Extreem veel rook / olieverbruik bij 4000 stationair (z22se)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Extreem veel rook / olieverbruik bij 4000 stationair (z22se)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271648
    markdankers123
      Lid sinds:
      17 August 2014

      hey ben ik weer :)
      was laatst ookal hier met het geluid in het blok

      nu heb ik een ander kaal blok gekocht in polen (z22se)

      toen ik hem opende was de spanner van de distributie kapot
      het was nog steeds de oude versie spanner
      en de moter was heel vies van binnen
      nou alles gereinigd nieuwe kettingsets erop

      ingebouwd

      ja starte gelijk
      alleen zuipt die extreem veel olie
      en als ik bij stilstaande toestand gas geef tot 4000 4500 toeren
      dan gaat die extreeem roken

      ook lijkt het als die in belaste toestand minder rookt

      heb de moter al geflusht met atf en al die shit maar geen resultaat
      heb de cylinders een nachtje in de remolie laten staan en zag tot me verbazing dat cylinder 2 dag later nog steeds vol stond
      ook het koelwater blijft op pijl

      is dit nog op te lossen????

      door nieuwe zuigerveren of seals

      wat denken jullie hiervan

      alle tips en trucs zijn welkom

      #18282552
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        roken en olie verbruik zou ik koppelen aan klepseals die vergaan zijn.. heb je deze wel mee vervangen toen je het blok opende?? maar misschien als je beide vervangt: klepseals en zuigerveren dat dan je probleem opgelost is…

        #18282553
        markdankers123
          Lid sinds:
          17 August 2014

          nee bart geen nieuwe seals
          maar de seals kunnen die extreem veel rook veroorzaken
          bvd

          #18282554
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            @markdankers123 wrote:

            nee bart geen nieuwe seals
            maar de seals kunnen die extreem veel rook veroorzaken
            bvd

            viewtopic.php?f=84&t=179609&hilit=zafira+olie

            is dit bij jouw ook relevant..
            dit is dan van een andere motor.. maar ik denk wel dat dit overeen komt met jouw probleem.. alleen geeft deze zafira rook na 1 minuut stationair draaien en die van jouw met toeren

            #18282555
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Het is vrij bekend als je een z22se hebt waar de ketting spanner kapot is gegaan. Dat daarna het blok nog meer olie gaat verbruiken. Mogelijk heeft de kop schade opgelopen namelijk.

              Ook al heeft de z22se nooit problemen gehad met de ketting spanner. Staan deze blokken bekend dat ze olie verbruiken. Mijn z22se met ruim 210K op de teller
              gebruikt 1liter olie op 1500KM t/m 2200KM. Mijn blok heeft al de gemodificeerde ketting spanner. Maar bij deze blokken blijft de ketting spanner een zwak punt.
              De rest van het blok is gewoon geweldig.

              #18282556
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Gokje KAT in de zak gekocht, blok met kappotte spanner is kleppe krom, vervormde zuigers of dergelijke en olieverbruik.
                Gewoon aan blijven klooien is ook leerzaam. Maar wel sonde denk ik van je centen.

                #18282557
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Breng het blok naar de helmondse motor revisie, kost je een paar centen of alletwee en laat er een goede van fixen reviseren. Heb je er de komende 10 jaar geen omkijken meer naar.

                  #18282558
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Geen klepafdrukken in de zuiger?

                    Compressie meten met en zonder olie op de zuigers om de zuigerveren uit te sluiten.

                    #18282559
                    markdankers123
                      Lid sinds:
                      17 August 2014

                      Compressie met warme moter 13 /14bar zonder olie op zuigers
                      Klep afdrukken moet ik nog bekijken

                      Wil van de week beginnen met cilinderkop demontage
                      Heb nog een gereviseerde liggen

                      Heeft iemand nog meer tips waar ik op moet letten

                      Gr mark

                      #18282560
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        ja.. bij het terug in elkaar zetten.. als je een nieuwe ketting en kettingspanner monteerd dolbys kettingspanners aanpassing overnemen zodat je er een lange tijd mee kunt rijden :D :D :D

                        #18282561
                        markdankers123
                          Lid sinds:
                          17 August 2014

                          Nieuwe kettingseys en spanner zitten er natuurlijk al op

                          Maar kan ik dit zelf oplossen
                          Met een andere cylinderkop
                          Heb ook nog zuigers met nieuwe veren

                          Kan ik die zo overzetten??

                          Hoop van wel anders gaat die vandaag op marktplaats
                          Met veel pijn

                          Misschien is er nog wat van te maken

                          Hoor het graag van jullie

                          #18282562
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Veel gevallen nieuwe zuigers, cilinders honen of eventueel boren en dan honen.
                            En vervoglens kleppen vervangen en opnieuw inslijpen of nieuwe goede kop monteren.

                            #18282563
                            markdankers123
                              Lid sinds:
                              17 August 2014

                              @Haasje17 wrote:

                              Veel gevallen nieuwe zuigers, cilinders honen of eventueel boren en dan honen.
                              En vervoglens kleppen vervangen en opnieuw inslijpen of nieuwe goede kop monteren.

