:???: Domme beginnersfout……Overal waar DISTRIBUTIE staat bedoelde ik TRANSMISSIE
23 augustus 2011 om 21:35 #17890545Nog een domme beginnersfout….Typenummer dat ik had moeten vermelden is F17 (W versie) van zafira uit 2001 met 1.8 motor
23 augustus 2011 om 21:36 #17890546Om welke type transmissie gaat het??
Willem
23 augustus 2011 om 21:38 #17890547Hi willem
Typenummer dat ik had moeten vermelden is F17 (W versie) van zafira uit 2001 met 1.8 motor
Groeten rinus
23 augustus 2011 om 21:42 #17890548De F17’s hebben zowiezo een zwakke diff, dus dat er wat mis mee is is niet ondenkbaar…
Nog een groter probleem is de belagering van de Versnellingsbak zelf, die lopen nog vaker stuk..
Ik heb toch het iedee als er wat mis mee is je beter opzoek kan naar een goede occasie, en die zijn er zat hoor.
De F17 in jouw type (schakestang) is geleverd op de volgende opels:
– Astra-G
– Zafira-A
– Vectra-B
– Corsa-C
– Meriva-AWillem
23 augustus 2011 om 21:51 #17890549:???: een nieuwe versnellingsbak…..dat lijkt me niets voor iemand die op zijn oprit aan het klussen is…..tot nu toe kon dat wel, maar dit is te veel.
Wie geeft nog wat voor een mooie, onbeschadigde zilvergrijze opel zafira elegance met zomerbanden op lichtmetaal en winterset en bovendien:
Vrijwel nieuwe remschijven, rem blokken, distributieriem, waterpomp, looprollen, 2 nieuwe banden, nieuwe uitlaat, met nieuwe 2e lambdasensor?
(nieuw is in dit geval minder oud dan 1 jaar / 20000km)
180.000km. Uit 2001. Ik ben eerste eigenaar. Nog nooit problemen of schade gehad.Of wie kan deze klus voor me klaren en wat kost dat?
Groeten Rinus
23 augustus 2011 om 22:17 #17890550Misschien toch nog wat hoop?….
Omdat de toon wel afhangt van de snelheid, maar niet afhangt van de gekozen versnelling, en toe/af neemt als ik lichtjes links/rechts stuur, nam ik aan dat het NIET de versnellingsbak was, maar de transmissie. Het koppel op de planeetwieltjes draait namelijk om als ik van stuurrichting draai, en ook gaan ze in de andere richting lopen.
Denk je dat het toch iets in de secondaire as van de versnelling kan zijn?
Groeten, Rinus
24 augustus 2011 om 07:33 #17890551je kan eens kijken of je een ander diff in de bak kan zetten.
hoe zit het met de speling van de diff lagers zelf
wat wil het geval bij deze F17bakken, als een van de lagers kapot loopt is het in de meeste gevallen de diff die als eerste zijn dood tegemoet ziet namelijk, daar deze als eerste alle gruis en staaldeeltjes voor zijn kiezen krijgt.
om het diff te wisselen moet de versnellingsbak gesplitst worden.
je hebt ook niemand om je te helpen??
zou zonde zijn als je hiervoor je auto zou moeten weg doen.
Willem
24 augustus 2011 om 11:23 #17890552Hi willem (en andere lezers)
De linkse lager kan ik redelijk bekijken als alles nog gemonteerd zit (terwijl de homokineten er wel uit zijn). Die lager lijkt nog in orde.
Wel hoorde ik kraakgeluiden bij het ronddraaien van het differentieel terwijl de homokineten er nog in zaten. Dat kan dus komen van een defect rechts lager, of van een lager probleem in de secundaire versnellingsbak as. Hat kan natuurlijk ook nog komen van wat restjes gruis in de olie.
