Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Even voorstellen – Corsa B ’00 1.2 16V X12XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2013 om 07:12 #17258963
Hey,
De naam is Jelle, 23 jaar en woonachtig in Zeddam(achterhoek). Na een aantal maanden een fulltime loon te hebben mogen ontvangen begon ook direct de zoektocht naar een eerste auto. Ik zocht in eerste instantie een auto tot max. 2,5k. Uiteindelijk wil je het meeste auto voor het minste geld. Net als iedereen. Maar dan krijg je vaak te maken met hoge kilometerstanden. Dan moet je dus een afweging gaan maken. Uiteindelijk deze Corsa uit 2000 tegengekomen en ik was direct verkocht.
Stats:
Gekocht: Februari 2013
KMstand gekocht: 85500
KMstand huidig: 91500Inmiddels dus ongeveer 6000km gereden met de bolide. Vooralsnog tevreden over de auto. Maar er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten. Zo zijn er de volgende dingen die mij opvallen.
– Dashboard lampje middenconsole rechterzijde kapot
– Auto schokt zo nu en dan bij koud optrekken
– Verbruik was in begin vrij hoog. Lijkt steeds beter te gaan. Gemiddeld 1:16
– Achterklep openen met sleutel werkt niet helemaal lekkerIk verwacht niet dat ik op korte termijn veel ga tweaken aan de auto. Als er dan toch iets moet gaan veranderen is het een ander setje velgen/verlaging zodat het geheel er sportiever uit gaat zien. De smalle banden zijn nu nog wel eens een doorn in het oog aangezien ik de rest van auto wel prachtig vind. Maar hier gaan helaas nog aardig wat kosten in zitten. Ik wil wel dat schokken gaan (laten) achterhalen/repareren. Ben zelf niet technisch onderlegd qua auto’s dus ik zal ook weinig zelf kunnen doen.
Iemand ideeën voor dat schokken bij optrekken? De ene dag is het erger als de andere. Maar het gebeurt met name bij het koud wegrijden dat de auto schokt. Ik moet hem eerst even flink doortrekken voordat het schokken grotendeels weggaat.
Reacties zijn uiteraard welkom!
Groet,
Jelle2 juli 2013 om 10:12 #18156692Welkom op het forum!
Ziet er mooi uit zeg!
Dat schokken bij het optrekken he, is dat alleen als je de koppeling aan het gebruiken bent? Of is de auto aan het bokken/horten/inhouden?
Als je de auto op het contact zet. Heb je dan ook een oranje motormanagement lampje branden?2 juli 2013 om 10:23 #18156693@Heks wrote:
Dat schokken bij het optrekken he, is dat alleen als je de koppeling aan het gebruiken bent? Of is de auto aan het bokken/horten/inhouden?
Als je de auto op het contact zet. Heb je dan ook een oranje motormanagement lampje branden?Bedankt! Dat schokken is ook als de koppeling omhoog is. Dus als ik met koude motor gas geef in bijv. de 2 of 3. Dan bok/hort die. Hij houd ook qua vermogen in. Tot een bepaalt moment dan lijkt er iets los te schieten en dan trekt die weer normaal zonder schokken.
Wat betreft dat lampje.. deze brande afgelopen week wel even een stukje tijdens het rijden. Ging na herstart weer uit en sindsdien niet meer aan gezien. Als de auto enkel op contact staat weet ik zo niet. Dit zal ik even na moeten kijken. Maar tijdens het rijden om dit moment niet. Aantal dagen terug dus wel even.
2 juli 2013 om 10:31 #18156694Oranje lampje brandt altijd op je hem op contact zet. Zodra je hem start moet hij binnen een aantal seconden uitgaan.
Als hij tijdens het rijden ineens gaat branden , zou ik hem toch eens beginnen uit te lezen ;)
2 juli 2013 om 10:38 #18156695Dat schokken tijdens het oplaten komen van de koppeling, schijnt een standaard kwaaltje te zijn. Geloof dat er niet echt een easy fix voor is. Heb er ook wel is op gezocht (het irriteert mij ook) en dan werd het de koppeling vervangen. Dan dus geen orginele gebruiken want dan heb je het zelfde euvel zo weer. Dit is althans wat ik er van begreep. Er zijn gelukkig genoeg mensen hier, die me hopelijk zullen verbeteren als ik onzin aan het lullen ben.
