Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Even voorstellen. Een Corsa 1.2 16V Onyx uit ’00
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2013 om 19:56 #17258664
Hoi,
Ik ben Ivo, 36 jaar en woon in Breda.
Na wisselend succes met Franse auto’s (2x Renault Clio, Renault 19, 2 Citroen Xsara’s en 2 Peugeot 306’en) nu gekozen voor de befaamde Duitse degelijkheid.Een Opel Corsa dus, 3 deurs, donkerblauw, de 1.2 16V Onyx uitvoering uit januari 2000.
Met Airco en stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Ook lichtmetalen velgen. Best een leuke uitvoering dus, voor deze klasse auto uit die tijd. 150.000 km op de teller. Hij is goed ingereden zeg maar.Gekocht voor weinig bij een handelaar met een nieuwe APK. Bij de proefrit had ik gemerkt dat handrem niet in orde was, dit was gerepareerd bij aflevering.
Nu de auto 1 dag in bezit en de volgende dingen gemerkt:
– De handrem is na 1 dag weer stuk gegaan. Is dus niet goed gerepareerd. Ga ik mee terug. Waarschijnlijk heeft die #$%#% alleen de kabel opnieuw aangespannen en niet vervangen.
– Voor heb ik 175/60R14 banden, achter 185/60R14. Typisch. De achterbanden zijn niet te best. De voorbanden (michelin) gaan nog wel even mee. Ik denk eraan achter ook 175/60R14 op te leggen. Is breed genoeg lijkt me.
– Airco doet het niet. Kan leeg zijn. Maar het kan ook de pomp zijn of zo. Vind ik voor nu niet zo belangrijk.
– Gordel bestuurder gaat niet lekker terug. (lam)
– Bij verkeersdrempels een klappend geluid achter. Ik moet echt heeeel zachtjes over drempels heen. Vering/schokbrekers?
– Laatste beurt was in augustus 2012. Binnenkort dus weer tijd voor een beurtje.
– Schuifknopje ventilatorlucht buiten/binnen is afgebroken. Ga ik zoeken op de sloop.
– Het paneel in de linkerportier is beschadigd (gat thv de geluidsbox). Ga ik zoeken op de sloop.Al met al nogal wat werk, maar dan heb ik wel weer een prima karretje.
Ik ben niet bepaald handig maar heb me voorgenomen om wat meer zelf te gaan doen aan onderhoud.
Voor het werk dat ik zelf niet kan of wil doen hou ik me aanbevolen voor een goede garage in Breda. Heb al veel garages versleten, maar ik ben teleurgesteld in de geleverde kwaliteit irt de prijs.19 juni 2013 om 20:41 #18153549-Handrem zal de kabel idd zijn. Ofwel waar hij aangeknoopt zit, danwel ergens de kabel zelf die niet goed loopt. Beste idee is inderdaad vervangen. De beide kabels (Corsa B heeft er twee) kosten je ongeveer 3 tientjes bij de dealer.
-Banden is niet zo’n probleem. Als er al ABS op je Corsa zit, heeft die daar geen echte last van. Maja, vervangen is sowieso aan de beurt, zeg je al. 175 is inderdaad breed zat. Corsa van m’n vriendin staat op 145 breed (met bijpassend smalle velgen)
-Airco kan meerdere dingen zijn. Domweg gewoon leeg, lekkende aircoradiator, de pomp, etc. Even laten afpersen, dan weet je wat het probleem is.
-Lamme gordel opwinder kan APK afkeur zijn. Ik zou daar zeker even naar kijken. Het is wel je veiligheid.
-Klapperen bij de achter-as als je over drempels gaat is meestal de uitlaat die te laag hangt. Er zit een bochtje in die over de achter-as gaat, maar de achter-as kan ook vrij ver omhoog komen. Soms kan dat klapperen als de ophangrubbers uitgelubberd zijn. Dat is doorsimpel te verhelpen door even er onder te kruipen en de rubbers van de haken te schuiven en nieuwe er terug op te doen.
-Beurtje is gelukkig niet duur voor een Corsa. Voor 5 a 6 tientjes doe je dat prima zelf. :) Daar heb je bougies, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, benzinefilter (alles netjes Bosch of NGK) en 5 liter olie van de Action voor (en ja, dat is prima spul als je netjes elk jaar de olie vervangt)
-Interieurdelen zoek je inderdaad het beste even op de sloop. Je kan ook delen van Tigra’s gebruiken, en ik meen dat zelfs bepaalde stukjes van een Astra F zouden passen.
19 juni 2013 om 20:47 #18153550Ter info : schuifknopje kost 2,24 Euro (incl. BTW op 03-07-2012) bij de Opeldealer.