Ik ga de bak maar eens een beetje splitsen zodat ik de differentieel eruit kan halen, en eens goed kan bekijken. Dan kan ik ook eens horen of de secundaire as op zich mooi ruisvrij kan draaien. Ik hoop dit op mijn oprit te kunnen doen. Vrije dag vandaag :)
En nee, ik heb geen hulp. Ik doe alles zelf, en stap voor stap leer ik mezelf een beetje in. Naarmate de auto minder waard wordt, en naarmate ik meer ervaring krijg ga ik elke keer een stapje verder. De stappen in de laatste 3 jaar (120.000km tot 180.000km) nam zijn:
– Nieuwe remschijven + blokken
– Nieuw ontstekings blok
– Nieuwe luchtmassa sensor
– Reparatie van EMC beveiligingsdiodes in de stuurcomputer
– Remvloeistof
– Nieuwe distributie riem, pomp en wieltjes
– Nieuwe stuurkogels
– Nieuwe fusee pennen
– Nieuwe uitlaat
– Nieuwe 2e lambda sensorElke keer een stapje verder dus. Met een Olving boekje, een echte Fluke ScopeMeter 190, en een notebook met OBD scanner, veel youtube filmpjes bekijken, en beetje verstand kom je een heel eind. Tot zo ver heb ik altijd de echte oorzaak kunnen vinden, en heb nooit onderdelen hoeven te plaatsen “om maar eens te properen of het helpt”.
Nu ben ik dus voor het eerst aan differentieel en versnelling bezig. Als dit lukt komt ook de koppeling nog wel eens een keer aan de beurt, maar dan heb ik toch echt een extra garage nodig en een takel. Mijn huidige garage is te klein voor zo iets en staat vol met fietsen, werkbank, ijskast, en meer. Auto reparaties doe ik dus op de oprit onder een afdakje. Het is een leuke hobby, en heeft me al veel geld gespaard. Met een Opel krijg je veel kansen om eens iets te repararen ;) Ik heb nog een 2e autotje plus alle woensdagen vrij, dus dat is wel mooi.
Ik ga maar weer eens aan de slag vandaag. Als ik weer vragen heb zie je me wel weer. :thumb bedankt voor de hulp nu, en die in de afgelopen jaren
24 augustus 2011 om 14:36 #17890553Ik heb nogdrie vragen, want het “splitsen/openen” van de versnellingsbak is nog niet gelukt.
Dit is wel gelukt:
– Afdekdekseltje aan de zijkant links van het lagerschild los gemaakt (4 korte bouten plus 5 lange bouten die door het lagerschild deel heen in het koppelingshuis zitten)
– Nog vier boutjes losgehaald buitenom het afdekdekseltje, die rechtstreeks het lagerschild tegen het koppelingshuis te houden.
Maar er lijkt nog geen beweging te zitten in het lagerschild deel. Handboek zegt dat het 5 bouten betreft, maar ik kan er maar vier vinden!!??Daarna is dit half gelukt:
– Misschien moest eerst de schakelstang delen los. Ben begonnen met de kruiskoppeling van de schakelstang los te maken. Dat is gelukt.
– Toen de schakelstang geblokkeerd met de daarvoor bedoelde blokkeerpen in het schakeldeksel
– Toen 4 bouten uit het schakeldeksel gedraaid dat bovenop de versnellingsbak zit….er zit wel beweging in, maar ik kan hem niet er af nemen ! :(Vraag 1: Moet ik de schakelstang eerst op een of andere manier uit het deksel halen voordat het schakeldeksel er af kan?, of is er nog iets anders dat de zaak tegenhoudt?
Vraag 2: Klopt het dat ik in totaal 4 korte + 5 lange + 4 andere bouten los moet halen, of horen het er 4+5+5 te zijn, en is er een die ik nog moet zien te vinden?
Vraag 3: Kan ik de zaak pas splitsen als de schakelstang en schakeldeksel er af zijn, of zou dat ook moeten lukken als alles gemonteerd zit? Zit dat normaal erg vast? Moet ik er met een hamer tegenaan rammen, of moet dat soepel gaan?Wie kan me helpen?
Groeten Rinus
24 augustus 2011 om 15:15 #17890541Normaal moet je de buitenste rand met bouten aan de wielzeiden losdraaien. Tevens de bouten bovenop de bak van het schakelmeganisme. Dan kun je het beste even wat met de bak schakelen dus niet blokeren, todat je het er schuin naar boven uit kunt halen. Daarna kun je de rest er aan de zijkant uittrekken. Meestal zit dit reedelijk vast de eerste 2 3 cm gebruik ik meestal een rubber hamer of houten balkje als hefboom om de bak uit elkaar te trekken. Ga er GEEN schroevendraaier tussen zetten. Want dan is de kans groot dat je straks de bak beschadigd en hij gaat lekken.
24 augustus 2011 om 15:34 #17890554Hi haasje17
Dank je voor de hulp bij F17 versnellingsbak loshalen.