Kan je de auto uitlezen? Of ken je iemand redelijk in de buurt die hem voor je kan uitlezen?
Het inhouden kan nogal veel dingen zijn. Vervuilde EGR-klep, vervuild gasklephuis, kapotte/slecht functionerende luchtmassameter of lambdasonde. Bougies of andere ontstekingsissues.
Een China-clone op-com hoeft de wereld niet te kosten hoor (iets van 25 euro), maar je hebt wel ook een laptop nodig, of een heeeeeeeele lange usb kabel om tot aan je pc te komen.Edit: je kan deze auto NIET met de paperclip methode uitlezen. Dus ook niet gaan proberen, heeft geen zin.
2 juli 2013 om 10:57 #18156696Leuk autootje en veel plezier ermee!! Mijn Corsa 1.0 schokte in het begin ook. Bij mij was het de stationair regelaar.
2 juli 2013 om 11:07 #18156697Die was ik idd nog vergeten te noemen. Dat kreng heeft bij mij ook al 3x de geest gegeven in een jaar tijd.
2 juli 2013 om 11:09 #18156698@Heks wrote:
Kan je de auto uitlezen? Of ken je iemand redelijk in de buurt die hem voor je kan uitlezen?
Ik denk dat ik wel iemand ken die dit kan. Ik zal is navragen. Blijkbaar is er niet één specifieke oorzaak voor.
2 juli 2013 om 11:32 #18156699Nee het bokken kan door nogal wat dingen veroorzaakt worden.
Het schokken van de koppeling schijnt wel dezelfde oorzaak te zijn meestal, alleen kan ik daar even niet meer op komen…3 juli 2013 om 09:00 #18156700Auto wordt a.s. zaterdag uitgelezen. Dat dus even afwachten. Ik zal de uitkomst hier aangeven.
6 juli 2013 om 11:59 #18156701@Jelle1707 wrote:
Auto wordt a.s. zaterdag uitgelezen. Dat dus even afwachten. Ik zal de uitkomst hier aangeven.
Zojuist de corsa laten uitlezen. Hij gaf een EGR ventiel melding. Deze zit blijkbaar verstopt o.i.d.
17 september 2013 om 09:06 #18156702Inmiddels de EGR vervangen maar dit gaf niet het gewenste effect. Ik rij nu met een 2e hands LMM van de garage rond om te testen. Dit lijkt het probleem te zijn. Hij rijd nu al een stuk beter. Nu heb ik dus een aantal keuzes:
1. 2e hands LMM van de garage overnemen voor een xxx bedrag. Weet nog niet hoeveel
2. Nieuwe originele LMM laten bestellen door garage en laten monteren voor ongeveer 300 euro.
3. Zelf een LMM bestellen(origineel) en zelf monteren.Ik heb de neiging om voor optie 3 te kiezen omdat me dit gewoon geld bespaart. Maar is dit eenvoudig zelf te doen? Ik weet waar hij zit maar moet ik nog ergens op letten? Bepaalde tools nodig?
Ik hoor graag jullie bevindingen!
Groet,
Jelle17 september 2013 om 10:29 #18156703Een LMM vervangen is in 2 minuten gepiept, dus lekker zelf doen ;)
17 september 2013 om 10:31 #18156704Achterklep openen met sleuten als de auto centrale vergrendeling heeft werkt niet. Makkelijkste is even voor 30 euro een afstandbediening inbouwen ;)
17 september 2013 om 18:09 #18156706Lmm.
2 klemmen los wippen met platte schroevendraaier.
Stekker los balen.
nieuwe massa meter plaatsen.
