extra olie i.v.m. oliekoeler

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) extra olie i.v.m. oliekoeler

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    jds

Weet iemand hoeveel olie er extra in moet als ik een oliekoeler plaats ? ( standaard c20ne koeler met ongeveer 1m slang vanaf het filter naar de koeler )

En als ik de motor uitzet, blijft de olie dan in de koeler achter of loopt dat terug de carter in ? ( i.v.m. pijlen )

McKaamos
      Deelnemer

Hoeveel precies weet ik niet, maar het zal ergens tussen de 0,5 en 1 liter liggen.

Of het terugloopt is afhankelijk van of je met een thermostaat gaat werken, hoe de slangen liggen en waar je de oliekoeler ophangt.

Als de koeler zo ongeveer op carter nivo hangt (onderaan je koelwater radiator) loopt het sowieso niet terug. natuurkundig princiepe van communicerende vaten enzo.

Als je de koeler hoog hangt met de slangen uit de bodem (dus eigenlijk de olieradiator op de kop), wil de olie terug gaan lopen.
        Met de slangen aan de bovenkant is het een opzich staand vat waaruit de olie niet terug kan lopen. De olieslangen zitten immers boven de olie.

En als je een configuratie neerzet waarbij de olie terug kan lopen, maar er een thermostaat tussen plaatst, loopt er maar een beetje olie terug. Zodra er koude olie terugvloeit, slaat de thermostaat dicht en kan er niks meer teruglopen.

Corsa_GSi
        Deelnemer

Ik zou de koeler zo hangen dat hij niet leeft loopt, anders moet de oliepomp elke keer de koeler weer vullen (lucht in het systeem).

McKaamos
          Deelnemer

Dat is sowieso een aanrader idd. Of een afsluitklep er tussen als het niet anders kan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.