De vier bouten rond het deksel heb ik 1 cm losgedraaid en toen probeerde ik er al beweging in te krijgen. Heb ik je goed begrepen dat ik ze volledig moet verwijderen en de bak een beetje omhoog moet hefbomen (dwars op de boutpositie) EN naar de wielzijde (in het verlengde van de boutpositie)? En dat het “schakelen” bedoeld is als voorbereiding & om de versnellingsdeksel er af te krijgen?Groeten Rinus
24 augustus 2011 om 15:57 #17890555Schakeldeksel is er af :)
De borgpen die volgens het handboek gebruikt moet worden maakt het er inderdaad niet makkelijker op. Gewoon wel even in die “borgstand” zetten ZONDER het borgen zelf, en langzaam en met gevoel een beetje naar boven en naar achteren werken. Er is een lip die door drie sleuven heen moet, en die sleuven moeten netjes in een lijn liggen anders gaat het moeilijk.
Nu de volgende stap…..de inhoud er uit schuiven. Dit is het deel dat wat kracht nodig heeft, als ik het goed begrepen heb. (toch ?) Ook heb ik nog een align pin ontdekt. Het geheel moet er netjes horizontaal uitgeschoven worden (Of heb ik het verkeerd?)
Groeten Rinus
24 augustus 2011 om 16:31 #17890556Het er uit schuiven wil nog niet lukken.
Aan de onderkant zit een soort lip, en met hout kan ik aardig hefbomen tegen het frame. De onderkant kan dan ietsjes bewegen (en opent ongeveer een halve milimeter). Bovenkant van het lagerschild blijft start op de plaats, en ik wil niets krom buigen!
– Zijn er nog andere schroeven dan de 5 lange in het deksel, en de 4 er om heen die los moeten?
– Zijn er borgpennen die er eerst uit moeten?
– Of misschien zelfs eerst tuimelhefboom op de wielkant loshalen? etc.
– Of moet het geheel per se in een bepaalde versnelling staan, of juist in zijn vrij?Of gewoon niet bang zijn en kracht zetten?
ps: transmissie kroon wiel ligt “los”, dus die kan niets blokkeren.
Groeten Rinus
24 augustus 2011 om 16:41 #17890557We hadden er een een tijdje terug op de bank liggen, maar zou eigenlijk niet meer Precies weten hoe het zit, heb de laatste tijd zoveel 6bakken uit elkaar gezien / gehaald (samen net Carlo).
Willem
24 augustus 2011 om 16:51 #17890558Volgensmij moet de bak in zijn vrij staan weet het niet zeker ik doe meestal beetje rommelen en dan het schakelmeganisme wat met 4 of 5 bouten bovenop zit loshalen.
Daarna alle bouten die aan de buitenzijde van de bak zitten dus niet op het plaatje maar ook daarnaast. Te herkennen aan dezelfde maat ik meen allemaal sleutel 13 loshalen. De kleinere boutjes kunnen blijven zitten aan de wielzijde.24 augustus 2011 om 18:11 #17890559Het is gelukt. :)
Voor andere juniors, die dit binnenkort eens een F17 bak en distributie gaan proberen, even een samenvatting hieronder. Het kan op de oprit!
– Als men ook de transmissie wil uitbouwen: Stuurkogels, fusees, en stabilisator stangen los halen, en aandrijfstangen/homokineten verwijderen. Lagerkap van distributie alvast wat losdraaien (0.5 cm) zodat alles lekker “los ligt”.
– Accu en Accubak, en motersteun boven rechts verwijderen zodat men makkelijk overal bij kan
– Schakelstang loshalen door een pin uit de kruiskoppeling te halen
– De schakelkap aan de bovenkant van de bak MOET er eerst af. 4 boutjes, en wat rommelen aan de losse schakelstang (rond 1e, 3e en vrij)
– De deksel aan de zijkant hoeft er NIET eerst af. Van de 9 bouten de 5 lange verwijderen, maar de 4 kleintjes mogen blijven zitten.
– De vier bouten naast/rondom naast het deksel aan de zijkant moeten er wel af.
– Draai die laatste vier echter eerst 1cm los, en laat ze nog even zitten. Dan kan niet alles op de grond kletteren bij het schuiven van de bakinhoud ;)
– Nu op drie punten de bak “open schuiven” met beleid en kracht. Netjes horizontaal!
1) Met een hout bakje aan de onderkant even wrikken (hefboom, tot je een spleetje van 1/4mm ziet….dan loslaten).
2) Met dezelfde houten balk (circa 40cm lang) de voorpunt boven-voorzijde losslaan. Sla in de lengte van de balk, met zware vuisthamer en rustige tikken. Ga tot 1/4mm.