19 juni 2013 om 21:02 #18153551dank voor de reacties.
Dat schuifknopje is geen rib uit mijn lijf… ;)
20 juni 2013 om 08:36 #18153552@Ivo1976 wrote:
Nu de auto 1 dag in bezit en de volgende dingen gemerkt:
– De handrem is na 1 dag weer stuk gegaan. Is dus niet goed gerepareerd. Ga ik mee terug. Waarschijnlijk heeft die #$%#% alleen de kabel opnieuw aangespannen en niet vervangen.
– Voor heb ik 175/60R14 banden, achter 185/60R14. Typisch. De achterbanden zijn niet te best. De voorbanden (michelin) gaan nog wel even mee. Ik denk eraan achter ook 175/60R14 op te leggen. Is breed genoeg lijkt me.
– Airco doet het niet. Kan leeg zijn. Maar het kan ook de pomp zijn of zo. Vind ik voor nu niet zo belangrijk.
– Gordel bestuurder gaat niet lekker terug. (lam)
– Bij verkeersdrempels een klappend geluid achter. Ik moet echt heeeel zachtjes over drempels heen. Vering/schokbrekers?
– Laatste beurt was in augustus 2012. Binnenkort dus weer tijd voor een beurtje.
– Schuifknopje ventilatorlucht buiten/binnen is afgebroken. Ga ik zoeken op de sloop.
– Het paneel in de linkerportier is beschadigd (gat thv de geluidsbox). Ga ik zoeken op de sloop.Allereest waar woon je? Is wel handig, zijn meestal altijd wel mensen die je een handje willen helpen ;)
– Over de bandmaat, origineel hoort er 165/65/R14 onder, maar kan ook prima iets breder, maar het is wel handig om alle vier de banden gelijke maat te hebben.-Die airco zou ik niet meer aan zetten, als alleen het systeem leeg is, en je zet toch je airco aan, heb je grote kans dat je je aircopomp naar de andere wereld helpt.
-Onderhoudspakket, er zijn onderhoudspakketen te koop, zoals deze: http://www.fsrs-opelwebshop.nl/onderhoudspakket-corsa-b-10-12-14-16.html Heb je mooi alles origineel en goede olie :thumb
-Knopjes en panelen kun je prima op de sloop halen, kost er helemaal niks.
Verder nog plannen met je auto? Je hebt precies dezelfde auto als mij ;)
20 juni 2013 om 08:56 #18153553Bedankt voor de tip van dat onderhoudspakket. Lijkt me een prima set om in ieder geval het basis onderhoud mee te doen.
Ik ga de auto eerst een goede poetsbeurt geven. Vooral van binnen is ie nogal smoezelig.
Zaterdag ga ik terug naar de handelaar ivm de handrem.Naast het onderhoud wil ik er wel een fatsoenlijke radio in hebben, er zit er nu een in die verouderd is. Wel met CD-speler, maar weet niet of die werkt.
20 juni 2013 om 14:14 #18153554bij fsrs opelwebshop kan je met de code “vakantiekorting” 10% korting krijgen.
20 juni 2013 om 18:28 #18153555De gordel rolt weer mooi op. Heb hem ingespoten met wat siliconenspray en toen een paar keer aangetrokken en opgerold. Lijkt te werken!
Wie heeft er een gouden tip tegen rooklucht in de auto? Heb hem gepoetst maar ja, die rooklucht he, dat blijf je ruiken.
20 juni 2013 om 19:19 #18153556ozonbehandeling!
Kun je bij alle autobedrijven laten doen, weet niet hoeveel dat kost..
20 juni 2013 om 20:31 #18153557Welkom hier op het forum, rook lucht, kan je beste een aantal keer de auto goedna poetsen, en goed blijven ventileren, brandlucht is ook zo hardnekkig, maar gaat net zo goed eruit, dus voor dat zou ik niet zo bang zijn, als je in limburg zit wil ik je best helpen ;)
20 juni 2013 om 21:21 #18153558@Ivo1976 wrote:
De gordel rolt weer mooi op. Heb hem ingespoten met wat siliconenspray en toen een paar keer aangetrokken en opgerold. Lijkt te werken!
Wie heeft er een gouden tip tegen rooklucht in de auto? Heb hem gepoetst maar ja, die rooklucht he, dat blijf je ruiken.
Stoomreiniger door het interieur.
Motip Airco Refresher gebruiken (is niet alleen voor airco, ondanks de naam)
Ozon behandeling.