                              Goede nieuwe kop heb
                              Morgen ga ik beginnen met de kop demonteren
                              Hopelijk is er geen schade aan de zuigers
                              Als dat wel het geval is houd het op voor mij

                              Ik zat te denken bij schade aan de zuigers
                              Kan ik de zuigers van mij andere blok dan niet overzetten
                              Zonder te honen

                              Ik zal binnekort enkele fotos plaatsen

                              Hoor het graag van jullie

                              Bvd mark

                              #18282564
                              markdankers123
                                Lid sinds:
                                17 August 2014

                                En is er nog een speciale volgorde bij losschroeven van de kopbouten

                                Bvd

                                #18282565
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Montage volgorde in omgekeerde volgorde. Zeker bij de ze aluminium blokken.

                                  Overigens boren en honen is niet nodig als de zuigers niet vervormt zijn en schade hebben veroorzaakt in de cilinderwand.

                                  #18282566
                                  markdankers123
                                    Lid sinds:
                                    17 August 2014

                                    @Haasje17 wrote:

                                    Montage volgorde in omgekeerde volgorde. Zeker bij de ze aluminium blokken.

                                    Overigens boren en honen is niet nodig als de zuigers niet vervormt zijn en schade hebben veroorzaakt in de cilinderwand.

                                    Heb het werkplaatshandboek oook geprint
                                    Laat morgen meet weten

                                    Bedankt alvast

                                    #18282567
                                    2000
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Het eerste wat ik ook dacht dat de (een) zuigers vervormt zijn door versprongen/gebroken distributie. Hierdoor kunnen de zuigerveren/olieschraapveren gaan klemmen.

                                      #18282568
                                      markdankers123
                                        Lid sinds:
                                        17 August 2014

                                        @2000 wrote:

                                        Het eerste wat ik ook dacht dat de (een) zuigers vervormt zijn door versprongen/gebroken distributie. Hierdoor kunnen de zuigerveren/olieschraapveren gaan klemmen.

                                        Oke ga ik controleren
                                        Het viel me wel op
                                        Nadat ik het foefje met remvloeistof heb uitgevoerd (remvloeistof in cilinders)
                                        Dat er een dag later nog steeds remvloeistof in een cylinder stond

                                        Betekend dit wat?

                                        En de compressie is wel redelijk goed 2 cilinders 13 bar en de andere 2 hebben 14 bar

                                        #18282569
                                        markdankers123
                                          Lid sinds:
                                          17 August 2014

                                          Goedenmorgen allemaal

                                          ik heb gisteren me cylinderkop gelicht
                                          en inderdaad de kleppen zijn in botsing gekomen met de zuigers

                                          De cylinderwanden zijn niet beschadigd
                                          ook zie ik dat er olie langs de klepgeleiders loopt

                                          nu is mij vraag is dit te verhelpen met een andere cylinderkop??
                                          Of moette de zuigers vervangen worden

                                          ik heb andere zuigers met nieuwe veren
                                          Kan ik die zo overzetten indien nodig?

                                          ik post enkele fotos
                                          hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen

                                          wachtend op jullie reacties

                                          bedankt alvast:)

                                          #18282570
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            Als je non overmaat zuigers en veren hebt dus standaard maat. Zou ik ze altijd wisselen. Als je een goede kop monteerd moet het goed zijn, maar je kunt hier ook nieuwe kleppen in laten zetten.

                                            #18282571
                                            markdankers123
                                              Lid sinds:
                                              17 August 2014

                                              Oke bedankt ik gs dadelijk de zuigers meten als die het zelfde zijn ga ik ze er in het weekend in zetten

                                              Meer tips en info altijd welkom

                                              #18282572
                                              markdankers123
                                                Lid sinds:
                                                17 August 2014

                                                goed nieuws de auto rijd prima
                                                geen rook meer
                                                alles tot nu toe is perfect

                                                ook ben ik tot een andere conclusie gekomen
                                                het andere blok was niet kapot!!!

                                                stuk karton in de carterpan
                                                vandaar dat jankt geluid uit de pomp

                                                (controleerd door een professioneel bedrijf!!!)

                                                maar goed heb een goed blok tot nu toe
                                                zonder honen
                                                zonder nieuwe drijfstangbouten
                                                zelfde lagers

                                                toch bedankt allen!!!!!

                                                #18282573
                                                2000
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  @markdankers123 wrote:

                                                  goed nieuws de auto rijd prima
                                                  geen rook meer
                                                  alles tot nu toe is perfect

                                                  ook ben ik tot een andere conclusie gekomen
                                                  het andere blok was niet kapot!!!

                                                  stuk karton in de carterpan
                                                  vandaar dat jankt geluid uit de pomp

                                                  (controleerd door een professioneel bedrijf!!!)

                                                  maar goed heb een goed blok tot nu toe
                                                  zonder honen
                                                  zonder nieuwe drijfstangbouten
                                                  zelfde lagers

                                                  toch bedankt allen!!!!!

                                                  Top, ben benieuwd!

                                                  #18282574
                                                  Haasje17
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2009

                                                    Doe er eens een paar keer een stoplicht sprintje mee tot in de begrenzer…

                                                    #18282575
                                                    Dolby
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2008

                                                      @Haasje, En wat gebeurd er dan? ;)

                                                      @Haasje17 wrote:

                                                      Doe er eens een paar keer een stoplicht sprintje mee tot in de begrenzer…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.