3) Daarna de boven-achterzijde, maar doen vanuit de onderkant. Balk tegen het frame leggen. Bovenkant wordt 1:1 hefboom. Onderkant gebruiken om met hamer op te slaan. Ga tot 1/4 mm.
Maak zo de spleet beetje bij beetje gelijkmatig breder (na 4 rondjes ben je er wel)
Gebruik geen schroevendraaier of wrikijzer! De pakkingsvlakken mogen niet beschadigd worden!Hoofdreden dat het even kracht vergt is dat de papier-pakking aan twee kanten plakt. Bij mij lag hij na afloop in 6 stukken. Drie stukken kleefde aan de koppelings zijde, en drie stukken aan de lagerplaat zijde.
Voordeel: Kan dus gewoon op de oprit.
Nadeel: De twee lagers aan de koppelingskant zitten er nog in. De rest kan mooi bekeken en gereviseerd worden, maar die twee lagers zitten dus nog aan het motorblok vast.
Voordeel: Het “restant” is na verwijderen van distributie en versnelling zo licht geworden, dat men op de oprit ook de koppeling nu wel kan verwijderen (denk ik)
Bij inbouwen: Eerst casette terugschhuiven tot op 1 a 2 cm na, dan de distributie en kroonwiel terugzetten, daarna alles dichtschuiven. (Dat inbouwen moet ik trouwens nog doen, ik houdt jullie op de hoogte)
Allemaal bedankt voor de hulp! :thumb …Groeten Rinus
24 augustus 2011 om 19:19 #17890542ik zeg jij bent goed bezig!!!
succes met het in elkaar zetten van de bak :thumb
24 augustus 2011 om 21:00 #17890560Ik ben weer een eindje verder, maar toch weer een nieuwe vraag….
Op het eerste gezicht lijken alle tandjes mooi in orde.
Ook de versnellingsbak lagers draaien zonder kras geluiden of horten en stoten. (Wel moest ik eerst de tandwielen ontdoen van een beetje vuil en “zand” om van het krasgeluid af te geraken)
Alle standen overigens geprobeerd: 1 ,2 ,3 4, 5, vrij, achteruit. Lijkt allemaal goed.
Rolletjes van distribute lagers zien er ook mooi uit, en lopen heel mooi regelmatig.Wat me wel opvalt is de speling op diverse plaatsen. Misschien hoort het zo, maar mijn woonkamer slinger-klok is mijn referentie, en die is helemaal spelingsvrij! Als ik een goede bak had had ik iets om te kunen vergelijken, nu weet ik niet wat “normaal” is :hmmz
– Het asje van de planeetwieltjes kan ik aan elke kant wel 0.5 mm dwars bewegen in het as-gat
– Het geheel van planeet en zonnewieltjes is dus een “bol” in een “bol”, maar ook daar lijkt overal wel 0.5mm speling te zijn.
– De versnellingbakassen in een losse “cassette” zitten dan wel maar aan 1 kant gelagerd, maar de andere kant van de as kan wel 1mm op en neer.
– Het lager van de primaire as kan ik niet dwars bewegen. Die van de secundaire as wel (het is hoorbaar en voelbaar, maar te weining om te zien. 1/4mm?)Nu heb je natuurlijk wat speling nodig om te zorgen dat er wat ruimte is om het hart te zoeken van andere lagers (bij het in elkaar zetten), en ook “zuigt” de olie straks alles was vaster aan als ik de bak weer vul, maar toch….mmmmm……; ik had het als nieuweling mooier verwacht.
Of is dit nu het typische verschil tussen Opel en Ferrari?
Is dit soort spelingen normaal in “olie loze toestand” en na 180.000km? Wie heeft daar “gevoel” voor, en kan er wat van zeggen? Horen nieuwe lagers echt “strak” te zitten?
Groeten
Rinus
24 augustus 2011 om 23:48 #17890561Heey even voor degene die nog een F13, F15, F16, F17, F18 of F20 bak hebben deze bakken kunnen allemaal op dezelfde manier uit elkaar. De speling die jij bedoeld is volgensmij gewoon normaal en heb ik bij alle bakken die ik tot nu toe uit elkaar heb gehaald gehad. Je hebt namelijk ook nog beetje speling nodig voor het schakelen.