Textielreiniger op alle textielen delen gebruiken (lekker middagje boenen)21 juni 2013 om 04:38 #18153559water en azijn werkt ook wel voor de bekleding.
rooklucht: als er flink gepaft is in de auto krijg je het er nooit uit. het is zo hartnekkig.
wanneer je auto weer eens in de zon staat ruik je het weer.
het zelfde als hondenlucht.
je enige kans is meerdere malen alle stoffen delen te reinigen, dus ook je hemeltje, vloerbedekking.
als ik een bedrijfsbus had waarin gerookt was, en ik moest er nog jaren in rijden, dan had ik een ander interieur erin gezet.27 juni 2013 om 06:46 #18153560Zo, gisteren bij de garage geweest. Handrem is weer gerepareerd, onder garantie dus dat is netjes opgelost. Ik heb voor het eerst goed onder de auto kunnen kijken. Hier en daar wat roestsporen, maar het viel me mee. De uitlaat zag er nog goed uit.
Wat me ook opviel is dat het oliecarter olie leek te zweten, deze was ook een beetje “verkleurd”. Volgens monteur kon het de carterpakking zijn, maar was dat niet ernstig. Wat denken jullie?
29 juni 2013 om 23:10 #18153561Zweten is opzich niet erg… Maar is toch iets wat ik liever niet zie bij mijn auto.
Geloof dat een carterpakking iets van 20 euro is, mocht je het willen verhelpen. Zou wel ff wachten tot je toch je olie gaat verversen (als hij niet lekt) en het dan mee pakken.
Edit: Vorige eigenaar van mijn auto had een hond. Als het wat vochtig buiten is geweest en de zon vervolgens gaat bakken op de auto… Dan ruik je het beestje nog en hij is toch al een jaar of 3 dood.
30 juni 2013 om 06:12 #18153562– De handrem is na 1 dag weer stuk gegaan. Is dus niet goed gerepareerd. Ga ik mee terug. Waarschijnlijk heeft die #$%#% alleen de kabel opnieuw aangespannen en niet vervangen.
> Controleer eerst de kabel ter hoogte van de Achteras
> is deze goed, dan kan ze niet goed gemonteerd zitten in de Remtrommel– Voor heb ik 175/60R14 banden, achter 185/60R14. Typisch. De achterbanden zijn niet te best. De voorbanden (michelin) gaan nog wel even mee. Ik denk eraan achter ook
– 175/60R14 op te leggen. Is breed genoeg lijkt me.
> Je hebt wel iets meer tellerafwijking met de 175-60-14 bandjes (zijn iets lager (60 = Percentage van de breedte)– Airco doet het niet. Kan leeg zijn. Maar het kan ook de pomp zijn of zo. Vind ik voor nu niet zo belangrijk.
> Pomp kan je testen door 12Volt op de stekker van de pomp te testen
> Mocht de pomp aanslaan is de kans groot dat de Airco onvoldoende Koude middel bevat
> Slaat de pomp niet aan, heb je kans dat de Magneetspoel van de poelie kapot is, en er wel voldoende koudemiddel aanwezig is, deze poelie (spoel) kan je los vervangen– Gordel bestuurder gaat niet lekker terug. (lam)
> Maak eerst de Gordel eens Goed Schoon met een Sopje, veelal word ie tegen gehouden door Vuil.– Bij verkeersdrempels een klappend geluid achter. Ik moet echt heeeel zachtjes over drempels heen. Vering/schokbrekers?
> Kan Vering Schokbrekers zijn
> kan ook de uitlaat zijn, welke vekeerd gemonteerd zit (achterdemper verdraaien op de middendemper is dan meestal de oplossing– Laatste beurt was in augustus 2012. Binnenkort dus weer tijd voor een beurtje.
> Kost je de kop niet, Vul de 1.2 16V met GOEDE olie, dit is belangrijk voor de distributieketting.
> Ik geef de voorkeur aan 5w40 Vol Synthetische motorolie– Schuifknopje ventilatorlucht buiten/binnen is afgebroken. Ga ik zoeken op de sloop.
> antwoord is er al.– Het paneel in de linkerportier is beschadigd (gat thv de geluidsbox). Ga ik zoeken op de sloop.
> Die vind je vast wel, de onderhelft is los van de bekleding te wisselen.Willem
30 juni 2013 om 08:54 #18153563Dank voor de reacties…genoeg knutselwerk in het verschiet, maar eerst even vakantie houden hoor
Willem, even over die tellerafwijking. Ik weet dat je die kan uitrekenen maar dan heb je de originele bandenmaat nodig en die weet ik niet.
Ik heb voor 175/60R14 en achter 185/60R14. Wat is de bandenmaat waar de teller vanuit gaat?30 juni 2013 om 10:55 #18153564Je teller zit op de voorwielen.
Als je een Corsa zonder ABS hebt, zit er een pulsgever (of tellerkabel) in je versnellingsbak geschroefd.