2 klemmen met een punttang weer monteren.17 september 2013 om 19:06 #18156707nette auto veel veilige kilometers gewenst :thumbup
john
18 september 2013 om 13:20 #18156708Thanks heren! Ik had al zo’n idee dat dit goed zelf te doen is. Nu dus langzaam maar op zoek naar een goedkope originele LMM. Heeft iemand toevallig nog een adresje of site waar deze goedkoop te krijgen zijn? Mag via een PM uiteraard.
18 september 2013 om 16:28 #18156709Koop wel een bosch.
zou hem zelf bestellen bij een garage. Of de brezan.
zelf trek ik ze van de sloop af. Bij ons krijg ik ze me voor 3 tientjes voor 3 stuks.
gaat er 1 stuk prik ik de andere erin :thumbin principe zijn de meeste meters van andere merken niet duur.
vandaar de lage sloop prijs18 september 2013 om 16:37 #18156710Bedankt voor je reactie. Ik ben juist op zoek naar een goedkope oplossing. Dus lijkt me een garage of brezan ook niet zon goed plan. Dan ben je al snel 200+ kwijt voor het onderdeel.
Jouw oplossing is inderdaad ook een idee. Moet sowieso nog langs de sloop voor wat dingetjes. Dan gelijk hier maar even naar kijken.18 september 2013 om 16:48 #18156705Ja, kijk, hij doet het, of hij doet het niet.
Maandje of 2 voordat hij het begeeft kun je dat al aanvoelen.
even op de sloop neuzen. Als je goed kijkt naar km stand en de meter zelf kun je wel achterhalen of hij al reeds vervangen is.
de meest begeven het rond de 100.000km.
als je slim bent neem je gelijk het gehele gasklephuisje mee.
dat sensoren aan je gasklep gaat ook wel eens stuk. Heb je die ook alvast liggen.18 september 2013 om 23:01 #18156711In duitsland/ebay koop je origineel bosch voor c.a. 100 euro. Wel opletten of de doos verzegeld is. Bij mij was het 2 van de 2 keer mis…
Ik film het open maken van de pakketjes tegenwoordig…19 september 2013 om 18:02 #18156712Op de sloop helaas niks kunnen vinden. Heb contact gehad met de garage en die geven aan dat de 2ehands LMM(Waar ik in lage toeren ook wat probleempjes voel) 85 euro moet kosten. Nu kan ik dus de gok wagen om een nieuwe te bestellen en zelf te vervangen maar is dit daadwerkelijk zo eenvoudig om zelf te doen? Dus:
1. Stekker verwijderen terwijl auto uit staat
2. Klemringen loshalen
3. lmm verwijderen en een nieuwe plaatsen waarbij de pijl de correcte richting op staat
4. Klemringen plaatsen
5. Stekker vastmaken.Is dit alles? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Wellicht iemand in de buurt van Doetinchem die te veel vrije tijd heeft en me er mee kan helpen? Just to be sure :D
Thx!
19 september 2013 om 22:28 #18156713Ik haal meestal eerst de klemmen los van de luchtfilter bak, dan die bij de paddenstoel.
Kan je hem makkelijk los halen.
Dan draai ik het geheel om zodat je de stekker/klem kan zien in de lmm.
Stekker los.
Dan de klemmen zodat ik de lmm kan vervangen.
Dan alle klemmen en de lmm op zijn plek.
In zijn geheel terug plaatsen.
Klemmen van het luchtfilter weer vast en die bij de paddenstoel.
Stekker erop
Klaar.Maar jouw volgorde is ook prima. Dat is inderdaad alles. Stelt niks voor.
Alleen je ecu heeft nog de oude waardes/measuring blocks in zijn geheugen staan. Dus eigelijk zal de accu even een tijd los moeten. Min pool er even een paar uurtjes af laten. Kan je ook al doen voordat je aan de klus begint.
Edit: ik las gister ergens dat die dingen op de sloop nog geen 2 tientjes kosten. Voor ca 170 euro heb je een nieuwe bosch van een nederlands bedrijf. Voor ca 110 euro heb je er 1 uit duitsland. Beide incl verzenden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.