25 augustus 2011 om 00:43 #17890562Dank je haasje. Ben blij dat te horen :)….toch heb ik ook weer een nieuwe vraag:
Na wat sleutelen vermoedde ik dat al. Ik heb de tandwielen en synchonisator van de 5e versnelling van de secudaire as kunnen halen, en weer terug kunnen plaatsen. De lagers van de secundaire as zitten vrij strak vast. Men kan ze met de hand niet loodrecht op de as richting bewegen. Doordat er al die tandwielen en synchronizers als “ringen” omheen zaten dacht ik dat de as zelf te bewegen was, maar dat is niet zo. Het zijn al die ringen die wat speling hebben zodat je makkelijk kunt schakelen. De as zelf zit goed strak in zijn lager. Het “zwevende/uitstekende lange eind” kun je wel 1 a 2mm bewegen, maar dat komt bij het inbouwen weer in zijn eigen lager te liggen, dus dat is geen probleem.
Van de conditie van het lager van de eerste as kun je makkelijker een indruk krijgen. Dat is namelijk gewoon een groot star onderdeel. Als er iets beweegt moet dat wel speling in het lager zelf zijn.
Gelukkig zijn de lagers dus nog goed. Ik zou zo snel niet weten hoe ik die er uit en weer er in zou moeten krijgen. Is daar een speciale pers voor nodig?
Nu effe huilen. Ik heb het 5e versnellings wiel van de primaire as proberen te trekken met een poelie trekker. Ik heb er geen beweging in kunnen krijgen, maar wel iets ergs gedaan. Doordat ik een te kleine trekker heb gebruikt (als beginneling had ik er maar eentje) heb ik wat hoekjes van de tanden laten springen. Het hoort bij het spel, maar wel effe balen. Dat doe ik niet nog eens verkeerd. Ik heb wat geleerd. Een goede trekker gaat om de tanden heen, en trekt op het gesloten binnen stuk, en niet op de tanden. Voorlopig dus maar niet in zijn 5 rijden.
Hoe kom ik nu aan een nieuw wieltje 5 op mijn primaire as? En een nieuwe pakking? Ervaren autosleutelaars doen jullie dat :???:
1?: Zijn al die delen los te krijgen? En waar? En enigszins betaalbaar?
2?: Of sparen jullie defecte weggooi-bakken tot je van zeven bakken onderdelen hebt, zodat je met een beetje geluk er 1 goede van kunt maken?
3?: Of kopen jullie bakken die door anderen zijn gereviseerd, terwijl je eigenlijk niet weet hoe HUN dat doen.
4?: Of zijn jullie zelfs zo lui dat je een 2e hands bak koopt die nog niet te veel geleden heeft?Wie wil zijn ervaringen hierover delen (en goede adressen!) ?
Toevallig nog iemand die het goede wieltje 5 voor mij heeft?Groeten Rinus
ps eigenlijk was alles dus goed, tot ik zelf iets fout deed :???:
25 augustus 2011 om 06:46 #17890563Ik moet mijn F17 bak en differentieel repareren. Hoe doen jullie dat: Aan onderdelen komen?
1?: Zijn al die delen los te krijgen? En waar? En enigszins betaalbaar?
2?: Of sparen jullie defecte weggooi-bakken tot je van zeven bakken onderdelen hebt, zodat je met een beetje geluk er 1 goede van kunt maken?
3?: Of kopen jullie bakken die door anderen zijn gereviseerd, terwijl je eigenlijk niet weet hoe HUN dat doen.
4?: Of zijn jullie zelfs zo lui dat je een 2e hands bak koopt die nog niet te veel geleden heeft?Wie wil zijn ervaringen hierover delen, en wat goede adressen noemen?
groeten Rinus
25 augustus 2011 om 09:42 #17890564Prijstechnisch gezien haal je vaak een gebruikte bak voordeliger dan een bak reviseren.
Willem
25 augustus 2011 om 10:42 #17890565Dank je Willem. Ik ga eens zoeken.
Nieuw vraagje
In de huidige bak zat de vork van de 5e versnelling met twee boutjes stevig vast. Was dat gewone (blauwe) locktight? Of wordt er wegens de (hoge) motortemperatuur iets anders voor gebruikt?
Het wiel van de 5e versnelling zat heel stevig op de primaire as. De secondaire as had ik zo uit elkaar liggen, maar de primaire as is anders. Waarom is dat? Zit daar toevallig ook locktight onder? (Er zit een borgveer op, dus ik zie niet in waarom hij zo vast moet zitten.
groeten Rinus
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.