Als er ABS op je Corsa zit, dan worden de ABS sensoren van je voorwielen gebruikt.30 juni 2013 om 12:22 #18153565AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Ivo1976 wrote:
Dank voor de reacties…genoeg knutselwerk in het verschiet, maar eerst even vakantie houden hoor
Willem, even over die tellerafwijking. Ik weet dat je die kan uitrekenen maar dan heb je de originele bandenmaat nodig en die weet ik niet.
Ik heb voor 175/60R14 en achter 185/60R14. Wat is de bandenmaat waar de teller vanuit gaat?Onze Corsa stond op de originele velgen op 165/65 R14, volgens mij is dat wel redelijk gangbaar voor een standaard Corsaatje B :)
30 juni 2013 om 17:38 #18153566Volgens de carbase van Autoweek was het ook 165/65R14. Dan is de tellerafwijking bij 175/60/R14 < 1%. Lijkt me prima!
30 juni 2013 om 18:55 #18153567inderdaad.
ja lood om oud ijzer inderdaad.
Willem
17 juli 2013 om 18:59 #18153568Zo ff een updateje en een vraag.
Vandaag een andere autoradio geplaatst en 2 andere achterbanden (michelins) , ik heb nu weer 175/60R14 rondom. Schuifknopje van de luchtstroom (binnen/buiten) gratis opgehaald bij een sloopbedrijf. Ik had ook een deurpaneel gevonden, maar helaas was deze grijs. Ik zoek een zwarte.
Verder blijkt dat de uitlaat loshangt (er mist een beugel) en dat de homokineten versleten zijn. Ik hoor een ratelend/tokkelend geluid bij sturen en wegrijden bij lage snelheden. Nu heb ik nog garantie op de auto (3mnd 50% BOVAG-garantie) dus dit wordt wel opgelost.
Wat kosten deze homokineten en wat is een redelijke prijs voor het vervangen links en rechtsvoor? Dan heb ik een indicatie van wat de garage mij voor mag schotelen.
20 juli 2013 om 21:21 #18153569Sport en GSi uitvoeringen vanaf 1997 hebben zwarte deurbekleding
Willem
22 juli 2013 om 18:22 #18153570Zo – de corsa is weer terug van de garage:
– Uitlaat vastgezet
– As rechtsvoor vervangen (slooponderdeel)
– Gordel bestuurder opnieuw gesmeerd – maar loopt nog steeds niet lekker terug als je de gordel losmaakt.Maar hij rijdt nu in ieder geval weer zonder geklap, gebonk, getokkel en geratel
Kosten € 45,- (had nog 50% garantie).
Op het lijstje staat nog:
– Airco defect (met dit weer wel een gemis!)
– Standaard onderhoudsbeurt (filters, vloeistoffen, bougies)
– TID die het niet doet met de verlichting aan
– Kunststof paneel portier links
– De gordel. Kijk ik nog even aan.Uitgaven tot nu toe:
– Aanschaf € 1650
– Ruitenwissers Bosch voor/achter € 35,-
– 2 gebruikte banden Michelin € 90,-
– Bovenstaande reparaties € 45,-22 juli 2013 om 21:23 #18153571jeetje, wat een geld.
mijne koste 250 euro. wel met een beetje werk.
wel zelfde uitvoering zonder airco.airco:
kijk recht je bumper in. in de airco radiateur zitten lammellen met aluminium leidingen. als die doorhangen heb je 99% kans op een lekkage.
dan moet je doe airco radiateur incl condensor vervangen.
kan een rot klus zijn. je heb namelijk ook een kans van 100% dat je frontbalk verrot is.
geen echt probleem. dat is de enige plek die serieus kan rotten bij een corsa b
helemaal omdat je airco heb.
minder ruimte vanwege airco spul. vuil hoopt makkelijk op, gaat moeilijk weg. vuil blijft vochtig. en je heb zomaar ineens rot werk.-onderhoudbeurt. idd, goede olie nemen, olie, benzine, interieur filter gelijk vervangen en goede bougies in draaien.
als je toch bezig bent gelijk de gasklep en erg klep schoonmaken.
er lopen ook 2 slangen naar de kleppen deksel toe. haal die ook los en blaas ze goed door.
meestal zitten die ook dicht. als je dit gedaan heb zijn bijna al je kansen op een defect aan de motor verkeken.22 juli 2013 om 21:52 #18153572En over de TID:
Onder je schakelaar van je verlichting zit een draaischakelaar, horizontaal, deze naar rechts draaien, dan doet hij het waarschijnlijk weer.
Hiermee kun je instellen hoe fel de TID moet branden -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.